Hyvä pakettiauto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
steami

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja steami »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 5:39 pm
toyopet kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 4:30 pm Oldsin 350DX nykäisi savutestissä 6000rpm, katsuri uskoi kerrasta, että menee rajoihin. :D
3600rpm, siinä taitaa kirjoissa olla maksimit.
Onneksi mulla Fiat Scudossa on rajoitin, joka ei salli auton seistessä kuin 2500 rpm. Uudemmassa Expertissäni ei onneksi enää noita typeriä ryntäyksiä tehdä.
Heh, että autoon on pitänyt laittaa kierrosrajoitin, kun ei moottori kestä maksimikierroksia? Kertoo laadusta... :-)
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

steami kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 6:03 pm
Aakku kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 5:39 pm
toyopet kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 4:30 pm Oldsin 350DX nykäisi savutestissä 6000rpm, katsuri uskoi kerrasta, että menee rajoihin. :D
3600rpm, siinä taitaa kirjoissa olla maksimit.
Onneksi mulla Fiat Scudossa on rajoitin, joka ei salli auton seistessä kuin 2500 rpm. Uudemmassa Expertissäni ei onneksi enää noita typeriä ryntäyksiä tehdä.
Heh, että autoon on pitänyt laittaa kierrosrajoitin, kun ei moottori kestä maksimikierroksia? Kertoo laadusta... :-)
Voi olisipa kaikissa moottoreissa tuollainen laatu. Valitettavasti mun henkilöauto Citikassa ei moista rajoitin hienoutta ollut, vaikka oli sama kone ja vuosimalli.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Sama oli edellisessä leasing-octaviassa. Paikallaan kaasu pohjassa max 2500 kierrosta.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Kytkin pohjassakin rajoitti? Automaateissa mitä itsellä tullut vastaan, oli jotenkin että jarrua painaessa ensin rajoitti, mutta parin sekunnin jälkeen kiersi vapaasti :roll:
steami

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja steami »

korsteeni kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:05 pm Kytkin pohjassakin rajoitti? Automaateissa mitä itsellä tullut vastaan, oli jotenkin että jarrua painaessa ensin rajoitti, mutta parin sekunnin jälkeen kiersi vapaasti :roll:
No jopas jotakin! Dieselmoottori ei kestä kuormittamattomana sille asetettuja maksimikierroksia? Enpä ole ennen kuullut mokomasta.

Tässä valossa, uskallanko kaivaa japanilaisvalmisteisella kaivinkoneella maksimikierroksilla, vaikka ohjekirja ei sitä estä? Konehan pyörii ison osan ajasta kuormittamattomana.. ?? Tosielämässä harvoin kutenkin täysillä kierroksilla kaivan... :-)
Viimeksi muokannut steami, Ke Marras 17, 2021 11:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
steami

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja steami »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 6:07 pm
steami kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 6:03 pm
Aakku kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 5:39 pm
toyopet kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 4:30 pm Oldsin 350DX nykäisi savutestissä 6000rpm, katsuri uskoi kerrasta, että menee rajoihin. :D
3600rpm, siinä taitaa kirjoissa olla maksimit.
Onneksi mulla Fiat Scudossa on rajoitin, joka ei salli auton seistessä kuin 2500 rpm. Uudemmassa Expertissäni ei onneksi enää noita typeriä ryntäyksiä tehdä.
Heh, että autoon on pitänyt laittaa kierrosrajoitin, kun ei moottori kestä maksimikierroksia? Kertoo laadusta... :-)
Voi olisipa kaikissa moottoreissa tuollainen laatu. Valitettavasti mun henkilöauto Citikassa ei moista rajoitin hienoutta ollut, vaikka oli sama kone ja vuosimalli.
Kajahtiko kone katsastuksessa?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

steami kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:25 pm
Aakku kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 6:07 pm
steami kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 6:03 pm
Aakku kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 5:39 pm
toyopet kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 4:30 pm Oldsin 350DX nykäisi savutestissä 6000rpm, katsuri uskoi kerrasta, että menee rajoihin. :D
3600rpm, siinä taitaa kirjoissa olla maksimit.
Onneksi mulla Fiat Scudossa on rajoitin, joka ei salli auton seistessä kuin 2500 rpm. Uudemmassa Expertissäni ei onneksi enää noita typeriä ryntäyksiä tehdä.
Heh, että autoon on pitänyt laittaa kierrosrajoitin, kun ei moottori kestä maksimikierroksia? Kertoo laadusta... :-)
Voi olisipa kaikissa moottoreissa tuollainen laatu. Valitettavasti mun henkilöauto Citikassa ei moista rajoitin hienoutta ollut, vaikka oli sama kone ja vuosimalli.
Kajahtiko kone katsastuksessa?
Kuten ylempänä kirjoitin, niin ei ikinä katsastukseen ryntäytykseen, vaan aina todistus huollosta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

steami kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:24 pm
korsteeni kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:05 pm Kytkin pohjassakin rajoitti? Automaateissa mitä itsellä tullut vastaan, oli jotenkin että jarrua painaessa ensin rajoitti, mutta parin sekunnin jälkeen kiersi vapaasti :roll:
No jopas jotakin! Eurooppalainen dieselmoottori ei kestä kuormittamattomana sille asetettuja maksimikierroksia? Enpä ole ennen kuullut mokomasta.

