CAD

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

teräsmies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teräsmies »

Tuommoinenkin on ihan toimiva ilmaisohjelma: progeCAD LT 2006, päällisin puolin autocadin oloinen.
http://www.progecad.com
"Hyvää humppaa Suomesta ja tietysti suomeksi!"
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

No rupesihan sieltä löytymään sellaisiakin, joita kotikäyttäjäkin voi harkita! :D
Kymdatan tuotteet kyllä vaikutti siltä, ettei kannatta hintaa edes lähteä kyselemään, kilpailevat varmaan ominaisuuksilla ja palvelulla, mutta tuskin hinnalla! :roll:
Hilppa
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

Hitto kun pelästyin että olin joutunut A...cad.n keskustelupalstalle, mulla kun se sana on ollut pannassa niin kauan kuin niihin tiedostoin oon törmännyt (n. 15v). Onneks sillä ei tosiaan oo mitään monopoliasemaa, toki merkittävä nimi 2-d puolella, mut kun mennään tosiaan 3-d maailmaan nii jo alkaa muut merkit näyttämään perävaloja.

Saas nähdä, onko täällä enemmänkin A...cad miehiä eli sohaisinko muurahaispesään :wink:
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Täytyypä lisätä omakin lusikka tähän soppaan :wink:

Kyllä AutoCadilläkin tekee 3D malleja/suunnitelmia/piirustuksia, kunhan unohtaa sen tavan, miten homma pitäisi valmistajan ja kouluttajien mielestä tehdä.

Homman kun osaa, niin LT:lläkin vääntää ihan mukavasti 3D laitossuunnittelua, eikä hommassa kauaa nokka tuhise.

Ei niin, että pitäisin AutoCadia mitenkään hyvänä ohjelmana (oikeat käyttäjät ja heidän tarpeet unohdettu viimeisen kymmenen vuoden ajan :evil: ), mutta se DWG muoto kun sattuu olemaan jonkinlaisen standardin asemassa, eikä nuo LT:n lisenssit niin kalliita ole.

Kalliimpi ohjelma ei toisi lisäarvoa riittävästi hintaansa nähden.
teräsmies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:51 pm
Viesti:

Re: CAD

Viesti Kirjoittaja teräsmies »

tane II kirjoitti:Noh, onneksi tuo Generic CADD 6:n DOS versio näyttää pyörivän hienosti XP:n DOS ikkunassa, ei tarvii wanhaa 486 DOS konetta enää sen vuoksi käynnistellä :wink:
Itseasiassa tuo Generic CADD on perus 2D piirtelyssä nopea käyttää kunhan vaan muistaa pikanäppäinkomennot ettei tarvi valikosta kaivella. Aika karu ulkoasu luonnollisestikin dos-pohjaisena.
"Hyvää humppaa Suomesta ja tietysti suomeksi!"
jt
Viestit: 46
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re:CAD

Viesti Kirjoittaja jt »

Onkos kellään tiedossa ilmaista / halpaa ohjelmistoa,
jolla voisi tehdä myös yksinkertaisia mekaanikan simulaatioita ?

Tarkoitan tässä lähinnä erilaisia vipuhässäköitä, joiden liikkeet
pystyisi simuloidaan ruudulla.
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re:CAD

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

jt kirjoitti: Onkos kellään tiedossa ilmaista / halpaa ohjelmistoa,
jolla voisi tehdä myös yksinkertaisia mekaanikan simulaatioita ?

Tarkoitan tässä lähinnä erilaisia vipuhässäköitä, joiden liikkeet
pystyisi simuloidaan ruudulla.
Juu, ottaa arkin kartonkia, leikkaa toisesta kartonkiarkista vivut, ja laittaa nastat väärinpuolin (kärki ylöspäin) niveliksi.

Jos sitten haluaa sitä ruudulla simuloida, niin teippaa hässäkän monitorin pintaan :wink: :mrgreen:
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

sakkola1
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:55 am
Viesti:

ohjelma

Viesti Kirjoittaja sakkola1 »

Minullakin on koneellani tuo progeCAD LT 2006, mutta en osaa kyllä sitä käyttää.
Koetin muka, että piirrän U-malliset kierreportaat ohjelman avulla, mutta samanlaisen kuvatuksen olisin saanut paint brushillakin.

Perinteinen kynä-viivotin-paperi taitaa olla paras ohjelma kuitenkin?

Liekö mahdollista tuolla ohjelmalla kierreportaita suunnitella?
Ei mennä siitä, missä aita on matalin.
Mennään siitä, missä aitaa ei ole lainkaan.
DslCat
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
Paikkakunta: N:järvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DslCat »

ProgeCAD LT.stä en tiedä, mutta AutoCAD (ei LT) on hyvä tuote.

