Traktoria pieniin lumihommiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

lanaaja
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 4:07 pm
Viesti:

Traktoria pieniin lumihommiin

Viesti Kirjoittaja lanaaja »

Terve kaikille!

Ajattelin kysellä vähän apuja tältä foorumilta, kun täällä tuntuu olevan erinomaista tietämystä noista vanhemmista vehkeistä.

Eli, näyttää siltä että ensi talvena pitää itse ruveta aurailemaan yksityistienpätkää, kun tietä aiemmin hoidellut ei enää hommia jatka. Kukaan lähitienoon isännistäkään ei tunnu olevan innostunut tuon tien lumia ajelemaan. Tie on sellanen 500m pitkä ja ehkä 5m leveä, joten millään kolalla sitä ei viitti ruveta kihnuttelemaan, vaikka Etelä-Suomessa asutaankin. Joku edullinen rattori tarvis tuohon lumihommaan siis nyt hankkia.

Traktoreista ei ole paljonkaan kokemusta, mitä nyt joskus nuorempana kesätöissä on tullu ajeltua. Eiköhän tuo lumenajo pienen harjoittelun jälkeen alkais kuitenkin jotenkin sujumaan, kun ei tartte ammatikseen tehä.
Olen lähinnä ajatellu jotain takavetosta laitetta ketjuilla ja perälevyllä. Avomallikin kävis, niin mahtuis ainakin kätevästi autotallin ovesta sisään. Hinta sais mielellään olla max 4000e kieppeillä.
Muutaman viikon olen noita nyt nettikoneesta väijynyt ja jotkut tällaset vois ehkä olla varteenotettavia pelejä. Ihan samassa kokoluokassahan noi ei kaikki ole.

Valmet 361
Valmet 502
MF 65
MF 165
Fordson Major

Tärkeintä olisi, että traktorin sais pakkasella letkun perästä käyntiin (lämmintä tallia ei ole) ja että nostolaite, sähköt ym. vitkuttimet pelais erityisesti talvella.

Osaatteko sanoa olisko noista (tai muista) joku talvikäyttöä ajatellen selkeesti ylitse muiden tai toisaalta joku sellanen mihin ei missään nimessa kannata sekaantua?
mikkopik
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 1:09 pm
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkopik »

laita 502:n jos satutu hyväkuntoisen tuohon hintaluokkaan löytämään.
mikkopik(ät)gmail.com
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Valmet 361
Valmet 502
MF 65
MF 165
Fordson Major
vihreällä ne jotka kestävyydeltään/hinnaltaan sopii parhaiten lumi hommiin pikku tai isompikin pihoille. miks ei 65.
Calmari
Viestit: 1605
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 9:49 am
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Calmari »

joku maasturin raato auralla vois olla kans kelvollinen ?
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kuinkahan paljon lunta mahtaa tulla yleensä sielläpäin, missä tarkoitus on aurailla? Jos Kuopion korkeuksilla alkaa olemaan ja varsinkin itäänpäin niin ei ilman linkoa noilla yhdelläkään pärjää kunnolla levyn kanssa. Sekin kannattaa olla sellainen, minkä saa varrestaan kääntymään reilusti sivulle, että voi levittää penkkaa sitten talven mittaan. Piikkiketjuthan ne on oltava kanssa takatuupparissa ja lukkoperä on ehdoton vaatimus mille tahansa koneelle takavetoisena pelkästään. Itselläni juuri samoissa hommissa on Ford 5600 3,8 l. koneella, ohjaustehostimella sekä hyvällä hytillä. En oikein pysty kuvittelemaan omia hommia yhtään pienemmällä, koska vastaan itsekin yksin n. 500 m. tiestä. Hydraulinen työntövarsi on kanssa varsin tarpeellinen väline lumihommissa olipa sitten lingolla tai levyllä.
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Traktoria pieniin lumihommiin

Viesti Kirjoittaja VD5 »

lanaaja kirjoitti:Terve kaikille!


Osaatteko sanoa olisko noista (tai muista) joku talvikäyttöä ajatellen selkeesti ylitse muiden
No 502:n han se on tietysti. Siinä kun on alkuperäisenä ainoa kunnollinen ja lämmin hytti. :D

Ja jos saat semmoisen 4000€:lla niin joskus myydessäsi teet takuulla 50%:n voiton. On semmoisissa hinnoissa nuo pikkukakkoset. Nettikoneesta voi olla vaikeaa löytää tuon hintaista, mutta ei sieltä muutenkaan edullisia koneita löydy. Ne oikeasti edulliset ostetaan ihan muita reittejä...
Viimeksi muokannut VD5, Ti Syys 27, 2011 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Ensinnäkin, minun korvaan karsahti heti että kattelin netistä.