Tässä valossa, uskallanko kaivaa japanilaisvalmisteisella kaivinkoneella maksimikierroksilla, vaikka ohjekirja ei sitä estä? Konehan pyörii ison osan ajasta kuormittamattomana.. ?? Tosielämässä harvoin kutenkin täysillä kierroksilla kaivan... :-)
Missä kohtaa kirjoitin jotain eurooppalaisesta dieselmoottorista, tai ylipäätään mitään minkään kestosta :idea: :?:
steami

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja steami »

korsteeni kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:50 pm
steami kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:24 pm
korsteeni kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 8:05 pm Kytkin pohjassakin rajoitti? Automaateissa mitä itsellä tullut vastaan, oli jotenkin että jarrua painaessa ensin rajoitti, mutta parin sekunnin jälkeen kiersi vapaasti :roll:
No jopas jotakin! Dieselmoottori ei kestä kuormittamattomana sille asetettuja maksimikierroksia? Enpä ole ennen kuullut mokomasta.

Tässä valossa, uskallanko kaivaa japanilaisvalmisteisella kaivinkoneella maksimikierroksilla, vaikka ohjekirja ei sitä estä? Konehan pyörii ison osan ajasta kuormittamattomana.. ?? Tosielämässä harvoin kutenkin täysillä kierroksilla kaivan... :-)
Missä kohtaa kirjoitin jotain eurooppalaisesta dieselmoottorista, tai ylipäätään mitään minkään kestosta :idea: :?:
Kestävyyden takiahan tällaisia virityksiä on pitänyt tehdä. Poistin sanan "eurooppalainen", etten tuota sinulle mieliharmia..
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä ne on ihan sähköisen moottorinohjauksen tuomia etuja, kyllä ne kestää yhtä hyvin kaasu pohjassa kuin carinan riepu.
1tumppi
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Silloin kun dieselin pakokaasutestit aloitettiin appivanhemmilla oli B2200 pick-up mazda. Mittaus oli ihan järjetöntä, ensin muutaman sekunnin täyskaasu puhdistus polkaisu ja sen jälkeen 3 kertaa 5 sekunnin täyskaasu huudatus. Kahtena vuotena kansi halki, oli kallista katsastusta.

Käytiin katsastuskonttorilla remonttilaskujen kanssa ja näytettiin käyttöohjeesta missä kiellettiin moottorin kierrättämistä tyhjillään. Äijät kohottelivat olkapäitään ja sanoivat että tämä on laki. Siis lain nojalla saivat särkeä autoja. Paljon esim. Opeleissa katkesi jakopäänhihnoja jne.

Kieltämättä oli ne katsuritkin tosi mulkkuja.
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joopa joo mulkkuja ja/tai osaamattomia...

Mutta kyllä se kunnossa olevan kone kestää rajoittimelle vedon. Jos ei kestä niin ei se sitten kunnossa ollut ja hyvä että porsi hallitusti siihen konttorille eikä aiheuttanut vaaraa liikenteessä. Ja tähän en laita edes hymiötä kun oikeesti oon tätä mieltä. Ja kymmeniä kertoja vienyt erilaisia dieseleitä leimalle...
Ihan samalla tavalla kuin sen puolimädän jarruputkenkin pitää kestää reilu polkaisu vaikka pysähtyisi se kaara hipsuttelemallakin...
Tokihan katsurin pitää ennen täyskaasupolkaisua kokeilla ja varmistaa ettei kone kierrä täyskaasulla liikaa ja tarvittaessa keskeyttää katsastus. Vanhat väljällä mekaanisella pumpulla varustetut ja/tai osaamattomasti ruuvatut saattaa kiertää reilustikin liikaa täyskaasulla ilmankuormaa mutta silloihan taas ei kone ollut kunnossa / säädöissä.
Ja sitten jos oikeasti konetta ei saa kierrättä ilman kuormaa niin maahantuojan/valmistajan kuuluu se Trafille ilmoittaa sitä kautta se konttoreiden ohjeistuksiin sitten menee.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paskat ja laiminlyödyt hajos. Loput on urbaania legendaa

Ja Mazdan B2200 diesel... no nyt hajos seisoessaankin
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Hsippe kirjoitti: Ke Marras 17, 2021 11:44 am Joopa joo mulkkuja ja/tai osaamattomia...

