Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

mwm kirjoitti: Su Marras 05, 2023 9:58 am Hei. Onko täälä kellään kokemusta IPS-ohjauksen päivityksestä. Usevolt vaikuttaisi pätevältä.
Ei varsinaisesti ips, mutta naapurin lokomon vcu vaihdettiin usevolttiin. Helppo laittaa kun tulee uusilla johdolla venttiilipöydälle asti ilmoittaa vaan tilatessa millä liittimillä haluaa
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Mahtaisiko kenelläkään olla kytkentäkaaviota/käyttö ohjetta epec harvemeter 4000 mittalaitteeseen?
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
ISB325
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Marras 10, 2014 9:21 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ISB325 »

Vallumaister kirjoitti: Pe Marras 10, 2023 6:37 pm Mahtaisiko kenelläkään olla kytkentäkaaviota/käyttö ohjetta epec harvemeter 4000 mittalaitteeseen?
Vois löytyä molemmat, jos ei muualta ole vielä löytynyt.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Pistin yv:n
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
urkki1224
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 8:39 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja urkki1224 »

moro,,,olisko kellään tj 1110,-97 perkins 1006...syöttöpumpun kuvia...jotakin vikaa kun ei toimi,,,,
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Toimiiko sammutinsolenoidi? Tankin lähdössä on varmaan venttiili joka tarvitsee virtaa auetakseen, saako se polttoainetta?
urkki1224
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 8:39 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja urkki1224 »

tankin sähköventtiilistä on sisäkalut poistettu....joten ainetta tulee moottorin putsareille asti...sammutin solenoidi oli irti liikkui keskiosa sähköllä...jäi kyllä puolet muovitappia näkyviin....???
mwm
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:31 pm
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja mwm »

Löytyisiköhän mistään punamustaan 840 Valmettiin tuulilasia? Sitähän on kahta mallia. Pitäisi olla leveys alhaalta 116cm ylhäältä 100cm. Kävisi naarmuinenkin, kunhan on ehjä.
Uuttakin saisi 520+alv pihaan, mutta jos jostain halvemmalla saisi.
jsj
Viestit: 407
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja jsj »

Muovia.comista hakee tai tilaa polykabonaattia ja leikkaa itse.
Hermanni57
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Elo 28, 2018 3:44 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Palstalle pitää päästä. Keto 51 laipan palautus on hengetön. Tyjihjiltään palautuu mutta katkaseepa mknlä vahvuisen puun tahansa, jää laippa kotiutumatta. Mitä painetta säädetään ja mistä?
DEERE 2130
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja DEERE 2130 »

Hermanni57 kirjoitti: Ma Tammi 22, 2024 3:24 pm Palstalle pitää päästä. Keto 51 laipan palautus on hengetön. Tyjihjiltään palautuu mutta katkaseepa mknlä vahvuisen puun tahansa, jää laippa kotiutumatta. Mitä painetta säädetään ja mistä?
Onko sahan sylinterin tiivisteet ehjät ?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja mike »

Olikos tuossa virtausnopeudelle hana sahakotelossa ?
Sylinterin tiivisteet yksi paikka.
Seuraava tarkastettava on sahanlohkolla, varossa mahdollisesti roska. Ja lohkolle paine mittari kiinni ja säätö, jos ei muuta vikaa löydy.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
code
Viestit: 26
Liittynyt: La Helmi 15, 2014 1:07 pm
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja code »

Tulipa tuossa eilen iltapimeässä heräteltyä vanhaa sotaratsua (Valmet 911 -98) henkiin pitkähkön seisonna jälkeen kun konetta pitäisi siirtää. Lähti käyntiin nätisti, mutta siihempä se jäikin. Eli kaikki kontrollit hytissä mykkänä, kaasupoljin, ajo, hydrauliikka. Ei ollut enempää aikaa tutkiskella mikä mättää. MaxiPC ei ole paikoillaan kyrvähtäneen kovalevyn vuoksi ja Toughbook ei ollut saatavilla eli sieltäkään ei näe onko tietokoneosasto hengissä.

