Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ardem »

Ajattelin tehdä tällaisen topikin kun en oikeen mistään netistä löydä tällaista keskustelua meille vanhojen metsäkoneiden harrastelijoille. Kaippa meitä on muitakin kuin minä.
Nämä koneethan on yleensä nähneet aika paljon metsää ja ovat monesti myös sen kuntoisia ja näköisiä. Joku innokas haluaa varmaan entrata tällaisesta vanhasta koneesta itselleen omien metsien hoiteluun vielä ihan toimivan pelin.
Itse laitoin ajokoneen ja moton sen takia kun omissa metsissä paljon hoidettavaa.
talosta löytyy kyllä maatalous traktoreita mutta hetken mietiskelyn jälkeen päätin sijoittaa ennemmin oikeisiin koneisiin mitä sijoittaa sama raha traktoreihin.
Joten jos täällä muilla samat harrastukset niin ei muuta kun laitetaan keskustely pystyyn. :)
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Tääl kolme vanahaa metsäkonetta.
sami8
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 8:22 am
Paikkakunta: Sääksmäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sami8 »

Moro
Kiinnostava aihe . Traktori kamppeita käyttäny ja koko aika vakuuttuneempi moton hankinnasta. kuinka paljon kustansi alku lähtö ja paljonko joutunu päässy entraileen koneita työn lomassa . Ja onko kuinka taloudellisia polttoaineen yms suhteen . Kun rakvaa tarvii aina ja mettä koneita vaan metäs. Ja miten hoituu siirtelyt yms.. Kiinnostus koe ajaa kunnostettuja vanhoja koneita vois olla monella . Järjestää pörinä päivät jos kuinka kukin kerkiää . Ja missä päin suomen maata kukin luuraa.
Laittakaahan kuvia jos mahtollista saa vähän juonta juttuun kiitos. Mikä muuten on vanha??
Olympianisti
Viestit: 1364
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympianisti »

sami8 kirjoitti: Mikä muuten on vanha??
Tämä onkin olennainen kysymys, mikä on kenenkin mielestä vanha :roll:

Mielenkiintoinen keskustelun aihe jokatapauksesta 8)
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

No kyllä minun mielestä metsäkoneissa alkaa olemaan jo aika vanha tuommoinen alle 2000 luvun kone.
Omat koneeni on moto Valmet 901 vm.95 ja ajokone Valmet 838 vm.92.
Hankinta kulut oli yhteensä noin 50t euroa. Eli ei siis ihan hirveä investointi siihen nähden että maatalous traktoreista rakentelu motoksi/ajokoneeksi olisi ollut. Toki nuita vanhoja pitää sitten osata rassata ja meneehän niihin aina rahhookin. Itse valitsin nuo koneet silleensä että kumpaankin oli juuri tehty pumppu ja koneremontit ja kaikki muutkin kalliit remontit oli juuri tehty.
Molemmat koneet on himpun alle 20t tuntia ajetut.
Ei nuissa onneksi kummassakaan mitään isompaa vikaa ole ollut, töitä tekköö ihan hyvin omiksi tarpeikseen.
Moto kuluttaa polttoainetta noin 8 litraa tunnissa ja ajokone noin 6 litraa joten aika pihejä nuo on.
Kuljetuksen olen ulkoistanut täysin koska sen verran vähän nuita mulla tarvii siirrellä että ei kannata hommata omaa lavettia.
Aluksi suunnittelin että hommaan kuljetusauton mutta laskeskelin sen kulut niin ei oo sen jälkeen moista enää haluttanut. traktori lavetti vois olla ihan ok vaihtoehto mutta ainakin minä joutuisin vaihtamaan siinä tapauksessa isompaan traktoriin että edes jotenkin saisin siitä yhdistelmästä laillisen.
Mielelläni vastailen minkä osaan jos kerran joku muukin on suunnitellut tällaisten laittoa. Näillä kyllä hoitelee omat metsät kuntoon.
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Meijän Volvo on pari vuotta kuskia nuorempi.
Mutta kone käy ja nosturi liikkuu. Eli tarpeelliset nostot sujuvat. Vehkeen ajokytkin luistaa isoilla vaihteilla, eli metään meno pitää harkita tarkkaan. Mutta pihalla kone palvelee hyvin.

