Fahr d177s

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Fahr d177s

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

MORO masinistit! Tuli hommattua Fahr d177s traktori, mutta ongelmana on ettei löydy mistään minkäänlaisia tekniikka tietoja ,eikä juuri muutakaan tietoja, edes netistä. Kysymys kuuluukin, onko täällä foorumissa jotain traktorista tietäviä?
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

MORO- Suuret kiitokset KARI L. Tekniset tiedot löytyivät... toki Saksan kieliset.. no.. onhan tässä talvi aikaa kääntää niitä suomeksi netin kääntäjän avulla. Ja kyllä niistä saa paljon irti päättälemälläkin. Vielä kerran KIITOS!
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stls »

Erityisesti kannattanee tutustua saksan fahr-kerhon sivuihin.
http://www.fahr-schlepper-freunde.de
Lotvonen
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Marras 23, 2007 12:23 pm
Viesti:

Fahr-Schlepper-Freunde traktorikerho Saksassa

Viesti Kirjoittaja Lotvonen »

Kävin katsomassa edellisen viestin linkkiä ja totesin että Saksan Fahr klubilaiset näyttävät olevan todella sitoutuneita harrastukseensa. Heillä on rakenteilla 80000 (kahdeksankymmentä tuhatta) € kustantava oma toimisto- ja arkistorakennus, rahoitettu jäsenten lahjoituksin !
Oikea kultapossukerho...
Ukso2
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:14 am
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ukso2 »

Tuollainen Fahr D 177S löytyy omaisuusluettelosta, ja joka kesä on käytössä. Mikäs siinä eniten askarruttaa?
Massey-Ferguson 265 -80
Ferguson 35 -57
Fahr D 177 S -59
Traktorikaivuri M-F 765 -65
Pappa Tunturi
KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

Moro Usko2! Joo.. tuli hommattua moinen traktori, varaosien saatavuus joka eniiten askarruttaa tällähetkellä. Räjäytimmä viimeviikonlopulla härveli käyntiin,niin ilmeni 2 vikaa. Ensimmäinen että yksi ruiskutus suutin vuotaa ihan siitä yläreunassa olevasta pienestä reijästä polttoainetta, sormen kun hetkeksi laittaa siihen reikään niin vuoto voi olla poissa jonkun aikaa. toinen vika on että nostolaite nousee älyttomän hitaasti.. liekkö pumppu niin väljä.. eli mistähän voisi kysellä moisia osia???
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

No ruiskutussuuttimia voisi löytä alan liikkeistä mistä tahansa. Siinähän on Mersun moottori. Olisiko suorastaan OM 636 (arvaus) Ja se nostolaitesysteemi sun on todennäköisesti purettava. Osittain ainakin. Onko vaikka suodatin suodattimet tukossa. Se mootori on kehitetty loppupuolella -30 lukua ja niitä on eräskin kappale ollut käytössä. Mm Fahrin puimureissa.
KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

Joo..olen soitellut paikallisiin dieselkorjaamoihin..sanoivat olevan niin vanha laite ettei osien saatavuudesta ole ollenkaan varmuutta.. ja kun se vuoto on ylivuoto puolella niin viekäkin epävarmempaa... toinen niistä firmoista neuvoi tukkimaa sen reiän jollain. Hydrauliikka suodatinta olen etsiskellyt.. epäilen sen olevan siellä traktorin alla öljypropun yhteydessä olevassa systeemissä, en kyllä ole varma asiasta.. kaipaisin vähän asiantuntian opastusta ko: härvelistä kun suomenkielinen käyttöohjekirja puuttuu minulta.
Ukso2
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:14 am
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ukso2 »

Sama kone siinä on, mikä oli 180 D Mersussa 60 luvun taitteessa, sillä tiedolla osia hakemaan.

Omassanikin on hydrauliikka heikko. Avasin nostosylinterin ja uusin sinne männän stefan, muita renkaita siellä ei olekaan, Oli sylinteri ja on tosi naarmuinen, joten vuotaa varmaankin nostomännän ohi öljyt, siksi tehoton. Ei ole edes tullut mieleen, että siellä olisi suodatinkin...

