Hydraulipumpun koodin purku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Rippe
Viestit: 456
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe »

Käytetty pumppu tämä on, mutta on hyvässä kunnossa. Tiedän pumpun historian. Omalla moottorilla toimivaa pilkekonetta suunitellaan kaverin kanssa. Luulisi tuolla sylkyn liikkuvan ettei tarvitse odotella? :lol:
Blis
Viestit: 918
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blis »

Rippe kirjoitti:Käytetty pumppu tämä on, mutta on hyvässä kunnossa. Tiedän pumpun historian. Omalla moottorilla toimivaa pilkekonetta suunitellaan kaverin kanssa. Luulisi tuolla sylkyn liikkuvan ettei tarvitse odotella? :lol:
Eiköhän tuolla puut halkia vittuilematta kun raaskitta laittaa sopivan sylkyn vaan siihen (D80 männällä sylkky ja 200baria painetta irtoaisi jo ~95kN), tuotto tapissa jos raskii ajaa niin puhutaan varmaan 0.2s luokkaa olevista liikkeistä (metrin iskulla siis).

8)
Rippe
Viestit: 456
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe »

Blis kirjoitti:
Rippe kirjoitti:Käytetty pumppu tämä on, mutta on hyvässä kunnossa. Tiedän pumpun historian. Omalla moottorilla toimivaa pilkekonetta suunitellaan kaverin kanssa. Luulisi tuolla sylkyn liikkuvan ettei tarvitse odotella? :lol:
Eiköhän tuolla puut halkia vittuilematta kun raaskitta laittaa sopivan sylkyn vaan siihen (D80 männällä sylkky ja 200baria painetta irtoaisi jo ~95kN), tuotto tapissa jos raskii ajaa niin puhutaan varmaan 0.2s luokkaa olevista liikkeistä (metrin iskulla siis).

8)
Nelisen sekuntia edestakaisin 85 männällä, 55 varrella ja 800 iskulla. Mut eipä siitä pumpusta ole pakko ottaa kaikkea irti. Hyvä kun on mahdollisuuksia säätää.

Tämä projekti on vasta suunitteluvaiheessa.

Nuo mitat siis ihan vaan noin ajatusleikkinä.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Pitää muistaa ottaa huomioon sitten pumpun/paineen ja tuoton vaatiman tehontarve kanssa.
Ei pyöri ihan prikstrattonin ruohonleikkurin koneella
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Rippe
Viestit: 456
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe »

jusape kirjoitti:Pitää muistaa ottaa huomioon sitten pumpun/paineen ja tuoton vaatiman tehontarve kanssa.
Ei pyöri ihan prikstrattonin ruohonleikkurin koneella
Jep.

200bar ja 106,5l/min vaatii noin 50HV.

Moottorissa sais olla vielä vähän "tehoreserviä".
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olis nurkissa tollanen murikka josta yritin ettiä tietoja mut ei selvinny muuta kun että on mäntäpumppu. Ilmeisesti peräisin mettäköneesta vuodelta 73.

Kilvessä tällästä.

HYDROMATIK GMBH

ULM (DONAU)

TYP-nr 270.20.23.69

FABR.nr 509154

BAUJAHR 10.73

Tyyppinumeron 270 voi olla myös 210 kun on vähän kolhuja stanssauksessa. Pumppuhan on tietysti kulunut kun on käytöstä poistettu, mut klapikoneesee suuniteltu laittaa jos vielä painetta lykkäis, ja tuotto kiinnostais tietää.
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Hydromatik on nykyisin Rexrothin omistuksessa. Ulmissa taitaa olla pumpputehdas vieläkin...

Muuten ei ole kyllä asiaan mitään sanottavaa :-)
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tumppi 865 kirjoitti:Olis nurkissa tollanen murikka josta yritin ettiä tietoja mut ei selvinny muuta kun että on mäntäpumppu. Ilmeisesti peräisin mettäköneesta vuodelta 73.

Kilvessä tällästä.

