metsäohjaamo
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet365.htm
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet700.htm
Ainakaan 100 sarjassa sivulla ei ole liikaa tilaa niin kuin kuvasta näkyy ja toisella puolella ottaa kiinni vaihdekeppeihin pitää liikutella penkkiä eteen taakse jotta saa ympäri. Tuo 65 sarjan kuva taitaa olla tavallisesta hytistä. Takajalkatila nousee taakse päin ainakin noissa pienemmissä.
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet700.htm
Ainakaan 100 sarjassa sivulla ei ole liikaa tilaa niin kuin kuvasta näkyy ja toisella puolella ottaa kiinni vaihdekeppeihin pitää liikutella penkkiä eteen taakse jotta saa ympäri. Tuo 65 sarjan kuva taitaa olla tavallisesta hytistä. Takajalkatila nousee taakse päin ainakin noissa pienemmissä.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Noissa metsäkopeissa hankalimmin huomioon otettavissa on tuo viranomaismääräys, että "etäisyys ikkunaan pitää olla enintään 160 (150 ?) mm". Se syystä, että lähellä oleva kylmä pinta kyllä imee kuskista lämmöt itseensä. Puhutaan "vedosta".
Nyt, kun kohta talvi taas alkaa, niin saa jokainen kokeilla vaikkapa olohuoneen ikkunan kanssa, vaikka siinä on 2 - 3-kertainen lasi.
En enää muista, pitääkö se koppi olla jopa ~160 cm - 195 cm pitkille kuljettajille. Niinhän se kai pitäisi olla, ja niin teinkin.
4 tai 5 kertaa olen ollut seuraamassa omatekeleiden testejä Vakolassa. Yksi testi, tuulilasin huurteenpoistolaitteen koetus piti ottaa uudestaan, kun ei kone lähtenyt käyntiin. Seuraavana aamuna lähti.
Ja Vakolan Mies kävi paikan päällä lisäksi 2 kertaa.
Nyt, kun kohta talvi taas alkaa, niin saa jokainen kokeilla vaikkapa olohuoneen ikkunan kanssa, vaikka siinä on 2 - 3-kertainen lasi.
En enää muista, pitääkö se koppi olla jopa ~160 cm - 195 cm pitkille kuljettajille. Niinhän se kai pitäisi olla, ja niin teinkin.
4 tai 5 kertaa olen ollut seuraamassa omatekeleiden testejä Vakolassa. Yksi testi, tuulilasin huurteenpoistolaitteen koetus piti ottaa uudestaan, kun ei kone lähtenyt käyntiin. Seuraavana aamuna lähti.
Ja Vakolan Mies kävi paikan päällä lisäksi 2 kertaa.
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Juhaa kirjoitti:Miten noihin yleensä on tehty siihen metsähyttiin takajalkatila? Ainakin tossa 365:ssä takaosan pellit ovat lähellä itse traktorin runkoa. Vai onko takajalkatila ikäänkuin ohi traktorin rungosta, nostolaitteiden päällä?
Vai onko noissa nostettua penkki niin paljon korkeammalle, että on saatu siten tilat? tähän en usko, mutta kysympä kuitenkin
Sulla on varmaan se 365 sillä matalalla kopilla (kyömy lattiassa)? Metsämallit tehtiin ainostaan HiLine-koppisiin koneisiin, joissa on tasalattia eli hytti ylempänä runkoon nähden. Itse takajalkatila on sellainen lokero työntövarren korvakkeen päällä. Hydraulilohkot on siirretty siltä paikalta hytin alle.
Firma joka näitä muutoksia teki taisi olla Vuorisen konepaja?
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Sama kone ja sama ongelma...kuormainkäytössä, istuimeen saa kääntölevyn laitettu ja takaosaa muokkaamalla hivenen lisää jalkatilaa mutta jos oikein hyvän tekisi niin Hiline hytti pitäisi vaihtaa, se on n 11-12 korkeamalla kauttaaltaan kuin Loprofile, niin ja Vuorisen konepajan pohjapanssari tietty pitäisi saada kanssa...Mitä laki muuten sanoo tuosta tavallisen hytin muuttamisesta metsähytiksi?