Konekesko sitä toi maahan.
Massey-Ferguson 265 -80
Ferguson 35 -57
Fahr D 177 S -59
Traktorikaivuri M-F 765 -65
Pappa Tunturi
KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

Juu.. minä epäilen pumpun olevan omassani väljä tai tukos suodattimessa (jos sitä on ylipäänsä olemassa) koska vaihdekeppien edessä on se iso täyttökorkki ja kun se auki ollessa tulee öljyä kovin laiskasti siitä pumpusta tulevasta öljyputkesta kun kone käy.. jonkun verran voimaa ainakin on nosto-aisoissa koska 100kg äijä ainakin nousee..
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari L »

MOP kirjoitti:Siinähän on Mersun moottori. Olisiko suorastaan OM 636 (arvaus) Se mootori on kehitetty loppupuolella -30 lukua ja niitä on eräskin kappale ollut käytössä. Mm Fahrin puimureissa.
http://www.konedata.net/DFMDL.htm
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

..niin.. tietääkö usko eiku ukso2 tai joku muu, mikä on se pitkä vesijohtoputken näköinen venkuraksi väännetty vipu joka lähtee perästä ja tulee istuimen alle nostolaite vivun yläpuolella, ja se liikkuu ylös alas?
Ukso2
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:14 am
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ukso2 »

Se on lukkoperä! Vipua voi nostaa kädellä ylöspäinkin.
Massey-Ferguson 265 -80
Ferguson 35 -57
Fahr D 177 S -59
Traktorikaivuri M-F 765 -65
Pappa Tunturi
Ukso2
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:14 am
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ukso2 »

Vaihdekepeistä vähän osviittaa kuvassa
http://pictures.tractorfan.nl/groot/f/f ... s-fahr.jpg

Siinä isommassa vaihdekepissä on litteähkö nuppi, jossa normaali H-kaavio 1-4, pienemmässä kepissä pyöreä nuppi, jossa ei ainakaan minulla ei ole mitään numeroita (alkuperäisyydestä en ole varma)

Ja auf Deutch kerho

http://www.fahr-schlepper-freunde.de/
Massey-Ferguson 265 -80
Ferguson 35 -57
Fahr D 177 S -59
Traktorikaivuri M-F 765 -65
Pappa Tunturi
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Fahr D177S, hydrauliikkaa ja voimansiirtoa

Viesti Kirjoittaja siirimari »

Lähetetty: 01.12.2011, 18:13 Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
////
"Juu.. minä epäilen pumpun olevan omassani väljä tai tukos suodattimessa (jos sitä on ylipäänsä olemassa) koska vaihdekeppien edessä on se iso täyttökorkki ja kun se auki ollessa tulee öljyä kovin laiskasti siitä pumpusta tulevasta öljyputkesta kun kone käy.. jonkun verran voimaa ainakin on nosto-aisoissa koska 100kg äijä ainakin nousee.."
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Keskustelu Fahr D177S-traktorista on jo vanha, mutta ehkä tietoa on vuosien mukana tullut lisää. Nostetaan aihe taas esille: Onko kokemuksia hydraulipumpun ja työsylinterin kunnostamisesta? Entä onko masinistiporukassa kenellä tuon traktorin käyttöohjekirjaa?

Traktorissahan on ZF A208-vaihteisto. Sama vaihteisto oli käytössä myös Gyldnerissa ja eräissä Deutzeissa. Paketti on oikeastaan puoli traktoria. Siihenhän kuuluvat vaihteiston lisäksi perä-, jarru- ja vetoakselit/porttaalilaitteet sekä hydrauliikka, kaikki samassa ZF A208-paketissa.

Olisi mukava saada tuon vaihteiston korjaamomanuaali. Saksalaisella nettisivulla sellainen kirjanen olisi tarjolla, hintaa vain on hieman liikaa: 69 euroa. Kertokaahan, kenellä tietoa asiaan on!
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Fahr D177S, hydrauliikkaa ja voimansiirtoa

Viesti Kirjoittaja rattori »

siirimari kirjoitti: Traktorissahan on ZF A208-vaihteisto. Sama vaihteisto oli käytössä myös Gyldnerissa ja eräissä Deutzeissa. Paketti on oikeastaan puoli traktoria. Siihenhän kuuluvat vaihteiston lisäksi perä-, jarru- ja vetoakselit/porttaalilaitteet sekä hydrauliikka, kaikki samassa ZF A208-paketissa.

