Ylläpitolaturi
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
- Viesti:
Ylläpitolaturi
Ajattelin laittaa ylläpitolaturin traktoriin ,kun jää nuo lumityöt iltapimeällä tehtäväksi. Lyhytkestoinen ajo kaikki valot päällä niin täytyy välillä ladata akkua verkkovirtalaturilla, että riittää virta akussa. Miten olisi kätevin asentaa ylläpitolaturi siten että samalla kun lämmittää moottorin niin latautuu akku?
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Auttaahan se mutta en sanoisi sitä ylläpidoksi jos se vain on lämmityksen ajan latauksessa. Joku 10A laturi ilman elektroniikkaa käy siihen. Toinen vaihtoehto on joku Ctek tyyppinen joka aina on kytkettynä ja lataa pienellä virralla tarvittaessa, tämä on minun mielestä enemmä ylläpitoa.
Muistan aikoinaan kun tein lumihommia yhdellä natikalla missä oli liian pieni laturi valoihin nähden. Jännite hiipui ja piti vuorotella lisävalojen ja pyyhkijöiden ja tuulettimen kanssa jotta sähköä riittäisi. Kahvitauolle kun menin niin sammutin kaikki sähkölaitteet ja vedin käsikaasua puolille. Pomo kun käveli ohi niin ihmetteli että onpas natikassa korkea tyhjäkäynti.
Muistan aikoinaan kun tein lumihommia yhdellä natikalla missä oli liian pieni laturi valoihin nähden. Jännite hiipui ja piti vuorotella lisävalojen ja pyyhkijöiden ja tuulettimen kanssa jotta sähköä riittäisi. Kahvitauolle kun menin niin sammutin kaikki sähkölaitteet ja vedin käsikaasua puolille. Pomo kun käveli ohi niin ihmetteli että onpas natikassa korkea tyhjäkäynti.
Viimeksi muokannut grani, La Tammi 07, 2012 10:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 2878
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Jos siis noin lyhyen aikaa on tarkoitus "ylläpitolatausta" suorittaa niin kaikki tehokaat laturit ovat kova sana.
Ylläpitolataus tarkoittaa yleensä ns. ohjelmoitua hidaslatausta joka on toiminnassa aina silloin kun koneella ei ole käyttöä. Eli ns. älylaturi joka on kytketty toimimaan aina silloin kun kone ei ole käytössä. Ei lataa liikaa mutta akku pysyy täydessä latauksessa koko ajan.
Ylläpitolataus tarkoittaa yleensä ns. ohjelmoitua hidaslatausta joka on toiminnassa aina silloin kun koneella ei ole käyttöä. Eli ns. älylaturi joka on kytketty toimimaan aina silloin kun kone ei ole käytössä. Ei lataa liikaa mutta akku pysyy täydessä latauksessa koko ajan.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Tätä lienee käsitelty täällä jossain muuallakin.
"Helpoin" tapa on asentaa lohkolämmittimen johtosarjaan sopiva laturi, esim Calix BC1205 tai Defan vastaava. Lataa sitten aina kun on lämmityksessä. Samaa voi jalostaa hieman pidemmälle laittamalla moottorinlämmityksen puolelle termostaatin tai kellon tai muun ohjauksen, jolloin "lämppärin" johto voi olla kytkettynä jatkuvasti eli lataa koko ajan ja moottoria lämmitetään sitten ainoastaan tarpeen mukaan.
Toinen vaihtoehto lienee asentaa johtosarjaan sisätilahaara ja kytkeä siihen sitten ctek tai joku vastaava kiinni. Tuon voi myös toteuttaa erillisellä johdolla niin että traktorin voi sitten kytkeä joko lämmitykseen tai lataukseen, riippuen siitä että mihin liittimeen sen lämppärin johdon kiinni pistää. Tuon järjellisyydestä en sitten osaa sanoa, jäisi todennäköisesti useammin lataamatta ellei sitten olisi automaationa ja refleksinä aina pistää traktori lataukseen kun parkkiin pistää ja sitten vaihtaisi lämmitykselle kun on lämmön tarve.
