Hydraulipumpun koodin purku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

565-64
Viestit: 466
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 »

Vastapäiväänhän tuota Casappaa on pyöritettävä. Noissa makaroonimaan tekeleissä merkintä S=sinistra=vastapäivään=vasemmalle ja D=destra=myötäpäivään=oikealle. Jos se on ollut moottorina niin sitä on pyöritetty suuntanuolta vasten (oikealle).
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Akille,

Tuo kolmilinjaisuus on varmaan viksumpi ratkaisu, sillä näin "LS" linja saadaan varmasti tankittumaan. Jos olisi vain 2/2 niin jotain vuotopaineita saattaisi esiintyä, jolloin standby paine näyttäisikin olevan jotain muuta.

Stand-by paine on se mikä on silloin kun LS venttiili (suljettu keskiasento/virtaus) on kiinni. Eli linja "tulpassa" (sitten kun venttiiliä avataan niin tämä "15" bar paine menee LS linjaan ja nostaa pumpun painetta...). Pumpun ulostulopainehan on karkeasti stand-by paine + LS linjan (kuorman) paine.

Pumppu puskee litroja niin paljon että painetaso saavutetaan. Oletettavasti tässä tapauksessa tuo on/off venttiili kytkee tarvittaessa pumpun painelinjan suoraan tuolle säätimelle. Näin ollen pumpun paineeksi tulee pumpun säätimellä asetettu maksimipaine (sisempi ruuvi). Jos pumppu on tulpassa, litrat on tällöin järjestelmään nolla (vuotolinjassa on pieni virtaus kokoluokassa 1..4 l/min - pumpulta tankkiin). Sitten kun venttiiliä avataan ja esim sylinteri lähtee liikkeelle- pumppu havaitsee tämän paineen aleneman ja hakeutuu isommille kulmille jotta litroje menee järjestelmaan ja jotta painetavoite taas saavutetaan.

Saattaa kuitenkin olla että kysyjällä on avoimen keskiasennon venttiili...

A)Kone käyntiin, venttiilit keskiasennossa, virtaus pumpulta suoraan tankkiin, pumpun LS linjaan ei on/off venttiilin ohjausta. --> jos vapaakiertopaine kasvaa niin suureksi että se on stand-by paineen suuruinen - niin pumppu menee pienemmille litroille. Eli litramääräksi muodostuu stand-by painehäviötä vastaava litramäärä. (virtauksen kasvaessa painehäviö kasvaa - pumppu hakeutuu tasapainoasemaan missä se on saavuttanut stand-by paineen jollakin litramäärällä - kylmillä öljyillä vähemmän ja kuumilla enemmän)

B) kone käynnissä, venttiilit keskiasennossa, virtaus pumpulta tankkiin, pumpun LS linjan on/off venttiilillä on ohjaus --> pumppu tuottaa niin paljon litroja että maksimipaineen säätöruuvin asetus toteutetaan. Kaasu pohjassa venttiilit keskiasennossa, pumpulta tulee oletettavasti kaikki litrat (vapaakiertopaine ehkä useampia kymmeniä bareja, mutta ei millään pumpun maksimipainetta)

C) Kuten B) mutta sylinteriä liikutetaan (venttiili ääriasennossa) --> Oletan että venttiilipöytä ja sylinteri vastustavat sen verran että pumppu saavuttaa maksimipaineen. Tämän jälkeen pumpun litrat vähenevät.

D) kuten B mutta sylinteri ajettu päätyä vasten(venttiili edelleen päätyasennossa). --> järjeselmään nousee maksimipaineen säätöruuvin arvo. "Paine tapissa - litrat nollassa"

Tehojahan tuo alkaa sitten jo haukkaamaan. Ulos saa 1000 rpm n. 70 litraa x 200 b / 600 = 24kW hydraulista tehoa. Pumpun sisääntulon tarvii olla tuosta sitten ainakin 10% suurempi.

Jos haluat litroja rajata johonkin tiettyyn tasoon, niin tee siitä vakio tilavuusvirtapumppu? Eli nyt järkätään pumpun ja sen on/off venttiilin väliin vaikka 4mm kuristin (15 barilla menis joku 40 l/min, kuristin siis turbulenttinen, eli lyhyt ja teräväreunainen "prikan oloinen") tällöin pumppu yrittää pitää aina vakio litrat järjestelmään päin- kunnes tosiaan saavuttaa pumpun maksimipaineen-kuten edellä todettua...