Volvo 871. Vuodelta 1967
Eli Volvon pieni 6moottori, ajokytkin. suunnanvaihtaja, 5 vaihetta ja 4 vetävää pyörää.
Koneessa ei ole teliä, ja 4 pyöräisellä koneella ei aikoinaankaan jaksanut ajella savotoita koko talvea. Mutta omat hakkuut sillä ajeli hyvin.
Nuuhis
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuuhis »

Hommat sujuu myös Valmet 872K:lla, kunhan jaksaa rempata.
Juuri irtosi H-L vaihteensiirtohaarukka akselistaan, nyt saa H-puoli riittää työmaan loppuun, jarru ja stefaremppaa on myös luvassa.
Onhan tuo kuitenkin hyväkulkuinen kone rimpulan traktorikärryn hinnalla.

[img][img]http://i10.aijaa.com/t/00995/9860728.t.jpg[/img][/img]
jylhä
Viestit: 2902
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Vanhat metsäkoneet on kiinnostavia laitteita. Ruotsissa noita taidetaan harrastaa aika paljon enempi kuin täälläpäin. Pistäkääs kuvia laitteista!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Valmet 872 -79 löytyy.

Hankittu joskus 25 vuotta sitten. Ajettu pääasiassa omia puita ehkä 4000 - 5000 mottia. Nykyään pääasiassa tuulenkaatoja ja polttopuita.

Maksoi hankittaessa muistaakseni 60000mk ja nyt on poistot tehty koneesta täysimääräisesti, joten kirjanpidollinen arvo 0€ (käyttöarvo mittaamaton :wink: ). Markkina-arvo lienee joku 5000€.

Tehdyt remontit tuona aikana: akut vaihettu kerran (v. 1995), moottorin yläpään tiivistesarja (nestevuodot), vesipumpun korjaussarja, käytetty startti, jäähdytin tinattu, kuormaajan tyveä vahvistettu, jarrusylinterien kumit, rengas paikattu, oven lasi, kuormaajaan joitain letkuja, sekä joitain pienempiä näperryksiä. Lisäksi huollot päälle. Kaikki omana työnä.

Täysi työkunto. Viimeksi ajossa viime perjantaina. Jotain pientä fiksaamista edessä: käyttöjarrut tehottomat, tuulettajan puhallin vinkuu ajoittain, turbon ja pakoputken välinen holkki ruostunut puhki.

Kiva tiellä, kun kulkee jotain +30km/h. Kova laatikko + turbiinikytkin.

Ei tulis mieleenkään laittaa jotain pillkkiä traktoriin.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

No niih onhan täällä foorumilla muitakin vanhoistametsäkoneista kiinnostuneita. Komeeta kalustoo näkyy olevan.
Kyllä nuilla puita ajeloopi ja tekköö kun vaan jaksaa aina välillä remonttia tehdä. Moni sanoo kyllä että ei kannata vanhoja metsäkoneen romuja laittaa kun niitä joutuu niin paljon korjaamaan että halvemmaksi tulee vieraalla teettää.
Mutta minä olen sitä mieltä että jos itse osaa tehdä remontit ja on mielenkiintoa nuitten kanssa värkätä niin mikäpä ettei. Varsinkin jos on vielä omissa metsissä puuhasteltavaa niin onhan tuo mukavaa ajanvietettä ja voipi sitä käydä naapurinkin Reiskaa jelppaamassa aina joskus.

Tälle päivää pitäsi lähtee käymään asentamaan motopään mittäpyörä paikoilleen kun eilen lensi puuta syöttäessä mättäälle.
Ajokoneeseen on menossa kahvojen päivitys. Ois tarkoitus vaihtaa neekerin päiden tilalle minivivut. Pitäs vaan jostain löytää nyt sopivan edukkaat minivivut jotka passaa nuihin vanhoihin ips pokseihin.