Oisko näkemystä mistä lähdetään vikaa kaivelemaan...
code
Viestit: 26
Liittynyt: La Helmi 15, 2014 1:07 pm
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja code »

code kirjoitti: Ti Tammi 30, 2024 11:17 am Tulipa tuossa eilen iltapimeässä heräteltyä vanhaa sotaratsua (Valmet 911 -98) henkiin pitkähkön seisonna jälkeen kun konetta pitäisi siirtää. Lähti käyntiin nätisti, mutta siihempä se jäikin. Eli kaikki kontrollit hytissä mykkänä, kaasupoljin, ajo, hydrauliikka. Ei ollut enempää aikaa tutkiskella mikä mättää. MaxiPC ei ole paikoillaan kyrvähtäneen kovalevyn vuoksi ja Toughbook ei ollut saatavilla eli sieltäkään ei näe onko tietokoneosasto hengissä.

Oisko näkemystä mistä lähdetään vikaa kaivelemaan...
Itse itselleni vastaten. Oletettavasti VBU boksin varmistuspatteri päästänyt kylmän pierun ja boksi nyt lataustilassa. Elvytys onnistunee Komatsun toimipisteessä. Pitää tutkia kun pääsee lähemmä konetta taas.
papabear
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 9:32 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja papabear »

Valmet 911 liikkuminen ensin hidastui ja sitten loppui kokonaan. Tietokone ei näytä moottorin kierroslukua, mutta kierroslukumittari näyttää.

Joskus aiemmin on käynyt sama ja silloin homma selvisi kalibroinnilla. Osaisiko joku sanoa millä näppäinyhdistelmällä kierrosluvun kalibrointi käynnistetään?
code
Viestit: 26
Liittynyt: La Helmi 15, 2014 1:07 pm
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja code »

papabear kirjoitti: Pe Helmi 16, 2024 7:23 am Valmet 911 liikkuminen ensin hidastui ja sitten loppui kokonaan. Tietokone ei näytä moottorin kierroslukua, mutta kierroslukumittari näyttää.

Joskus aiemmin on käynyt sama ja silloin homma selvisi kalibroinnilla. Osaisiko joku sanoa millä näppäinyhdistelmällä kierrosluvun kalibrointi käynnistetään?
Muistaakseni tuo kalibrointiohje löytyy MAXI:n ohjekirjasta. "Perusasetukset/Kalibointi" Pistä yv jos ei löydy.
papabear
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 9:32 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja papabear »

Kiitos, olisi hienoa jos joltain löytyisi tuo ohje
beejii
Viestit: 58
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 12:12 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja beejii »

Kalibrointi löytyy Maxin valikosta, F1 näppäin antaa lyhyen ohjeen. Kun tekee kalibroinnin, niin pitää laittaa ensin 1000rpm ja kuitata T1 napilla. Sitten 2000rpm ja kuitata T2 napilla. Noin mun koneessa 901 -97. Veikkaan että ei auta. Olen paininut samanlaisen vian kanssa ja ei kalibrointi auttanut.
Eli kun kierrokset ei näy tietokoneella, niin VBU ei saa kierros tietoa kaasumoottorin ohjaus purkilta, eikä anna ajaa. Vika paikkoja on runkokaapeli, liitokset ja kaasumoottorin boksi. Minä vaihdoin runkokaapelit kesällä, vikominen jatkui nyt talvella. Yleensä kunnolla lämpimällä koneella toimi. Nyt paikallistin vian tuohon kaasupurkin oikeanpuoleiseen pistokkeeseen. Liekö huono tinaus vai hapettuma.... Näistäkin näkyy olevan montaa eri versiota mutta näin tässä vm -97. Signaali kulkee x6 kaapelissa, säie 25 ja johdin/riviliitin 125. Ylemmän laturin kierrosnopeus tulee 131 liittimeen, haarautuu kaasupurkille ja ohjaamon kiekkamittarille. Tuossa 125 liittimessä tyhjäkäynnillä n.800 rpm on noin 2,5V. Alue ehkä vois olla 0-5Volttia toimiessaan ...
Tulipahan tarina mutta jos tästä on jollekin joskus hyötyä.... :D
papabear
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 9:32 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja papabear »

Kiitos paljon!
code
Viestit: 26
Liittynyt: La Helmi 15, 2014 1:07 pm
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja code »

papabear kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 6:24 pm Kiitos, olisi hienoa jos joltain löytyisi tuo ohje
papabear, vilkaiseppa yksityisviestisi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mutteri Matti ja 13 vierailijaa