Itselläni on mf-365 ja siinä perässä kärry. Mettästä viittii puut koota vielä pois niin että on polvillaan penkillä, mutta pinolla rupee korpeemaan armottomasti. Sitten siitä takalasista ei näy tarpeeksi ylös, jolloin joutuu kurottelemaan ja olemaan niska väärässä ja muutenkin ihme asennoissa. Niskat vetää kyllä aika tavalla jumiin, jos päivänkin joutuu ajamaan puita.
No miettinyt olen, kuinka saisin vehkeseen rakennettua penkin käännön ja jalkatilat taakse. Lisäksi hyttiä täytyisi nostaa ja laittaa jonkinlainen ikkuna kattoon.
Vaikea tehtävä tuo metsähytin rakentaminen olisi ainakin tohon malliin. Tulisi suuria ongelmia hydrauliikan liittimien ja nostolaitteiden kanssa.
Loimaalla edelleen taitaa olla Vuorisen konepaja, ainakin nimikyltit sivutielle Loimaa-Oripää väliseltä tieltä.
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: La Tammi 10, 2009 7:14 pm
- Paikkakunta: Närpiö
- Viesti:
Olin katsomassa tämä hakkukone ja otin pieni video siitä metsäharvennuksen työssä.valmet_500 kirjoitti:Ittetekemällähän saa vaikka mihin metsäohjaamon:
http://www.granborg.fi/leyland.htm
Leyland Q-cabiinkin.
http://www.youtube.com/watch?v=K2okS3OIFAE
/J-A
Projektit (ruotsiksi): http://www.maskinisten.net/p39316
http://www.youtube.com/user/jabond77
http://www.vimeo.com/user1452338
Projektit (ruotsiksi): http://www.maskinisten.net/p39316
http://www.youtube.com/user/jabond77
http://www.vimeo.com/user1452338
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 5:30 pm
- Viesti:
Minullapa se irtos junkkarin metsäkärrystä etummainen telin ratas tuossa puoli viijen hujakoilla. Lumpsis vaan, laakeri mäsänä, näytti kiristyspultti ja sokkakin vielä olevan paikoillaan. Rasvanippaa ei ole, kärry lähinnä uutta vastaava, malli on Patruuna 8+. Eipä oo moista ennen sattunu.
Ajoin kotiin, kone sisälle ja päätin potea flunssan pois ennen kuin teen mitään muuta.
Minusta aika onneton laakerointi. Varmaan kaikki pyörät käytävä läpi, luotto meni kyllä kerralla.
Edellinen kärry oli tehty tuhtin telikärrystä, jolla oli vuosikaudet ajettu "rumaa ajoa", kiviä ja kantoja niin kauan, että lavasta ei ollut enää mihinkään. Rungosta tehtiin metsäkärry, joka sekään ei hajonnut mistään.
Ajoin kotiin, kone sisälle ja päätin potea flunssan pois ennen kuin teen mitään muuta.
Minusta aika onneton laakerointi. Varmaan kaikki pyörät käytävä läpi, luotto meni kyllä kerralla.
Edellinen kärry oli tehty tuhtin telikärrystä, jolla oli vuosikaudet ajettu "rumaa ajoa", kiviä ja kantoja niin kauan, että lavasta ei ollut enää mihinkään. Rungosta tehtiin metsäkärry, joka sekään ei hajonnut mistään.
Näin ne näitä paljo laittaa.
