YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » Ma Tammi 02, 2012 12:50 pm

Olisin tiedustellut millä alueilla mittari pitää olla
kun halutaan tarkistaa releen kuntoisuus.
Kyseessä 12v järjestelmän rele.
Ford Scorpion polttoainepumpun rele kyseessä.

grani
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani » Ma Tammi 02, 2012 1:12 pm

Vastuspuolella minä pitäisin.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.

grani
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani » Ma Tammi 02, 2012 1:14 pm

Vastuspuolella minä pitäisin. Jos rele on irrallaan, ja tasajännitepuolella jos se on autossa kiinni.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.

jiipee
Viestit: 7240
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee » Ma Tammi 02, 2012 1:15 pm

Jos rele on irrallaan, niin vastusalueella. Pienin mahdollinen vastusalue, jos voi valita.

Jos rele on kiinni, niin jännitealuella, jos haluat tutkia, mitä jännitearvoja mistäkin relen liittimestä löytyy. Tai jos haluat tutkia läpi menevän virran suuruutta, niin virtamittausalueella. Älä kumminkaan unohda virtamittausalueelle sitä, ettei seuraavassa jännitemittauksessa tule oikosulkua sen mittarin kautta.

Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 » Ma Tammi 02, 2012 1:18 pm

Vaihtaisin suosista releen, ainakin yks sierra tuli kuntoon vaihtamalla päävirtareleen. Bensapumpun rele ei ainakaan sierrassa ohjaa muuta kuin bensapumppua....
MAJOR54

raffi50
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 4:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raffi50 » Ma Tammi 02, 2012 1:20 pm

Riippuu siitä, mitä siitä releestä haluaa tarkistaa, vastuspuolella voi tarkistaa onko käämi ehjä tosin saman näkee kun kytkee siihen 12 V jännitteen että vetääkö rele vai ei.
Vastuspuolella voi takista kytkeekö/aukaiseeko rele kärjet kun se vetää. Releen kärkien kuntoisuuden tarkistus on sitten vähän vaikeampi, releen kärkien läpi johdetaan nimellisvirta ja sitten mitataan jännitehäviö releen kärjistä.
raffi

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » Ma Tammi 02, 2012 3:36 pm

Kiitokset vastauksista.
No vika on sellainen että auto käynnistyi normaalisti,mutta sammui het kohta.Sähköinen bensapumppu ei nosta bensiiniä.Sulakkeet ok seuraavaksi olisi että onko vika releessä jos ei niin sitten pumpussa.
Sierra korjaus-kirjassa oli että yleensä vika on sulakkeissa,releessä tai siinä kolari tilanteessa sulkevassa venttiilissä (sekin on katsottu)
kuin itse pumpussa.Yksi Scorpio tuli mulle ja myyjä
sanoi että vika on pumpussa no kokeilin kun olivat jo
tankinkin irroittaneet niin jopas jotain pumppuhan toimi.

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » Ma Tammi 02, 2012 3:58 pm

koestus "meisseli" , valo.
Laita polttoaine pumpun karvojen väliin hehkulamppu näet tuleeko sähkö sinne.
samoin voit testata laittamalla lampun releen käämin "yli". valo palaa kun rele vetää josta seuraa
että releen "anntoon" maata vastaan tulis tulla sähköä,

Jos ei ole tottunut mittarin käyttäjä koetus kynä/valo on yksin kertaisin keino etsiä vikaa.

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » Ma Tammi 02, 2012 6:22 pm

Kiitos.
En ole kokenut mittarin käyttäjä.
No bensapumppu on tankissa samassa kuin polttoainemittarin antura eli minun pitäisi purkaa monia osia ja tankki on vielä perän alla ja jos osoittautuukin että pumppu on kunnossa purin turhaan ja vielä tiasen tallissa.Niin siksi koitan etsiä keinoa todeta vika ja jos pumppu on sökö niin sitten vasta purkutöihin.
Onhan tietysti yksi keino laittaa pumpun johtojen läpi neulat ja sitten niihin virtakynä ja virrat päälle jos virtakynän lamppu syttyy niin rele on ok ja pumppu sökö.

