Ford 2000

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Ford 2000

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Olen aikeissa ostaa kyseisen merkkisen ja 1968 vuosimallisen traktorin.
Traktorin kunto on välttävä ja vaatii pientä laittamista mm. huonot renkaat,ajovalot sekä(vaatii uudet sähköjohdot) tasauspyörstön lukko on rikki.Tunteja mittariin on kertynyt n.2900h.Kuinka paljon tämmöisestä kannattaisi maksaa.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Noh heitetäämpä arvontageneraattorista joku luku.. 1000-1500€ ois minun mielestä hintaluokkaa, Traktorihan tuli dekstan korvaajaksi, vastaa ominaisuuksiltaan ennemminkin superdekstaa, tuntimäärä varsin kohtuullinen, mikäli mittari on aina pyörinyt, joten voisi olettaa että perustekniikka on kunnossa jos huollettu, mutta jos kaikki renkaat on melkein ajokelvottomia niin laskee hintaa roimasti, uusien osto kyseiseen vehkeeseen tullee kustantamaan yli 500€. Lukon toimimattomuus arveluttaa, märkäjarrufordeissa ne yleensä toimii hyvin, liikkuuko vivustot?
MOP
Viestit: 7536
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Kakstonninen on toisaalta suhteellisen harvinainen. Jos kohtuhintaan saat, osta pois. On todennäköisesti sijoitus. Renkaita saa rengasliikkeistä, niitä ei kannata surra. Jos laita uudet, ilman tapaturmia tai muuta vahinkoa niillä mennään taas 30 vuotta. Jos lähtee 1500 €a, niin lyö kättä päälle. Viellä 2000
€akin vois olla maksettavissa. Näissä pienissä traktoreissa ei hinta ole suhteessa työkykyyn. Nelitonnisen tai MF 165 tai vaikka 700 Valmetin voit saada halvemmalla. Mielestäni ei kannata hirveästi surra ostohintaa. Kun kone on laitettu kuntoon, sillä voi harrasteluontoisia ajoja ajaa vuosikymmeniä. Eikä maksa työtunti paljon. Jaappa ne kustannukset aluksi vaikka 30 vuodelle, niin vuotta kohti kustannus on vain joitain €ja.
kirjat
Viestit: 245
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 5:23 pm
Viesti:

kakstonninen

Viesti Kirjoittaja kirjat »

Hinnasta en tiedä, mutta kokeile nostolaitteiden toiminta. Ainakin meidän samanmoisessa foodissa saa odotella varsien nousemista hyvänaikaa hommia aloittaessa ennekuin öljyt lämpiävät ja nostolaitteen asennonsäätö ei toimi kovin häävisti. traktori saattaa omatoimisesti nostaa tai laskea työkoneen, mutta ei ole toistaiseksi prässännyt minua takapyörän ja perälevyn väliin.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Hydraulisten toimintojen tutkinta kuuluu ihan perustarkistuksiin käytettyä traktoria ostaessa, fordeissa oli tää joku vivustojuttu joka saattaa aiheuttaa epätarkkaa ja huonoa toimintaa, tositietäjät kertokoon tarkemmin jos tarvitaan. Joo ei niitä renkaita kannata surra, ne vaan pitää huomioida hinnassa, monesti hinnassa huomiointi on suurempi kuin uusien halpojen renkaiden arvo. Fordien hydraulipumput ei ehkä ole kaikista kestävimmässä maineessa, joten nostolaitteet ym kannattaa todella tutkia. Mutta kun kyse on fordista, osia saa.
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Mittarilukema pitää paikkansa koska koneella on ajettu vain kesäisin ja on ollut 6 hengen perikunnalla,mutta samoin huoltokin on jäänyt varsin vähäiseksi.Muistaakseni ohjekirjassa on maininta rumpujarruista?Itse en tiedä sen tarkemmin.Lukon jalkapoljin pelaa normaalisti mutta se osa mikä lähtee jalkapolkimelta ja menee taka akseliin liikkuu ylös alas jotakuin 5milliä.Paljonko sen pitäisi liikkua?Mahtaako näin vanhaan vehkeeseen saada uusia varaosia vai onko turvauduttava rattori purkaamoihin?
makes
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 11:28 pm
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makes »

Mulla on sama vika 3000:ssa, eli lukon jalkapoljin liikkuu, mutta sen jousi
ei saa liikutettua sitä sisään menevää vipua kuin muutaman millin.
make
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

http://www.ikh.fi/ikh2003/tuotteet_trak ... araosa.php

Kuten tuota selaillessa huomaa, osia saa. Myös agritekin toimipisteet auttavat. Ja LH-Osa, ja marjakankaan konekorjaamo..
Fordin kunnossapito ja korjaus ei ole osista kiinni.
Eero
Viestit: 85
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 5:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oletteko kokeilleet ettei se jousen yläpään nivel ole ruostunut kiini ja näin ei lukko liiku kuin muutaman millin?.. Toisessa omassa oli ruostunut vaan se nivel kiini ja lukko ei mennyt päälle.
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Ei tullut (vielä) kauppoja kyseisestä koneesta joten vehje säilyy toistaiseksi perikunnan omistuksessa, mutta aina kannattaa hyvää vartoa, vaikka vähän pidempääkin. Perikunnat ovat siinä mielessä huono asia että kun yksi henkilö on vastaan niin silloinhan ei mitään myydä.

