metsäohjaamo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Niin ja masinisti hinta tuossa lisää "edullisia"
http://www.nettikone.com/709228
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Katselin noita ilmoituksia ja totesin että minullahan onkin paljon arvokkaampi traktori kuin luulinkaan.
MF265
Viestit: 2071
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Oikein kunnollista mehtäohjaamoo ei oo vielä Valametissakaan ollu. 05- ja Mezzo-sarjan kopissa on hyvät takatilat kuormainkäyttöön, mutta muuten pikkusarjan ohjaamo on paremmin suunniteltu mehtään. Ylöspäin kapeneva, kiilamainen muotoilu, hyvä näkyvyys ja vahvat askelmat. Vähän isommat takatilat ja taakseajolaitteet kun vielä olis...
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Ai satasarjan? Polves suussa penkin saa ympäri kai jos siinä meinaa samalla istuakin.Kuitenkin penkin kääntö tapahtuu ilman että penkillä istuu samalla penkkiä edestakas liikuttamalla ja samalla kääntäen en tiedä kuinka se alunperin on suunniteltu :?Käytännössä kuitenkin penkillä ollaan polvillaan niin kuin tavallisissa hyteissäkin penkinnkäännöstä johtuen että semmoisia "metsä hyttejä" Metsäversion hytissähän on se loveus ainakin ulospäin taitaa olla takakaasua varten ja ketjujen käytön hankaloittamiseksi :evil: Joilla on metsämallin hytti satasarjassa (taitaa olla käytännössä kaikissa yhtään normaali hyttiä en ole nähnyt) sanovat että normaali oisi maatalous käytössä parempi.
MF265
Viestit: 2071
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Nii 100- ja A-sarjan ja edeltäjien ohjaamoo tarkotin. Itellä 665:ssa on pyörivä istuin, mutta ei mehtäohjaamoo. Kuormatessa istun sivuttain penkillä, ei se nyt niin paha asento oo, kun ei kauan kerrallaan tarte siinä olla. Vasemmalla jalalla ylettää painamaan kaasua. Mehtäajossa nipun nostaa aina niin äkkiä kyytiin, että ei siinä istuinta toinna pyöritellä. Eri asia tietysti semmosissa toissä, joissa kuormataan kauemmin paikallaan. Niinkun nyt pinolla purkaissa.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Näin pari päivää sitten 02-sarjalaisen, johon oli tehty metsäohjaamo. Hyvin sopi penkki pyörimään ja lattia oli tasainen taakse asti. Tosin nostolaite pitää tuohon versioon tehdä erilainen, mutta siitäkin saa ihan hyvän. Laittaa vain samanlaiset nostosylinterit kuin 05-sarjassakin. Tuolla ohjaamolla sopii metsässä jopa liikkumaan, ei tarvitse puita kaataa pois tieltä, että ohjaamo sopisi välistä.

Itsellä on 465 "metsäohjaamolla". Se penkin kääntäminen 191 senttiselle on mielenkiintoinen operaatio. Ahdasta on joka ikiseen suuntaan ja lattiakin on takapuolella niin korkealla, että hommasta ei tule juuri mitään. Varmaan alle kymmenen kertaa on penkki käännetty taka-asentoon koneen iän aikana. Onneksi on terve ja hyvä selkä. Voi omat kuormaamiset tehdä korkkiruuviasennossa ongelmitta. Jos ajoa olisi paljon, voisi asia alkaa haitata. Sillon varmaan rakentaisin 02-sarjalaisesta metsäversion tasaisella lattialla.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Ihmettelen vaan miksi tämä on siirretty myöskin tuonne sekalaisia osastoon ja nyt osa näyttää kirjoittavan sinne ja osa tänne kone-puolelle. On vähä vaikee seurata kun kiinnostaa asia.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Joskus on tullu koitettua tota Fiatin 80-90 metsä ohjaamoo, mahtu aika hyvin, JD:n uus malli oli paljo ahtaampi. Niin joo joskus kattelin massikkaa vaihtokone rivis tais olla 3080 penkin kääntö ahdas. Niin ja natikois mahtuu kääntään aika hyvin.