Kuristinhan voisi olla vaikka käsihana... tällöin eri virtausmäärät voisi käydä asettamassa helpostikin kun laittaisi vaikka merkit tai jotku stopparit sopiville kohdille. Lämpötila vaikuttaa hiukan tähän - mutta voisi toimia jos ei urakkakäyttöön ole tarkoitettu... Jos hienomman haluaa niin laittaa sitten vaikka sähköisen 3/2 venttiilin väliin, joista toiseen ulostuloon kuristin - ja toiseen ei. Ja sitten yhdistää linjat taas kuristimen jälkeen ja siitä sitten tuo T-haara taas pumpun säätimelle...

Hukkatehojahan tässä tulee joka tapauksessa aika paljon. Lämmöntuoton kannalta olis ehkä paras jos heittää tuon tuolle vakiovirtaussäädölle, niin pienellä mitä vain malttaa töitä tehdä. Tällöin järjestelmän litrat ja paineet ovat maltillisimmat. Toki käytäntö opettaa sopivaan tasoon... ja jos öljynjäähdytintä on tarjolla, niin kannattaa vakavasti harkita. Kuitenkin kilowattiluokasta puhutaan hukkatehojen kohdalla...

Sori pitkä ja sekava tajunnanvirta.
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Pistetäänpäs tämäkin kuvatus tänne, kun kerran tietoa löytyy :-) Elikkäs, mikäs on tämän kierrostilavuus:

Kuva

Ja milläs kaavalla lasketaankaan, paljonko vaatii kilowatteja, että saadaan vaikkapa 40 litraa minuutissa 200 baarin paineista öljyä liikkeelle?
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

Korpivainio kirjoitti:Pistetäänpäs tämäkin kuvatus tänne, kun kerran tietoa löytyy :-) Elikkäs, mikäs on tämän kierrostilavuus:

Kuva

Ja milläs kaavalla lasketaankaan, paljonko vaatii kilowatteja, että saadaan vaikkapa 40 litraa minuutissa 200 baarin paineista öljyä liikkeelle?
40*200jaettuna600
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

Hyvää tietoiskua tulee turuust
565-64
Viestit: 466
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 »

Tuo Korpivainion Casappa on ns. 2-sarjan suurin pumppu jolloin jatkuva paineenkesto on vain 130 bar.
Tuottoa pumpulla on 33 cm3/kierros, maksimikierrokset 2000 r/min, oikealle pyöritettävä.
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Danke :) Passaakos moista sitten esimerkiksi halkomakoneeseen istuttaa, jossa tietysti pääsääntöisesti paine on ainakin oletettavasti noilla paikkeilla työliikkeellä, mutta tietysti tiukan paikan tullen parisataa? (ihan vain, koska noita nyt sattuu pari olemaan jouten, ja muita kotoa löytyviä vain yksi lajiaan)
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

käytetäänpä hyväksi tätä vanhaa juttua...Mulla on myös klapikoneeseen menossa oma pumppu, Commercial hydraulics D30 PA02 31 L060´5469 Tuosta nyt en juuri muuta tiedä,kuin suurpiirteisen tuoton(mitattu),ja kait voi pyörittää kumminpäin vaan(samankokoiset lähdöt) Lähinnä tarvis tietää tuon maksimi paine?
Rippe
Viestit: 457
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe »

Tietäisikö joku kertoa Vickers pumpulle arvot kun pumpussa lukee:

V201B11B1A 11 EN 1000
706997 1 A/05/H

Kiitos.
565-64
Viestit: 466
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 »

Tuotto tuolla "Rippen" Vickers pumpulla on 36 cm3/kierros, paineenkesto 207 bar, maksimikierrosluku 1800 r/min.
Rippe
Viestit: 457
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe »

Kiitos tiedoista.

