Ylläpitolaturi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

doni
Viestit: 1174
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja doni »

Ajattelin laittaa ylläpitolaturin traktoriin ,kun jää nuo lumityöt iltapimeällä tehtäväksi. Lyhytkestoinen ajo kaikki valot päällä niin täytyy välillä ladata akkua verkkovirtalaturilla, että riittää virta akussa. Miten olisi kätevin asentaa ylläpitolaturi siten että samalla kun lämmittää moottorin niin latautuu akku?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Auttaahan se mutta en sanoisi sitä ylläpidoksi jos se vain on lämmityksen ajan latauksessa. Joku 10A laturi ilman elektroniikkaa käy siihen. Toinen vaihtoehto on joku Ctek tyyppinen joka aina on kytkettynä ja lataa pienellä virralla tarvittaessa, tämä on minun mielestä enemmä ylläpitoa.

Muistan aikoinaan kun tein lumihommia yhdellä natikalla missä oli liian pieni laturi valoihin nähden. Jännite hiipui ja piti vuorotella lisävalojen ja pyyhkijöiden ja tuulettimen kanssa jotta sähköä riittäisi. Kahvitauolle kun menin niin sammutin kaikki sähkölaitteet ja vedin käsikaasua puolille. Pomo kun käveli ohi niin ihmetteli että onpas natikassa korkea tyhjäkäynti.
Viimeksi muokannut grani, La Tammi 07, 2012 10:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
jip59
Viestit: 2878
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Jos siis noin lyhyen aikaa on tarkoitus "ylläpitolatausta" suorittaa niin kaikki tehokaat laturit ovat kova sana.
Ylläpitolataus tarkoittaa yleensä ns. ohjelmoitua hidaslatausta joka on toiminnassa aina silloin kun koneella ei ole käyttöä. Eli ns. älylaturi joka on kytketty toimimaan aina silloin kun kone ei ole käytössä. Ei lataa liikaa mutta akku pysyy täydessä latauksessa koko ajan.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
kengu
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Tätä lienee käsitelty täällä jossain muuallakin.

"Helpoin" tapa on asentaa lohkolämmittimen johtosarjaan sopiva laturi, esim Calix BC1205 tai Defan vastaava. Lataa sitten aina kun on lämmityksessä. Samaa voi jalostaa hieman pidemmälle laittamalla moottorinlämmityksen puolelle termostaatin tai kellon tai muun ohjauksen, jolloin "lämppärin" johto voi olla kytkettynä jatkuvasti eli lataa koko ajan ja moottoria lämmitetään sitten ainoastaan tarpeen mukaan.

Toinen vaihtoehto lienee asentaa johtosarjaan sisätilahaara ja kytkeä siihen sitten ctek tai joku vastaava kiinni. Tuon voi myös toteuttaa erillisellä johdolla niin että traktorin voi sitten kytkeä joko lämmitykseen tai lataukseen, riippuen siitä että mihin liittimeen sen lämppärin johdon kiinni pistää. Tuon järjellisyydestä en sitten osaa sanoa, jäisi todennäköisesti useammin lataamatta ellei sitten olisi automaationa ja refleksinä aina pistää traktori lataukseen kun parkkiin pistää ja sitten vaihtaisi lämmitykselle kun on lämmön tarve.

edit: ehkä tuon 1205:n sijaan joku 1210 tms 10A:n laturi tuon 5A:n tilalle. Ja toki 24v vehkeessä sitten tarve on muutenkin 2*1210 tai mikähän se oli se 24v-malli

Näissä hinnoissa ei ole mitään tolkkua, mutta kyllä nuo kohtuu arvokkaita ovat:
http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&l ... =300400552
jip59
Viestit: 2878
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Elikkä kuten edellisestä tulee ilmi lohkolämppärillä ja akun ylläpitolatauksella ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa.
Jos siis haluaa akulle ylläpitolatuksen niin kannattaa laittaa oman systeeminsä sille esim. C-tekin kanssa. On meinaan halvempi (ja toimivampi) ratkaisu.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
kengu
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Ja siis.. Ihan helppoahan tämä on. Traktorin katolle aurinkopaneeli, jolla ladataan akkua. Talvellahan traktori nyt vähintään on tallissa, eli sitten tarvitsee siihen talliin pistää traktorin katon kohdalle lamppu valaisemaan sitä paneelia, että sähkö siirtyy. Tuohon lamppuun voi sähkön sitten ottaa valtakunnan verkosta tai vaikkapa tallin katolla olevasta tuulimyllyn ja aurinkopaneelin yhdistelmästä. Siinä olisi sellaista sopivaa langatonta sähköä. :D
Pyttylä
Viestit: 612
Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pyttylä »

