traktori rekisterissä vuosia vaikka myyty

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kurvaaja
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 2:43 pm
Viesti:

traktori rekisterissä vuosia vaikka myyty

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Terve

Törmäsin seuraavanlaiseen ongelmaan:

Traktori, joka luultiin olevan pois rekisterissä onkin rekisterissä. Kone on ilmeisesti ollut nyt rekisterissä olleella viimeeksi 20 vuotta sitten... rekisteriin merkitty omistaja on myynyt koneen vaihtokoneliikeelle, ja ei ole siitä sen koommin kuullut.

Mitäköhän kuluja rekisterissä olleelle on koneesta syntynyt tänä aikana? jos nimittäin on syntynyt on se todelinen ongelma...

Omiin nimiin saamiseen onkin vain yksi keino saada kyseiseltä trekisteriin merkityltä luovutuskirja...

Onko kellään tällaisesta kokemusta, lähinnä noiden verojen ja vakuutusmaksujen osalta?
-----------------------
Valmet 710 mkII -72 + UM 355
Belarus 425 Progress -84
DT 75B -73
Cat D6B - 62
Gradall M-2460 pyöräalustainen luiskakaivinkone
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Mitenkäs tuo asia ilmeni?
Tarkoitan sitä että muistikuvieni mukaan traktoreita saattaa olla rekisteröity
samoilla runkonumeroilla.
Eli kaksi eri traktoria ja molemmilla sama runkonumero papereissa.

Tossa tapauksessahan jos menee konttorille pelkän runkonumeron kanssa niin sanovatten vissiin että tämmönen on jo rekisterissä?

Olet siis ilmeisesti traktorin nykyinen omistaja?
Jos sinulla on traktorista joku kauppakirja / luovari niin ei sinulle tuosta huom. pitäisi mitään tulla.

Ja sille rekisteriin merkitylle omistajallehan pitäis olla menny vakuutusmaksuja jos ei kerran ole asianmukaisesti rekisteristä poistanut?

Semmonenkin tulee äkkiä mieleen että jos traktori on joskus varastettu ja viety koneliikkeeseen ilman kilpiä ns. paperittomana vaihdossa.
Paskempi juttu sitten.
Kurvaaja
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 2:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Terve

Joo olen nykyinen omistaja... Kysyin trafin asikirjapalvelusta runkonumerolla ja sain tiedon rekisteriin merkitystä omistajasta. Rekisterinumerollakin löytyy sama heppu(rekkari siis siitä trafin asikirjasta). Soitin kyseiselle kaverille ja se sanoi että on myynyt sen aikoja sitten pois.... Lupasi kirjoittaa lapun jossa se siirtyy minulle, mutta kunhan rakkineesta ei tule mitään kuluja. Kone on kyllä 96% varmuudella sama kone ensinnäkin on minun tietojeni mukaan ostettu 10v sitten noin 20km päästä missä rekisteriin merkittyomistaja asuu ja muutenkin kaikki tuntomerkit täsmää.

Eli kun ei tuo traktorien rekisteröinti ym ole tuttua, autopuoli on selkeämpää... niin voiko traktorin laitta siten seisomaan että kilpiä ei palauta mutta mitään kuluja ei tule...

Täytyy kysyä vakuutusyhtiöstä joka trafin asikirjassa on että mitä faktaa niillä asiasta on!
-----------------------
Valmet 710 mkII -72 + UM 355
Belarus 425 Progress -84
DT 75B -73
Cat D6B - 62
Gradall M-2460 pyöräalustainen luiskakaivinkone
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Naapuri myi traktoriaan joka oli liikkeen varastovakuutuksessa edelleen,vaikka oli hänellä liki 20 vuotta.Soitteli ja selvitteli asiaa vakuutusyhtiöltä,sillähän oltiin lykkäämässä kunnon laskua perään.
Jostain kävi ilmi et kone kun on ollut todistettavasti yhdellä ja samalla omistajalla viimeiset 10 vuotta asiat on helppo hoitaa.Häneltä löytyi ostokuitti ja liike teki vielä luovarin perään,ei tullut ylimääräisiä maksuja.

