702S Valmetin vaihteisto jumissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tkortela
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

702S Valmetin vaihteisto jumissa

Viesti Kirjoittaja tkortela »

Veti Valmetin vaihteisto itsensä jumiin kesken ajon, taisin olla vaihdetta vaihtamassa kun tapahtui. Eli kun aluevaihtaja on joko hitaalla tai nopealla, niin jumissa on vaikka varsinainen vaihdevipu olisi vapaalla. Siis moottori sammuu kun kytkimen nostaa aluevaihtajan ollessa päällä.

Osaako joku veikata mikä on vikana? Pystyykö korjaamaan lattian kautta, vai pitääkö vaihteisto irrottaa. Korjaamokirjassa vaihteiston purkaminen on esitetty vaihteisto irrotettuna.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Koetappa vielä kepillä veulata, joskus saattaa loksahtaa osat paikoilleen (on kokemusta juuri samanlaisesta vaivasta Valmetissa). Kannen kun avaa, niin saa törkättyä vaihteen siirtäjät oikeaan asentoon. Todennäköisesti varsinainen syy on liian kuluneet vaihteiston (synkropakan) laakerit, eli romut laatikossa pääsevät pituussuunassa liika liikkumaan.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Vaihdoitko pakilta-eteen vai miten?
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
tkortela
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkortela »

Ei ollut pakilta eteen, vaan joko 3->5 tai 4->7, en nyt muista tarkkaan oliko hitaalla vai nopealla. Voisiko näillä kylmillä ilmoilla olla vaikutusta asiaan. Jotain -25 oli pakkasta kun lähdin ajamaan ja ehkä 10 metriä pääsin kun tämä tapahtui. Mitään pahaa ääntä ei kuulunut, meno vain pysähtyi ihan kuin olisi jarrut lyöty pohjaan.

Kyllä minä aika paljon keppejä siinä heiluttelin, mutta ei mitään vaikutusta.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Just, siis L - H keppiä heilutit silloin siis....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
tkortela
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkortela »

Niin kyllä heiluttelin ihan kaikkia keppejä. Mutta siis 3->5 tai 4->7 vaihto menee sillä varsinaisella kepillä.

Nyt tätä ongelmaa olen tässä kuvien avulla miettinyt ja siellähän on 3 akselia ja 3 kytkintä + pakki. Voisiko olla niin että varsinaisen vaihdekepin 2 kytkintä on kumpikin jääneet päälle, silloin kaikki kolme akselia olisi kytketty toisiinsa. Ja sitten kun kytken vielä aluevaihtajan päälle niin syntyy kehä ja vaihteisto on jumissa.

Pitää nyt purkaa ja tutkia. Pääseekö sivukotelon kautta miten hyvin osiin käsiksi? Nostolaitteen irrotuksessa on hommaa jo aika tavalla.
TT
Viestit: 293
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 5:17 pm
Paikkakunta: Evijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TT »

Muistaakseni sivukotelon päissä on lätkät joiden alla on vaihteensiirtäjän akselit. Jos kaksi vaihdetta on päällä, niin ne saa tuurnalla lyötyä keskiasentoon. Edellyttäen että itse siirtäjä on paikallaan.
"Kun on piippu ja pyssy ja akka niin on aina jotain rassattavaa"
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Eikös kaavio ole tää:
5 1

7 2
------|
6 3 R

8 4
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
tkortela
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkortela »

Kyllä se kaavio noin menee ja eikös siinä esim. 3 ja 5 ole saman alueen puolella.

Otin tuossa yhden läpän pois sivukotelosta. Ja kyllähän sieltä ne akselin päät näkyy. Meinasitko että näitä akselin päitä pitäisi lyödä? Mutta onko siitä mitään hyötyä kun akselit liikkuu ihan vaihdekepistä?
TT
Viestit: 293
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 5:17 pm
Paikkakunta: Evijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TT »

Jos akselit liikkuu kepistä ja silti on pykälä päällä niin silloin on siirtohaarukka epäkunnossa. Mutta jos keppi on hypännyt pois kolosta ja vaihde on päällä niin vaihteen saa vapaalle lyömällä akseli keskiasentoon. Muistaakseni siirtohaarukka on akselissa kiinni pienellä putkisokalla ja jos se on katkennut niin joutuu ottamaan sivukotelon irti. Sen takaisin asentaminen on mielenkiintoinen ( :twisted:) homma.
"Kun on piippu ja pyssy ja akka niin on aina jotain rassattavaa"
luukinen
Viestit: 466
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 2:29 pm
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja luukinen »

Tai sitte se meni ihan oikeasti rikki se vaihdeloota
Fordson power major valmetit 702 803 1100 6550 8550 n121
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ainakin noissa 702-903 malleissa on pakin rattaan siirtohaarukan uran (rattaassa ) reuna toiselta laidaltaan vain noin 2-3mm paksu,
sen ainaskin saa rikki kovalla kädellä, ja sit jääpi pakki päälle....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
valmet502
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 8:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet502 »

Sotken vähän keskustelua...