Juu, ja jos ottaa pimeän vuodenajan huomioon, niin kannattaa panostaa tuulivoimaan, ja laittaa ropelin sinne hytin katolle.

Tyynen kelin varalle sitten hommaa halvan kiinan moottorin, johon pulttaa potkurin kiinni, jonka laittaa puhaltamaan sitä traktoria kohti, niin jopa on sähkön tuotanto taattu. :lol:

Jottei teho loppuisi kesken, niin hankkii sitten samantien tuollaisen siihen tyynen kelin varalle: http://youtu.be/D6Zw1_NiSWg :lol: (Muuten aika komeet saundit on tuossa ropelissa)
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Pyttylä kirjoitti:...Jottei teho loppuisi kesken, niin hankkii sitten samantien tuollaisen siihen tyynen kelin varalle: http://youtu.be/D6Zw1_NiSWg :lol: (Muuten aika komeet saundit on tuossa ropelissa)
Taustalla oleva tuulitukka frouvakin tykkää kun taloon on saatu kunnon fööni, eikä mikään pieni hikinen vidalsassooni.
kengu
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Ja jos tosiaan helpon haluaa niin joko tuollainen calix/defa-laturi tai sitten ctek tms tuohon lohkolämppärin johtosarjaan kiinni. Ja jotta varmistuisi riittävältä lataukselta eli että johto saisi olla koko ajan kiinni niin sitten tuohon johtosarjaan esimerkiksi tällainen termostaatti:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=353
(Ehs M16 termostattiohjain lohkolämmittimeen)

Saa pitää johdon kiinni aina kun traktori parkissa on ja termostaatti sitten määrittelee, että kuinka paljon sitä moottoria pitää lämmittää. Laturi saa koko ajan sähköä. Samasta toinen vaihtoehto on defan/calixin releet ja niille kellolla tai lämpötilalla ohjaus.
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Mulla oli joskus vastaava ongelma kuin aloittajalla.
Laitoin tavallisen kympin halpislaturin kiinteesti kiinni akkuun ja lohkolämmittäjäm johdosta haaroitussarjalla laturille virta.
Pari tuntia roikassa ja kone oli lämmin ja akku virkeä.
Oli halpa ,rojut löytyi nurkista.
En tiedä miksi tuollaiseen käyttöön tarvis jotain älylaturisysteemeitä rakentaa.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Riittääkö lataus näillä parin asteen pakkasilla, kun tuollainen termostaattiohjain (ainakin pakkasvahti) antaa aika vähän virtaa läpi sillä kelillä?
kengu
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Ripel kirjoitti:Riittääkö lataus näillä parin asteen pakkasilla, kun tuollainen termostaattiohjain (ainakin pakkasvahti) antaa aika vähän virtaa läpi sillä kelillä?
Eipä tulisi itselle mieleen ainakaan tuota latauksen sähköä termostaatilla tai oikeastaan millään katkoa.
doni
Viestit: 1174
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doni »

Taidan luopua siitä ylläpitolaturista ,kun se ei ehdi ladata lyhyemmässä ajassa.Kiitos vastauksista ja jkl:lle hyvästä vinkistä, pitäisikö se laturi kiinnittää kumityynyillä tai tehdä pehmustettu laatikko?
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Mulla se laturi oli ihan irrallaan kun tuon natikan nokalla akun vieressä on sopivan kokoinen kolo mistä se ei pudonnut eikä ollut muutenkaan tiellä.
Voihan sen kyllä fiksummunkin laittaa.
Varsinkin jos joutuu ruuveilla kiinnittään tahtoo muovikuoret murtua tärinästä, joten ei joku joustavampi kiinnitys pahasta ole. Johtojen suojaputkituskin varmasti ihan asiaa.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Olen tuota samaa ongelmaa joskus miettinyt. Virallinen ylläpitolaturi olis hieman liian kallis. (haaroitussarjoineen n. 200-250) Joten olen miettinyt jos laittais vaan sisätilanlämppärille pistorasian ja ottais siitä virran lämmittimelle ja mahdolliselle laturille. Pitäis laturin ohjaamon sisällä ja kytkisi sen pistotulpalla 12V pistorasiaan. Moottoritila on aika ikävä paikka noille latureille, eikä viitsisi konetta polttaa tuommoisen virityksen takia. Ja sisältä laturin sais otettua nopeasti muuhun käyttään jos pitäis vaikka huonoja akkuja elvyttää.

