Kauhee latausjännite, mutta lamppu palaa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Kauhee latausjännite, mutta lamppu palaa

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Mikääs ny on pojan Nisssanilla:
Latausvalo palaa, akulta mitattu jännite tyhjäkäynnillä reilu 13, kierroksilla
menee yli 16 voltin. Vaikka laittaa valot, lisävalot, takalasilämmittimen.

Ja jos en ny ihan väärin muista, edellinen laturi, josta autosähkäri ei saanu
selvää vaan myi ton korjatun sen tilalle, teki suunnilleen saman tempun.
Puolisen vuotta ollu tää laturi käytössä, mutta eipä oo kuittia tallella.

Ymmärtäskö tästä joku jotain?
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Onko mitattu halvalla digimittarilla vai vanhalla kunnon viisarinäyttöisellä?
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Halvalla digillä mitattu.
Voisko se jostain hämääntyä, kun se kuitenkin ehjäks tiedetylle kalustolle
näyttää 13-14 V latausjännitettä? Lisätyillä kierroksilla en tosiaan oo muissa autoissa kokeillu.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Mulle kävi omassa Nissanissa pari vuotta sitten sama juttu. Yhden diodin johto oli irronnut piipalasesta. Vaihdoin toisen laturin ja vanha odottaa työpöydälläni, että hankkisin siihen uuden diodipaketin.
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Jos....

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tarkasta että maadotus toimii, ainakin itselläni fergun laturi hevosteli juuri samalla tavoin, ja oli huono kosketus koneen kylkeen, pikkusen rapsuttelua ja johan alko pelittämään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

mulla kans traktorissa lamppu palaa ja lataa huippuarvoja...en oo viittinyt perehtyä. sitä en tiedä että lopettaako lamppu palamisen siinä vaiheessa kun latauskin loppuu :wink:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Heh... :lol:

Eikös sitä sanotakkin latauksen merkkivaloksi eikä lataamattomuuden merkkivaloksi :shock:
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

halpa digimittari antaa joskus liian isoja jännitearvoja "epäpuhtaasta" tasavirrasta. Laturin tasasuunnattu jännite vaihtelee pienissä rajoissa ja heikoimmat digit eivät tätä ymmärrä. Voltin parin heitto on tavallista, mutta suurempia heittoja en ole vielä tavannut.
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

kenttädiodi rikki jolloin säätimelle menee pienempi tunnistusjännite kuin päävirtadiodeilta tulee, jolloin säädin nostaa jännitteen liian ylös. Merkkivalo palaa käydessä koska virta kiertää virtalukon kautta lampulle ja sieltä matalampi jännitteiseen merkkilampun napaan laturilla(kenttädiodit). Seuraus: akku kiuhuttaa nesteet, lamput ei kestä normaalisti ym, joten kannattaisi korjata.
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Hamhar: Kuulostat tietävän.
On tossa toinen samanmerkkinen ja mallinen laturi jossa muuta vikaa.
Missääs siä moinen diodi piileksii?
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Jouduimme kiireessä vaihtamaan pojan Cherryyn laturin saman vian vuoksi . Kun oli lähdössä armeiasta lomilta kauas Sodankylään selkosten läpi yötä vasten.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

ylioyja kirjoitti:Missääs siä moinen diodi piileksii?
Vastaan ennen asiantuntijoita.

Kun avaat laturin päädyn, diodit ja hiilet ovat samassa hiilisillassa. Juotoskolvilla koko paketin saa irti käämien johdoista.
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Tota...
Laturiin tulee kolme johtoo. Yks mutterin alle, se on yhteydessä akkuun, aina, eiks juu.
Sitte on T -muotonen liitin, siis kaks johtoo.
Mitä yleismittarin pitäis niistä löytää kun autossa on virta päällä?
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Se mutterin alle tuleva on varmaan maa, ja toinen niistä kahdesta on herätevirran piuha ja toinen latauspiuha. Mikäli laturissa on sisäinen säädin, kuten varmaan on.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kiitti yrityksestä, Torsti, mutta tosta mutteriliitäntäisestä mää oon kokolailla varma.
Uskon maadotuksen tapahtuvan kuoren kautta.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