-
- Viestit: 1387
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
- Viesti:
Mikä kuormain ja mikä kaatopää?Bond77 kirjoitti:Olin katsomassa tämä hakkukone ja otin pieni video siitä metsäharvennuksen työssä.valmet_500 kirjoitti:Ittetekemällähän saa vaikka mihin metsäohjaamon:
http://www.granborg.fi/leyland.htm
Leyland Q-cabiinkin.
http://www.youtube.com/watch?v=K2okS3OIFAE
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
-
- Viestit: 779
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 5:53 pm
- Paikkakunta: p-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:48 pm
- Viesti:
Kronos 650 ja FMG 731..Valmettimies kirjoitti:Mikä kuormain ja mikä kaatopää?Bond77 kirjoitti:Olin katsomassa tämä hakkukone ja otin pieni video siitä metsäharvennuksen työssä.valmet_500 kirjoitti:Ittetekemällähän saa vaikka mihin metsäohjaamon:
http://www.granborg.fi/leyland.htm
Leyland Q-cabiinkin.
http://www.youtube.com/watch?v=K2okS3OIFAE
-
- Viestit: 623
- Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
- Viesti:
-
- Viestit: 623
- Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
- Viesti:
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:09 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
laitoon zetorin grammerin istuimeen kääntölevyn ja käänsin rattia ylemmäs. pitää penkki kääntää seisaaltaan, ei sovi istumaan kääntövaiheessa.
taka-alalasin otin pois ja laitoon uudelleen muotoollun pleksilevyn tilalle. noin 10 cm tuli lisää tilaa jaloolle, ainut este oli työntövarren toimivuus.
nyt sopii aika hyvin kuormaamaan ja jalat ei tuu kipeiksi.
takalasi on alhaalla, joten kauhian korkeita kuormia tehres pitää niskoja venytellä. ja oma lukunsa on tuo neliveron vivuston toteutus..
taka-alalasin otin pois ja laitoon uudelleen muotoollun pleksilevyn tilalle. noin 10 cm tuli lisää tilaa jaloolle, ainut este oli työntövarren toimivuus.
nyt sopii aika hyvin kuormaamaan ja jalat ei tuu kipeiksi.
takalasi on alhaalla, joten kauhian korkeita kuormia tehres pitää niskoja venytellä. ja oma lukunsa on tuo neliveron vivuston toteutus..
Fordson Super Major -62
VW Transporter T6
Honda Super Magna -87
Pappatunturi -80 -87
VW Transporter T6
Honda Super Magna -87
Pappatunturi -80 -87
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Hyvää jos haluaa -02 sarjalaisesta niin nostolaitteen saa melkeimpä hyljätä. Nostolaitteen kotelo poistetaan vajhteiston päältä ja päälle tulee tasainen levy. Ohjaamoa jatketaan sitten hiukan taaksepäin. Hyvän jos haluaa niin kannattaisi pikkusen levittää vasenta sivua.solihull kirjoitti:Tervehdys!
Löytyisikö jostakin satunnaisia kuvia juurikin -02 sarjan Valmetin metsäohjaamomuutoksista? Miten nostolaite tehdään uusiksi? Saako tästä edes siedettävää?
Missä Vallun malleissa on näitä jokamiehen metsäohjaamoita ja onko se ollut "lisävaruste". Löytyykö 455 / 555 Valmeteista niitä?
TT
Mehtäkuormain sitten tuppisovitteisiin ja samoihin tuppeihin joutuis varmaan väsäämään nostolaitteen jos semmoista haluaisi.
Aika huono se -55 ja -65 sarjalaisten metsäohjaamo on, pikkusen lisää tilaa taaksepäin mut lattia on korkealla joten penkin kääntö ja lastausasento hankalia. Takakaasu toki löytyy sitten.
-
- Viestit: 623
- Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
- Viesti:
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Juu lisäoptio se oli, joskus meillä oli 555 valmetti ja arvonlisäverouudistuksen aikaan se vaihdettiin pienellä välirahalla 665 malliin jossa oli tuo metsäohjaamo. Sitten hankittiin nykynen Hakin 6400 pro paketti ja niillä eväin ajelin pari vuotta, mut sitten 665 vaihdettiin käytettyyn 6300 mezzoon. Silloin voi vasta puhua kunnon metsäohjaamosta.