Olisi mukava saada tuon vaihteiston korjaamomanuaali. Saksalaisella nettisivulla sellainen kirjanen olisi tarjolla, hintaa vain on hieman liikaa: 69 euroa. Kertokaahan, kenellä tietoa asiaan on!
Sama ZF-laatikko mun nelikko Mannissa.
Sunnuntaina kävin katsomassa 177 Fahria Joensuussa. Omistaja puhui jtn kirjamateriaalia olevan ko.koneeseen. Kenties myy vaikka kopion jos ei oikeata raski.
------------
tractors
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siirimari »

Lähetyshäiriö keskeytti viestin sivulle menon. Mutta alla on uusi yritys!
Viimeksi muokannut siirimari, Su Marras 29, 2015 6:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siirimari »

Tänne rajanpintaankin löytyi tuollainen Fahr D177S-traktori kolmisen viikkoa sitten. Muuta ajankulua ei ole sen jälkeen tarvinnut etsiä. Moottori on vaihdettu kymmenkunta vuotta sitten. Se on peräisin vähän ajetusta puimurista. Voimansiirto kaksiportaisine kytkimineen toimii kuten kuuluukin.
Ohjauslaitteet tarvitsivat uudet raidetangot ja sähköpuoli johtimien osalta oli täysin revitty pois. Nyt ovat jo paikoillaan uudet kytkimet, sulakerasia ja kaikki lamputkin ovat uudet. Hehkut on tarkoitus vaihtaa nopeampiin tappihehkuihin. Osat ovat matkalla, mutta postilakko pysäytti lähetyksen Helsinkiin.

Hydraulipumppu, joka on näissä aksiaalityyppinen, todettiin korjauskelvottomaksi. Toimintaan kuuluva vinolevykäyttö oli kuluttanut pumppausylinterit soikeiksi, eikä osia enää löydy. Pelle pelottoman ratkaisuna laittelin uuden hammaspyöräpumpun traktorin alla olevan niittokoneen käyttölaitteen hihnapyörälle.
Maanviljelijän tavaratalosta Pärnussa löytyi sopiva pumppu tukilaakereineen ja kiinnitysrunkoineen. Hihnapyörä traktorin alla toimii moottorin nimelliskierroksilla vauhdilla 1100/min. Sattumalta sekä traktorissa että pumpun käyttölaitteessa ovat saman läpimittaiset, 12-senttiset B-kiilahihnapyörät. Tällä ratkaisulla pumpun voi halutessaan kytkeä pois päältä, sillä niittokoneen käyttöpyörällä on oma kytkimensä.

Asennelma pienentää traktorin maavaraa vajaat kymmenen senttiä. Harrastevehkeellä ei välttämättä tarvitse mennä pisimpiin kannokoihin ja näinkin maavaraa on enemmän kuin esim. Fordson Dextassa. Entisestä pumpusta hyödynnetään sen ohjausventtiilistö ja painepääty. Uusi paineväliseinä on 10-millistä teräslevyä. Pumpun sylinterilohko jouti pajan nurkan romukoppaan
Kun alkuperäisessä ratkaisussa pumpun päädyssä on öljyn imuputki, nyt samaan yhteeseen tuodaan paineellinen öljy uudesta pumpusta. Pumpun päätylevy vaati hieman päivitystä pikkurälläkällä. Näin paine saatiin menemään uutta rataa nostolaitteen hallintavipua varten. Pumpun jälkeiseen painelinjaan tulee yksi 1-vipuinen ja kaksitoiminen lisähallintaventtiili. On ajatus, että siitä saadaan painetta mahdolliselle ulkopuolisen hydraulilaitteen tarpeelle.
Edit: pumpun kierrostilavuus on 16 kuutiosenttiä. Kun käyntinopeus on tuo 1100 kierrosta, virtausta kertyy 17,6 l/min. Se on lähellä alkuperäistä. Sille ilmoitettiin määräksi 16l/min.

Monenlaista pohdetta ja ihan mielenkiintoista puuhaa Fahrin kanssa on edelleen tiedossa. Ehkä kuitenkin kesään mennessä ollaan jo niin pitkällä, että tuolla voisi hurauttaa vaikkapa perinnepäiville Kiteen Puhoksessa.
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siirimari »

Tuolta löytyy tarinaa Fahr D177S-mallin "remonteerista":

http://kankaalanpekalta.blogspot.fi/201 ... si-ii.html
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 67 vierailijaa