Valmetin moottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

vKar
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 13, 2011 3:09 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Valmetin moottori

Viesti Kirjoittaja vKar »

Osaisko joku sanoa mikä olis menny rikki?
Kun kesken ajon leikkas moottori kiinni.

Joku aika sen jälkeen käynistettiin, nii kolisi moottori.

Alle 700 tuntia sitten korjattu moottori.

:?:
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Hiuka tarkempia tietoja?
Todennäköisesti tarvii laakerit ja putket+männät renkaineen?
Öljynkierrossa joku ongelma kenties.
Akselikin voi vaatia toiminpiteitä, samoin joku kiertokankikin
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jokin öljykanava tukossa?

Öljypumpussa vikaa?

Joku laakerivälys tullut liian pieneksi?

Ilmatasku vesitilassa ja siitä johtuva paikallinen lämpöleikkautuminen?

Valmet on tehnyt monia eri moottoreita. Mikä mahtaa olla nyt kyseessä?
vKar
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 13, 2011 3:09 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vKar »

Moottori 320ds 6100:sta.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

No sitten menee niihin, senverran uudempiin malleihin,
joista mulla ei ole juurikaan remontti kokemusta, joten en ala sen enempää arpomaan
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
vKar
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 13, 2011 3:09 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vKar »

jusape kirjoitti:No sitten menee niihin, senverran uudempiin malleihin,
joista mulla ei ole juurikaan remontti kokemusta, joten en ala sen enempää arpomaan
Ok.
Ei kait tässä muu auta kuin laittaa uuvelleen korjaukseen.
jip59
Viestit: 2875
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Re: Valmetin moottori

Viesti Kirjoittaja jip59 »

vKar kirjoitti: Alle 700 tuntia sitten korjattu moottori.
:?:
Jokin oleellinen kohta on jäänyt korjaamatta tai jossain kohtaa on tullut virhe. :roll:
Ennenkuin mottori on täydellisesti purettu ja tarkkaan tutkittu on vaikea sanoa mitään järkevää...
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
vKar
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 13, 2011 3:09 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Re: Valmetin moottori

Viesti Kirjoittaja vKar »

jip59 kirjoitti:
vKar kirjoitti: Alle 700 tuntia sitten korjattu moottori.
:?:
Jokin oleellinen kohta on jäänyt korjaamatta tai jossain kohtaa on tullut virhe. :roll:
Ennenkuin mottori on täydellisesti purettu ja tarkkaan tutkittu on vaikea sanoa mitään järkevää...
Oisko virhe ollu laittaa ikh:n korjaussarja?
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kyllä tuolta joku viisampi mua, näiden kanssa, varmaan jotain vinkkiä laittaa vielä.
Mut jos kiinni leikannut niin aukomiseksi todennäköisesti menee, joka tapauksessa.
Ei ne tunnit edellisen rempan jälkeen välttämättä todista yhtään mitään.
Itte ajellu tossa puita puoltoistaviikkoa 836 vallulla, jossa mittarissa n.28100h,
ja kone on nyk omistajalla 2kertaa leikannu kiinni, ei syö öljyä eikä huohota, edes kansipahvia tai turboa siihen ei ole vaihdettu vieläkään
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

herää kysymys että miksi alunperin tehty moottoriremontti? paljonko on tuntia? pitäisi kestää normaaliajossa 20000h.

oliko samat oireet ekallakin kerralla?
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Lämpöleikkauma männässä tekee noin. Huomaa tosiaan kolisevasta käynnista ja reilusta huohotuksesta, kunhan koneen saa käyntiin.

Tuollainen iski kerran 900h ajettuun 6000 sarjalaiseen massikkaan. Takimmainen pytty leipoi kiinni täydestä vauhdista maantiellä. Ajamalla se tuli korjattavaksi, kolisi ja huohotti vain.

Laakerin leikkautuminen kuulostaa jokseenkin samalta, mutta huohotusta ei ole ja öljynpainevalo voi alkaa vilkkua koneen lämmetessä. Laakerivika on näistä se paha, siinä kun voi mennä uusiksi kiertokanki tai kampiakseli tai lohko.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Valmetin moottori

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

vKar kirjoitti:Osaisko joku sanoa mikä olis menny rikki?
Kun kesken ajon leikkas moottori kiinni.

Joku aika sen jälkeen käynistettiin, nii kolisi moottori.

Alle 700 tuntia sitten korjattu moottori.

:?:
Leikkasiko männästä vai kangesta?

Jos leikkaa männästä niin yleensä lähtee pyörimään hetken jäähdyttyään, mutta kolisee ja huohottaa. On halvempi ja helpompi korjata kuin laakerista leikanut.

Jos on leikannut männästä, niin se on yleensä jäähdytysnesteen puute. Jos on käynnistetty pilotilla, niin saattaa olla mäntä rikki ja tietysti putkikin samalla.

Jos on leikannut laakerista, niin silloin on ollut puutteellinen voitelu.

Onko nyt aivan varma, että remontissa on tullut oikeat laakeripesäkkeet oikeisiin kankiin tai oikeat runkolaakeripukit oikeille paikoilleen?

Jos on laakerista leikannut, niin saattaa myös olla epähygieenisyydestä kyse on jäänyt öljykanavat puhdistamatta tai laakeripesäkkeitä laneineen ei ole puhdistettu.