Valmeteista parhaita on mezzo, mega, hitec, x-, xm-, m-, t- ja n-sarjojen hytit on parhaita jalkatilojen ja penkinkäännön osalta, jos huomioidaan vain vanhempien t- ja n-sarjojen hytit, siis ne jossa penkki kääntyy oikean kyljen kautta. -05:set ei tietenkää huonoja oo.

Mää kauheesti imettelen että pidetään kauheeta meteliä siitä leveestä hytistä, mä kyllä mahdun 8400 Valmetilla vaikka se on 6 mukinen, eikä ajourat oo mitää valtavia, jos ei usko niin voi tulla kattoon mettää josta oon ajanu. Suurin ongelma oli että ajourat oli niin huomaamattomia ettei niitä meinannu löytää.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Itse mahdun hyvin pyörimään notkeilla kengillä natikassa, mutta olenkin pitkä ja hoikka ja melkoisen notkea, tottunut kiipeilemaan raksalla...

Mutta ahdas se on leveyssuunnassa oikeasti vähän jykevämmälle ukolle.

Tuosta ohjaamon leveydestä. Oikeastaan minusta tärkeämpää on se että olis aisaohjaus kärryssä, sehän se ensiksi tökkää. (kaikilla ei ole)
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
maurij
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 5:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maurij »

Itse olen omaani edelleenkin tyytyväinen :mrgreen:. Ei se leveys kyllä ole mikään ongelma, ja aisaohjattava yhdistelmä on metsässä aikamoinen kärmes.
Näin ne näitä paljo laittaa.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Sitä olen ihmetellyt, miksi sitä kaasua pitää saada metässä takaa rumpattua? Työkierrokset vain päälle, esim. 1400 - 1600 käsikaasusta ja mättämään? Kuitenkaan kun taakseajolaitteita ei monellakaan ole, niin en ole vielä ymmärtänyt sitä jalkakaasua... :roll:
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

valmet_500 kirjoitti:Sitä olen ihmetellyt, miksi sitä kaasua pitää saada metässä takaa rumpattua? Työkierrokset vain päälle, esim. 1400 - 1600 käsikaasusta ja mättämään? Kuitenkaan kun taakseajolaitteita ei monellakaan ole, niin en ole vielä ymmärtänyt sitä jalkakaasua... :roll:
Se on hyvä mekaanisen pöydän kans esim. jatkeen ja muiden isojen/pitkien sylintereiden kans saa lisää nopeutta ja taas pienten nopeiden toimintojen kans saa himmattua, kuuten kääntö. Jos on sähköpöytä saa jokaisen toiminnon säädettyä mieleisellään tavalla, jolloin kierroksia ei tarvi säätää. Ja jos pumpun tuotto kuormaajaan nähden on niin pieni ettei äkäsiä liikkeitä pääse syntymää ja kuormaaja liikkuu tasasen verkkasesti ei sille ole tarvetta.

ps. ittellä ei oo takakaasua enkä tee jos ei tuu taakse ajoa.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Puomin nosto on yleensä aika hidas verrattuna muihin toimintoihin. Sen nopeuttajana jalkakaasu on hyvä.
Juhaa
Viestit: 548
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhaa »

Mitä laki muuten sanoo tuosta tavallisen hytin muuttamisesta metsähytiksi?

Itselläni on mf-365 ja siinä perässä kärry. Mettästä viittii puut koota vielä pois niin että on polvillaan penkillä, mutta pinolla rupee korpeemaan armottomasti. Sitten siitä takalasista ei näy tarpeeksi ylös, jolloin joutuu kurottelemaan ja olemaan niska väärässä ja muutenkin ihme asennoissa. Niskat vetää kyllä aika tavalla jumiin, jos päivänkin joutuu ajamaan puita.

No miettinyt olen, kuinka saisin vehkeseen rakennettua penkin käännön ja jalkatilat taakse. Lisäksi hyttiä täytyisi nostaa ja laittaa jonkinlainen ikkuna kattoon.

