Hydraulipumpun koodin purku
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
-
- Viestit: 918
- Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
- Viesti:
Eiköhän tuolla puut halkia vittuilematta kun raaskitta laittaa sopivan sylkyn vaan siihen (D80 männällä sylkky ja 200baria painetta irtoaisi jo ~95kN), tuotto tapissa jos raskii ajaa niin puhutaan varmaan 0.2s luokkaa olevista liikkeistä (metrin iskulla siis).Rippe kirjoitti:Käytetty pumppu tämä on, mutta on hyvässä kunnossa. Tiedän pumpun historian. Omalla moottorilla toimivaa pilkekonetta suunitellaan kaverin kanssa. Luulisi tuolla sylkyn liikkuvan ettei tarvitse odotella?
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
Nelisen sekuntia edestakaisin 85 männällä, 55 varrella ja 800 iskulla. Mut eipä siitä pumpusta ole pakko ottaa kaikkea irti. Hyvä kun on mahdollisuuksia säätää.Blis kirjoitti:Eiköhän tuolla puut halkia vittuilematta kun raaskitta laittaa sopivan sylkyn vaan siihen (D80 männällä sylkky ja 200baria painetta irtoaisi jo ~95kN), tuotto tapissa jos raskii ajaa niin puhutaan varmaan 0.2s luokkaa olevista liikkeistä (metrin iskulla siis).Rippe kirjoitti:Käytetty pumppu tämä on, mutta on hyvässä kunnossa. Tiedän pumpun historian. Omalla moottorilla toimivaa pilkekonetta suunitellaan kaverin kanssa. Luulisi tuolla sylkyn liikkuvan ettei tarvitse odotella?
Tämä projekti on vasta suunitteluvaiheessa.
Nuo mitat siis ihan vaan noin ajatusleikkinä.
-
- Viestit: 3500
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
- Paikkakunta: Yläne
- Viesti:
Pitää muistaa ottaa huomioon sitten pumpun/paineen ja tuoton vaatiman tehontarve kanssa.
Ei pyöri ihan prikstrattonin ruohonleikkurin koneella
Ei pyöri ihan prikstrattonin ruohonleikkurin koneella
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Olis nurkissa tollanen murikka josta yritin ettiä tietoja mut ei selvinny muuta kun että on mäntäpumppu. Ilmeisesti peräisin mettäköneesta vuodelta 73.
Kilvessä tällästä.
HYDROMATIK GMBH
ULM (DONAU)
TYP-nr 270.20.23.69
FABR.nr 509154
BAUJAHR 10.73
Tyyppinumeron 270 voi olla myös 210 kun on vähän kolhuja stanssauksessa. Pumppuhan on tietysti kulunut kun on käytöstä poistettu, mut klapikoneesee suuniteltu laittaa jos vielä painetta lykkäis, ja tuotto kiinnostais tietää.
Kilvessä tällästä.
HYDROMATIK GMBH
ULM (DONAU)
TYP-nr 270.20.23.69
FABR.nr 509154
BAUJAHR 10.73
Tyyppinumeron 270 voi olla myös 210 kun on vähän kolhuja stanssauksessa. Pumppuhan on tietysti kulunut kun on käytöstä poistettu, mut klapikoneesee suuniteltu laittaa jos vielä painetta lykkäis, ja tuotto kiinnostais tietää.
-
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Oliko kellää tietoa?Tumppi 865 kirjoitti:Olis nurkissa tollanen murikka josta yritin ettiä tietoja mut ei selvinny muuta kun että on mäntäpumppu. Ilmeisesti peräisin mettäköneesta vuodelta 73.
Kilvessä tällästä.
HYDROMATIK GMBH
ULM (DONAU)
TYP-nr 270.20.23.69
FABR.nr 509154
BAUJAHR 10.73
Tyyppinumeron 270 voi olla myös 210 kun on vähän kolhuja stanssauksessa. Pumppuhan on tietysti kulunut kun on käytöstä poistettu, mut klapikoneesee suuniteltu laittaa jos vielä painetta lykkäis, ja tuotto kiinnostais tietää.
