Modena SAI hydraulimoottorin toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Modena SAI hydraulimoottorin toiminta

Viesti Kirjoittaja mattis » 28.03.2012, 23:49

TERVE! Projektina on merenpohjaliejun ruoppaaminen lietepaskapumpulla, jolle voimaa antaa Deutzin 50 hp 3-pyttyinen ilmajäähdytteinen diesel.
Kokonaisuuden on aikomus toimia lautan päällä ja alunperin voimansiiron piti hoitua kardaanin (laajakulma-sellaisen) välityksellä. Tällöin moottori asetettaisiin 15 astetta kallelleen ja edelleen kardaanin välityksellä vinoasennossa olevan keskipakopumpun kulmaa vielä muuteittaisiin. Tarkoitus on kokeilla lietepumpun (5 tuumaa) imukykyä, kun kyseessä on lejun/mudan pumppaaminen.
Kardaanin ollessa hankalahko käyttää (kun myös syvenpää ruopattavaa) ja sen vaadittaessa hyviä suojauksia, on ehdotuksia tullut, että välittäisin voiman pumpulle hydrauliikalla: Tällöin voimansiirto menisi jotenkin näin: Deutz - hydraulipumppu - hydraulimoottori - lietepumppu.
Naapurillani on vanhan Sisu-kuorma-auton Modena SAi merkkinen-hydraulipumppu (1960-l lopulta), jonka soveltuvuutta voimansiirtoon mm. kysyn.
Naapurin hydraulimoottori on ollut Sisussa moottorissa kiinni ja edelleen se on antanut hydrauliikan koko autolle. Naapurin mukaan moottorin tehotarve on ollut 30 hp.
Projektissani hydraulimoottori tulisi kiinni lietepumpun akselin päähän, ja kysymykseni kuuluu: voiko Modenan hydraulimoottoria käyttää käänteisesti? Kun Sisussa auton moottori antaa voiman hydr. moottorin akselille ja edelleen hydrauliletkuille (meno-paluu), niin voidaanko päinvastoin voimaa siirtää letkuilta hydr.moottorin akselille ja edelleen lietepumpulle.
Lietepumppu on 1960-luvun lopun tuotantoa, mikä tarvitsee tehokseen 40 hp traktorin ja n. 1000 - 1200 krs/min.
Eli toimiiko ajatukseni käytännössä? t matti

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: 02.01.2007, 19:23
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » 29.03.2012, 15:01

Oliko tuo kysymyksesi että voiko sitä kyseistä hydraulipumppua käyttää moottorina?

Yleensä rataspumppua voi käyttää myös moottorina. Mikäli se kyseinen pumppu on rataspumppu.
Yleensä näitä ei sitten pysty kahteen suuntaan pyörittämään.

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis » 30.03.2012, 20:04

Joo, maallikkona ajatus/ajatukset menee sekaisin.
Kävin naapuria jututtamassa Sisun hydraulipumpusta ja sen sijoittelusta ja asia meni näin:
Autonmoottorin jatkeena oli ollut kardaani, johon hydraulipumppu oli kytketty ja edelleen leikut johtuivat hydraulimoottoriin, joka edelleen akselilla pyöritti mm. säiliöauton öljynsiirtoa ja letkunkelausta.
Eli otan kysymystäni takaisin ja palaan ed kirjoitukseni kohtaan:
"Tällöin voimansiirto menisi jotenkin näin: Deutz - hydraulipumppu - hydraulimoottori - lietepumppu."
Joten toimiiko Deutz (massiivisessa vauhtipyörässä traktorin perän ulosotto, moottorissa kierroksia n. 700 - 2000) - hydraulipumppu (kardaanilla kiinni dsl-moottirissa) + nestesäiliö - letkut - Modenan hydraulipumppu - ja lietepaskapumppu, joka tarvitsee toimiakseen n. 1000 - 1300 kiekkaa minuutissa.
Eli siirtääkö hydraulipumppu ja -moottori tarvittavan tehon lietepaskapumpulle?

matti, mäntlahden rannanpojat

korpirampa
Viestit: 1196
Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa » 31.03.2012, 01:15

Noiden kierrosten sovittamiseen tarvis tietää kierrostilavuudet hydraulipumpusta ja -moottorista. Eli "hydraulinen välityssuhde" on samanlainen kuin laskisi hammaspyörien hampaita.

