kultamaha ja "tavallinen" 35

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

suparta
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

kultamaha ja "tavallinen" 35

Viesti Kirjoittaja suparta »

mitä eroa on ferguson kultamahalla ja punaisella 35:iiä.jostakin olen saanut käsityksen,että kultamaha olisi laadultaan heikkokuntoinen.sen valmistus määräkin taisi jäädä vähäiseksi.
Buster
Viestit: 402
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 6:22 pm
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buster »

eipä taida olla mitään eroa nelipyttyisissä
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Moottori ero kultamaha 4 sylinterinen.kauheen luja kampe meilläkin 55 vuotta vanha ja alakuperänen kone.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kultamahaa valmistettiin ainoastaan vuonna -57,(Ferguson 35) -58 malli( MF35), samalla moottorilla, mutta kansi erilainen,väri erilainen. Kultamahassa 1kpl imusarjahehku, MF35 -58 joka sylinterille oma hehkutulppa. -59 MF.stä eteenpäin erilainen 3-sylinterinen moottori. Kuuskytluvulla 3-sylinteristen kannetkin uusiutuivat.
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Siis 59 mallissa 4 hehkua, 60 mallissa on vasta perkins. 135:een tuli sitten suorasuihkukansi, 3vitosissa on etukammiot perkinseissäkin.

Niin, jälleen kerran, ensimmäiset punaiset 3vitoset, vuonna 58 ilmestyneet, pitävät puna-harmaan värinsä kätköissä kultamahan värityksen. Ovat siis maalattu jo uutena nimenvaihdoksen takia, ja nokkakoristeena on se ferguson-teksti, vaikka sivuilla onkin jo tarrat. Jos nokassa on se ferguson system -kolmiologo, on kyseessä alunperinkin massikka...
Tämä on vuodelta -59 : http://kuvablogi.com/blog/4913/7/
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Eikös muutama tuhat kappaletta ollut tehty myös 56 vuoden puolella noita kultamahoja.
Tämän fergufanaatikkojen sivuston taulukko väittää että noin 8000 kpl.
http://www.fergusonenthusiasts.com/seri ... 6_1960.pdf

Varustelutason mukaanhan noihin on sitten tullut parempaa istuinta ja kaksoiskytkintä. Jossain välissä tasauspyörästön lukko on myös tullut mukaan.
Eikait koneen tekniikassa muuten mitään erityistä vikaa ole ollut. Esikammiot, huono hehku, 50-60 luvun akut (kaikilla ei ole ollut edes sähköjä jolla ladata akkua tai pitää konetta lohkolämmittimessä) ja pikkuhiljaa venyvä nokkaketju on tehnyt koneesta legendan joka ei lähde käyntiin.
Nykyään kone on mukavankuuloinen verrattuna 3-sylinterisiin. Taulukoiden mukaan 3-152 moottori olisi alk. sn.166596 ja se menee silloin juuri tuohon 59 vuoden loppupuoleen.

Meillä on ilmeisesti aika viimeisiä kultamahana maahan tulleita koneita, kun rungossa lukee 11.57 ja kone on tullut meille tammikuussa -58 uutena.
Sarjanumero on 73087 ja erään taulukon mukaan punaharmaita MF35 ensimmäinen olisi tehty v.1957 s/n.74656.
Meiltä kone on lähtenyt 67 kultamahana ja alapakoputkella Hankkijalle vaihdossa. Parin tilan kiertelyn jälkeen kone palasi 2000-luvulla haaleanpunaharmaana ja pystypakoputkella. Tekiköhän Hankkija tälläisia vuosipäivityksiä näihin?
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

-56- malleissa oli erilaiset pellit, mutta sama moottori ku -57, "ne 8000kpl."
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

masankp kirjoitti:-56- malleissa oli erilaiset pellit, mutta sama moottori ku -57, "ne 8000kpl."
Onko tämä niitä, vai TO-35:ia?

http://www.yesteryearmachinery.org/gall ... 5_1956.jpg
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Fred Scuttle kirjoitti:
masankp kirjoitti:-56- malleissa oli erilaiset pellit, mutta sama moottori ku -57, "ne 8000kpl."
Onko tämä niitä, vai TO-35:ia?

http://www.yesteryearmachinery.org/gall ... 5_1956.jpg
Tää ei oo diesel, se -56 on te-f20, muistaakseni. samanlaisilla pelleillä ku tuo linkissä.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

masankp kirjoitti:
Fred Scuttle kirjoitti:
masankp kirjoitti:-56- malleissa oli erilaiset pellit, mutta sama moottori ku -57, "ne 8000kpl."
Onko tämä niitä, vai TO-35:ia?

http://www.yesteryearmachinery.org/gall ... 5_1956.jpg
Tää ei oo diesel, se -56 on te-f20, muistaakseni. samanlaisilla pelleillä ku tuo linkissä.
Meillä on TE-F 20 m.1956, eikä siinä ole mitään 35:sesta. Tuossa kuvassa ei ole konepelti, kuten te-20:ssa, pa-ja jäähdyttimen korkille pääsee ilman konepellin aukaisua kuten kolomivitosissa. Tuon pikkukannen lukot näkyy olevan kuten kultamahoissa.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Joo se tais olla te-t20, enkä katsonu tuota kuvaa tarkemmin.