Minkä vuoksi koneremontti tehtiin aiemmin?
konemies12
Viestit: 46
Liittynyt: Su Marras 13, 2011 8:53 pm
Viesti:

valmetin kone

Viesti Kirjoittaja konemies12 »

vika voi olla öljypumpussa tai jos siinä oli öljy vähissä :roll:
vKar
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 13, 2011 3:09 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Re: Valmetin moottori

Viesti Kirjoittaja vKar »

konemies1 kirjoitti:
vKar kirjoitti:Osaisko joku sanoa mikä olis menny rikki?
Kun kesken ajon leikkas moottori kiinni.

Joku aika sen jälkeen käynistettiin, nii kolisi moottori.

Alle 700 tuntia sitten korjattu moottori.

:?:
Leikkasiko männästä vai kangesta?

Jos leikkaa männästä niin yleensä lähtee pyörimään hetken jäähdyttyään, mutta kolisee ja huohottaa. On halvempi ja helpompi korjata kuin laakerista leikanut.

Jos on leikannut männästä, niin se on yleensä jäähdytysnesteen puute. Jos on käynnistetty pilotilla, niin saattaa olla mäntä rikki ja tietysti putkikin samalla.

Jos on leikannut laakerista, niin silloin on ollut puutteellinen voitelu.

Onko nyt aivan varma, että remontissa on tullut oikeat laakeripesäkkeet oikeisiin kankiin tai oikeat runkolaakeripukit oikeille paikoilleen?

Jos on laakerista leikannut, niin saattaa myös olla epähygieenisyydestä kyse on jäänyt öljykanavat puhdistamatta tai laakeripesäkkeitä laneineen ei ole puhdistettu.

Minkä vuoksi koneremontti tehtiin aiemmin?
Kun huohotti paljon ja tuli öljyä putkesta.

Oli yhessä männästä lähteny palanen.

Vettä oli ja öljyä.

Yht´äkkiä vaan lämmöt nous ja sitten leikkas kii.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Jossain joltain joskus kuulin, et jotkin (tarvike?) männät "murenee" ja irtoo palasia, jopa suht vähillä ajetuilla tunneilla
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Kannattais kysyä Linnavuoresta, Siurosta, siellä on Valmetin moottorikorjaamo, jossa tiedetään kaikki temput mitä Valmetti on tehnyt. Ostin sieltä 13v sitten 620 DS:n, josta tein venemoottorin, sain hyviä neuvoja, kun korjasin moottorin, johon oli tullut uuden koneen vika. Se on vahinko, kun enää sieltä ei saa ostaa särkyneitä koneita, jotkut luikurit ostivat moottoreita, sitten myytiin eteenpäin tehdaskorjattuina tms., aate oli hyvä, mut jätkät pilasivat, niin kuin monta muutakin juttua.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Sellainen toiminta on hetken kannattavaa, mutta aiheuttaa monelle syyttömälle sitten taas hallaa ja vaikeuksia :twisted:
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Valmetin moottori

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

vKar kirjoitti:
konemies1 kirjoitti:
vKar kirjoitti:Osaisko joku sanoa mikä olis menny rikki?
Kun kesken ajon leikkas moottori kiinni.

Joku aika sen jälkeen käynistettiin, nii kolisi moottori.

Alle 700 tuntia sitten korjattu moottori.

:?:
Leikkasiko männästä vai kangesta?

Jos leikkaa männästä niin yleensä lähtee pyörimään hetken jäähdyttyään, mutta kolisee ja huohottaa. On halvempi ja helpompi korjata kuin laakerista leikanut.

Jos on leikannut männästä, niin se on yleensä jäähdytysnesteen puute. Jos on käynnistetty pilotilla, niin saattaa olla mäntä rikki ja tietysti putkikin samalla.

Jos on leikannut laakerista, niin silloin on ollut puutteellinen voitelu.

Onko nyt aivan varma, että remontissa on tullut oikeat laakeripesäkkeet oikeisiin kankiin tai oikeat runkolaakeripukit oikeille paikoilleen?

Jos on laakerista leikannut, niin saattaa myös olla epähygieenisyydestä kyse on jäänyt öljykanavat puhdistamatta tai laakeripesäkkeitä laneineen ei ole puhdistettu.

Minkä vuoksi koneremontti tehtiin aiemmin?
Kun huohotti paljon ja tuli öljyä putkesta.

Oli yhessä männästä lähteny palanen.

Vettä oli ja öljyä.

Yht´äkkiä vaan lämmöt nous ja sitten leikkas kii.
Vastauksesi on epäselvä. Siis aikaisempi remonttiko tehtiin sen vuoksi.että männästä oli lähtenyt palanen ja huohottimesta tuli öljyä?

Vaiko tämänkertainen vaurion syy oli, että männästä lähti palanen?
riihimies
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 8:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihimies »

Olisiko suorattimelta varoventtiilin kuula lähtenyt öljy kanavaan
Tukkinut pää kanavan ,joissain Valmet moottoreissa ollut tätä
vKar
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 13, 2011 3:09 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vKar »

Kun konerempa vuosi sitten tehtiin, nii huohotti reilusti ja tuli öljyä. :!:
10700 tuntia ajettiin ennen kuin piti remontti tehdä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: antabus, roopenpoika, teemu272 ja 41 vierailijaa