Itse suunnittelin ja mitoitin työkuvat. Ja lopuksi "irroitin" geometrian työstökoneelle.. Osatoimitus perille ja itse kasasin. Mitoituksessa 3D-työskentely ajaa pahasti ohi "käsin laskennan" :lol:
Tässä oman portaan kuvat;
[Isonna]Kuva
sakkola1
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:55 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkola1 »

Juu, mainiot on diisselikissan porras-zydeemit.
Ja vielä jos osamitoitukset saa suoraan, niin jopa se helpottaisi aika paljon laskemishommia.
Nuo kun alat piirtämään ja laskemaan jokaisen askelman koot/kulmat, niin kerkiää monesti aurinko närettä kiertämään ennen valmistumista.
Siinä se suurin homma on.
Voihan se olla, että siinä kun lasken viikon illat kaikkien osien kulmat kohdalleen, niin CAD on tehnyt saman muutamassa nanosekunnissa.
Ja tietenkin virhemarginaali on toisella toinen....
Itse askelmien fyysinen valmistaminen ei enää ole kuin puusepän puurtamista, mutta tuo mitoitusvaihe :evil:

Ihan mielenkiintoiset olisi ollut tehdä paljain käsin alusta loppuun nuo sinunkin portaat. :wink:

Taitaa olla parempi mulla keskittyä puuhommissa lähinnä halon särentään, kun noin hienoilla vehkeillä toiset pelaa. :cry:
Ei mennä siitä, missä aita on matalin.
Mennään siitä, missä aitaa ei ole lainkaan.
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Itse olen opiskellut käyttämään SolidWorksia. Itse ainakin pidän ohjelmasta sen helppokäyttöisyyden vuoksi. Tietääkseni ainakin Tamroc käyttää kyseistä ohjelmaa ainakin jossain suunnittelun vaiheessa. Hintaa on jonkin verran, mutta esimerkiksi opiskelijaversion saa ostettua aika huokeaan hintaan. Mallinnusominaisuudet ovat hyvät sekä monipuoliset ominaisuudet muutenkin. Suosittelen kokeilemaan!
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valdo »

Kokonaan en keskustelua jaksanut selata mutta muutama CAD ohjelman valintaan vaikuttava tekijä:

* Osaako jotain jollain tavalla käyttää?
* Aikooko hyödyntää tulevia taitojaan työelämässä?
* Onko rahalla miten paljon merkitystä?

Itse olisin tyytyväinne jos AutoCad:n LT:n saisi linuxin/ X-Windowsin päälle. Harmi että AutoDesk luopui muiden kuin MS Windosin tuesta aikanaan.
Näin se maailma muuttuu, itse olin ko aikana tosi tyytyväinen kun pelkkä MS win tuki jäin, hohhoijaa. Silloin oli vielä luja usko siihen että bill saa homman hanskaan (siis osaa tehdä käyttöjärjestlmän), ainoa mitä muuten bill osaa on markkinointi ja kilpailijoiden tappaminen;)

AutoCad:n sai muuten aikanaan myös VAXVMS:lle, jaa että miten se tähän liittyy niin ei mitenkään
-eero-

Viesti Kirjoittaja -eero- »

http://www.rhino3d.com/

Tuollainenkin on olemassa ja suhteellisen tehokkkaan tuntuinen. Ei tietenkään ole tarkoitettukaan mihinkään tiiliskivien piirusteluun vaan taidokkaiden pintojen luontiin etupäässä.

-kiitos ja anteeksi-
Hilppa
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

-eero- kirjoitti:http://www.rhino3d.com/

Tuollainenkin on olemassa ja suhteellisen tehokkkaan tuntuinen. Ei tietenkään ole tarkoitettukaan mihinkään tiiliskivien piirusteluun vaan taidokkaiden pintojen luontiin etupäässä.
Rhinokin oli vielä vajaa 10vuotta sitten ilmainen, netistä imaistava ohjelma, silloin jo melko hyvä vapaiden muotojen mallintamiseen, mutta hintaa näyttää silläkin nykyään olevan.

Solidworks lyö kiilaa autocadin käyttäjiin tällaisella "ilmaisohjelmalla" http://www.dwggateway.com/
DslCat
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
Paikkakunta: N:järvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Hilppa kirjoitti: ..
Solidworks lyö kiilaa autocadin käyttäjiin tällaisella "ilmaisohjelmalla" http://www.dwggateway.com/
Yrittämisen tasolle tuo jäi... Oikea(t) ilmaisohjelma(t) löytyy Autodeskiltäkin;
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/in ... LC-DWG-PUV
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Marras 24, 2018 9:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saleksi
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:44 pm
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Onkos kenelläkään tiatoa sähkösuunniteluun cad:ista esim sharewarea tai vastaavia että pääsis kokeilemaan.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kokeilin Googlella, ensin Linux CAD, sen jälkeen Linux 3D CAD ja Linux modeling CAD.

Ei ainakaan ole pulaa vaihtoehdoista, osa on GPL lisenssillä eli vapaita ohjelmia lähdekoodin kanssa.

Osa commercial, ja pitää myös maksaa jotakin. Osa toimii sekä Linuxissa että Windowsissakin. Osa sellaisia jotka toimivat Linuxissa Wine'n kanssa ainoastaan.

Tavallisen käyttäjän kannalta ne ovat mielenkiintoisia joille löytyy asennuspakkaus omalle Linux versiolle tai RPM paketti.
Holomes
Viestit: 712
Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Piirteleekös täälä kukaan muu IDEA-S-ohjelmalla?
Fordson Power Major -59
Same Dorado 85 -03
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Paalari ja 48 vierailijaa