Mikäköhän on omassa 702:ssa vikana. Jos vaihtaa epätarkasti vaihteita niin saa menemään kaksi vaihdetta samaan aikaan päälle, ne lähtee kyllä pois kun tunnustelee kepillä aikansa ja vetää molemmat vaihteet pois....eli esim. 7 ja 2 kuinmyös 8 ja 4 vaihteen välissä tuntee pykälän ja kun kepin laittaa siihen niin ne saa kytkeytymään yhtä aikaa päälle ja päinvastoin taas voin ottaa ne pois.

Vähän vaikeaa selittää...

Onko kepin pää kulunut/pyöristynyt vai vaihteen siirtäjä? synkrot ainakin toimii muuten vaihtaessa..ei rutise..
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Joo se ( siirtäjän hahlo(t) / ) kepin pää väljä ilmeisesti.
Tekeekö sit jos liikkeet tekkee täsmällisesti,
kaavion mukaan eikä koita "oikoa" liikkeitä?
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
valmet502
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 8:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet502 »

Ei mene kahta vaihdetta päälle jos vaihtaa rauhallisesti, kerran valmetin minulle tullessa sain kaksi pykälää päälle. Nyt muistaa jo vaihtaa tarkasti.

Kepin kuluman voi varmaan täytehitsata? mites ne siirtäjän hahlot? onko se vahdekepin pää kantikas vai pyöreä?
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kyllä noita kepinpäitä yleensä monista koneista on monet hitsailleet, ja sit hioneet muotoon ja toimivia on yleensä tullut
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
tkortela
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkortela »

Nyt löytyi vika vaihteistosta. Oli pieni metallinpala rattaiden välissä. Edellinen omistaja oli ilmeisesti pudottanut riukuakselin takapään kiilan vaihteistoon. Nyt pohjalta löytyi kiila joka selvästi oli käynyt rattaiden välissä. Vuosi sitten purin kytkimen osiin kun linko pysähtyi ja alkoi kuulumaan vaan rutinaa kytkimestä. Silloin ei ollut muuta vikaa kuin riukuakselin takapäästä oli edellisessä remontissa unohtunut lukkorengas pois ja akseli pääsi tulemaan liian taakse. Näin voimanoton kytkinlevy pääsi putoamaan akselilta. Silloin jo katselin sitä akselin kiilaa ettei taida olla ihan alkuperäinen, nyt se alkuperäinen sitten löytyi.

Nyt piti purkaa aika paljon ennen kuin vika paljastui. Ensin otin sivukotelon pois, kaikki siirtimet ehjät, eikä vikaa siitä luukusta näkynyt. Mikä vaihde muuten pitäisi olla päällä että sen kotelon saisi siististi irti ja takaisin? Korjaamokirja neuvoo 2-8 vaihde, mitä se tarkoittaa? Itse laiton 8-vaihteen, mutta ei se sillä helposti irronnut. Varmaan tunnin sitä heiluttelin ennen kuin irtosi. Takaisin laitossa ei mitään mahdollisuutta.

Sitten otin nostolaitteen pois, jolloin näkyi rattaat päältä päin. Pääakselin rattaat pyöri noin 1/10 kierrosta, jonka jälkeen toppasi johonkin. Irrotin sitten vielä pääakselin, jonka alta löytyi lopullinen syy. Eli metallinpala sivuakselin rattaalla. Jos olisin peilillä arvannut katsella tarkemmin, niin olisi ehkä säästynyt akselin irrotukselta.

Nyt sitten pitäisi laittaa osat takaisin. Muutama asia vielä vähän mietityttää. Vaihtaisinko pääakselille uudet laakerit kun vanhoissa ei silmin nähden mitään vikaa ole? Mikä akseli vaihteistossa on kovimmilla, mistä laakerit yleensä ensin pettävät?

Ja mistä saisi tarpeeksi ison palan tiivistepaperia josta voisi leikellä uudet tiivisteet? Monessa paikassa myytävät jotain 50x33cm, mutta nostolaitteeseen pitäisi olla noin 60cm pitkä. Tuleeko hyvä jos tekee kahdesta palasta ja laittaa vähän matkaa kaksi päällekkäin?
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Sivuakselin laakereitahan ne näissä taitavat moittia heikoiksi. Samalla uudet laakerit läpeensä, kun että erikseen jossain vaiheessa. Näin ainakin itse tekisin, kun kerran on auki.
Alan liikkeistä löytyy kyllä tiivistepaperia.
naf
Viestit: 13
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 7:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja naf »

Sivuakselin neulalaakerit heikoin kohta kyseessäolevassa akselissa. Kannattaisi tässä vaiheessa nostaa akseli pois ja vaihtaa laakerit koska muut osat jo purettu edestä pois.
Sivuakselin päissä olevat laakerit kestää ns isältä pojalle jos ovat messinkisiteellä. Tiivistepapereiden paikalle tiivisteliima.
tono
Viestit: 2127
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

tkortela kirjoitti:Ja mistä saisi tarpeeksi ison palan tiivistepaperia josta voisi leikellä uudet tiivisteet? Monessa paikassa myytävät jotain 50x33cm, mutta nostolaitteeseen pitäisi olla noin 60cm pitkä. Tuleeko hyvä jos tekee kahdesta palasta ja laittaa vähän matkaa kaksi päällekkäin?
Biltemasta joskus hommasin rullan tiivistepaperia, taitaa useempi metri olla ja on noin 50cm leveetä.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari ja 42 vierailijaa