Oman kokemukseni mukaan netti on huonoin vaihtoehto ostaa traktoria, ainakin hintojen puolesta. Valikoimaahan on ja tyrkyllä koneita vuodesta toiseen, samojakin, odottaen sitä innokasta tietämätöntä joka haksahtaa.

Noista ehdottomasti parhain vaihtoehto on 502 valmet, mutta älä nyt vielä hoppuile.

Kun ekan talven auraat, ja syntyy kokemusta osaat arvostaa seuraavia asioita:

Lanan avuksi kaipaat pian linkoa, lisäksi lämmin ohjaamo ei ole pahitteeksi, samoin kun sitten lingon ostat, kaipaat parikytkintä.

Kun etsit konetta, voit todellakin löytää tuohon 4000 € tuntumaan vallan parempia koneita kuin nuo pelkät luettelot.

Etsi kone joka täyttää seuraavat kriteerit:

Lohko tai letkulämmitin
Lämmin ohjaamo jossa puhallin ja kenno (valmet 500 ohjaamo ei sitä ole)
Parikytkin


Joku voi sanoa, että hintaluokka pompsahtaa noilla varusteilla. Kyllä, nettiä selatessa noiden hinnat pompsahtaa, mutta maakunnista löytyy kyllä traktoreita hyvinkin varustein. Nytkin on 72 hevosvoiman 272 Synchro Leyland (vm. 79) parikytkimellä, ohjaustehostimella, 18,4-34 takasilla ja todella siistikuntoisena myynnissä 3800 € ja tinkivaraa on varmasti yhden lingon verran, mutta ei netissä, vaan Juuassa. Tuo toki yhtenä esimerkkinä, on niitä muitakin.

Merkki ja malli ei juuri tuonikäisessä kerro juurikaan ominaisuuksista, kaikilla tekee töitä, mutta yksilönerot ratkaisevat toimivuuden eli ominaisuudet joilla töitä tehdään ovatko kunnossa vaiko eivät tai onko otettu mitä lisävarusteita vai ei.

Majoreissa parikytkin on nimeltään live-drive, ja massikoissa jotain muuta, varsinkin näissä koneissa joissa on yksöiskytkin ja hydepumppu sen takana, perälevytyöskentely on hieman erilaista.

Itse jos lumikonetta etsisin, kopitonta olisi tämä valintani: http://www.nettikone.com/nuffield/4-65/975485

Olen tuota kesän mittaan kuolannut, oisi suht. siisti. Parikytkimestä ei mainita mitään, mutta jos se on niin oisi oiva peli. Ketterä ja voimaa kuitenkin n. 60-70 hv ja hintaPYYNTI mielestäni kohtuullinen lähteä tarjoamaan.


Koneita kannattaa hakea esim. osto-palstalta keltaisessa pörssissä, sieltä kun nappaa sopivan saa joskus tosi edulliseen hintaan.

Pahoittelen, että minun asiantuntemus ja hintatietoisuus perustuu lähinnä Nuffield - Leyland kantaan sattuneesta syystä, mutta samat asiat pätee usein muihinkin merkkeihin.

Niin ja suoraan voin sanoa, että remontitta vanhaa vehjettä ei pysty omistamaan, joten suosiolla laske jo ensitalveksi 4000 € koneeseen n. 500-1000 € rempparahaa "kaikenvaralta" budjettiin niin ei tule paha miel.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

majorin perä kerää sitä kondenssi vettä ja jos lauhea talvi niin ongelmia voi syntyä.. ite lisäisin tietty voortti miehenä myös ford 3000 ja 4000 listalle 8) on näppäriä lumikoneita.. mut koneita on tosiaan monen kuntoisia ja jos puskaradiolla/ pitäjän lehdist kattelee voi saada valmiin paketin tuohon hintaan hyvinkin.. siis traktorin ja lanan yms.. netis nuo hinnat vähän yläkanttiin... jos ois joku kiikaris ja löytyy vaik täält masinistien seasta asiantuntemusta konetta arvioimaan paikan päälle.. jollet kerran kauheasti ole traktorien kans touhunnu.. vois pien ulkopuolinen arviointi olla hyväks osto tilantees...
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Lanatyöskentelyssä riippumaton hydrauliikka eli nostolaite on tärkein; sen tietenkin saa parikytkimellä varustettuun vanhanaikaisempaan traktoriin, 60-luvun lopun koneissa alkaa jo olla moottoriin suoraan liitetty nostolaitepumppu.