Meinasin tuosta laittaa pumpun Nuhviin, mutta taitaa olla tuottoa liikaa? Vai mitä masinistit on mieltä? Siis tarkoitus olisi sovittaa tuo peräkoteloon ja kytkeä Nuhvin omaan hydrauliukkajärjestelmään. Tulisikohan lämpöongelmia?
TDK
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:15 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TDK »

Täällä kun olis tietäjiä niin mitäs kertoo teille tämmönen:
Genuine Metaris
MHP30A697BEOL1743

Tais mennä rikki. Lämpenee aika lailla ja kuormaaja lakkas liikkumasta, paitsi kovilla kierroksilla. Löytyy kronoksen tekemästä keulapumppupaketista.
Viarhe
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 5:39 pm
Paikkakunta: Siikajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viarhe »

http://www.metaris.com/catalogs/Gear_Code_Book.pdf

Näyttäs olevan hammaspyörä pumppu. tuotto 30cm/r.
Pienimpiä 3-sarjalaisia.
1961 Super Major
1962 Super Major (Trader 590E)
1963 New Performance Super Major
JD 2450
JD 2850
JCB JS150 LC
TDK
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:15 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TDK »

Kiitokset. Mun kone ei suostu avaamaan tuota linkkiä. Yritin jo tuolta sivuilta aiemmin mutta eipä aennu.

Onko muuta vikadiagnoosia, lämpeni pumpppu aikalailla ja liikkeet häipyi pikkuhiljaa..?
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKH »

Oliskohan jollakin tähän mitoitusta tiedossa:

https://www.dropbox.com/s/nocqqqkebe068 ... 111437.jpg

Pieni hammaspyöräpumppu, käyttänyt kuorimakoneen rullan nostosylinteriä. Ehtyi pumppaamasta, voinee olla että korvataan suuremmalla pumpulla jos yhdistetään samalle pumpulle muitakin toimintoja...

Veikkauksena 15cm3 ja jne...
Leussu
Viestit: 106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:39 pm
Paikkakunta: E-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leussu »

onko tietoa bosch 0541500050 pumpusta?
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hydraulipumpun koodin purku

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Rexroth A10 72cm3 pumppu pitäsi laittaa vanhan deutzin moottorin nokalle paikallismoottorikäyttöön.
Tästä hydrauliikka-agregaatista sitten öljy avoimen keskiasennon lohkoilla varustetuille klapi yms. koneille.
Deutzin teho vain vähän reilut 30kW eli pumpun tuottoa pitää rajoittaa alle puoleen että saa n.250bar paineen.
Mitenköhän tuo kannattasi tehhä, säädettävä kuristin pumpun LS-linjan ja tankin väliin vaiko koneistaa pumpun
päätyyn kierrereikä kulmansäätömännän kohdalle?
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hydraulipumpun koodin purku

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Kellään ideoita?
matmus
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Hydraulipumpun koodin purku

Viesti Kirjoittaja matmus »

Kuvaa pumpun tyyppikilvestä?
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Hydraulipumpun koodin purku

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Kunhan saan nyt vähän miettiä, kun kaksi värkkiä just ehkä tolleen toteutettu. '

Pari juttuu, jos paikalliskäyttö , niin ihan sinne kytkinpuolelle oikea koppa ja siihen se pumppu.

Säätyvätilavuus ja avoin ventiili, Nimenomaan se ls linjaa jotain että ei tukauhduta moottorin, vaan "päästää" kun kuormitus nousee.

Nutta nyt tarkistamatta, oliko meillä eri pumpun linja joka määränsäädöllä saatiin pääpumpun ls linjaa haliintaan, määränsäätöö

Nyt en vaan muista miten se paineen haliinta halitiin, Tää on yks lumilingon koneikko jossa on iso pumppu ja pyörimis nopeus just sillä tavoin, mutta paine en vaan muista miten se haliitiaan, Perinteistä varoo ei ole, vaan se linjan paine säätää pumpun kulmaa, mutta oliko se eri linjaa? Kun letku irtos pikalliitimestä, ääni moottorista ei muuttunut.

Siis tämä just kun mietin mitä sä aijot pyörittää, halkaisua oishan oivallista jos nopeesti ja sitten se reagoi litroja vähemän mutta paine saa nousta? Miten sitten jos joku kuljetin pyörii saman aikaisesti, hidastuu sekin, kun avoin lohko, vai se kuljetin hurjaa vauhtia kun se halkaisu tarttis painetta?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jarikos, kkuula, Matsikka, Ratty, Saapiska, Semrush [Bot] ja 41 vierailijaa