1.9 tdi:n turbo natikkaan? asennettu garret vnt20..video

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

1.9 tdi:n turbo natikkaan? asennettu garret vnt20..video

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

taitaa olla liian pieni 533 natikkaan,vai onko? Natikan litratilavuus 2,4. Olis tollanen hukkaportillinen garretti tossa,ni arvelin voisko ton heittää natikkaan. Mitään suuria tehoja ei olis tarkotus ottaa. Olishan se vaan niin mukavaa se vihellys.vai laitanko sen 25 setkaan.
Viimeksi muokannut intikka533tdi96, To Joulu 18, 2014 1:09 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Setori on ainoa rattori maalimassa, joka tulee sontatunkiolta pois sammutin päällä.
piko
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 10:52 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

tjurbo

Viesti Kirjoittaja piko »

mikäli on garrett m1 niin tuottoa on noin 180 hp asti
meni syteen tahi saveen mut näpit pitää saada rasvaseksi!
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

Eli meinaatko piko että vois kokkeilla natikkaan. siinä on tällähetkellä 45 heppaa.
Setori on ainoa rattori maalimassa, joka tulee sontatunkiolta pois sammutin päällä.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Auton moottorin kierrokset voi olla yli 4000, natikas 2tonnin luokkaa.
Et sen mukaan tuo riittäis 3.5-4 litraselle koneelle, näillä traktorinkierroksilla
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
piko
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 10:52 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

tjurbo

Viesti Kirjoittaja piko »

no mikä ettei !.voihan sen vaihtaa sit isompaan jos liian pieneksi osottautuu .pienemmällä turbolla herää aikasemmin mutta katso sitten paljonko on pakopaineet eli vastapaine putkessa ei saa olla yli yksi bar noin se ainaskin autoissa menee.toisaalta rakkorissa yleensä suora putki no kokeile kerro mulle miten kävi.niin ja ahtopaine ei saa olla liian kuumaa se tappaa moottorin :!: .
meni syteen tahi saveen mut näpit pitää saada rasvaseksi!
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

jep. natikka kiertää sen 3000 mutta harvon sitä tulee huuatettua,paitti sillon ku on kiire :)
Setori on ainoa rattori maalimassa, joka tulee sontatunkiolta pois sammutin päällä.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

piko: eikös tuo pakopaine mitata ennen turboa, siis pakosarjasta. ja välijäähy vois olla ihan asiaa. tuohan ei nosta ku 0.7 bar jos hukkaportti vakiosäädössä. mutta se kyllä riittääki
Setori on ainoa rattori maalimassa, joka tulee sontatunkiolta pois sammutin päällä.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

Tämä vielä ns. suunitteluasteella. pittää kahtoo millon saa toteutettua. laittelen sit kyllä kuvia. voipi olla että menee kevääseen se toteutus.
Setori on ainoa rattori maalimassa, joka tulee sontatunkiolta pois sammutin päällä.
linkomies
Viestit: 648
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 7:12 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkomies »

Mulla ois ylimääräsenä ahtoputkea ja jotain supparia, aletaanko hieroa kauppaa :D
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
kkuula
Viestit: 1147
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Arvailuja helpottais jos tietäis mistä Tdi koneesta ko turbo tarkemmin on tai mikä garretti tarkemmin? Voi olla että on jopa liian iso eikä sillä saa riittävästi ahtoja alakierroksille? Syöttöä pitää ainakin ruuvata lissä joniinverran. Sopivan syötön voi ettiä ihan pakopaineiden ja savutuksen perusteella.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

Elikkä turbo on Garret T15 ja -98 vuosimallin passatista näyttäs olevan. Ei se kyllä liian iso voi olla.
Setori on ainoa rattori maalimassa, joka tulee sontatunkiolta pois sammutin päällä.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Ei ole häävi esitys. Traktorissa tarvitaan vääntöä alakierroksilla ja sitä tuosta ei löydy. Vauhtia sillä kyllä saisi lisää ellei muuta halua.