-
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Ei oo kuvaa, mut kuvailen. Noin 120mm paksu 20 asteen kulma putki. Pituutta n320mm kiinnityslaippaan jossa kaksisuuntanen nuoli, osottaa ilmeisesti pyörimissuunta molempiin suuntiin.korpirampa kirjoitti:Tarvis olla vanhoja manuaaleja että sais koodia auki. Onko sulla kuvaa pumpusta? Koodista en saa auki edes tietoa kumpaan suuntaan pumppua kuuluu pyörittää...
10.73 tarkoittaa oletettavasti viikkoa 10, vuonna 73 - ainakin tällä periaatteella mennään nykyisin
Nuo uudet Rexrotin vastaavan näköset pumput näyttää olevan jyrkemmällä mutkalla verrattuna tähän kuupäiväsen vanhaan!
-
- Viestit: 918
- Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
- Viesti:
Siis pumppu on pitkänomainen ja siinä on mutka? jos näin niin sillon on ilmeisesti kyseessä vinoakselinen aksiaalimäntäpumppu, painetta varmaan irtoaa jotain kahden ja kolmen sadan väliltä...Tumppi 865 kirjoitti:Ei oo kuvaa, mut kuvailen. Noin 120mm paksu 20 asteen kulma putki. Pituutta n320mm kiinnityslaippaan jossa kaksisuuntanen nuoli, osottaa ilmeisesti pyörimissuunta molempiin suuntiin.korpirampa kirjoitti:Tarvis olla vanhoja manuaaleja että sais koodia auki. Onko sulla kuvaa pumpusta? Koodista en saa auki edes tietoa kumpaan suuntaan pumppua kuuluu pyörittää...
10.73 tarkoittaa oletettavasti viikkoa 10, vuonna 73 - ainakin tällä periaatteella mennään nykyisin
Nuo uudet Rexrotin vastaavan näköset pumput näyttää olevan jyrkemmällä mutkalla verrattuna tähän kuupäiväsen vanhaan!
-
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Mutta niin vinoakselinen, sehän tarkoittaa että se olis vakio kierrostilavuudella.
Toi 20 astetta on nykyäänkin jonkinlainen raja, kun vissiin noi voimat alkaa kasvaan aika rajusti mäntien ja sylinteriryhmän välillä.
Paineen tuottokykyä tuo 200-300 bar on kyllä varmastikin oikeassa.
Kierrostilavuuden saa selville kun laittaa ja lisäilee öljyä imulinjaan ja pyörittelee samalla vaikka 10 kierrosta...
Toi 20 astetta on nykyäänkin jonkinlainen raja, kun vissiin noi voimat alkaa kasvaan aika rajusti mäntien ja sylinteriryhmän välillä.
Paineen tuottokykyä tuo 200-300 bar on kyllä varmastikin oikeassa.
Kierrostilavuuden saa selville kun laittaa ja lisäilee öljyä imulinjaan ja pyörittelee samalla vaikka 10 kierrosta...
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Vissii se vakio kierrostilavuudella on, kun ei ole mitää ulkopuolisia ruuveja tai letkunpaikkoja muuta kun tankki ja paine ja käsittääkseni vuotolinja.korpirampa kirjoitti:Mutta niin vinoakselinen, sehän tarkoittaa että se olis vakio kierrostilavuudella.
Toi 20 astetta on nykyäänkin jonkinlainen raja, kun vissiin noi voimat alkaa kasvaan aika rajusti mäntien ja sylinteriryhmän välillä.
Paineen tuottokykyä tuo 200-300 bar on kyllä varmastikin oikeassa.
Kierrostilavuuden saa selville kun laittaa ja lisäilee öljyä imulinjaan ja pyörittelee samalla vaikka 10 kierrosta...
Alle 20 asteen on se mutka.