edit: ehkä tuon 1205:n sijaan joku 1210 tms 10A:n laturi tuon 5A:n tilalle. Ja toki 24v vehkeessä sitten tarve on muutenkin 2*1210 tai mikähän se oli se 24v-malli
Näissä hinnoissa ei ole mitään tolkkua, mutta kyllä nuo kohtuu arvokkaita ovat:
http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&l ... =300400552
"Helpoin" tapa on asentaa lohkolämmittimen johtosarjaan sopiva laturi, esim Calix BC1205 tai Defan vastaava. Lataa sitten aina kun on lämmityksessä. Samaa voi jalostaa hieman pidemmälle laittamalla moottorinlämmityksen puolelle termostaatin tai kellon tai muun ohjauksen, jolloin "lämppärin" johto voi olla kytkettynä jatkuvasti eli lataa koko ajan ja moottoria lämmitetään sitten ainoastaan tarpeen mukaan.
Toinen vaihtoehto lienee asentaa johtosarjaan sisätilahaara ja kytkeä siihen sitten ctek tai joku vastaava kiinni. Tuon voi myös toteuttaa erillisellä johdolla niin että traktorin voi sitten kytkeä joko lämmitykseen tai lataukseen, riippuen siitä että mihin liittimeen sen lämppärin johdon kiinni pistää. Tuon järjellisyydestä en sitten osaa sanoa, jäisi todennäköisesti useammin lataamatta ellei sitten olisi automaationa ja refleksinä aina pistää traktori lataukseen kun parkkiin pistää ja sitten vaihtaisi lämmitykselle kun on lämmön tarve.
edit: ehkä tuon 1205:n sijaan joku 1210 tms 10A:n laturi tuon 5A:n tilalle. Ja toki 24v vehkeessä sitten tarve on muutenkin 2*1210 tai mikähän se oli se 24v-malli
Näissä hinnoissa ei ole mitään tolkkua, mutta kyllä nuo kohtuu arvokkaita ovat:
http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&l ... =300400552
-
- Viestit: 2878
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Elikkä kuten edellisestä tulee ilmi lohkolämppärillä ja akun ylläpitolatauksella ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa.
Jos siis haluaa akulle ylläpitolatuksen niin kannattaa laittaa oman systeeminsä sille esim. C-tekin kanssa. On meinaan halvempi (ja toimivampi) ratkaisu.
Jos siis haluaa akulle ylläpitolatuksen niin kannattaa laittaa oman systeeminsä sille esim. C-tekin kanssa. On meinaan halvempi (ja toimivampi) ratkaisu.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Ja siis.. Ihan helppoahan tämä on. Traktorin katolle aurinkopaneeli, jolla ladataan akkua. Talvellahan traktori nyt vähintään on tallissa, eli sitten tarvitsee siihen talliin pistää traktorin katon kohdalle lamppu valaisemaan sitä paneelia, että sähkö siirtyy. Tuohon lamppuun voi sähkön sitten ottaa valtakunnan verkosta tai vaikkapa tallin katolla olevasta tuulimyllyn ja aurinkopaneelin yhdistelmästä. Siinä olisi sellaista sopivaa langatonta sähköä.
-
- Viestit: 612
- Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
- Paikkakunta: Pyhtää
- Viesti:
Juu, ja jos ottaa pimeän vuodenajan huomioon, niin kannattaa panostaa tuulivoimaan, ja laittaa ropelin sinne hytin katolle.
Tyynen kelin varalle sitten hommaa halvan kiinan moottorin, johon pulttaa potkurin kiinni, jonka laittaa puhaltamaan sitä traktoria kohti, niin jopa on sähkön tuotanto taattu.
Jottei teho loppuisi kesken, niin hankkii sitten samantien tuollaisen siihen tyynen kelin varalle: http://youtu.be/D6Zw1_NiSWg (Muuten aika komeet saundit on tuossa ropelissa)
Tyynen kelin varalle sitten hommaa halvan kiinan moottorin, johon pulttaa potkurin kiinni, jonka laittaa puhaltamaan sitä traktoria kohti, niin jopa on sähkön tuotanto taattu.