Ruotsissa on tosiaan ihan hyvä foorumi näille jotka harrasteloo näitä vanhoja metsäkoneita.
janpir
Viestit: 19
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 4:59 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Metsäkone on metsäkone

Viesti Kirjoittaja janpir »

se tuli huomattua kun rupes tegillä puita ajelemaan!!onhan tuo ehkä vähän kankea kääntymään mutta yksinkertainen ja toimiva kampe.ehostellaan pikku hiljaa renkaat startti ja jotain letkuja piti laittaa vm 66 ja oli 10v seissyt metsässä kun ostettiin!!giljotiini koura tehdä/ostaa ehkä tässä jos tuohon on järkeä laittaa!!tekishän sillä jtn ojalinjoja ainakin!!renkaat löyty käytetyt joten rahaa mennyt ehkä yhteensä 5000E joten aika pientä!!kyllä siellä ojantörmän kannokossa nauratti ekaa kertaa ko nosteli ja laski vaan keulaa ojan ylityksessä ja anto kaasua lastut lensi kannoista aisan alta!siihen ois moni traktori jääny!!hankinta tuli todistettua oikeaksi.omaa metsää jonkun verran hoidettavana!!
Fiat 600 dt3 -72 Fiat-allis 745-c -78, ford teg 66, telakarhu, mitsubishi cantter x2 ,finnsammy,volvo fl7 -92 valmet 702 um 353 kyllä se siittä jos ei muuten ni jotenki!!
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Tuollainen Teg on kyllä rajukampe. Tuonne omalle työmaalle kun ajelen niin ihailen aina matkan varrella tienlaidassa pihalla seisovaa Teggiä. Se on ollut siinä talon pihassa paikoillaan niin kauvan kuin muistan sitä tietä kulkeneeni.
Harmi kun jätetty hienokone pihaan lojumaan. Siitä entisöitävää jollekkin jahka sitten omistaja rupee siitä luopumaan.
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Tuli tuossa ajokoneella puita ajellessa semmoinen mieleen että pystyyköhän tuota nosturin sivuttaisliikettä säätämään mitenkään jäsymmäksi. Eli onkohan tuommoisessa logliftin ft60 nosturissa minkaanlaista säätöä tuohon hammas kosketukseen.
Nosturin kääntökehän etu ja takapuolella näyttäis olevan jonkulaiset pultinpäät eli onkohan nuo jotku semmoset joista vois säätää.
Vähän turhan paljon huopaa nosturi sivuttain.
Nuuhis
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuuhis »

Ajatuksena heitetään: Voisiko vastusvastaventtiileillä vähentään tyhjää sivuttaisliikettä? oletuksella että hammastuksesta on edes jotain jäljellä.

Tärkeää tuntuu olevan myös tarkistaa sylinteriputkien kiinitys jalustaan.
Löysät lukituskaulukset päästävät jalustan ja putken väliset kierteet väljistymään ja lopulta korkkaamaan.
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

ardem kirjoitti:Tuli tuossa ajokoneella puita ajellessa semmoinen mieleen että pystyyköhän tuota nosturin sivuttaisliikettä säätämään mitenkään jäsymmäksi. Eli onkohan tuommoisessa logliftin ft60 nosturissa minkaanlaista säätöä tuohon hammas kosketukseen.
Nosturin kääntökehän etu ja takapuolella näyttäis olevan jonkulaiset pultinpäät eli onkohan nuo jotku semmoset joista vois säätää.
Vähän turhan paljon huopaa nosturi sivuttain.
Pilarin kohdalla on hammastankojen takana liukupalat, joilla hammasvälys säädetään. Joissain vanhemmissa sitä pystyy säätämään ulkopuolelta, mutta yleensä purattaa nosturin jalustan. Liukupalat lukittu juuri niillä pulteilla, ei kannata irroittaa -> pala voi tippua käntöpesän pohjalle. Niissä missä voi säätää ulkopuolelta on yleensä ulkopuolella isokokoinen lukitusmutteri jolla säätö lukitaan.

Kotona volvo 462sm, vanha 70 luvun 4 pyöräinen ajokone korvannut traktorin metsässä.
koneeseen joku ed omistaja vaihtanut nosturiksi vanhan brunetin nosturin, hydraulisesti esiohjatun venttiilipöydän ja 600 renkaat taakse

Itse olen rakennellut koneeseen uusiksi sähköt , lämmityslaitteen ja muuta pientä... myös naarva kiljotiini löytyy.



[/img]
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Herätellääs taas tätä vanhaa aihetta. Onkos täällä kenelläkään tietotaitoo tuollaisesta Valmetin 901 motosta. Sellaista olen nyt ruennut ihmettelemään että miksi tuossa hydrauliikka öljysäiliön ikkunassa ei näy öljyä kun kone on käynnissä. Kun koneen sammuttaa ja odottelee tunteroisen niin ikkunan puoleen välliin palautuu öljy näkösälle. Ensin luulin että se öljy on kierrossa ja siksi ei näy mutta kun olen seurannut paria muuta vastaavaa konetta niin kyllä niissä vaan öljy siinä ikkunassa näkyy silloin kun kone on käynnissä.
Oiskohan mulla nyt tuossa öljyn kierrossa jotain hämminkiä esim. ilmavuotoja tai tukosta jossain. Kone kyllä pelaa normaalisti mutta tuo nyt häiritsee. :roll:
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Eikös tommonen oo semmonen ihan pikkunen vihjasu siltä koneelta että viittisitkös joskus joutessa vilkasta onko sitä öljyä ohjekirjan mukainen litramäärä siellä pöntössä....

Voi tehdä ajanmyötä pumpulle höpöö jos alkaa enempi imaa hörppimään sinne sekaan...

Tuli tossa vaan mieleen että onkohan siellä koneessa muutenkaan kaikki kohdallaan....ei oikein mee ainakaan mun kaaliin ihan helpolla että hydepiiri laskis aineita säiliöön ku kone sammutetaan.....eikös kierrossa oleva öljy ole kierrossa ja säiliössä oleva säiliössä ja ne liikkuu pumpun voimalla ja venttiilien läpi....ei sieltä mun ymmärryksen mukaan mitään pitäis valua....
kuutoshullu
Viestit: 556
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutoshullu »

Joskus saman ikänen valametti teki ihan samaa... en vaan muista mikä siin sitten oli... Mutta onneks en sillä kauaa ajanu... Oli aika loppu tohon ammattikäyttöön... Harrasteena noi menee mutta ei ammattikäytössä niinsanotusti... Mä en ainakaan jaksais kauaa tehä remonttia jos joka päivä tarttis... Eri asia jos tulee remonttia niin lähtee kotti kahveel ja tulee viikon pääst taas ihmettelee.... :lol: En milläään pahalla sano. Mutta hyvä jos joku näitäkin viittii reerata onhan se aina historiaa... Mut pistä ny ainaki sitä öljyä sinne jos se sitten vaikka rauhoittus...
Fordson D Major/ Trader 590E
Volvo f613
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

veikkaan että liian vähän öljyä säiliössä. jos pistäs sen ei käynnissä täyteen ikkunan rajaan niin jos se käynnissä ollessa tippuu siihen puoleen väliin. putkista ne öljyt valuu säiliöön..sitä en osaa sanoa miksi.

-85 alespäin alkaa olemaan vanha kone mun mielestä.
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Kyllä siellä on ihan ohjekirjan mukainen määrä sitä öljyä ja kyllä sen huomaa jos siellä on liian vähän sitä öljyä. Summeri koelaudassa kyllä rääkäisee heti jos öljy pääsee vähänkään liian vähiin menemään. Joskus jopa ottaa kaaliin kun se saattaa rääkäistä kannon yli ajaessa.
Tarttee varmaan kysäistä huoltomieheltä jos siltä vaikka sais jonkun varmemman ohjeen.
Kone ei todellakaan ole enää missään urakointi käytössä vaan hoitelen omia metsiäni sillä. Vuodessa tulee maksimissaan se parituhatta kiintoo hakattuu ja remontin teko sen verran verissä että kyllä tuolla ihan mukava puuhastella.
Tarkoitus ollu että kun saa nuo omat metsät kondikseen niin laittais tuon kiertoon. Saa sit nähdä raskinko. Mukava värkki tuo on kun ei vaan turhaa stressaa remonteilla. Jos tosiaan alkaa jossain vaiheessa rassuu vituttaan niin pitää vaikka loppu talven hermo lomaa ja jatkaa seuraavana talvena sit hommia. Niin ja kone on tosiaan vm.95 eli ei ihan tuore kampe kyseessä. Tunteja nyt 19500 ja 17000 tehty koneremppa ja pumput laitettu sekä muutenkin käyty lävitte.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Juhnu, jussi77, Paalari, Semrush [Bot] ja 40 vierailijaa