Pitänee lotrailla sitte öljyllä selvyyttä siihen tuottoon, jos ei nyt satu kellää numerotietoa olemaa.
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Mulle kulkeutui koneen mukana keulapumppu joka ollut hakkuupää käytössä:
hydromatik A10V 0 71 DFR1/31L PSC62 NOO
Netistä löyty tiedot ko. pumpulle http://www.airlinehyd.com/apollo/bri/ra_92701.pdf
Aika paljon sainkin siitä asiaa selville mutta silti jäi askarruttamaan muutama seikka toimintaan ja säätöön liittyen..lähinnä olemattoman englannin kielen taidon takia..
http://kuvablogi.com/blog/35450/3/ tuolla kuvia pumpusta altapäin otettuna.
-Onko tuo magneetti venttiilli se joka "heittää pumpun vapaalle", vai silläkö se käsketäänki töihin kun varsinais ls-linjaa ei ole?
-Takaisin säiliöön menevä ohut letku on vissiin jonkin sortin ohivirtausta/ jäähdytystä varten?
-Mistä säätäminen vaikuttaa minhinkin asiaan.
hydromatik A10V 0 71 DFR1/31L PSC62 NOO
Netistä löyty tiedot ko. pumpulle http://www.airlinehyd.com/apollo/bri/ra_92701.pdf
Aika paljon sainkin siitä asiaa selville mutta silti jäi askarruttamaan muutama seikka toimintaan ja säätöön liittyen..lähinnä olemattoman englannin kielen taidon takia..
http://kuvablogi.com/blog/35450/3/ tuolla kuvia pumpusta altapäin otettuna.
-Onko tuo magneetti venttiilli se joka "heittää pumpun vapaalle", vai silläkö se käsketäänki töihin kun varsinais ls-linjaa ei ole?
-Takaisin säiliöön menevä ohut letku on vissiin jonkin sortin ohivirtausta/ jäähdytystä varten?
-Mistä säätäminen vaikuttaa minhinkin asiaan.
-
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
71 kuutioinen, vasemmalle pyörivä, 31 sarjalainen, jonkunkokoisilla sivulähdöillä, ei läpiakselia...? kuvistakin kävi sama ilmi.
Tuo magneettiventtiili toimii juurikin siten kun kirjoitit. Eli oletettavasti on kyseessä on/off venttiili, millä pumpun paine ohjataan "LS" linjaan - pumppu menee tällöin vakiopaineelle. Litrat riippuu sitten kulutuksesta. Toimintahan voi olla nyt kumminpäin vain. venttiili on joko normaalisti auki tai normaalisti kiinni...
(Jos saat jostain LS järjestelmään sopivia venttiileitä, niin kytket LS linjan vainn t-haaralla ton 2/2 venttiilin ja DFR1 säätimen välille - muuten vanha järjestelmä toimii rinnalla)
Tuo drainilinja on pumpun sisäisten vuotojen tyhjennyslinja. Pitäisi aina varmistaa että pumpun kotelossa on öljyä ennen käynnistystä. Eli aina ylimmästä drain-portista otetaan linja vapaaseen tankkiin. Jos drainlinjassa nousee painee/nopeat painepiikit - rikkoo se pumpun aikanaan - nopeammin tai hitaammin... Ja nyt puhutaan ko pumpulla luokasta pari baria. Drainilinjat on joskus yllättävän suuria... Drainiöljy on siis laakereiden voiteluöljyä, vuotoöljyä, pumpun kulman liikuttamiseen tarvittavaa öljyä ja jäähdytysöljyäkin tosiaan jossain mielessä. Yleensä kuuminta mitä pumppu ulos päästää tai sisään imee.
DFR1 säätimellä paineensäädöt taitaa olla siten että se pumpun rungosta ulompi ruuvi säätää stand-by paineen ja sisempi pumpun maksimipaineen. Mahtaako tässäkin olla 3mm kuusiokolo + 10mm mutteri...