Jottei teho loppuisi kesken, niin hankkii sitten samantien tuollaisen siihen tyynen kelin varalle: http://youtu.be/D6Zw1_NiSWg (Muuten aika komeet saundit on tuossa ropelissa)
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
Konekansalainen
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Taustalla oleva tuulitukka frouvakin tykkää kun taloon on saatu kunnon fööni, eikä mikään pieni hikinen vidalsassooni.Pyttylä kirjoitti:...Jottei teho loppuisi kesken, niin hankkii sitten samantien tuollaisen siihen tyynen kelin varalle: http://youtu.be/D6Zw1_NiSWg (Muuten aika komeet saundit on tuossa ropelissa)
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Ja jos tosiaan helpon haluaa niin joko tuollainen calix/defa-laturi tai sitten ctek tms tuohon lohkolämppärin johtosarjaan kiinni. Ja jotta varmistuisi riittävältä lataukselta eli että johto saisi olla koko ajan kiinni niin sitten tuohon johtosarjaan esimerkiksi tällainen termostaatti:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=353
(Ehs M16 termostattiohjain lohkolämmittimeen)
Saa pitää johdon kiinni aina kun traktori parkissa on ja termostaatti sitten määrittelee, että kuinka paljon sitä moottoria pitää lämmittää. Laturi saa koko ajan sähköä. Samasta toinen vaihtoehto on defan/calixin releet ja niille kellolla tai lämpötilalla ohjaus.
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=353
(Ehs M16 termostattiohjain lohkolämmittimeen)
Saa pitää johdon kiinni aina kun traktori parkissa on ja termostaatti sitten määrittelee, että kuinka paljon sitä moottoria pitää lämmittää. Laturi saa koko ajan sähköä. Samasta toinen vaihtoehto on defan/calixin releet ja niille kellolla tai lämpötilalla ohjaus.
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
- Paikkakunta: 39810
- Viesti:
Mulla oli joskus vastaava ongelma kuin aloittajalla.
Laitoin tavallisen kympin halpislaturin kiinteesti kiinni akkuun ja lohkolämmittäjäm johdosta haaroitussarjalla laturille virta.
Pari tuntia roikassa ja kone oli lämmin ja akku virkeä.
Oli halpa ,rojut löytyi nurkista.
En tiedä miksi tuollaiseen käyttöön tarvis jotain älylaturisysteemeitä rakentaa.
Laitoin tavallisen kympin halpislaturin kiinteesti kiinni akkuun ja lohkolämmittäjäm johdosta haaroitussarjalla laturille virta.
Pari tuntia roikassa ja kone oli lämmin ja akku virkeä.
Oli halpa ,rojut löytyi nurkista.
En tiedä miksi tuollaiseen käyttöön tarvis jotain älylaturisysteemeitä rakentaa.
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
- Paikkakunta: 39810
- Viesti:
Mulla se laturi oli ihan irrallaan kun tuon natikan nokalla akun vieressä on sopivan kokoinen kolo mistä se ei pudonnut eikä ollut muutenkaan tiellä.
Voihan sen kyllä fiksummunkin laittaa.
Varsinkin jos joutuu ruuveilla kiinnittään tahtoo muovikuoret murtua tärinästä, joten ei joku joustavampi kiinnitys pahasta ole. Johtojen suojaputkituskin varmasti ihan asiaa.
Voihan sen kyllä fiksummunkin laittaa.
Varsinkin jos joutuu ruuveilla kiinnittään tahtoo muovikuoret murtua tärinästä, joten ei joku joustavampi kiinnitys pahasta ole. Johtojen suojaputkituskin varmasti ihan asiaa.
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Olen tuota samaa ongelmaa joskus miettinyt. Virallinen ylläpitolaturi olis hieman liian kallis. (haaroitussarjoineen n. 200-250) Joten olen miettinyt jos laittais vaan sisätilanlämppärille pistorasian ja ottais siitä virran lämmittimelle ja mahdolliselle laturille. Pitäis laturin ohjaamon sisällä ja kytkisi sen pistotulpalla 12V pistorasiaan. Moottoritila on aika ikävä paikka noille latureille, eikä viitsisi konetta polttaa tuommoisen virityksen takia. Ja sisältä laturin sais otettua nopeasti muuhun käyttään jos pitäis vaikka huonoja akkuja elvyttää.