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » Ma Tammi 02, 2012 6:28 pm

Ihmettelen kovin jos tankin lähistöllä ei olisi pistoketta josta mittauksen voisi suorittaa.
Työläältä tuntuisi vaihtokin jos johto sarjaa ei saisi poikki ennen tankkia.
Katoppa ettei löytyisi jotain luukkua auton sisällä... tai missä se tankki sitten sijaitseekaan, en tiedä

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » Ma Tammi 02, 2012 6:52 pm

Korimalli on sedan ja tankki on takakontin pohjan alla ja vetoisuus 70 litraa ja tietysti puolillaan bensiiniä.Pitää katsella sitä pistoketta se voi olla takaistuimen alla. :wink:

U140
Viestit: 400
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja U140 » Ma Tammi 02, 2012 7:01 pm

Montako nastaa siinä releessä on?.

Joskus omistin sellaisen Fordin jossa bensapumpun releelle tuli impulssi puolalta, eli koneen piti hieman pyörähtää että pumppu käynnisty.

Sitten voisit koittaa ottaa sen releen kopan auki ja katsoa suurennuslasin tai luupin kanssa niitä "ison sähkön" puolen liittimien juotoksia.

sähömies
Viestit: 1552
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies » Ma Tammi 02, 2012 7:03 pm

raffi50 kirjoitti:Riippuu siitä, mitä siitä releestä haluaa tarkistaa, vastuspuolella voi tarkistaa onko käämi ehjä tosin saman näkee kun kytkee siihen 12 V jännitteen että vetääkö rele vai ei.
Vastuspuolella voi takista kytkeekö/aukaiseeko rele kärjet kun se vetää. Releen kärkien kuntoisuuden tarkistus on sitten vähän vaikeampi, releen kärkien läpi johdetaan nimellisvirta ja sitten mitataan jännitehäviö releen kärjistä.
Kyllä sen releen kärkien kunnon näkee vastusmittarilla. Kun kärki on kiinni, niin vastusta ~ <5 ohm. Kymmeniä ohmeja tai enemmän, niin rokottumaa löytyy...

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » Ma Tammi 02, 2012 7:11 pm

No se rele on kojelaudan alla eli ylä osa siitä pitää ensin irroittaa.DOHC 2.0 ruiskumoottori on kyseessä.Pitää koittaa mittarilla ja sähkökynällä ja tietysti noitumalla että lähi lammen jää särkyy. :shock:

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » Ma Tammi 02, 2012 7:18 pm

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =6&t=14711

tuolta kannattais varmaan kysyä too

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » Ma Tammi 02, 2012 7:39 pm


rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Ma Tammi 02, 2012 8:47 pm

releen testauksesta.

Jossain releessä on suojadiodi joka vahingoittuu jos napa 86 maadoitetaan negatiivisesti maadoitetussa järjestelmässä. Näin sanoo moottorialan sähköoppi.


Kärkien kunnon voi myös testata niiden kiinniollessa volttimittarilla. Hävikki taisi olla jotain 0.1 volttia.

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » Ma Tammi 02, 2012 9:04 pm

Kiitos edelleen tiedoista.
No tonne Ford sivulle ei tämä kone antanut laittaa viestiä tai ei tullut uusi aihe tai vastaava en ole nyt koti koneella.Eiköhän homma teidän kaikkien tiedoilla selviä huomenna sitä on toivottavasti viisaampi.

jake74
Viestit: 1267
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 » Ma Tammi 02, 2012 10:10 pm

scorpioonissa on kolarikytkin peräkontissa jonka lauetessa sulkee bensapumpun sähköpiirin. tarkista tämä. paina nappi pohjaan jos on lauennut.

jake74
Viestit: 1267
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 » Ma Tammi 02, 2012 10:11 pm

FSM JNS kirjoitti:Kiitos edelleen tiedoista.
No tonne Ford sivulle ei tämä kone antanut laittaa viestiä tai ei tullut uusi aihe tai vastaava en ole nyt koti koneella.
oisko syy tässä
http://www.fordclub.fi/

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 36 vierailijaa