HYDROMATIK GMBH

ULM (DONAU)

TYP-nr 270.20.23.69

FABR.nr 509154

BAUJAHR 10.73

Tyyppinumeron 270 voi olla myös 210 kun on vähän kolhuja stanssauksessa. Pumppuhan on tietysti kulunut kun on käytöstä poistettu, mut klapikoneesee suuniteltu laittaa jos vielä painetta lykkäis, ja tuotto kiinnostais tietää.
Oliko kellää tietoa?
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Tarvis olla vanhoja manuaaleja että sais koodia auki. Onko sulla kuvaa pumpusta? Koodista en saa auki edes tietoa kumpaan suuntaan pumppua kuuluu pyörittää... :-)

10.73 tarkoittaa oletettavasti viikkoa 10, vuonna 73 - ainakin tällä periaatteella mennään nykyisin
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

korpirampa kirjoitti:Tarvis olla vanhoja manuaaleja että sais koodia auki. Onko sulla kuvaa pumpusta? Koodista en saa auki edes tietoa kumpaan suuntaan pumppua kuuluu pyörittää... :-)

10.73 tarkoittaa oletettavasti viikkoa 10, vuonna 73 - ainakin tällä periaatteella mennään nykyisin
Ei oo kuvaa, mut kuvailen. Noin 120mm paksu 20 asteen kulma putki. Pituutta n320mm kiinnityslaippaan jossa kaksisuuntanen nuoli, osottaa ilmeisesti pyörimissuunta molempiin suuntiin.

Nuo uudet Rexrotin vastaavan näköset pumput näyttää olevan jyrkemmällä mutkalla verrattuna tähän kuupäiväsen vanhaan!
Blis
Viestit: 918
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blis »

Tumppi 865 kirjoitti:
korpirampa kirjoitti:Tarvis olla vanhoja manuaaleja että sais koodia auki. Onko sulla kuvaa pumpusta? Koodista en saa auki edes tietoa kumpaan suuntaan pumppua kuuluu pyörittää... :-)

10.73 tarkoittaa oletettavasti viikkoa 10, vuonna 73 - ainakin tällä periaatteella mennään nykyisin
Ei oo kuvaa, mut kuvailen. Noin 120mm paksu 20 asteen kulma putki. Pituutta n320mm kiinnityslaippaan jossa kaksisuuntanen nuoli, osottaa ilmeisesti pyörimissuunta molempiin suuntiin.

Nuo uudet Rexrotin vastaavan näköset pumput näyttää olevan jyrkemmällä mutkalla verrattuna tähän kuupäiväsen vanhaan!
Siis pumppu on pitkänomainen ja siinä on mutka? jos näin niin sillon on ilmeisesti kyseessä vinoakselinen aksiaalimäntäpumppu, painetta varmaan irtoaa jotain kahden ja kolmen sadan väliltä...
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Mutta niin vinoakselinen, sehän tarkoittaa että se olis vakio kierrostilavuudella.

Toi 20 astetta on nykyäänkin jonkinlainen raja, kun vissiin noi voimat alkaa kasvaan aika rajusti mäntien ja sylinteriryhmän välillä.

Paineen tuottokykyä tuo 200-300 bar on kyllä varmastikin oikeassa.

Kierrostilavuuden saa selville kun laittaa ja lisäilee öljyä imulinjaan ja pyörittelee samalla vaikka 10 kierrosta...
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

korpirampa kirjoitti:Mutta niin vinoakselinen, sehän tarkoittaa että se olis vakio kierrostilavuudella.

Toi 20 astetta on nykyäänkin jonkinlainen raja, kun vissiin noi voimat alkaa kasvaan aika rajusti mäntien ja sylinteriryhmän välillä.

Paineen tuottokykyä tuo 200-300 bar on kyllä varmastikin oikeassa.

Kierrostilavuuden saa selville kun laittaa ja lisäilee öljyä imulinjaan ja pyörittelee samalla vaikka 10 kierrosta...
Vissii se vakio kierrostilavuudella on, kun ei ole mitää ulkopuolisia ruuveja tai letkunpaikkoja muuta kun tankki ja paine ja käsittääkseni vuotolinja.

Alle 20 asteen on se mutka.