Toisaalta... päävirtakytkinkin pitäis asentaa, sitten tuo latausviritys muuttuu hieman monimutkaisemmaksi. Sitten 12v pistorasialle pitäis vetää piuhat ennen päävirtakatkaisijaa kuiten radion muistillekin. Tai sitten asentaa vaihtoehto A, eli virallinen ylläpitolaturi.
Toisaalta... päävirtakytkinkin pitäis asentaa, sitten tuo latausviritys muuttuu hieman monimutkaisemmaksi. Sitten 12v pistorasialle pitäis vetää piuhat ennen päävirtakatkaisijaa kuiten radion muistillekin. Tai sitten asentaa vaihtoehto A, eli virallinen ylläpitolaturi.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: La Heinä 02, 2011 9:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
12v-järjestelmään defan yleinen myyntihinta 109e ja calixin 119e, romuttamolta sitten noita kaapeleita ja haaroja sen mitä tarvii, kokonaiskustannukset noin 130-140e. Arvokas on, eikä välttämättä paras. Mutta saattaa olla toimivin vaikkapa ajoneuvossa, jota joku muukin kuin itse sähköihin kytkee. Toki sisätilan haaroilla ja laturilla siihen saa ihan saman tuloksen. Noin 70e tuollaisesta defa/calix -laturista olis ok hinta.Hervast kirjoitti:Virallinen ylläpitolaturi olis hieman liian kallis. (haaroitussarjoineen n. 200-250)
Sen verran vähän on omia virityksiä vehkeissä, että käyttäen noita tarkoitukseen suunniteltuja osia on ehkä sitten tulipalossa tms. mahdollista vakuutusyhtiöltäkin jotain saada.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 11:56 pm
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Tuollainen c-tekin laturi on hyvä tuollaiseen lataukseen/tarkoitukseen että aina kun kone on paikoilleen/ei tehdä töitä niin se on latauksessa.C-tekin laturi lataa akkua ja välillä taas purkaa ja taas lataa......tuolla periaatteella toimii,joten akku voi olla periaatteessa 24/7 eli aina latauksessa.Tuollainen c-tekin laturi mikä riittää hyvin esim. traktorin akulle maksaa ehkä 60-80e.Ja mm. puolustusvoimat käyttää noita c-tekin latureita monessa paikassa missä akut pitää olla koko ajan virtaa täynnä/valmiudessa,käytönnässä lähes aina kun koneet/laitteet ovat pakoillaan ne on laturissa.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 1:11 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Minulla on Webastolla varustetussa pakettiautossa tuollainen Defan ylläpitolaturi. Se lataa 4A virralla niin kauan kunnes akku on täynnä ja siirtyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Firman pihassa pidän aina firman piikkiin koko työpäivän ajan autoa roikassa ja sitten kotipihassa pyöräytän aamuisin webastolla auton lämpimäksi. Ei ole ollut akkuongelmia
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: To Loka 29, 2009 11:06 am
- Viesti:
Hyvää tätä vuotta vaan kaikille!
Lopetin nuo akkuongelmat kerralla ja laitoin neljä kpl 15W LED valoja..... Riittää vanhan Fordin latausteho hyvin, vaikka välillä tulee laiskuuttaan kytkettyä jommat kummat valot piha-askareisiin työvaloiksi konetta käynnistämättä - säästää ainakin yhdeksän askelta, kun ei kävele ladon seinustalle kääntämään pihavaloja. Kirkkaat ovat - eikä tosiaankaan tarvitse välillä akkua latailla - hintaa tietysti tulee tällekin.
Lopetin nuo akkuongelmat kerralla ja laitoin neljä kpl 15W LED valoja..... Riittää vanhan Fordin latausteho hyvin, vaikka välillä tulee laiskuuttaan kytkettyä jommat kummat valot piha-askareisiin työvaloiksi konetta käynnistämättä - säästää ainakin yhdeksän askelta, kun ei kävele ladon seinustalle kääntämään pihavaloja. Kirkkaat ovat - eikä tosiaankaan tarvitse välillä akkua latailla - hintaa tietysti tulee tällekin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: adi, Bing [Bot], korsteeni, Suru ja 35 vierailijaa