http://tractorspares.ie/Serial-numbers-models.html#35
suparta
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

ostamassa

Viesti Kirjoittaja suparta »

kävin tänään katsomassa kultamahaa.en voinut koeajaa traktoria kun myyjä kertoi,että se käynnistetään hinaamalla ja nyt ei saa ketään naapuria hinaamaan.hintapyyntö oli kohtuullinen.ostaja ehdokkaita oli käynyt aiemminkin,mutta jostain syystä kauppoja ei ollut syntynyt.erityisesti toivon vastausta "valmet 500:lta",aiemman leyland ketjun hyvien kommenttien takia!voisiko tässä tapauksessa olla kysymyksessä vakava moottori tai vaihteisto vaurio.myyjä vakuutti moneen kertaan että nostolaite ja voimanotto toimivat hyvin.myyjä vaikutti TÄSSÄ VAIHEESSA asialliselta ja lopuksi pirtissä joimme kahvit.
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Kävellenkö sinä siellä kävit vai polkupyörällä. Voihan tuon hinata käyntiin henkilöautollakin. Painaa vain 1430 kiloa. Mutta miten sitä hinatessa hehkutetaan? On hinattu muutaman kerran käyntiin henkilöautolla MF 165nenkin. Ai niin, siinähän on se imusarja hehku.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Niin noh aito kultamaha on huono lähtemään käyntiin, kun siinä on pyörrekammiomoottori, mutta ei hehkutulppia niissä kammioissa. Imusarjahehku toki auttaa jotenkin.
Kerran kokeilin omaa wanhaa mersuani käyntiin, kun irrotin hehkujohdon. Tosi pitkän startin saatteleman käynnistyi - ihan kuin kultamaha :wink:
Todennäköisesti tuokin sinun katsomasi yksilä on hinattu sen takia käyntiin, että startti ja tai akku on loppu.
Vaihteisto ja perä niissä on sama, kuin uudemmissakin ja kestää ja kestää aina vain. Smat rattaat löytyy vielä 100-sarjan lootastakin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Käyntiinhän se pitää saada enneku voi arvioida sen kuntoa, kyllä se vetämällä lähtee. Kato että on nestettä polttoainetta ja öljyä, aja lämpimäks, seuraa öljynpainemittaria että onko painetta lämpimänä, pitää olla vähintäin normaalin rajamailla, huohottimen päästä näät höyryääkö kovasti, tarkastele muutenki vuotoja, tarkkaile käyntiä koliseeko, ja käykö tasasesti.
Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Jos olen oikein taulukoita lukenut niin nuo vihreämahaiset on Detroitissa tehtyjä ja merkataan TO 35. Samoin kuin TO 20 ja TO 30.
Kultamahat pitäisi olla Englannissa tehtyjä ja merkataan FE 35, kunnes sitten tuli punaharmaat MF 35.

Supartalle sen verran että koneen kunnossahan vaikutta paljon se mitä meinaat sillä tehdä. Jos olet ajatellut vain käyttökonetta ja tarviit vaikka talvella jotain tehdä niin harkitse uudempia 35:a jossa on kolmesylinterinen kone. Ne lähtee käymään talvellakin temppuilematta.

Mutta jos haluat näyttely/esittelykoneen niin kultamahat on huomattavasti harvinaisempia ja siten voisi kuvitella että arvokkaampia.

Varaosia saa kaikkiin ja eivät ole kalliita joten sen suhteen ei pitäisi olla eroja.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Suomeen on tuotu vain Coventryn Ferkuja - ei Detroitin tekelitä, eli kultamaha on aina FE 35.
Kultamoja on tehty reilut 70 000 kappaletta vuoden 56 syksyn ja vuoden 57 kesän välisenä aikana. Vuoden 57 syksyllä,eli mallivuodeksi 58 värit muuttuivat puna-harmaaksi. Ensimmäinen punapeltinen pitäisi olla sarjanumerolla 74656. Tehtaalla oli joku määrä kullan värisiä runko-osia varastossa ja ne vaan maalattiin harmaalla yli jo tehtaalla uuden mallivuoden koneisiin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Gunner
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2011 8:28 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gunner »

kalvaana kirjoitti:Suomeen on tuotu vain Coventryn Ferkuja - ei Detroitin tekelitä, eli kultamaha on aina FE 35.
Jep näinpä. Kultamahaa tehtiin myös bensakoneella, kuten oma 57 mallinen FE35. On toiminut nätisti, eikä niin yllättäen käynnistyksessä ei ole ollut ongelmia. Kovia pakkasia mielenkiinnolla odottaen...
suparta
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

kaupat tuli!

Viesti Kirjoittaja suparta »

tänään tein kaupat kultamahasta työkoneineen.kauppaan kuului ferguson aura,sampo hankmo,junkkari keskipakois levitin,hihnapyörä,ketjut,vetopuomi,pieni nivelakseli ja lähes uuden veroinen patu 8-piikkinen paska talikko.kun menin paikalle,niin traktori oli jo hinattu käyntiin joten käynnistys operaatiota en nähnyt.koeajon sen sijaan tein.nopealla alueella peruuttaessa kuului jonkinlainen korina.kannentiiviste voi olla uusissa,kun pientä neste vuotoa oli.hyvä homma on se,että kokoelmani saa olla kesään asti myyjän tontilla.en tarvitse tehdä siirtoa talven pimeillä ja liukkailla.nyt ianikuinen KYSYMYS palstalaisille:mikä olisi kultamaha kokoelmani käypä HINTA.
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

1000-5000
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 30 vierailijaa