Pitänee lotrailla sitte öljyllä selvyyttä siihen tuottoon, jos ei nyt satu kellää numerotietoa olemaa.
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

Mulle kulkeutui koneen mukana keulapumppu joka ollut hakkuupää käytössä:
hydromatik A10V 0 71 DFR1/31L PSC62 NOO
Netistä löyty tiedot ko. pumpulle :arrow: http://www.airlinehyd.com/apollo/bri/ra_92701.pdf
Aika paljon sainkin siitä asiaa selville mutta silti jäi askarruttamaan muutama seikka toimintaan ja säätöön liittyen..lähinnä olemattoman englannin kielen taidon takia.. :oops:

http://kuvablogi.com/blog/35450/3/ tuolla kuvia pumpusta altapäin otettuna.

-Onko tuo magneetti venttiilli se joka "heittää pumpun vapaalle", vai silläkö se käsketäänki töihin kun varsinais ls-linjaa ei ole?
-Takaisin säiliöön menevä ohut letku on vissiin jonkin sortin ohivirtausta/ jäähdytystä varten?
-Mistä säätäminen vaikuttaa minhinkin asiaan.
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

71 kuutioinen, vasemmalle pyörivä, 31 sarjalainen, jonkunkokoisilla sivulähdöillä, ei läpiakselia...? kuvistakin kävi sama ilmi.

Tuo magneettiventtiili toimii juurikin siten kun kirjoitit. Eli oletettavasti on kyseessä on/off venttiili, millä pumpun paine ohjataan "LS" linjaan - pumppu menee tällöin vakiopaineelle. Litrat riippuu sitten kulutuksesta. Toimintahan voi olla nyt kumminpäin vain. venttiili on joko normaalisti auki tai normaalisti kiinni...

(Jos saat jostain LS järjestelmään sopivia venttiileitä, niin kytket LS linjan vainn t-haaralla ton 2/2 venttiilin ja DFR1 säätimen välille - muuten vanha järjestelmä toimii rinnalla)

Tuo drainilinja on pumpun sisäisten vuotojen tyhjennyslinja. Pitäisi aina varmistaa että pumpun kotelossa on öljyä ennen käynnistystä. Eli aina ylimmästä drain-portista otetaan linja vapaaseen tankkiin. Jos drainlinjassa nousee painee/nopeat painepiikit - rikkoo se pumpun aikanaan - nopeammin tai hitaammin... Ja nyt puhutaan ko pumpulla luokasta pari baria. Drainilinjat on joskus yllättävän suuria... Drainiöljy on siis laakereiden voiteluöljyä, vuotoöljyä, pumpun kulman liikuttamiseen tarvittavaa öljyä ja jäähdytysöljyäkin tosiaan jossain mielessä. Yleensä kuuminta mitä pumppu ulos päästää tai sisään imee.

DFR1 säätimellä paineensäädöt taitaa olla siten että se pumpun rungosta ulompi ruuvi säätää stand-by paineen ja sisempi pumpun maksimipaineen. Mahtaako tässäkin olla 3mm kuusiokolo + 10mm mutteri...

Mitä varaosiin tulee, niin http://www.boschrexroth.com/spc/ tuonne kun heittää R-koodin niin saattaa hyvälläl tuurilla jotain varaosalistausta tulla... moni paja noita kunnostaa ja myy varaosia.

Liirumlaarumholioppus
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olis tollane Casappa CP 23 S alumiinirunkonen hammaspyöräpumppu. Onkohan tuotto 23 l/min vai jotain muuta.
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Minulla Majorin keulalla on Commercial Intertech- merkkinen pumppu jonka ominaisuuksista olisin kiinnostunut

Tyyppikilvessä seuraavat hämärästi näkyvät merkinnät tuossa järjestyksessä.

45 323 9110 035 - 002
9/31163

Lisäksi ympyrän sisällä M 08

Olisikohan kenelläkään tietoa merkinnöistä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

casappan koodi hiukka lyhyt(en ole koskaan noin lyhyttä nähnyt), mutta olettaisin tuon 23 olevan kuutiosenttejä, eli 23cc, 0,23dl/kierros. Ja jos s:stä tarvis arvuutellä, niin heittäisin pyörimissuunnaksi.... Kumpaa sitten tarkoittaakaan. (perustuu hataraan mielikuvaan eräästä casappan pumpusta missä pyörimissuunta koodi oli joku muu kuin L tai R)

Commersial jättää täysin kylmäks kännykällä surffatessa...
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

korpirampa kirjoitti:71 kuutioinen, vasemmalle pyörivä, 31 sarjalainen, jonkunkokoisilla sivulähdöillä, ei läpiakselia...? kuvistakin kävi sama ilmi.