Mutta kyllä se kunnossa olevan kone kestää rajoittimelle vedon. Jos ei kestä niin ei se sitten kunnossa ollut ja hyvä että porsi hallitusti siihen konttorille eikä aiheuttanut vaaraa liikenteessä. Ja tähän en laita edes hymiötä kun oikeesti oon tätä mieltä. Ja kymmeniä kertoja vienyt erilaisia dieseleitä leimalle...
Ihan samalla tavalla kuin sen puolimädän jarruputkenkin pitää kestää reilu polkaisu vaikka pysähtyisi se kaara hipsuttelemallakin...
Tuli mieleen aikoinaan vaikuttaneen tosi veemäisen katsurin toiminta. Reilusti yli 100 kiloinen katsuri oli päättänyt oikein kunnolla koeponnistaa Wolkkarin jarruputket. Koko painollaan penkkiin nojaten runnoi jarrupoljinta pohjaan. Jarruputket kestivät, mutta selkänoja Wolkkarissa antautui ja retkahti vaakatasoon. Hylky tuli, kun istuin oli rikki.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

No eikös se ollut hyvä että istuinkin tuli testattua?
Pitäähän sen penkin ihan oikeasti kestää jopa kohtuullisessa kolarissa syntyvät voimat saatikka jonkun plösön katsurin paino. :D
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Pitäähän tuulilasinkin kestää jonkinmoinen isku ilman että kivi tulee lasin läpi kuskia ottaan. Ois se pitäny katsurin vasarankin sitte kestää...
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Paljon on näitä katsastuksessa "särkyneitä" autoja, ehjästä pellistä lyöty piikki läpi, koneet särjetty huudattamalla, jarruputket poljettu rikki ja penkin selkänojat nurin. Massat raavittu pohjasta ja viikossa ruostunut sitten läpi! On se ihan hirvee autohajottamo tuollainen katsastuskonttori. :D
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Ke Marras 17, 2021 4:21 pm Paljon on näitä katsastuksessa "särkyneitä" autoja, ehjästä pellistä lyöty piikki läpi, koneet särjetty huudattamalla, jarruputket poljettu rikki ja penkin selkänojat nurin. Massat raavittu pohjasta ja viikossa ruostunut sitten läpi! On se ihan hirvee autohajottamo tuollainen katsastuskonttori. :D
Vaikka tuo oli tarkoitettu vitsiksi, niin virkamiesaikaan se vain oli totta. Nykyisin palvelu on valttia, jos meinaa asiakkaansa pitää.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
steami

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja steami »

Hsippe kirjoitti: Ke Marras 17, 2021 11:44 am Joopa joo mulkkuja ja/tai osaamattomia...

Mutta kyllä se kunnossa olevan kone kestää rajoittimelle vedon. Jos ei kestä niin ei se sitten kunnossa ollut ja hyvä että porsi hallitusti siihen konttorille eikä aiheuttanut vaaraa liikenteessä. Ja tähän en laita edes hymiötä kun oikeesti oon tätä mieltä. Ja kymmeniä kertoja vienyt erilaisia dieseleitä leimalle...
Ihan samalla tavalla kuin sen puolimädän jarruputkenkin pitää kestää reilu polkaisu vaikka pysähtyisi se kaara hipsuttelemallakin...
Tokihan katsurin pitää ennen täyskaasupolkaisua kokeilla ja varmistaa ettei kone kierrä täyskaasulla liikaa ja tarvittaessa keskeyttää katsastus. Vanhat väljällä mekaanisella pumpulla varustetut ja/tai osaamattomasti ruuvatut saattaa kiertää reilustikin liikaa täyskaasulla ilmankuormaa mutta silloihan taas ei kone ollut kunnossa / säädöissä.
Ja sitten jos oikeasti konetta ei saa kierrättä ilman kuormaa niin maahantuojan/valmistajan kuuluu se Trafille ilmoittaa sitä kautta se konttoreiden ohjeistuksiin sitten menee.
Täyttä asiaa! Kunnossa oleva Dieseli kestää kuormittamattomana maksimikierrokset, jotka moottorivalmistaja on ilmoittanut.

Erityisesti... minun tapauksessani kunnossa olevan vaihdelaatikon tulisi kestää kuormittamattomana moottorin maksimikierrokset.
1tumppi
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: Hyvä pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Vuonna 90 sain kortin, mulla oli 120af2 datsuni joka ruostui yleensäkin. Isä vei paikalliselle peltisepälle joka hitsasi neliökaupalla levyä pohjaan ja helmoihin.

Vein sitten ratsuni leimalle. Ei meinannut pipo päässä pysyä kun juuri valmistunut jolppi hakkas ja riehui hikipäässä rengasraudan kanssa auton alla. Ei sitten saanut reikää pohjaan, laski autoa sitten alemmaksi ja hakkasi kuskinpuolen iskarin vierestä reiän konehuoneeseen!! Tuumasi hikeä pyyhkien otsallaan että löytyihän sitä pehmeätä.

Nuorena nöösipoikana en uskaltanut sanoa mitään, korjattiin sitten se reikä ja leima saatiin. Oli se sairasta katsastaminen siihen aikaan, ihan pelotti sinne mennä.

Oli se hyvä kun vapauttivat katsastustoiminnan, sen jälkeen siellä talutetaan auton omistaja mukavaan tuoliin istumaan ja tarjotaan kahvia.

Kävin muuten pari vuotta sitten samalla konttorilla missä se sekopää katsuri riehui. Yllätys oli melkoinen kun sama heppu tuli autoa hakemaan, pikkusen huvitti kun tarjos ensin kahvia ja sitten aloitettiin katsastus.

Karkaa tämä juttu varsinaisesta aiheesta....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 20 vierailijaa