Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Onko varma että vika ei ole moottorin puolella että saa varmasti soppaa ja ahtoja?
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ropo »

Vallumaister kirjoitti: Ma Elo 14, 2023 5:41 pm Onko varma että vika ei ole moottorin puolella että saa varmasti soppaa ja ahtoja?
Sitä selvitettiin ja polttoaine suodattimet vaihdettu.
Ajo hydrauliikka ei saa moottoria hyytymään eikä nosturin ääriasentoon ajaminen ja siten painevaroa vasten kuormitus. Mutta kun tehdään nosturilla 2-3 liikettä yhtäaikaa siten, että puomi oikeasti liikkuu ja öljyvirtaa niin moottori polvistuu ja äänestä päätellen todella ottaa paljon voimaa silloin.
Nyt ajoin koneen kunnolla lämpimäksi niin tuntui, että välillä toimii paremmin, mutta lopulta meni aivan siihen että sammui useasti työkierroksilta. Samalla painesuodattimen valo vilkkui.
Pitää etsiä seuraavaksi uudet hydraulisuodattimet
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Sit tietysti koura puolen paluu vois ahistaa et se kuormittas mut sit kyllä pitemmän päälle öljy lentää jostain stefasta kyllä :lol: onks tuo 1046 yks piiri kone? Ei se öljy muutenkaan oikein riitä yks pumppusessa nosturia ja kouraa sommata yhtä aikaa mut onhan tossa kyl muutaki oltava sen lisäks jos hirveesti savua työntää no mittaisin sen ahtopaineen ja vähä kuulostelisin ettei ole turpon ahtoputki halki se kyl pistää polvilleen isommankin konee
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ropo »

Vallumaister kirjoitti: Ti Elo 15, 2023 9:04 pm Sit tietysti koura puolen paluu vois ahistaa et se kuormittas mut sit kyllä pitemmän päälle öljy lentää jostain stefasta kyllä :lol: onks tuo 1046 yks piiri kone? Ei se öljy muutenkaan oikein riitä yks pumppusessa nosturia ja kouraa sommata yhtä aikaa mut onhan tossa kyl muutaki oltava sen lisäks jos hirveesti savua työntää no mittaisin sen ahtopaineen ja vähä kuulostelisin ettei ole turpon ahtoputki halki se kyl pistää polvilleen isommankin konee
Joo yksipiirinen se taitaa olla. Jo pelkkä nosturin käyttö saa moottorin uupumaan ilman että kourassa edes virta päällä ja neljä talvea tuolla jo hakannut niin ei se kyllä koskaan aiemmin ole työkierroksilta sammunut. Ei se erityisesti mustaa työnnä, mutta kuulostaa muuten että ottaa reilusti voimaa.
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Jonkun liikkeen paluuletu rikki sisältä eli kumi irronnut kudoksista. Millä liikkeen lisäämisellä sammuu siinä syyllinen vai onko?
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ropo »

Pataässä kirjoitti: Ti Elo 15, 2023 10:47 pm Jonkun liikkeen paluuletu rikki sisältä eli kumi irronnut kudoksista. Millä liikkeen lisäämisellä sammuu siinä syyllinen vai onko?
Taittopuomi koneeseen päin on moottorille raskain liike. Silloinhan männän alta virtaa runsaasti öljyä paluuseen. Painemittarin ollessa kiinni tuo liike ottaa heti täyden paineen kun puomi alkaa liikkua
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Kyllä siellä on roska jossain, ei pitäs oikeestaan nostaa täyttä painetta ennenku on sylinteri päädyssä ku eihän siinä juuri kuormaa silloin pitäs olla, oletko mitannut singnaalilinjan ja pumpun välisen paine eron?
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja ropo »

Vallumaister kirjoitti: Ke Elo 16, 2023 6:47 pm Kyllä siellä on roska jossain, ei pitäs oikeestaan nostaa täyttä painetta ennenku on sylinteri päädyssä ku eihän siinä juuri kuormaa silloin pitäs olla, oletko mitannut singnaalilinjan ja pumpun välisen paine eron?
Niin se tuo paineen nousu maksimiin tyhjällä taiton liikkeellä tuntuu oudolle. Siitä huolimatta siinä on voimaa normaalisti jos esim puu on kourassa. Sitten kun sylinteri on ääriasennossa paine on tietysti edelleen maksimi, mutta ei kuormita moottoria läheskään niin paljon kuin liikkeen aikana
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eihän siinä ole mitää venttiiliä/kuristinta linjassa, esim letkunrikkoa varten, joka nyt kuristaa virtauksen lähes kokonaa?!
Jtö
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 21, 2023 9:04 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jtö »

Tuli tommonen vanha lokomon 928 pihaan ja ikinä tommosen kanssa mitään tullut touhuttua niin on vähän hakusassa perusjututkin,

Onko etuperässä tasasuspyörästön lukkoa, kun tuntuu kovin kankealta kääntymään ja kääntyessä välillä loksahtelee niinkuin lukko menisi päällee tai ei olisi kunnolla kytkeytynyt?

Onko etuakselilla jarruja ollenkaan vai pelkästään taka kardaaneissa, ilmeisesti ilmatehosteiset nestejarrut?

Löytyykö mistään koneesta teknisiä tietoja / täyyttö tilavuuksia?

Mitä öljyä turpiiniin, automaati öljyä vai käykö 10w moottoriöljy?

Saako hydrauliikan pois päältä jostain?