Vaikea tehtävä tuo metsähytin rakentaminen olisi ainakin tohon malliin. Tulisi suuria ongelmia hydrauliikan liittimien ja nostolaitteiden kanssa.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

En ole kyllä kokenut tarvetta takakaasun käyttöön ehkäpä juuri sen takia kun penkillä ollaan polvillaan :lol: kääntö ominaisuuksista ja tiloista johtuen. No rehellisesti sanottuna pistän sen verran käsikaasulla kierroksi että toimii ripeästi ja lohkona on mekaaninen lohko "poronsarvi" ohjauksella ranteet kipeänä äkkiseltään :evil:
Jaahaa
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: EP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahaa »

Kyllä se takakaasu just esim tuossa puomin nostossa kivasti joskus jouduttaa millisekunteja... Ittellä ennen kun viiatilla ajeltiin mettähommia niin tuli vaan istuttua korkkiruuvilla ja samalla polettua jalaka kaasua oikeella jalalla. Nykyään kun on tua valametti niin laitan vaan käsikaasua jonnekkin 1500 jenkaan.
Oma kuormaaja kun on vaan itte tehty niin ei oo sylinterin mitotuksessa tai muussa mitotuksessa huomiootu mitenkään tuota nopeutta tms, niin oonkin alakanu haaveelemaan sähköpöydästä, olis niitä säätöjä... Sanokaas kannattaasko, vai olisko sittenkin tavallinen hydraulinen esiohjaus paikallaan (hintaeroa n 900 €) kun alakaa toi pöytäjumppakin jo ottaa kupoliin...
TK
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TK »

Lakihan kieltää kaiken rakentelun, eli artisti maksaa. Traktori on tyyppikatsastettu maatalousohjaamolla, jolle on tehty kaatotestit. Ittesähän saa tappaa miten tahansa, se ei kiinnosta kun korkeintaan vakuutusyhtiötä kalliin henkivakuutuksen yhteydessä. Mutta jos vieras kuljettaja tai seuraava omistaja sattuisi traktorin kaatuessa kuolemaan tai loukkaantumaan, voidaan ruveta selvittämään onko muutoksista aiheutunut haittaa kantaville suojarakenteille..Epätodennäköistä tietysti, mutta mahdollista.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Tein yhteen Valmetin 6600 Mezzoon, joka oli varustettu taakseajolaitteilla, siihen takoahjauspyörän säätölaitteen yhden ylimääräisen loven puoleen niitä kahta alkuperäistä. Näin ratti sai pysyä koko ajan samassa asennossa.

Takalokasuojien kaarista leikkasin koko kaarien reunoista 10 cm pois, kaaren viipalet sitten pikakiinnityksillä mukaan, niin sai riisua metsässa pois.

Ja istuimeen molemmat nostettavat käsinojat.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Ei kai laki kiellä kunhan ei satu niihin kantaviin rakenteisiin, eli jos esim lasikuitusen tai muovisen kattokuomun pienistää ja laittaa lasia tilalle. Taka jalkatilan osalta yleensä ne on ohitta pelliä muovia tai lasikuitua, joten sen uudelleen muotoilu ei heikennä hyttiä ja tuskin siitä tulee sanomista. Hydrauliliitimet ei oo ongelma mutta nostolaite usein on, liittimet saa vietyä letkulla vaikka katolle.

Sitte jos joutuu muuttaan jotain joka vaikuttaa vähänkin kantavalta se pitää tehdä vahvempi mitä alkuperänen, ja pyytää vaikka joku joka on hitsannu luokat hitsaahan ne kohdat.

Kai muutoskatsastus onnistuu traktoris yhtä hyvin kun autoski.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Juhaa
Viestit: 548
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhaa »

Miten noihin yleensä on tehty siihen metsähyttiin takajalkatila? Ainakin tossa 365:ssä takaosan pellit ovat lähellä itse traktorin runkoa. Vai onko takajalkatila ikäänkuin ohi traktorin rungosta, nostolaitteiden päällä?

Vai onko noissa nostettua penkki niin paljon korkeammalle, että on saatu siten tilat? tähän en usko, mutta kysympä kuitenkin :D

Sitten siihen tarvitaan vielä tilaa, että mahtuu kääntämään jalat sivun kautta taakse, eli myös penkin sivuun täytyisi tehdä lisää tilaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, Bing [Bot], EKo, Garymies, Google [Bot], Semrush [Bot] ja 45 vierailijaa