Öljynlämpöjen kanssa tulee ongelmia ellei ole öljynjäähdytystä. Samoin välijäähdyttimen kanssa.
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Tuo ahdin herää välittömästi tollasessa 1,9 tdi koneessa, kilon ahdot alle 2000rpm :lol: Jo on kumma jos natikan kone ei saa hereille tollasta nyrkin kokosta kiharrinta :roll:
MAJOR54
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No varmasti saa
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

TDI'n turbo herää n. 1800 kmin. Sellainen löytyy pihasta. Siitä vain kokeilemaan. Lopputuloksen tiedän etukäteen.
630 S
Viestit: 334
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 9:30 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 630 S »

Itse yksinkertaisen miehenä järkeilisin asiaa näin:

1,9l kone "tuottaa pakokaasua" 1800k/min saman verran kuin 4l kone 855 kierroksella. Asiaan vaikuttanee joku muukin tekijä, kuten polttoaineen määrä, joka varmaankin palaessaa laajenee ja lisää tuota pakokaasun määrää, mutta eiköhän tuo nykyaikainen 1,9 kuitenkin ole pihimpi kuin 4l traktorin kone, eli sekin voisi vaikuttaa niin että tuo heräämiskierrosluku on vielä alhaisempi traktorissa...

Viisaammat kumotkaa tällainen ajattelu hyvillä argumenteilla, niin tieto lisääntyy :wink:
Vauhti korvaa puuttuvan taidon ja pieni humala puuttuvat välineet!

https://www.youtube.com/channel/UC27pkc ... 9nSSImsdPA
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Manuel kirjoitti:TDI'n turbo herää n. 1800 kmin. Sellainen löytyy pihasta. Siitä vain kokeilemaan. Lopputuloksen tiedän etukäteen.
Turboahdintekniikan tuntemuksesi ei taida olla ihan riittävällä tasolla. No ei se ole minullakaan. Asiaan.

GT15 garretti on PIENI. Noita 1,9 tdi koneita on kymmeniä erilaisia. Tollanen pilleri ahtaa puolta kiloa jo varmaan jossain 1500 kierroksen paikkeilla, 1,9 koneessa. Näin ollen vois ajatella että tollanen ahdin heräilis natikassa jo tuhannen kierroksen paikkeilla. Ja ahtojakaan ei tarvitse paljoa tuota puolta kiloa enempää. Voi olla todella sopiva turbo tuohon :D Ja muista, ne käärmeenpesät on bensa juttuja, pakosarjasta niin lyhyt kuin mahdollista. http://www.xtremediesel.com/images/prod ... fold.1.jpg
Tohon tyyliin
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

630 S kirjoitti:1,9l kone "tuottaa pakokaasua" 1800k/min saman verran kuin 4l kone 855 kierroksella. Asiaan vaikuttanee joku muukin tekijä, kuten polttoaineen määrä, joka varmaankin palaessaa laajenee ja lisää tuota pakokaasun määrää, mutta eiköhän tuo nykyaikainen 1,9 kuitenkin ole pihimpi kuin 4l traktorin kone, eli sekin voisi vaikuttaa niin että tuo heräämiskierrosluku on vielä alhaisempi traktorissa...
Minun mielestä ainakin ihan oikein päätelty. Kysymys on pakokaasun massavirrasta, koska siitä se ahdinta pyörittävä energia tulee. Pieni kone tarvitsee enemmän kierroksia saman kaasumassan tuottamiseksi kuin isompi, joten isommassa sama ahdin herää kutakuinkin sylinteritilavuuden suhteessa alemmilla kierroksilla.
8400 kirjoitti:Ja muista, ne käärmeenpesät on bensa juttuja, pakosarjasta niin lyhyt kuin mahdollista.
Käärmeenpesät siis vapaastihengittävissä, missä on merkitystä pakopulssien toiminnalla putkessa ja siksi pakosarjan haarojen on oltava saman mittaiset. Ahdin muuttaa tilannetta niin paljon helpommaksi, että lyhyt pakosarja eri mittaisin ensiöputkin toimii hyvin.
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä noissa ahdetuissakin bensakoneissa käytetään pulssisarjaa. Mutta diesel on eri juttu. Vaikuttaa turbon heräämiseenkin toi pakosarja, mitä kuumempaa pakokaasu on niin sitä nopeammin se virtaa. Ja kun sarja on lyhyt niin kaasu pysyy kuumana ja virtaa paremmin.
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Liian suuri tuo ahdin ei todellakaan ole, veikkaisin että jää jopa ahdistamaan pakopuolta, eli tarkkana pakopaineiden kanssa.
MAJOR54
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 39 vierailijaa