Vaikka kone on vielä yhteisessä omistuksessa, niin olen ajatellut vaihtaa uudet peräöljyt. Tietääkö kukaan onko näin vanhassa vehkeessä peräöljyn suodatinta ja missäpäin se sijaitsee?
Leussu
Viestit: 106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:39 pm
Paikkakunta: E-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leussu »

eikös 2000:n vastaa punanokkaa,ja 3000:n superia.
http://www.konedata.net/Traktorit/ford2000_64.htm
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kun on 1968, eikös siinä ole jo erinäköinen konepelti ja 8+2 vaihteisto.

Pienempi moottori taitaa olla muuten samanoloinen kuin Ford 3000.


-SS-
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Joo konepelti ja etumaski on erilaiset. Lisäksi ajovalot on edessä.
Vaihteisto on 6+2. Onks sulla "-SS-" tarkempaa tietoa kyseisestä mallista. Laittaisin kuvan palstalle , kun vain jotenkin osaisin... :(
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Olen ajatellut vaihtaa moottori, vaihteisto sekä peränöljyt. Mitä öljyjä Fordin miehet käyttää?
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

No, jotkut laittaa ihan "öljysuosituksien" mukaiset öljyt joka koloon, mikä on toki hyvä tapa.
Mutta ihan hyvin riittää näihin vanhempiin myös ns. yleisöljyt, jotka käyvät sekä moottoriin, vaihteistoon, että perään. Nykyiset yleisöljyt ovat varmasti vähintäänkin yhtä hyviä, kuin vanhat öljyt mitä on suositeltu käytettäväksi ohjekirjassa.
Itse suoritin keväthuollon tuossa joku aika sitten omaan kolmetonniseen ja iskin joka paikkaan shell harvella 10w-30 öljyt ja hyvin pelaa.

Ja toi vivustojuttu mistä aikasemmin joku mainitsi on todellakin yleinen tän ikäluokan foorteissa. Mutta jos vähänkään nostolaitteet kranaa ja toiminta ei miellytä, esim. nostokorkeus ei riitä, nostolaitteet eivät toimi yhdenmukaisesti vivuston kanssa, kannattaa ehdottomasti irroittaa nostolaite kansi ja säädättää vivusto. Itsellä oli talven/kevään aikana ongelmia. Vein nostolaitekannen korjaajalle, joka 30min aika vaihtoi erään kiintosäädön tapin ja sääti vivuston. Tämän jälkeen nostolaitteet ovat pelanneet erinomaisesti. Paremmin eivät oikeastaan voisi toimiakkaan. Toki pientä korjailua tapahtuu kun takakauha on täynnä hiekkaa ja keulakaan ei meinaa maassa pysyä, mutta se on lähinnä kosmeettista eikä siitä tarvitse huolehtia. Sitten voisi suunnitella sylinterin tiivisteiden uusimista jos korjailu haittaa työn tekoa. Mutta sentin, parin lasku tyhjäkäynnillä ei ainakaan minua vaivaa. ;)
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Vetovarret nousee nykäyksittäin ylös, kun käyttävipua nostaa hiljalleen. Eikö vetovarsien kuulua nousta tasaisesti? Johtuisiko tuo nykiminen vain vanhoista peräöljyistä ,kun ne ovat melkoista puuroa tai olisiko tukos mahdollista?

Ei tuntuisi vuotavan mistään, sillä viikonloppuna oli nostolaitteessa 370 kg kuorma ja ei tuntunut laskevan.

Tiedätkö "ripe" tarviiko hydraulijärjestelmää ilmata uudestaan jos on nostolaite kansi ollut irroitettuna, kun eiks hydraulijärjestelmän paluusuodatin sijaitse juuri kannen alla. Jos tarttee näin pitkälle mennä nykimesen pois saamiseksi, niin samalla vaihdan paluusuodattimen. :wink:
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

No itse tekisin niin, että käyttäisin joka tapauksessa sen nostolaitekannen auki öljynvaihdon yhteydessä. Samalla pystyy puhdistelemaan paluupuolen ja imupuolen sihdit, niihin nimittäin kertyy käsittämättömät määrät töhnää. Ja perän pohjaltakin löytyy varmasti sitä samaista töhnää. Näin ainakin meillä.