Ootko miettiny miten suojaat hydrauliletkut/linjat ettei tuu ympäristökatastrooffia jo ensimmäisestä isommasta/pidemmästä vuodosta?

aaretti
Viestit: 874
Liittynyt: 07.04.2007, 08:44
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaretti » 31.03.2012, 08:05

korpirampa kirjoitti:Ootko miettiny miten suojaat hydrauliletkut/linjat ettei tuu ympäristökatastrooffia jo ensimmäisestä isommasta/pidemmästä vuodosta?
Tuo ei ole kovin vaikea juttu. Käyttää esim 4-kudoksista letkua jonka käyttöpaine on 3/4" letkulla luokkaa 380 bar ja räjähdyspaine paljon korkeampi. Sitten laittaa työpaineeksi maltilliset esim 160 bar. Nipat huolellisesti puhdistaen ja liimaten lohkoihin kiinni. JIC-nipat ovat tiiviimpiä kuin normaalit R-nipat. Pumppujen ja moottoreiden akseleille korkeapaine kaksois tiivisteet jos mahdollista. Sitten iso pullo Fairya mukaan ja töihin

Tokihan ne vuodot ovat mahdollisia kaikista varotoimenpiteistä huolimatta.
Ari

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

bioöljy

Viesti Kirjoittaja mattis » 31.03.2012, 11:55

Tarkoitus on käyttää bioöljyä, kun Itäisen Suomenlahden kansallispuistokin on kohtuullisen lähellä. matti

Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: 31.12.2005, 18:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo » 01.04.2012, 10:17

Olen joskus parikymmentä vuotta sitten ollut tekemisissä SAI -hydraulimoottoreiden kanssa. Ne olivat isoja säteismäntätyyppisiä, matalat kierrokset ja kova vääntö. Käytettiin Valmet 800-linkuissa pyörien navoissa ennen Poclainin napamoottoreita. Kävin siellä SAI:n tehtaallakin, mutta en muista että heillä olisi ollut pumppujakin.
Jonkinlainen erikoisuus oli 2-nopeuksiset säteismäntämoottorit. Saattaa joitakin papereita olla tallessa, ja yksi moottorin möykkykin muistona.

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

TYYPPITIETOJA MOOTTORISTA

Viesti Kirjoittaja mattis » 01.04.2012, 14:54

Moottorin hydrauliletkujen lähtöjen puolella, sisäkehällä lukuu SAI, 0150, 600103,
ja vastaavasti ulkokehällä 015060010 sekä stanssattu 10361.

Akselin puolella 015060104 SAI, akseli lähes traktoirin ulosoton kaltainen, kuudella uralla, ulkohalkaisia 33,8 mm:ä.
Moottorin kiinnittämistä varten on rungossa kolme x 10 mm:ä kierrettä sekä mahdollisuus viidelle 10 mm:n läpipultille.

Löytyisikö näillä tiedoilla moottorin tyyppi ja mahdolliset arvot? matti

565-64
Viestit: 433
Liittynyt: 18.12.2005, 23:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 » 01.04.2012, 17:55

Onko nyt kyseessä pumppu vai moottori ? Jossain kohdassa puhutaan Sisussa kiinni olevasta pumpusta, toisessa taas moottorista.
Tuotemerkkkinä SAI on tunnettu radiaalimäntämoottoreista.

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Hydraulimoottori

Viesti Kirjoittaja mattis » 01.04.2012, 18:14

Kyseessä hydraulimoottori: Letkulähdöt toisella puolella ja toisella puolella kardaanisovite. Ollut öljyautossa antamassa voimaa öljypumpulle ja letkukelalle. matti

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis » 02.04.2012, 22:48

MODENA SAI taitaa olla tyypiltään ns. hidas hydraulimoottori, jonka soveltuvuus lietepaskapumpun pyörittämiseen kierrosten osalta ei riitä.
Eli tarvitsisin hydraulipumpun + säiliön sekä hydraulimoottorin, jotka pitävät Deutz-moottorin kierrokset ja jopa niitä kasvattavat:
Lietepaskapumppu kiertää 1000 - 1500 kierrosta minuutissa ja sen tehontarve on 10 - 15 kwh, jolloin lähes tyhjäkäyntisen Deutzin teho riittää pumpu pyörittämiseen, kunhan välitykset ovat kohdallaan.
Eli osaatteko suositella passelia moottoria ja pumppua? matti

565-64
Viestit: 433
Liittynyt: 18.12.2005, 23:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 » 03.04.2012, 11:20

Halvin ja yksinkertaisin rakenne lienee seuraava: Deutzin perään 3-sarjan hammaspyöräpumppu, kokoluokka 50...60 cm3.
Moottoriksi samankokoinen tai hieman pienempi hammaspyörämoottori (pumppukin käy jos pyöritetään vain yhteen suuntaan).
Moottorin ohjaukseen 3/4" suuntaventtiili (tarvittava varoventtiili on silloin mukana, varon säätäisin esim. 160 bar).
Jos käytetään pumppua lietepumpun moottorina niin pyörimissunta on tarkistettava ja paluupuolen letku on oltava riittävän suuri (paluupuoli 1" ja työpuoli 3/4").
Noilla vermeillä lietepumpun teho olisi noin 15 kW.
Säiliö vois olla 100..150 l. Lämpeneminen ei liene ongelma, lietepumpun moottorihan on veden alla joten lämpöä siirtyy veteen.

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: 02.01.2007, 19:23
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » 03.04.2012, 17:14

Onko Mattis varma että sen lietepumpun teho on vain 10-15 kw.
Jos kerta pumpun pyörittämiseen on tarvittu 40 hv traktori niin silloin tuo pumppu olisi jotain 25 kw. Tässä on huomioitu voimansiirron hävikit.

40 hv traktoreissahan vääntö oli kokoluokkaa 15 kp/1200 kierrosta.