Parikytkimen etu tulee juuri niittosilppurin ja lumilingon käytöstä. Klapikoneet ja sirkkelit sun muut pernakoneet toimivat kyllä ilmankin parikytkintä.

Sellaisella koneella, jossa nostolaite aina lakkaa nostamasta kun koneen pysäyttää, pitää töiden teko nostolaitevärkeillä miettiä fiksummin etukäteen valmiiksi.

-SS-
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Traktoria pieniin lumihommiin

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

VD5 kirjoitti: Ja jos saat semmoisen 4000€:lla niin joskus myydessäsi teet takuulla 50%:n voiton. On semmoisissa hinnoissa nuo pikkukakkoset. Nettikoneesta voi olla vaikeaa löytää tuon hintaista, mutta ei sieltä muutenkaan edullisia koneita löydy. Ne oikeasti edulliset ostetaan ihan muita reittejä...
Tuo hinta on justiisa se syy miksi tuo 502 päkytin kannattaa jättää väliin ja ostaa samantien 602 tai 702. Saattavat olla jopa edullisempia kuin tuo 502.
Edit. Tai kyllä se kannattaa jättää tuo 602:n väliin - sekin on kolmepyttynen :arrow: siis ostat 702 jos vallu kiinnostaa !
henkka
Viestit: 503
Liittynyt: To Loka 26, 2006 7:27 pm
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henkka »

Yhtenä talvena yritin 502:lla lumitöitä tehdä.
Siinä ei tosiaan ole mitään muuta kunnollista kuin koppi.
Vaihteitten välitykset aivan hanurista,huono lähtemään käymään,eikä noi 49 heppaakaan vakuuttaneet.

Onhan noi Foortit nyt ihan eri luokkaa :D
Major -57 ja -58
Ford 5000 ja 5610
Traktorimies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 5:12 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Traktorimies »

Fordista voi tuohon rahaan saada hyvällä lämpimällä hara ohjaamolla olevan 4000 4600 5000 tai 5600 ja on varsin mukava ulosotto kun on hydraulinen kytkentä. hytti lämmin osat jalpoja ja ja niitä saa toisin kuin 502. ja sitte erona 502 löytyy sentään 8 vaihetta, 502 ja 602 6 vaihetta on vähän vähänlaisesti. hyvällä tuurilla voi kohdale osua jopa fordin omalla ohjaamolla olevia koneita, kesällä vaihtoi siis 4610 vm 82 omistaa 4800 eurolla.
---------------------------------------------
Case IH JX90U -03
Deutz-Fahr dx80 -84
Ford 3910 -84
Ford 3600 -76
Fordson superdexta -63
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Traktorimies kirjoitti:Fordista voi tuohon rahaan saada hyvällä lämpimällä hara ohjaamolla olevan 4000 4600 5000 tai 5600 ja on varsin mukava ulosotto
Linkoon pitää Fordissa ehdottomasti laittaa vapaakytkin; ne ovat kalliita verrattuna normiakseleihin eppäilen. 600-sarja on jo kovin ylellinen, jos on sillä "ylioppilaslakkiohjaamolla". Hara hytti on lämmin mutta ah ja voi niin jotenkin ahdas alaosastaan ja ovistaan.

MIkä 600-sarjassa sitten on parempaa ? Minusta vaihtovirtalaturi vakiona on ihan hyvä juttu, samoin isompi nostovoima ja melkoisesti suurempi hydrauliikkapumpun tuotto. Ja siinä Ford-ohjaamossa kaappariovet sekä tehokas puhallin. Onhan vanhat Fordit resuja hytiltään, mutta Ford-ohjaamoon on helposti saatavissa täydellisiä sisustuspehmustepaketteja ja ikkunoita tarvikkeena. Sitä takaikkunaakin.

Halpa Fordi saattaa olla kovasti hakattu tai ei ole edes Kenian vientiin kelvannut. Fordit hiukan lienevät ylihinnoiteltuja. Kun aina perustellaan et IKH maksaa kuitenkin niin hyvin.

Sitä IKH:n hurjaa hyvityshintaa olen hiukan joskus uskaltanut eppäillä. Ja kovin olen siitä lausunnosta synkeitä mulkaisuja osakseni saanut.

-SS-
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

502:ssa erittäin hyvä hytti, lämmin, näkee hyvin joka suuntaan ja todella helppo kulkea.
Se on myös erittäin näppärä.
Juuri muuta hyvää siinä ei sitten olekaan.

Majorissa ei nostolaite nouse silloin, kun on kytkin pohjassa.
Minä en ostaisi lumitöihin majoria juuri tuon seikan vuoksi.