Tuo magneettiventtiili toimii juurikin siten kun kirjoitit. Eli oletettavasti on kyseessä on/off venttiili, millä pumpun paine ohjataan "LS" linjaan - pumppu menee tällöin vakiopaineelle. Litrat riippuu sitten kulutuksesta. Toimintahan voi olla nyt kumminpäin vain. venttiili on joko normaalisti auki tai normaalisti kiinni...

(Jos saat jostain LS järjestelmään sopivia venttiileitä, niin kytket LS linjan vainn t-haaralla ton 2/2 venttiilin ja DFR1 säätimen välille - muuten vanha järjestelmä toimii rinnalla)

Tuo drainilinja on pumpun sisäisten vuotojen tyhjennyslinja. Pitäisi aina varmistaa että pumpun kotelossa on öljyä ennen käynnistystä. Eli aina ylimmästä drain-portista otetaan linja vapaaseen tankkiin. Jos drainlinjassa nousee painee/nopeat painepiikit - rikkoo se pumpun aikanaan - nopeammin tai hitaammin... Ja nyt puhutaan ko pumpulla luokasta pari baria. Drainilinjat on joskus yllättävän suuria... Drainiöljy on siis laakereiden voiteluöljyä, vuotoöljyä, pumpun kulman liikuttamiseen tarvittavaa öljyä ja jäähdytysöljyäkin tosiaan jossain mielessä. Yleensä kuuminta mitä pumppu ulos päästää tai sisään imee.

DFR1 säätimellä paineensäädöt taitaa olla siten että se pumpun rungosta ulompi ruuvi säätää stand-by paineen ja sisempi pumpun maksimipaineen. Mahtaako tässäkin olla 3mm kuusiokolo + 10mm mutteri...

Mitä varaosiin tulee, niin http://www.boschrexroth.com/spc/ tuonne kun heittää R-koodin niin saattaa hyvälläl tuurilla jotain varaosalistausta tulla... moni paja noita kunnostaa ja myy varaosia.

Liirumlaarumholioppus
Ihan asiaa oli eikä liirumlaarumia :D Muutama kysymys vielä heräsi..

http://kuvablogi.com/nayta/3499963/ otin paremman kuvan asennelmasta ja tutkin tarkemmin muutenkin.
Painelinjasta ls-linjaan menevän letkun välissä olevasta ventttiilistä meneekin yks haara takas tankkiin..Mikähän idea siinä on?

Onko tuo stand-by paine se paine joka on painelinjassa pumpun ollessa lepotilassa, jos on käytössä se ls-venttiili?

sitten tuo litratuotto, miten se sitä tuoton tarvetta haistelee jos tuo pumpun ls-linja on kytketty niin kuin nyt on..

Pumpun vois laittaa metsäkärryn aisalle nosturia ja vetoa varten. Tällöin nosturin ja vedon ominaisuudet ois samat vaikka ois vanhempi/pienempi hydr.tuottoinen traktori kärryn edessä. ja noilla tuotoilla sais vetoon jo voimaakin.
Nosturia varten pitäs tuon pumpun tuotosta kyllä saaha pienennettyä maksimi litroja n.puoleen. Eli rajaisko se tuo pumppu jo sitten itse tuoton tarpeen mukaan?

:) että tämmösiä aprikointeja..
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

korpirampa kirjoitti:casappan koodi hiukka lyhyt(en ole koskaan noin lyhyttä nähnyt), mutta olettaisin tuon 23 olevan kuutiosenttejä, eli 23cc, 0,23dl/kierros. Ja jos s:stä tarvis arvuutellä, niin heittäisin pyörimissuunnaksi.... Kumpaa sitten tarkoittaakaan. (perustuu hataraan mielikuvaan eräästä casappan pumpusta missä pyörimissuunta koodi oli joku muu kuin L tai R)
Lyhyt on koodi, mut siinä ne kaikki mitä on stanssattu. Pyörimissuunta on osotettu nuolella vastapäivää pyoriväksi.
Sitä on käytetty moottorina viljaruuvissa ja pyörimissuunta on ollut nuolta vastaan, eli mikä tuo nyt sitten mahtaa olla!?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hallis, Hardo ja 43 vierailijaa