Jos muuten nostolaitteet toimii hyvin, niin perän puhdistuksen jälkeen vaan uudet öljyt sisään ja sen jälkeen pitää ilmata järjestelmä. Eli hyd.pumpun kylestä se alaviistoon sojottava proppu irti ja sitten traktorin käydessä nostaa nostolaitevivun ylös ja voi välillä käyttää alhaallakin ja uudestaan ylös. Niin kauan proppu auki, että alkaa tulla öljyä pihalle. Itse pidin viä vähän aikaa öljyntulon jälkeenkin auki, että sain kaikki vanhat harmaat vetiset öljyt ulos ja jäljelle jäi uudet puhtaat öljyt. Se ei sitte siinä ilmauksessa heti toimi ne nostolaitteet tietty ko siä ne ilmat velloo mukana, mutta sitä mukaa ku ilmat vähenee niin nostolaitteet alkaa toimia entistä paremmi.

Mulla toi kolmetonninen korjaili tyhjäkäynnillä vasta ko oli betonisäkkejä reilun 500kg edestä takakauhassa. Tällöin yhteispaino lähentelee 600-650kg. :wink:
Ton kolmetonnisen nostovoima pitäis olla 1270kg, tiiä sitte. Kun peruutan vauhdilla ton vähä vajaa 2m leveen takakauhan hiekkakasaan niin syvälle ko se menee ni ei se sieltä ainakaan jaksa sitä punnertaa ilmaan. Pikkusen ko nytkyttelee eteen päin ja antaa kierroksia niin nostaa hienosti ylös.
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Kiitoksia neuvoista. :lol:
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Magnus kirjoitti:Vetovarret nousee nykäyksittäin ylös, kun käyttävipua nostaa hiljalleen. Eikö vetovarsien kuulua nousta tasaisesti? Johtuisiko tuo nykiminen vain vanhoista peräöljyistä ,kun ne ovat melkoista puuroa tai olisiko tukos mahdollista?
Ei nouse tuommoinen mekaaninen asentosäätö tasaisesti seuraten käyttövivun liikettä, vaan aina pätkä kerrallaan. Pumpun tuotto kun pääsee sylinteriin, se lopsahtaa se nostoventtiili auki ja taas kiinni. Nimittäin tarvitaan aina sylinterin "muistivivuston" asentoon nähden pieni ero käsisäätövivussa jotta mitään nostosignaalia tulisi. Ja kun nosto on jatkunut riittävän lähelle sitä kohtaa, että venttiili sulkeutuu, se nosto pysähtyy. Eli oikein hitaasti vipua nostaessa (eli hitaammin kuin varret nousisivat senhetkisellä pumpuntuotolla) varret nytkähtää aina hiukan ja jää osottamaan seuraavaa "porrasta"

Jos haluat kokeilla vielä yhtä toimintatilaa, kiristä virtaussäädön (nostonopeuden) ruuvi melkein kiinni, tällöin varret nousevat nostosignaalin saatuaan niin hitaasti, että voit seurata myös vivulla hitaasti mukana.

Alaspäinlasku on eri ventiilillä, ja öljyä päästetään pois sylinteristä, eli hiukan kun raottaa, laskeutuu hitaasti ja toppaa sitten hetken päästä, kun vivun ja asennon ero tasoittuu.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

-SS- kirjoitti:
Magnus kirjoitti:Vetovarret nousee nykäyksittäin ylös, kun käyttävipua nostaa hiljalleen. Eikö vetovarsien kuulua nousta tasaisesti? Johtuisiko tuo nykiminen vain vanhoista peräöljyistä ,kun ne ovat melkoista puuroa tai olisiko tukos mahdollista?
Ei nouse tuommoinen mekaaninen asentosäätö tasaisesti seuraten käyttövivun liikettä, vaan aina pätkä kerrallaan. Pumpun tuotto kun pääsee sylinteriin, se lopsahtaa se nostoventtiili auki ja taas kiinni. Nimittäin tarvitaan aina sylinterin "muistivivuston" asentoon nähden pieni ero käsisäätövivussa jotta mitään nostosignaalia tulisi. Ja kun nosto on jatkunut riittävän lähelle sitä kohtaa, että venttiili sulkeutuu, se nosto pysähtyy. Eli oikein hitaasti vipua nostaessa (eli hitaammin kuin varret nousisivat senhetkisellä pumpuntuotolla) varret nytkähtää aina hiukan ja jää osottamaan seuraavaa "porrasta"

Jos haluat kokeilla vielä yhtä toimintatilaa, kiristä virtaussäädön (nostonopeuden) ruuvi melkein kiinni, tällöin varret nousevat nostosignaalin saatuaan niin hitaasti, että voit seurata myös vivulla hitaasti mukana.

Alaspäinlasku on eri ventiilillä, ja öljyä päästetään pois sylinteristä, eli hiukan kun raottaa, laskeutuu hitaasti ja toppaa sitten hetken päästä, kun vivun ja asennon ero tasoittuu.

-SS-
Paitsi Ferkuissa nousee tasaisemmin kuin jäljitelmissä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], zukka ja 34 vierailijaa