Patu 515 kääntökotelo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

elk
Viestit: 1301
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Patu 515 kääntökotelo

Viesti Kirjoittaja elk »

En vielä ole uutta tilannut....saisi tuon korjattua hyväksi kun upottaa kääntöpesän pyöreän osan ainesputken sisään, levystä uusi pohja ja hitsausta.
Painelaakeri oli hiukan rikki tuossa, hammastukset on yllättävän vähän kuluneet. Ei se hammastanko näköjään aina öljykylpyä tarvii, vaseliinikin riittää.
On tuolla kuitenkin paljon ajettu 30 vuoden aikana.
Avatar
mike
Viestit: 5327
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Patu 515 kääntökotelo

Viesti Kirjoittaja mike »

Onkohan näissä uudemmissa, 203 mallin keslassa tuo kääntöpesä myös valuterästä ja hitsattavissa ? Olivat jättäneet tehtaalla eräästä kuormaajasta käännönputken puoleen kierteeseen ja nyt se on lojahtanut pari kertaa. Tarvii laittaa putki kiinni kierretangoilla kun kierteet puoliksi hävinneet. Niin jos pesään saisi hitsattua holkit, homma helpompi tehdä, kuin vetää läpipultit toiselta puolen asti.
Huonolaatuisia nämä Keslat muutenkin :roll:
Ihan samat paikat porsii harmaasta pilkistä kuin -83 vuoden Patu 1800 :stä :mrgreen: laatu pysyy
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
RH 6
Viestit: 459
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Patu 515 kääntökotelo

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Uudemmista en tiedä, mutta vanhemmissa eli 90 luvulla tehdyissä taisi Keslalla aiemmin töissä ollut työkaveri sanoa, että vaihtoivat maatilanostureissakin teräsvaluun, kun saivat sen siihen aikaan Virossa olleesta valimosta halvemmalla kuin kotimaisen valurautaisen. Mutta tämän vuosituhannen tuotteissa tilanne on muuttunut.

Valuteräksessä on valamisen kannalta omat haasteensa valurautaan nähden. Oikein tehtynä rasitetummassa paikassa monimutkaisemman kappaleen ollessa kyseessä valukappale puoltaa paikkaansa hitsattuun rakenteeseen nähden. En usko, että yleisesti ottaen tuo Keslan kääntökotelo on ollut huono, mutta varmaan on maanantaikappaleita sattunut sinnekin. Ja jossain tapauksessa kuormaimen käyttökin on voinut olla rajumpaa mihin se on suunniteltu.
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Patu 515 kääntökotelo

Viesti Kirjoittaja Arpe »

mike kirjoitti: Ke Elo 30, 2023 11:15 am Huonolaatuisia nämä Keslat muutenkin :roll:
Mie oon tullu vähän samaan johtopäätökseen tuon mettäkärryn suhteen.
Ekana talvena meni molemmilta puolilta vetorissojen letkut. Oli laitettu siten, että hankasivat terävään kanttiin telin keinuessa.
Samoin aisaohjauksen letkuista oli ekan talven jälkeen teräkset näkyvissä. Samaa hankausongelmaa, joka oli periaatteessa korjattavissa ihan letkun uudelleen asemoinnilla, tai hieman eri kulmalla olevalla letkun päällä.
Aisaohjauksen sylinterien tapit oli asennettu alhaalta ylöspäin, eli kun toisena talvena oli katkennut tapin sokka, pääsi tappi putoamaan alaspäin ja aiheutti sylinterinvarren, sekä korvakon vääntymisen.
Lisäks kaikkien hydraulikkaletkujen laatu on melko mitätöntä. Letkut muuttuu pakkasessa kivikovaks, mikä on talviseen metsään tarkoitetuissa laitteissa aikalailla ei toivottu ominaisuus.
Pitää olla traktorin perässä liittimet kiinni kunnon levyssä, että ei putken jäykkyinen letku niivitä niitä irti.

Käyttöominaisuuksiltaan ja mittasuhteiltaan toki oikein oiva laite. Nää viat mitä itellä tuossa on ollu on korjattavissa hyvin pienillä teknisillä muutoksilla, mut harmittaahan se kun ne muutokset pitää itse tehdä valmiina ostettuun tuotteeseen.

Nosturin vaihto on pyöriny mielessä, mut kokemukset Keslan tuotteista ei nyt oikein ole innostanut kyseisen pajan tuotteisiin kallistumiseen. :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 36 vierailijaa