Mitä varaosiin tulee, niin http://www.boschrexroth.com/spc/ tuonne kun heittää R-koodin niin saattaa hyvälläl tuurilla jotain varaosalistausta tulla... moni paja noita kunnostaa ja myy varaosia.
Liirumlaarumholioppus
Tuo magneettiventtiili toimii juurikin siten kun kirjoitit. Eli oletettavasti on kyseessä on/off venttiili, millä pumpun paine ohjataan "LS" linjaan - pumppu menee tällöin vakiopaineelle. Litrat riippuu sitten kulutuksesta. Toimintahan voi olla nyt kumminpäin vain. venttiili on joko normaalisti auki tai normaalisti kiinni...
(Jos saat jostain LS järjestelmään sopivia venttiileitä, niin kytket LS linjan vainn t-haaralla ton 2/2 venttiilin ja DFR1 säätimen välille - muuten vanha järjestelmä toimii rinnalla)
Tuo drainilinja on pumpun sisäisten vuotojen tyhjennyslinja. Pitäisi aina varmistaa että pumpun kotelossa on öljyä ennen käynnistystä. Eli aina ylimmästä drain-portista otetaan linja vapaaseen tankkiin. Jos drainlinjassa nousee painee/nopeat painepiikit - rikkoo se pumpun aikanaan - nopeammin tai hitaammin... Ja nyt puhutaan ko pumpulla luokasta pari baria. Drainilinjat on joskus yllättävän suuria... Drainiöljy on siis laakereiden voiteluöljyä, vuotoöljyä, pumpun kulman liikuttamiseen tarvittavaa öljyä ja jäähdytysöljyäkin tosiaan jossain mielessä. Yleensä kuuminta mitä pumppu ulos päästää tai sisään imee.
DFR1 säätimellä paineensäädöt taitaa olla siten että se pumpun rungosta ulompi ruuvi säätää stand-by paineen ja sisempi pumpun maksimipaineen. Mahtaako tässäkin olla 3mm kuusiokolo + 10mm mutteri...
Mitä varaosiin tulee, niin http://www.boschrexroth.com/spc/ tuonne kun heittää R-koodin niin saattaa hyvälläl tuurilla jotain varaosalistausta tulla... moni paja noita kunnostaa ja myy varaosia.
Liirumlaarumholioppus
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Minulla Majorin keulalla on Commercial Intertech- merkkinen pumppu jonka ominaisuuksista olisin kiinnostunut
Tyyppikilvessä seuraavat hämärästi näkyvät merkinnät tuossa järjestyksessä.
45 323 9110 035 - 002
9/31163
Lisäksi ympyrän sisällä M 08
Olisikohan kenelläkään tietoa merkinnöistä?
Tyyppikilvessä seuraavat hämärästi näkyvät merkinnät tuossa järjestyksessä.
45 323 9110 035 - 002
9/31163
Lisäksi ympyrän sisällä M 08
Olisikohan kenelläkään tietoa merkinnöistä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
casappan koodi hiukka lyhyt(en ole koskaan noin lyhyttä nähnyt), mutta olettaisin tuon 23 olevan kuutiosenttejä, eli 23cc, 0,23dl/kierros. Ja jos s:stä tarvis arvuutellä, niin heittäisin pyörimissuunnaksi.... Kumpaa sitten tarkoittaakaan. (perustuu hataraan mielikuvaan eräästä casappan pumpusta missä pyörimissuunta koodi oli joku muu kuin L tai R)
Commersial jättää täysin kylmäks kännykällä surffatessa...
Commersial jättää täysin kylmäks kännykällä surffatessa...
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Ihan asiaa oli eikä liirumlaarumia Muutama kysymys vielä heräsi..korpirampa kirjoitti:71 kuutioinen, vasemmalle pyörivä, 31 sarjalainen, jonkunkokoisilla sivulähdöillä, ei läpiakselia...? kuvistakin kävi sama ilmi.