Toisaalta... päävirtakytkinkin pitäis asentaa, sitten tuo latausviritys muuttuu hieman monimutkaisemmaksi. Sitten 12v pistorasialle pitäis vetää piuhat ennen päävirtakatkaisijaa kuiten radion muistillekin. Tai sitten asentaa vaihtoehto A, eli virallinen ylläpitolaturi.
kengu
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Hervast kirjoitti:Virallinen ylläpitolaturi olis hieman liian kallis. (haaroitussarjoineen n. 200-250)
12v-järjestelmään defan yleinen myyntihinta 109e ja calixin 119e, romuttamolta sitten noita kaapeleita ja haaroja sen mitä tarvii, kokonaiskustannukset noin 130-140e. Arvokas on, eikä välttämättä paras. Mutta saattaa olla toimivin vaikkapa ajoneuvossa, jota joku muukin kuin itse sähköihin kytkee. Toki sisätilan haaroilla ja laturilla siihen saa ihan saman tuloksen. Noin 70e tuollaisesta defa/calix -laturista olis ok hinta.

Sen verran vähän on omia virityksiä vehkeissä, että käyttäen noita tarkoitukseen suunniteltuja osia on ehkä sitten tulipalossa tms. mahdollista vakuutusyhtiöltäkin jotain saada.
J_M
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 11:56 pm
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J_M »

Tuollainen c-tekin laturi on hyvä tuollaiseen lataukseen/tarkoitukseen että aina kun kone on paikoilleen/ei tehdä töitä niin se on latauksessa.C-tekin laturi lataa akkua ja välillä taas purkaa ja taas lataa......tuolla periaatteella toimii,joten akku voi olla periaatteessa 24/7 eli aina latauksessa.Tuollainen c-tekin laturi mikä riittää hyvin esim. traktorin akulle maksaa ehkä 60-80e.Ja mm. puolustusvoimat käyttää noita c-tekin latureita monessa paikassa missä akut pitää olla koko ajan virtaa täynnä/valmiudessa,käytönnässä lähes aina kun koneet/laitteet ovat pakoillaan ne on laturissa.
hifilux
Viestit: 266
Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 1:11 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hifilux »

Minulla on Webastolla varustetussa pakettiautossa tuollainen Defan ylläpitolaturi. Se lataa 4A virralla niin kauan kunnes akku on täynnä ja siirtyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Firman pihassa pidän aina firman piikkiin koko työpäivän ajan autoa roikassa ja sitten kotipihassa pyöräytän aamuisin webastolla auton lämpimäksi. Ei ole ollut akkuongelmia :D
Markku_poika
Viestit: 548
Liittynyt: To Loka 29, 2009 11:06 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku_poika »

Hyvää tätä vuotta vaan kaikille!

Lopetin nuo akkuongelmat kerralla ja laitoin neljä kpl 15W LED valoja..... Riittää vanhan Fordin latausteho hyvin, vaikka välillä tulee laiskuuttaan kytkettyä jommat kummat valot piha-askareisiin työvaloiksi konetta käynnistämättä - säästää ainakin yhdeksän askelta, kun ei kävele ladon seinustalle kääntämään pihavaloja. Kirkkaat ovat - eikä tosiaankaan tarvitse välillä akkua latailla - hintaa tietysti tulee tällekin.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Millainen sielunelämä on noilla ylläpitolatureilla, miten se eroaa tavallisesta verkkolaturista tai ajoneuvon omasta laturista?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: adi, Bing [Bot], korsteeni, Suru ja 35 vierailijaa