ylioyja kirjoitti:Kiitti yrityksestä, Torsti, mutta tosta mutteriliitäntäisestä mää oon kokolailla varma.
Uskon maadotuksen tapahtuvan kuoren kautta.
Joo, kyllä se kuoren kautta toki maadottaa sen, mutta joissakin on sitten erikseen vielä maadotusjohto jonkin pultin alla. Tuntus kyllä silloin, että kaks johtoo riittää, kun maadotus pelkästään rungon kautta. No kertokoon joku enemmän näitten kanssa pelannut...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Nissan laturissa mikälie merkiltäänkään on kaksi ohuempaa ja paksu akulle menevä johto.Japseissa yleensäkkin.
Yhtä mitsun laturia hämmästelty samaa asiaa jotta mitä ja millon ohuempiin kuuluu tulla.Virtaa lähinnä.Kun ei pala lamppu ollenkaan eikä lataakkaan.
Muutenkin kovin omituinen systeemi siinä.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Eikö tuo liene niij, jotta yksi ohuempi on tuleva eli herätevirta (eli säätöjännite oikeesti), toinen on kierroslukumittarin pulssilähtö (taisi olla "W" tjsp.) Paksu johto ( :lol: japanilaisessa autossa yli yhden säikeen johto on paksu) on virtajohto akulle.

Akun ja rungon sekä moottorin ja rungon välinen maadoitus on syytä tarkistaa ja poistaa hapettumat.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Generaattorilta kierrosluku? Ettei se tieto tule sytytykseltä?

Ja merkittävin ero 10€ yleismittarilla ja 200€ flukella on hintalappu, ja teksti kyljessä, ja fluken laajemmat mitta-asteikot. viisarimittarit on pareet unohtaa hyllylle pölyttymään. Mittaustulos epämääräinen, iso, epäkäytännöllinen. Museoarvoa.

Nii, siihen ongelmaan: Uusi diodisilta maksaa älyttömästi, enkä muista ulkoo onko tuossa vaihdettavia diodeita. Kenttädiodeita varmaan saa, päädiodit voi olla enemmän jo hakusessa. Mahdolliseltahan tuo kenttädiodin kärähtäminen on, mutta kuitenkin syyttäisin jännitteensäädintä. tosin ihan mutu perusteella... usein hajonnut kenttädiodi tekee sen tempun että moottori vaatii vähän kierroksia ennenkuin merkkivalo sammuu, taikka sitte se latauksen valo jää hehkumaan.

Ihmeelliseltä va tuntuu, että kaksi generaattoria hajoaa samalla tavalla. Oliskohan se seuraus jostain muusta? Jotain tarvii tehdä, 12 V akun latausjänniteen ehdoton maksimi on 15V, niin minulle on opetettu. Eli 2.5V per kenno, eli 6*2,5. Akku kiehuu kuivaksi ja lamput ei kestä. ja eikait siitä tykkää soittimet ja muut puolijohde kapistukset..
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

Kenttädiodit ovat samassa diodi sillassa kuin päävirta dioditkin, eli yleensä vaihdettava koko diodisilta, näppärä mies saa joistain tinattua osat irti( jos haluaa yhdistellä käytettyjä osia, yleensä kannattaa laittaa uusi silta tai vaihtolaturi). Tällöin johdettava tinauksesta syntyvä liika kuumuus itse diodista esim pihtien avulla pois koska liika kuumuus tuhoaa diodit. Kenttädiodit tulevat yleensä D+ navalle(eurooppalaiset) ja laturin sisältä säätimelle Esim Primera. Monissa aidoissa Japani autoissa säätöjännitteen tunnistus otetaan suoraan akulta. Kun diodit halutaan mitata on staattorikäämi ensin tinattava irti diodisillasta. Diodisilta on kapistus joka muuttaa vaihtojännitteen tasajännitteeksi eli diodit päästävät virtaa vain yhteen suuntaan. Onnistuu esim akun ja kopulampun avulla jos ei ole mittaria jolla diodin kynnysjännitteen voi mitata.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, harza, hevyvani, zukka ja 42 vierailijaa