Tuo magneettiventtiili toimii juurikin siten kun kirjoitit. Eli oletettavasti on kyseessä on/off venttiili, millä pumpun paine ohjataan "LS" linjaan - pumppu menee tällöin vakiopaineelle. Litrat riippuu sitten kulutuksesta. Toimintahan voi olla nyt kumminpäin vain. venttiili on joko normaalisti auki tai normaalisti kiinni...
(Jos saat jostain LS järjestelmään sopivia venttiileitä, niin kytket LS linjan vainn t-haaralla ton 2/2 venttiilin ja DFR1 säätimen välille - muuten vanha järjestelmä toimii rinnalla)
Tuo drainilinja on pumpun sisäisten vuotojen tyhjennyslinja. Pitäisi aina varmistaa että pumpun kotelossa on öljyä ennen käynnistystä. Eli aina ylimmästä drain-portista otetaan linja vapaaseen tankkiin. Jos drainlinjassa nousee painee/nopeat painepiikit - rikkoo se pumpun aikanaan - nopeammin tai hitaammin... Ja nyt puhutaan ko pumpulla luokasta pari baria. Drainilinjat on joskus yllättävän suuria... Drainiöljy on siis laakereiden voiteluöljyä, vuotoöljyä, pumpun kulman liikuttamiseen tarvittavaa öljyä ja jäähdytysöljyäkin tosiaan jossain mielessä. Yleensä kuuminta mitä pumppu ulos päästää tai sisään imee.
DFR1 säätimellä paineensäädöt taitaa olla siten että se pumpun rungosta ulompi ruuvi säätää stand-by paineen ja sisempi pumpun maksimipaineen. Mahtaako tässäkin olla 3mm kuusiokolo + 10mm mutteri...
Mitä varaosiin tulee, niin http://www.boschrexroth.com/spc/ tuonne kun heittää R-koodin niin saattaa hyvälläl tuurilla jotain varaosalistausta tulla... moni paja noita kunnostaa ja myy varaosia.
Liirumlaarumholioppus
http://kuvablogi.com/nayta/3499963/ otin paremman kuvan asennelmasta ja tutkin tarkemmin muutenkin.
Painelinjasta ls-linjaan menevän letkun välissä olevasta ventttiilistä meneekin yks haara takas tankkiin..Mikähän idea siinä on?
Onko tuo stand-by paine se paine joka on painelinjassa pumpun ollessa lepotilassa, jos on käytössä se ls-venttiili?
sitten tuo litratuotto, miten se sitä tuoton tarvetta haistelee jos tuo pumpun ls-linja on kytketty niin kuin nyt on..
Pumpun vois laittaa metsäkärryn aisalle nosturia ja vetoa varten. Tällöin nosturin ja vedon ominaisuudet ois samat vaikka ois vanhempi/pienempi hydr.tuottoinen traktori kärryn edessä. ja noilla tuotoilla sais vetoon jo voimaakin.
Nosturia varten pitäs tuon pumpun tuotosta kyllä saaha pienennettyä maksimi litroja n.puoleen. Eli rajaisko se tuo pumppu jo sitten itse tuoton tarpeen mukaan?
että tämmösiä aprikointeja..
-
- Viestit: 8138
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Lyhyt on koodi, mut siinä ne kaikki mitä on stanssattu. Pyörimissuunta on osotettu nuolella vastapäivää pyoriväksi.korpirampa kirjoitti:casappan koodi hiukka lyhyt(en ole koskaan noin lyhyttä nähnyt), mutta olettaisin tuon 23 olevan kuutiosenttejä, eli 23cc, 0,23dl/kierros. Ja jos s:stä tarvis arvuutellä, niin heittäisin pyörimissuunnaksi.... Kumpaa sitten tarkoittaakaan. (perustuu hataraan mielikuvaan eräästä casappan pumpusta missä pyörimissuunta koodi oli joku muu kuin L tai R)
Sitä on käytetty moottorina viljaruuvissa ja pyörimissuunta on ollut nuolta vastaan, eli mikä tuo nyt sitten mahtaa olla!?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hallis, Hardo ja 43 vierailijaa