Jos kone on edelleen kilvissä niin joku maksaa vakuutuksen.Mielenkiintoinen haaste,kerro kuinka päättyy.
Ennen haalarinkaulus rasvassa kuin kravatin reunus paskassa.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Kyllähän autoon pystyi ainakin jäämään kilvet vaikka rekisteristä poistuikin,
mutta traktori voi kyllä olla eri asia.
Äkkiä vois kuvitella että jollekkin tuosta voi jotain kuluja tulla, mutta miksei edellistä omistajaa ole laskutettu aikoinaan jos ei ole poistanut rekisteristä?

Mulla kävi sillain että ostin traktorin jossa edellisellä omistajalla oli joku vapaa-ehtoinen vakuutus liikenteen lisänä, sepä ei katkennutkaan siltä vaikka otin sen heti omiin nimiin ja luovarit tehtiin molemmille.
Soitteli vuoden perästä ja kirosi etten ole ottanut traktoria nimiini eikä saa vakuutusta poikki.

Asia ilmeisesti selvisi sillä ensimmäisellä puhelulla koska sen koommin ei ole myyjästä kuulunut.
Konttorilla sanoivat että joskus tämmösiä tapauksia ilmenee missä vapaa-ehtoiset vakuutukset eivät katkea omistajan vaihdoksen yhteydessä.
Tarkkana saapi olla.

Toivottavasti saat traktorisi papereihin eikä ylimääräisiä kuluja aiheudu.
+++
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja +++ »

Traktori on ollut ilmeisesti vakuutettuna, mutta vakuutukset maksamatta. Näin asian näkee Liikennevakuutuskeskus.
Tästä seuraa, että kun rekisteröit traktorin nimiisi, lähtee samalla tieto katsastustoimipaikan tietokoneelta Vakesin Liikennevakuutuskeskuksen tietojärjestelmään, ettei edellinen omistaja ole maksanut vakuutusmaksuja. Tämä uusi järjestelmä tuli voimaan rekisteröintiuudistuksen myötä muutama vuosi sitten. Lasku tulee edelliselle omistajalle, ei sinulle ! Sinun on noudatettava normaalia 7-vuorokauden rekisteröintiaikaa. Kannattanee olla yhteydessä myyjään, ettei tee tälle isoa laskua ilman lupaa ja sopia asiasta.
Liikennevakuutuskeskus lähettää vastikemakulaskelman seuraavan perusteen mukaisesti:

http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/mo ... ll&C=29687

Em. sivuilta saadun tiedon mukaisesti voi laskea kannattako traktoria rekisteröidä ollenkaan. (Riippuu tietenkin traktorin arvosta jne.)

Ovat tuolla jäykkiä tekemään muutoksia, asioin siellä jokunen vuosi sitten erään lakimiehen kanssa. Joutuivat kuitenkin perumaan aikeensa, kun asia oli ennakkotapausluonteinen, eikä virhe ollut myyjän (entisen omistajan) tekemä. Eivät olleet lakiuudistuksessa arvanneet ottaa juuri tätä virhemahdollisuutta ollenkaan huomioon.

Traktorin ja työkoneen rekisterikilven voi palauttaa katsastustoimipaikkaan ja ottaa pois rekisteristä, jolloin katkeaa liikennevakuutuskin. Uudelleen rekisteröitäessä annetaan uusi rekisterikilpi ja liikennevakuutus on tietenkin otettava.

Autoillahan on sama rekisterikilpi koko sen eliniän aina lopulliseen rekisteristä poistoon saakka.
Koneita kokoluokassa 0,04 litrasta >10 litraan...
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kannattaa myös varmistaa, etteivät yritä periä vanhentuneita maksuja. Kysyin kerran eräästä yli 20 vuotta sitten rekisteristä poistetusta autosta, onko dieselveroja maksamatta. Ei ollut, mutta vaikka olisi ollutkin, olisivat kuulemma jo vanhentuneet, eli ei olisi tarvinnut maksaa, vaikka jotain olisikin ollut rästissä.

Mun mielestä on kummallista, jos traktori on jonkun nimissä, niin miten voi jäädä vakuutusmaksuja maksamatta? Eikös ensin pidä ottaa vakuutus ja vasta sitten laitteen saa rekisteriin, joten mun mielestä vakuutusyhtiö on jotain sössinyt, jos ei ole asiasta ennen älähtänyt. Eihän vakuutusta ole voinut saada poikki, jos kerran on ollut rekisterissä.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
+++
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja +++ »

Jarkko kirjoitti:Kannattaa myös varmistaa, etteivät yritä periä vanhentuneita maksuja. Kysyin kerran eräästä yli 20 vuotta sitten rekisteristä poistetusta autosta, onko dieselveroja maksamatta. Ei ollut, mutta vaikka olisi ollutkin, olisivat kuulemma jo vanhentuneet, eli ei olisi tarvinnut maksaa, vaikka jotain olisikin ollut rästissä.

Mun mielestä on kummallista, jos traktori on jonkun nimissä, niin miten voi jäädä vakuutusmaksuja maksamatta? Eikös ensin pidä ottaa vakuutus ja vasta sitten laitteen saa rekisteriin, joten mun mielestä vakuutusyhtiö on jotain sössinyt, jos ei ole asiasta ennen älähtänyt. Eihän vakuutusta ole voinut saada poikki, jos kerran on ollut rekisterissä.
Olen samaa mieltä vakuutusyhtiöiden toiminnasta.

Lienee tuo tapausten kulku ollut yleensä tällainen:

Uusi ostaja ei ole ollenkaan rekisteröinyt traktoriaan/rekisteröitävää työkonettaan. Myyjä on luovutustodistuksen turvin päässyt eroon vakuutusmaksuistaan.
Vakuutusyhtiö ei ole voinut lähettää sille uudelle omistajalle vakuutusmaksua. kun kone ei ole virallisessa rekisterissä vaikka uuden omistajan tiedot luovutustodistuksessa ilmenisivät. Onhan hän voinut koneen jopa purkaa tai muuten hävittää. Ja eihän ostaja saa sitä rekisteristä poiskaan , kun ei ole virallisesti sen omistaja, ja ei ole sitä nimiinsä koskaan ottanut ja sanktiot vielä lisäävät haluttomuutta.

Näitä "papereiltaan epäselviä" traktoreita ja työkoneita on aika paljon vieläkin. Yksi syy lienee ollut käsitys ettei traktoria tarvitse rekisteröidä jos ei aja yleisillä teillä, näinhän enne oli tapana puhua. Vakuutuslainsäädäntö on kiristynyt ja aika muuttanut lakeja ja tapojakin.

Tämä Vakesin toiminta tyypillistä Suomalaista laintulkintaa, onhan sillä lainvoimainen ja hyväksytty toimintavaltuus. Eikö uudistuksen olisi voinut toteuttaa siirtymäajan puitteissa ja informoimalla muutoksesta. Viisi vuotta olisi riittänyt, niin lähes kaikki "villit" koneet olisi tullut rekisteriin ilman sanktion pelkoa ja vakuutusmaksut juoksisivat jatkuvasti vakuutusyhtiöiden tileille.
Koneita kokoluokassa 0,04 litrasta >10 litraan...
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Kalliiksi käy jos ei kirjaa omiin nimiin... Kokemusta unohduksesta moottorikelkasta. En suosittele.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

+++ kirjoitti:Näitä "papereiltaan epäselviä" traktoreita ja työkoneita on aika paljon vieläkin. Yksi syy lienee ollut käsitys ettei traktoria tarvitse rekisteröidä jos ei aja yleisillä teillä, näinhän enne oli tapana puhua. Vakuutuslainsäädäntö on kiristynyt ja aika muuttanut lakeja ja tapojakin.
Mulla itselläni on isäni vanha Major, joka on poistettu rekisteristä ulkoa muistellen 70-luvun lopulla, rekisterikilpi palautettu. Rekisteröin sen viime kesänä omiin nimiini ja mitään seuraamuksia ei kenellekään ole tullut. Eli olisiko nykytulkinnan mukaan traktorilla silti pitänyt olla vakuutus koko tuon ajan? Ei mun mielestäni. Jos olisin rekisteröinyt traktorin vasta tänä kesänä, olisiko jollekin nyt tullut nippu laskuja? Mitenkäs vuonna kivi ja keppi rekisteristä poistetut autot? Autothan pitäisi rekisteröidä muutaman päivän kuluessa ostohetkestä, mutta entäs sellaiset autot, jotka ovat poissa rekisteristä ja ostohetkellä on tullut auton mukana vain nippu luovareita vuosien varrelta ja joku todella vanha rekisteriote? Ei kai nekin olisi pitänyt rekisteröidä heti oston jälkeen?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Eihän siinä mitään ongelmaa olekaan jos se on aikoinaan asianmukaisesti poistettu rekisteristä. Sen jälkeen se on saanut vaihtaa omistajaa vaikka kuinka monta kertaa ennen uudelleen rekisteröintiä, kunhan löytyy joku paperi millä omistusoikeus sitten todistetaan.

Vakuutusyhtiö siinä pistää hanttiin, kovana vaan että laite on ollut minulla tietystä päivästä alkaen, siitä lähtien maksan vakuutukset, perikää vanhat mistä peritte.....omaa sössimistännehän se on jos ette ole huomanneet aiemmin.
+++
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja +++ »

Nimimerkki "Jarkon" tapauksessa on menetelty aivan oikein. Kilvet on palautettu ja silloin traktori on poistunut rekisteristä. Sen voi myydä vaikka viidellä eri luovutustodistuksella eteenpäin, kun vain on poistettu rekisteristä, eikä siinä pitäisi olla Vakesilla laskutuksen mahdollisuutta.
Sama on tietenkin autoilla, ennen rekisteröinnin lakiuudistusta rekisteristä poistetut autot saa rekisteriin ilman hyvitemaksua Vakesille. Nehän on poistettu rekisteristä aikoinaan. Väliluovutustodistuksia voi olla rekisteristä poiston aikana.

Autojahan ei lakiuudistuksen jälkeen ole saanut pois rekisteristä, vaan ne olisi muutettava heti 7-vuorokauden sisällä uudelle omistajalle, vaikka ne olisivat poistettu liikennekäytöstä nykytermin mukaisesti. Liikennekäytöstä poisto on eri asia kuin rekisteristä poistaminen jota ei saa poistettua muutoin kuin "romuutustodistuksella", auton tuhoutuessa tai joutuessa esimerkiksi kuntien löytöautojen varastoon usean kuukauden ajaksi.

Lienee täkin uudistus luotu vakuutusyhtiöiden pyynnöstä, autolla on siis vakuutus takana liikenteestä poistamisen aikanakin, mutta ei voimassa.
Aikovat varmaan pian laskuttaa ylläpitomaksua voimassa olemattomistakin vakuutuksista, huhuja on jo kuulunut siihen suuntaan. Pian varmaankin saa varautua muutaman kympin vakuutuksen ylläpitomaksuun vaikka auto on poistettu liikennekäytöstä.
Koneita kokoluokassa 0,04 litrasta >10 litraan...
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

+++ kirjoitti:Pian varmaankin saa varautua muutaman kympin vakuutuksen ylläpitomaksuun vaikka auto on poistettu liikennekäytöstä.
Mä olen kuullut, että joku jo kerääkin tuota ylläpitomaksua.

Mutta tuosta huolimatta heräsi mielenkiinto.... Mulla on pari autoa, jotka ovat luovareitten varassa. Kumpikaan ei ole katsastuskunnossa, mutta rekisteröintihän ei edellytä katsastusta (yhden katsastamattoman auton ostin ja rekisteröin 2 vuotta sitten, on edelleenkin katsastamatta), joten mahtaisikohan 80-luvulla rekisteristä poistetut saada rekisteriin ihan vain paperit vakuutusyhtiössä ja katsastuskonttorilla käyttämällä. Huoli on siis papereitten säilymisestä. Jos autot ovat rekisterissä, ei haittaa, vaikka paperit tuhoutuvat/katoavat jostain syystä. Voisi hommata vaikka alkuperäiset mustapohjaiset rekisterikilvet, jos tunnus on vain vapaana. Tiedän, että maksaa vain muutaman euron enemmän (olikohan 5 euroa), kuin seuraavana katsastuskonttorin hyllyssä vapaana olevat kilvet.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
+++
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja +++ »

Kyllä 1980-luvulla rekisteristä poistetut autot pitäisi saada rekisteriin ihan kivuttomasti katsastuskonttorilla. Tietenkin tarvitaan luovutustodistus omistan vaihdoksesta ja mielellään se vanha rekisteriote. 1980-luvulla rekisterissä olleista autoista kyllä löytyy Ake:sta tarvittavat tiedot ja ovat katsastustoimipaikan katsottavissa tietokoneillaan. Rekisteriotteessa 1980-luvulla oli mainita "Tunnusmerkit palautettu ja ajoneuvo poistetaan rekisteristä pvm:nä xx /xx/198x." Silloin asioitiin näissä asioissa poliisilaitoksella, jossa leimattiin tuo em. teksti ja allekirjoitus.

Katsastuskonttorilla saa vakuutuksen autoon mihin vakuutusyhtiöön tahansa. Samalla voi auton siirtää "liikennekäytöstä poistetuksi", eli toimenpiteellä saadaan vain omistajatiedot TraFi:n ajoneuvorekisteriin. Vakuutus pysyy taustalla siinä vakuutusyhtiössä johon sen on merkinnyt, mutta vakuutusmaksuja ei mene, vain ylläpitomaksua vuosittain jos vakuutusyhtiö sitä perii.
Kaikki pitäisi voida tehdä katsastuskonttorilla eikä erillistä vakuutusyhtiössä käyntiä enää tarvitse, kuten joskus ennen, kun kaikki käyttävät TraFi:n yhteistä tietokantaa eli vakuutusyhtiöt, katsastus, Vakes jne.

Kyllä mielestäni kannattaa autot siirtää omiin nimiin TraFi:ssa ainakin nyt vielä. Minua eivät ole vakuutusyhtiöt ainakaan laskuttaneet noista seisovista vakuutuksista vuosittain. Vakuutukset ovat pääsääntöisesti yhdessä vakuutusyhtiössä, joten kokemusta koko vakuutuskentästä ei ole.
Toisaalta 1980-luvun rekisteristä oikeaoppisesti poistettu eli poliisilaitoksen leimalla poistetun auton pitäisi säilyä ilman minkäänlaista pelkoa Vakesin perimästä vakuutusmaksusta jälkikäteen.
Koneita kokoluokassa 0,04 litrasta >10 litraan...
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18654
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tapahtuipa kultaisella 80-luvulla niin, että oltiin traktoria vaihtamassa.
60-luvun alussa taloon tullutta Verkua vaihdettiin Setkaan.
Kauppakirjoja laadittaessa tuli ilmi, että Verku oli reksterikeskuksen mukaan edellenkin myyjäliikkeen omistuksessa.
Vakuutukset ym. maksut oli ostaja/käyttäjä maksanut reilun 20 vuoden ajan.

Pikkuisen piti paperisotaa käydä, mutta asiat lutviutuivat hyvinkin mallikkaasti.
säästellen sippiin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, juntunen, rautakasa, tumpeloko, Tureq, Täpinä ja 58 vierailijaa