Ehkä eniten harkintaan se satasarjan MF tai tonnisarjan Fordi.

David Brownia löytyy tuohon hintaluokkaan jo hyvällä hytillä.

Kannattaa ottaa huomioon että takavetotraktorilla ei tee lumitöitä ellei siinä ole ketjuja.
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

-SS- kirjoitti:Lanatyöskentelyssä riippumaton hydrauliikka eli nostolaite on tärkein; sen tietenkin saa parikytkimellä varustettuun vanhanaikaisempaan traktoriin, 60-luvun lopun koneissa alkaa jo olla moottoriin suoraan liitetty nostolaitepumppu.

Parikytkimen etu tulee juuri niittosilppurin ja lumilingon käytöstä. Klapikoneet ja sirkkelit sun muut pernakoneet toimivat kyllä ilmankin parikytkintä.

Sellaisella koneella, jossa nostolaite aina lakkaa nostamasta kun koneen pysäyttää, pitää töiden teko nostolaitevärkeillä miettiä fiksummin etukäteen valmiiksi.

-SS-
International Harvester McCormick 434

+Etukammiodiesel, hehkua ja käymään kovastakin pakkasesta
+polttoainetaloudellinen
+jakopää pyörittää hydraulipumppua, öljyä tulee aina kun kone käy
+näitä saa puolenkymmentä yhden valmetin hinnalla ja on ihan eri planeetalta ergonomialtaan 361:een verrattuna

-kevyehkö lanahommiin

Koppi on tiellä ja lasit kuurassa kun kylmästä tallista lähdet, tuon puolen kilsan savottaan kajuutassa ei ole niin paljon läpöä että lasti pysyis auki. toki voit laittaa auton sisätilalämppärin.
Viimeksi muokannut Jammu, Ti Syys 27, 2011 9:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomi kuuluu länsimaihin
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

Meillä pihatietä hiukan alle 500 metriä keskellä peltoa.

Mie oon ollu naimisissa lumitöiden kanssa ainoastaan neljä talvea ja kalustona ollu 453 IH kylmällä kopilla, ilman kaksoiskytkintä ja kaks metrisellä lumilingolla, eikä tulis mieleenkään lähtee perälevyn kans lumitöihin normilumisena talvena.

Pienelläkin traktorilla pärjää muttei järkevästi ilman linkoa.

Huonokin lumilinko helpottaa hemmetisti hommaa. Tosin viimetalvet on ollu pääsääntösesti pakkasvoittosia, enkä oikein pahaa nuoskaongelmaa ole päässy kokemaan.
Mahdolliset ajatusvirheet johtuvat omasta hölmöydestäni
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Alkuperäinen kysyjä asuu Etelä-Suomessa, eli ne puolentoista metrin kinokset ovat todella harvinaisia, loska- ja nuoskakelit sitäkin yleisempiä.

Että niikö mahdollisen lingon hankkimisen osalta ainakin pitää tutkia miten linko toimii nuoskassa.

Kun perälevykin pahtuu joskus lumipalloksi, kun on pakkaslunta päällä ja vesiloskaa alla.

-SS-
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

Niinpä, joskus kannattaa ajella puoli päivää lumisella tiellä ja odottaa pakkasta.
Mahdolliset ajatusvirheet johtuvat omasta hölmöydestäni
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Hyvä se on hytti olla juu. Eikä tarvii olla edes lämmitetty välttämättä, kunhan tuuletus pelaa. Esim. takana ei laseja ollenkaan. Fordissa kyllä olen itsekin tykänny erityisesti kaapparimallin ovista ja reilusta tilasta sisällä. Kesällä voi heittää kattoluukunkin auki. Itsellä siis se ylioppilaslakkimallin pyöreällä tuulilasin pinnalla oleva. Etukuormaajakaan tai etuaura ei ole välttämätön, jos linko on. Ohjaustehostimen kanssa hyvä pyöritellä vaikka rinkiä pihamaalla.

http://www.nettikone.com/fordson/dexta/991145

En tätä nyt tarkoita lumihommiin, mutta ompahan vaan hassun näköinen Dexta ison miehen hytillä.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Mitenkäs nämä "vorssonien" koneet....:?
Tuosta listasta mikä tuossa oli katselisin 165:sta MF:ää tai Valmettia ja tosiaan 502:sta isompia näkyy saavan jo edullisemmin.
Nettikoneessa/netissä näkyy olevan aikalailla ne max hinta kuvitelmat, kun kuuntelee mihin hintoihin "kentällä" menevät.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], riude ja 55 vierailijaa