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
Ainakin 100 sarjalaisissa tuo metsäohjaamo näytästää olevan järkijään tiedä sitten noista sen edeltäjistä
Muuten en ole noita niin seurannut, mutta ainakin muutamissa ajamissani ja muuten näkemissäni saturais sarjalaisiss se metsäohjaamo on ollut. Millainen se normaali versio mahtoi olla?
Oliko vaan pitemmällä takalasilla eli ei ole sitä vent. pöydän peltiluukkua siinä lasin alla eikä myöskään takakaasua ja sen tuomaa laatikkoa/uloketta vas. likasuojassa ulkopuolella. Joko se siis noilla muutoksilla luetaan "metsäohjaamoksi" vai oliko muutakin
Muuten en ole noita niin seurannut, mutta ainakin muutamissa ajamissani ja muuten näkemissäni saturais sarjalaisiss se metsäohjaamo on ollut. Millainen se normaali versio mahtoi olla?
Oliko vaan pitemmällä takalasilla eli ei ole sitä vent. pöydän peltiluukkua siinä lasin alla eikä myöskään takakaasua ja sen tuomaa laatikkoa/uloketta vas. likasuojassa ulkopuolella. Joko se siis noilla muutoksilla luetaan "metsäohjaamoksi" vai oliko muutakin
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
- Viesti:
itte on tullu ajettua puuta 6600-2/4 8210 foorteilla ja 1164 kontulla
855 ja 6900 vallulla. ainakin toi 55 koppi oli niin ahdas ettei siinäkään saanut hyvää ajoasentoa kun ei sopinut kokonaan kääntymään ympäri siis jaloille ei ollut paikkaa
6900 on ollut näistä tilavin mutta kuka idiootti keksi että istuin kääntyy oikean kautta ympäri? vanhana traktorikaivuri kuskina aina pyrkii kääntymään vasemman kautta kun se on luonnollisempi kääntymis suunta kaivureiden jälkeen. ja muutenkin?
toinen puute on ollut tuo tasaisen lattian puute lattian takaosahan on korkeammalla mitä se on istuimen edestä. onko hytin nostaminen 10cm vaikeaa insinööreille? kun jalkaterät on ylöspäin ilkeä istua. tuttu olikin poistanut 6400 alemman lasin saadakseen lisää jalkatilaa vaikkei iso mies olekkaan mutta ajaa traktorillaan vain metsässä kärryn tai sykkeen kanssa. nämä kaksi asiaa muuttamalla tulisi jo todella parempi ergonomia metsäajoon.
itsellä oli n-h6640 metsäohjaamolla oli toinen mitä olen livenä nähnyt
traktorissa oli täydellinen pohjapanssarointi etuakselin takaa taka-akselin etupuolelle oli todella hyvin tehty sileämpi pohja kuin vallusssa.
sisältä oli työkalulaatikko poistettu ja käsijarrukahva siirretty oikealle puolelle että sopii kääntymään paremmin.
alempi lasi oli poistettu ja tilalle tehty lisää jalkatilaa noin30 cm.
latiassa oli pienet n15x15x3cm kohoumat nostolaitteen takia mutta olivat istuimen sivustoilla joten eivät vieneet jalkatilaa kuormaus asennossa.
c-pilarin ja takalasin väliin oli tehty sivustakatsoen kiila malliset palat täten takalasin etureunan ja karmin välissä oli tilaa 30cm lisää. venttiilipöydälle tai esiohjaus kahvoille oli omat reikänsä tasaisessa kohdassa.
polville ja jalkaterille oli hyvin tilaa ainut miinus oli että polvet oli melko korkealla koska takatilan lattia on noin 25cm korkeammalla mitä istuimen etupuolella. tämähän muutos on tehty maatalous ohjaamoon mitä ei ole alunperin suunniteltu metsäajoon. ihmeen toimivan ovat vaan saaneet jollain konepajalla väsätyksi. valmistajaa en tiedä mutta olisiko sama joka tekee caseen nykyään muutos töitä.(siis uusiin)
myin pois kun en enää tarvinnu tuon kokoista traktoria hukkaan se hytti olis menny näillä omilla metsäajoilla. metsäkärryn eteen se menikin ostaja olikin pelännyt että joutuu siirtymään toiseen merkkiin.