Saako etu tai takapään vetoa pois päältä?
DEERE 2130
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja DEERE 2130 »

Jtö kirjoitti: To Syys 21, 2023 9:52 pm Tuli tommonen vanha lokomon 928 pihaan ja ikinä tommosen kanssa mitään tullut touhuttua niin on vähän hakusassa perusjututkin,

Onko etuperässä tasasuspyörästön lukkoa, kun tuntuu kovin kankealta kääntymään ja kääntyessä välillä loksahtelee niinkuin lukko menisi päällee tai ei olisi kunnolla kytkeytynyt?

Onko etuakselilla jarruja ollenkaan vai pelkästään taka kardaaneissa, ilmeisesti ilmatehosteiset nestejarrut?

Löytyykö mistään koneesta teknisiä tietoja / täyyttö tilavuuksia?

Mitä öljyä turpiiniin, automaati öljyä vai käykö 10w moottoriöljy?

Saako hydrauliikan pois päältä jostain?

Saako etu tai takapään vetoa pois päältä?
Etuperässä on automaatti lukko. Etuakselissa ei ole jarruja. Kartaanijarrut ainoastaan. Ovat tehokkaat jos kunnossa. Turpiiniin ATF- automaattiöljyä.Siinä nosturin alla on takapään jakolaatikko jossa ei ole tasauspyörästöä, sen vuoksi puskee. Olen ajanut tällaisella )25:sella. Perkinssin kone. Pari vuotta -70 luvun alussa. Ne kardaanin kulmavaihteet telin kyljessä kannattaa tutkia että on öljyä. Jos vielä ovat ehjät ?
rölli
Viestit: 591
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja rölli »

Missäpäin Suomea kone on?
Itellä kokemusta Teli Lokkerista " apinahäkki ".
Jtö
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 21, 2023 9:04 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jtö »

Onko etulukko palalukko tyylinen, onkohan kulunut jotenkin kun paukahtelee kääntäessä hitaassa vauhdissa vähääkään nopeammin ajaessa paukahtelua ei mielestäni kuulu, etuperässä täys öljy määrä, peränöljy ja pyörännapa koteloiden ilmeisesti yhteydessä toisiinsa kun perässä pieni tarkistus proppu ja täyttö näyttäisi ölevan pyörän napa kotelon päältä.

Tässä koneessa deuzi moottorina, etelä suomessa kone majailee.
DEERE 2130
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja DEERE 2130 »

Ilmeisesti joku sellainen(palalukko)?Kyseinen kampe on ollut melko uusi silloin -70 luvun alussa ,mistä kokemusta. Ei ole tarvinnut puuttua korjausmielessä.Puulla tuli ajettua toisesta etupyörästä upoksista ylös.Se etulukko sen piti, eikä hajonnut. (rutinoiden kera) Ne etupään planeetat on melko järeää tekoa jos laakerit olleet kunnossa niin voi rattaatkin olla. Luulisin että on eri öljy navoissa ja perässä. Se peräöljy tulis varmaan napoihin jos ei olis akselistfoja. Tarkistus proput löytyy kyllä.Ne takapään kulmavaihteet kannattaa tutkia onko sivuttais välyksiä. Kummankaan pään vetoa ei muistaakseni saa erikseen pois päältä. Eikä hydrauliikkaa.
Jtö
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 21, 2023 9:04 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jtö »

Etupään rataskoteloista en tarkistus proppua löydä, tyhjennys vaan alhaalla ja täyttö ylhäällä, voisikohan olla renkaan takana, hölmössä paikkaa jos siellä on.
DEERE 2130
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja DEERE 2130 »

Nyt ei kyllä tule mieleen missä sen etupään porttaalin tarkistus proppu on? Oisko siellä sen möhkäleen kyljessä tai näkyiskö vanteen reijästä ulkopuolelta?
Jtö
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 21, 2023 9:04 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jtö »

Täyttö ja tyhjennys on osittain vanteen reunan alla mutta tarkistusta ei näy, vanteen reijistäkään ei mitään näy, perän päässä on pieni kokoinen tarkistus proppu. Täytyy varmaan ottaa rengasta irti jos jotain löytyisi.

Telin koteloissa ei tunnu öljy pysyvän, taidan laittaa vaseliinin sinne tässä vaiheessa, kone tulee kuitenkin niin satunnaiselle käytölle että eiköhän vaseliinilla mene kun reilusti pistää. Kardaanin kulma vaihteet tuntuisi öljyt pitävän sisällään kuin myös takapään jakolaatikko.
DEERE 2130
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja DEERE 2130 »

Keskusvoitelurasvaa ?Jos ei ajeta kun metsässä, ei rattaat kovin lujaa pyöri .
Jtö
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 21, 2023 9:04 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jtö »

Juu jotain notkeeta rasvaa jos laittaisi, mobililla olisi ainakin tommosta https://www.lotky.fi/kauppa/tuote/mobil ... 04-180-kg/ mutta kaippa joka merkiltä vastaavia löytyy. Koneella ei tiellä ajeta ja muutenkin vuosittaiset käyttö tunnit jää vähäisiksi niin eiköhän se siellä mene kun riittävästi laittaa. Voihan ne kotelot tiivistellä myöhemmin muutakin laittoo koneessa on niin keskittyä niihin että saa jonkinlaiseen käyttö kuntoon.
mwm
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:31 pm
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja mwm »

Hei. Onko täälä kellään kokemusta IPS-ohjauksen päivityksestä. Usevolt vaikuttaisi pätevältä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Lurkus ja 69 vierailijaa