Deutzin moottoreissa paras vääntö oli yleensä otettu korkeimmilla kierroksilla. 3 pyttyinen 50 hv n. 17-18 kp/1500-1600 kierrosta.
Tee laitteiston mitoitus mielellään nuille kierroksille.

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis » 03.04.2012, 20:13

TERVE! Ja kiitos hyvistä vinkeistä:
a. leitepumpun tehosta: 5" vanhemmat lietepumput ovat kiinteässä asennuksessa käyneet 10 - 15 kw sähkömoottoreilla, kun kysessä on masiinan pohjalla oleva keskipakopumppu.
b. en ole löytänyt vanhan Alfalavalin lietepumpun manuaalia, mutta tarpemmin tikkuja päästä raapien on lietepumpun oikeampi kierrosnopeus maksimissaan reilussa tuhannessa kierroksessa, joka suorassa kardaanivedossa oli ollut Deutzille liian vähän.
c. lietepumppu ja Deutz pyörivät samaan suuntaan, kun välistä on pois traktorin perän ulosotto ja kulmavaihde.
d. noista kierroksista. Kun ollaan saaristossa, niin kerrostalomieskesäasukkaat saattavat ennen klo 12 valittaa syntyneestä melusta, joten ilmajäähdytteisen moottorin kanssa ei haluaisi nostaa kierroksia kauhean korkeelle.
e. miten vielä tuo naapurin Modena Sai moottori, paljonko arvioitte sen kierrosnopeudeksi?
f. Jos Valmetin (565) mukaan rakentelisi paketin, niin mistä kannattaisi kysyä osia, ja mikä on markkinahinta tuommoisella tavaralla.
g. kun säiliöön on arveltu menevän yli sata litraa nestettä, niin onko mahdollista bio-öljyn määrän vähentämisestä esim. jäähdytysputkistolla tms, kun 30 cm:ä alapuolella lautan tason on merivesi. matti.

Blis
Viestit: 918
Liittynyt: 21.01.2009, 18:59
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blis » 03.04.2012, 20:48

Nuista hytikkamoottorin kierroksista, jos kysessä on radiaalimäntämoottori niin sillon maksimi kierrosnopeus on luokkaa 200-500 rpm, oikein pienillä moottoreilla voisi jopa päästä 600 rpm:ään, mutta sinänsä järkevää se ei ole koska nuo on tarkoitettu nimenomaan matalakierroskäytöiksi...

Rampe
Viestit: 781
Liittynyt: 21.01.2008, 20:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe » 04.04.2012, 09:08

Traktorikäyttöisten lietepumppujen kulmavaihteen välitys monesti 1:2 tai 1:3, eli toisioakselin kierrokset n: 1000-1500 r/min. Sähköpumput 1500 r/min.
Mamecin pumpussa oli tr ja sähkökäyttöisenä sama pumppuosa ja akseli.
Tehontarve lietehommissa 3-4 m3 tuotto tarvii tehoa ~10-12 kw.
Ruoppaus tietysti vähän eri juttu. Poistoputket ainakin vähän pidempiä.

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis » 04.04.2012, 22:02

lietepumpun poistoletkua on tällä hetkellä 30 metriä, koko, sisähalkaisija 11.5 cm:ä. Arvioni mukaan, jos homma pelittää ja ruoppausala laajenee, on tarve lisäletkuille. Mitoitusta laskettaessa pitänee ottaa huomioon ainakin tuo 30 m:n letku. Letku on tarkoitus pitää kellukkeilla tms meren pinnalla, jottei letkuun tule turhia korkeusvaihteluita ja riskiä, että raskaampi ainesosa jää putken alapintaan jumiin. Maa-alue, jonne liete pumpataan on maksimissaan 40 cm:n normimerenpinnan päällä. Jossain kohdin letku pitää vetää nyppylän yli, joka on kolme metriä merenpinnan yläpuolella. matti

Rampe
Viestit: 781
Liittynyt: 21.01.2008, 20:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe » 05.04.2012, 14:46

Tuollaisessa voisi toimia ihan perus geroottori-moottori. Esim danfosin omp tai omr tyyppi. Itse olen käyttänyt näitä liete/uppopumpun moottoreina, eikä mitään ongelmaa ollut.

mattis
Viestit: 112
Liittynyt: 06.01.2011, 13:32
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis » 05.04.2012, 16:04

Voisiko kyseeseen tulla esim. PR-hydrauliikan sivuilta http://www.pr-hydrauliikka.fi/luettelo/Hinnasto.pdf: L-EPM 80 C geroottori, tilavuus 80 cm3, kierrokset 755-945 ja teho 10-12 kwh.

"L-EPM 80 C D 79,2 755 / 945 15,1 / 19,5 10,2 / 12,5 140 / 225 270,00"

matti

Rampe
Viestit: 781
Liittynyt: 21.01.2008, 20:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe » 05.04.2012, 16:19

mattikselle lähtee yv:tä kunhan pääsen töistä vähän eroon illalla

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Deippa, HAlosseppä, Hsippe, Paalari ja 55 vierailijaa