itse tulitehtyä virhe kun kokeilin lokomon 910 ei oo tehny kauheesti enää traktorilla mettään lähtee traktorilla. pitänee katella joku tollanen vähintään 30000h ajettu.
foorteihin ei tietojeni mukaan ole saanut metsä ohjaamoa mutta monet niistäkin sellaisen ovat kyhänneet mitä koneviestissä esitelty
855 ja 6900 vallulla. ainakin toi 55 koppi oli niin ahdas ettei siinäkään saanut hyvää ajoasentoa kun ei sopinut kokonaan kääntymään ympäri siis jaloille ei ollut paikkaa
6900 on ollut näistä tilavin mutta kuka idiootti keksi että istuin kääntyy oikean kautta ympäri? vanhana traktorikaivuri kuskina aina pyrkii kääntymään vasemman kautta kun se on luonnollisempi kääntymis suunta kaivureiden jälkeen. ja muutenkin?
toinen puute on ollut tuo tasaisen lattian puute lattian takaosahan on korkeammalla mitä se on istuimen edestä. onko hytin nostaminen 10cm vaikeaa insinööreille? kun jalkaterät on ylöspäin ilkeä istua. tuttu olikin poistanut 6400 alemman lasin saadakseen lisää jalkatilaa vaikkei iso mies olekkaan mutta ajaa traktorillaan vain metsässä kärryn tai sykkeen kanssa. nämä kaksi asiaa muuttamalla tulisi jo todella parempi ergonomia metsäajoon.
itsellä oli n-h6640 metsäohjaamolla oli toinen mitä olen livenä nähnyt
traktorissa oli täydellinen pohjapanssarointi etuakselin takaa taka-akselin etupuolelle oli todella hyvin tehty sileämpi pohja kuin vallusssa.
sisältä oli työkalulaatikko poistettu ja käsijarrukahva siirretty oikealle puolelle että sopii kääntymään paremmin.
alempi lasi oli poistettu ja tilalle tehty lisää jalkatilaa noin30 cm.
latiassa oli pienet n15x15x3cm kohoumat nostolaitteen takia mutta olivat istuimen sivustoilla joten eivät vieneet jalkatilaa kuormaus asennossa.
c-pilarin ja takalasin väliin oli tehty sivustakatsoen kiila malliset palat täten takalasin etureunan ja karmin välissä oli tilaa 30cm lisää. venttiilipöydälle tai esiohjaus kahvoille oli omat reikänsä tasaisessa kohdassa.
polville ja jalkaterille oli hyvin tilaa ainut miinus oli että polvet oli melko korkealla koska takatilan lattia on noin 25cm korkeammalla mitä istuimen etupuolella. tämähän muutos on tehty maatalous ohjaamoon mitä ei ole alunperin suunniteltu metsäajoon. ihmeen toimivan ovat vaan saaneet jollain konepajalla väsätyksi. valmistajaa en tiedä mutta olisiko sama joka tekee caseen nykyään muutos töitä.(siis uusiin)
myin pois kun en enää tarvinnu tuon kokoista traktoria hukkaan se hytti olis menny näillä omilla metsäajoilla. metsäkärryn eteen se menikin ostaja olikin pelännyt että joutuu siirtymään toiseen merkkiin.
itse tulitehtyä virhe kun kokeilin lokomon 910 ei oo tehny kauheesti enää traktorilla mettään lähtee traktorilla. pitänee katella joku tollanen vähintään 30000h ajettu.
foorteihin ei tietojeni mukaan ole saanut metsä ohjaamoa mutta monet niistäkin sellaisen ovat kyhänneet mitä koneviestissä esitelty
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa