intikka 724 moottorin purkaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuljukumi
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 9:40 pm
Paikkakunta: Leinolanlahti
Viesti:

intikka 724 moottorin purkaminen

Viesti Kirjoittaja nuljukumi »

Onkos kellään kokemusta intikka 724 moottorin purkamisesta,kone käyttämättä vuosia ja 1-pytty hörpänny vettä>>>mäntä jumissa.Otin kannen irti ja yritin kaiken maailman myrkyillä mäntää irti mut kiinni on ja pysyy,elikäs minkälainen projekti on purkaa mäntä/kk/putki pois alakautta.Kattelin tuota öljypohjaa että ottasin sen irti,mut äkkiseltään näyttäs että joutuu purkamaan puoli keulaa,mites on.... :cry:
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mihin kohtaan mäntä juuttunu? Jos se on jääny ihan alas, ni sitten on otettava pois putken kanssa. Jos se on ylempänä ja on mahdollista nuijia sitä kohti alakuolokohtaa, ni sitten homma helppo. Joka tapauksessa pitää ottaa öljypohja pois, sillä vaikka saat männän liikkelle, ni putki ja mäntä pittää ottaa pois ja irrotella jumissa olevat männän renkaat ja arvuutella syöpyneen putken kunto.

Siis kaadat polttoöljyä männän päälle ja odotat vaikka viikon, jossei kamala kiire ole. Minä kokeilin kerran semmosta ihmeainetta, kuin Fairy ja silläkin irtos. Sitten vaan sopivan kokoinen koivuhalko männän päälle ja isolla vasaralla tai lekalla päähän ja irtoaa. Katot vaan, että vaihde vapaalla ja mäntä tosiaan pääsee menemään alas.

Mutta kuten sanoin, alaoita öljypohjan irroptuksella koko homma.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
nii-i
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nii-i »

öljypohja pois kansi irti ja juuttuneen pytyn kiertokangen laakerin kansi pois paikaltaan, lukitset muut putket paikoilleen pultilla ja jollain vapaavalintaisella västillä, iso vaihde päälle ja rutkaset sen männän ylös putkineen, sit rälläköit putken kolmeen viipaleeseen melkein läpi aineen ja vähän vasarointia ja meisselillä rällä urasta kiilaamista että putki halkeaa, alumiinimäntä aina entinen jos renkaat ruostunu kii ja koivu klapilla ja moskalla vasaroi päältä vaikka kuin varovasti vaan nii männänrenkaan välit murtuu joko heti tai kuukauden sisään koneen kasauksesta, valurauta männässä vasarointi ei käy männän päälle niin häijysti (esim maamoottorit)
Puavo
Viestit: 226
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 9:55 pm
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Puavo »

Viime keväänä vielä pienten pakkasten aikaan purin kaverin kanssa 724 Natikan moottorin. Kannattaa aloittaa kannen irrottamisesta, sitten öljypohja pois, katso, että kaikki mahdolliset pultit, jotka pitää öljypohjaa kiinni tulevat irrotettua. Meillä ainakin öljypohja oli kovasti liimautunut kiinni ja vaati pitkän aikaa lonkottelua ennenkuin tippui alas. Jouduimme ottamaan myös etuakselin irti. Eli kaikki ne isot pultit edestä irti. Traktori tuettava edestä tietysti hyvin.
Homma voi kuulostaa vaikealta, mutta yllättävän hyvin sen tekee, jos on vähänkin koneita rassannut.
Kun männät on irrotettu kiertokangesta, ne on helppo nostaa (tai lykätä alakautta) pois. Jumittunut mäntä nousee varmasti putkineen. Putket eivät ainakaan omassa koneessani olleet tiukalla, ulosvetäjää ei tarvinnut, vaikka sekin oli tehty. Kaikki laakerit ja putket+männät kannattaa tarkastaa samalla kertaa ja ainakin putkien O -renkaat vaihtaa. Kuviakin remontista löytyy. Jos haluat voin lähettää.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Purin aikanaan Vettä hörpänneen volvon kuorma-auton moottorin. Tein juuri niin kuin nii-i tuossa neuvoi. Kun särkee suosiolla sen putken, säästyvät männät ja voi selvitä männän renkaiden ja putken ostamisella. Männät nousevat putkineen helposti kun avaa kiertokansien laakerikannet ja pyöräyttää varovasti konetta.

Putken särkemisessä kannattaa olla hieman varovainen. Sahasin itsekin putken rälläkällä lähes poikki (männän kohdalta sitä ei voi poikki sahata tain mäntä on entinen). Sitten pistin ryssän meisselin syntyneeseen rakoon ja hakkasin jolloin putki ratkesi sahatusta saumasta ja avautui 10mm.. Homma toimikin hyvin ja irroitin viisi mäntään noin. Yksi olikin niin ruosteessa ettei irronnutkaan helposti, joten kopautin sen suurempia miettimättä putken sivuun vasaralla. Tuloksena putkesta halkesi kämmenen kokoine pala, joka lensi suoraan leukaan ja kimposi siitä käteen. Aika voimalla se tuli sillä leuassa tuntuu vieläkin arpi, samoin kädessä. Jos olisi lentänyt muutaan sentin ylemmäs, niin etuhampaat olisivat lähteneet varmasti. Kannattaa siis satata se putki parista kohtaa halki ja olla hieman varovainen kun sitä halkaisee.
nuljukumi
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 9:40 pm
Paikkakunta: Leinolanlahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuljukumi »

Juu,pitäneen varmaan ruveta valmistelemaan öljypohjan irrotusta,näyttäs siltä et mäntä on ja pysyy putkessa kiinni...Kiitoksia vinkeistä...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarikos ja 39 vierailijaa