Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ke Marras 17, 2021 5:36 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Täs keskustelus on ollu puhetta ainakin sivulla 7 final drivesin / bortaalipyörästöjen öljyjen lisääntymisestä. Omas g-mallis taitaa olla sama ominaisuus. Onko joku tiivistelly joskus näitä, eli uusinu perän ja jarrujen väliset stefat? Onko minkälainen homma, ja saako purettua osiin ilman erikoistyökaluja? Lähteekö nuo limput (jarrut ja bortaalipyörästöt) irti perästä jarru- /vetoakselit mukana, kun pulttiliitokset on avattu näiden välistä?
Muutama natikka
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kellään tietoa 580F laturin koosta? Eri lähteistä riippuen olisi 36-50A? Lucaksen laturi tuo on, mutta ulospäin ei ainakaan irroittamatta näy mitään arvoja.
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Veikkaisin että max 45a. Ihan normaali yleismallin laturi oli uudemmassa G mallissa, ja tuskin tuo vanhempi siitä suuremmin poikkeaa!?
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Onko kukaan vaihtanut tilalle 55-65A laturia? Aika onneton on tuo laturia pyörittävä kiilahihna. Mitenhän jaksaa kestää jos isomman laturin lyö tilalle?
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Miksi pitää vaihtaa isompi?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Vanha alkanut hiipumaan pikkuhiljaa. Pitänyt valita että onko lämppärin puhallin päällä vai valot. Nyt ei lataa enää ollenkaan. Samalla vaivalla/hinnalla tuumin josko laittaisi hieman isomman laturin tilalle.
Asiasta kolmanteen, mites muilla riittää lämmöt hytissä? Itsellä on varsinainen lehmänhönkä (siis silloin kun virrat vielä riitti puhaltimen pyörittämiseen). Moottorin sivupellit on edelliset omistajat hävittäneet. Tarvisi joskus sellaiset uudet tehdä. Vai asentelisiko suoraan kiinan lämmittimen hyttiin?
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
45a piisaa ihan hyvin, jos tuossa ei ole jotan h3 työvaloja tuplana lisää laitettu?
Eli luukas 18acr menee heittämällä paikallee, jos ei alkuperästä meinaa korjata.
Ei se oma lämmityslaite mikää saunan kiuas ole, mut ekana pitää varmistaa että kone lämpenee normaalisti.
Eli luukas 18acr menee heittämällä paikallee, jos ei alkuperästä meinaa korjata.
Ei se oma lämmityslaite mikää saunan kiuas ole, mut ekana pitää varmistaa että kone lämpenee normaalisti.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Lähempi tarkastelu osoitti että laturin remmi on ihan murusina. Voinee olettaa että siinä vika ja laturi on kunnossa. Varmaan vesipumppu myös pyörinyt heikosti.
Onko kellää vinkkiä/kokemusta miten tuon remmin saa helpoiten ujutettua kampiakselin hihnapyörälle? Näyttää äkkiseltään niin työläältä projektilta räntäsateessa suoritettavaksi että jää vaihto ensi kesään ja talven loput lumityöt tehdään lihasvoimin
Vinkkikysymys nro. 2: Mitä muuta kannattaa samalla huoltaa tarkistaa jos tuota joutuu enempi purkamaan remminvaihdon takia?
Onko kellää vinkkiä/kokemusta miten tuon remmin saa helpoiten ujutettua kampiakselin hihnapyörälle? Näyttää äkkiseltään niin työläältä projektilta räntäsateessa suoritettavaksi että jää vaihto ensi kesään ja talven loput lumityöt tehdään lihasvoimin
Vinkkikysymys nro. 2: Mitä muuta kannattaa samalla huoltaa tarkistaa jos tuota joutuu enempi purkamaan remminvaihdon takia?
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Vanhaan viestiin - melkein 3 vuotta kesti Case 580G -mallissa Defan elementti vuotamattomana. Tasotiivisterengas alkoi vuotamaan, tiiviste oli mennyt vain "rikki", katkennut, josta neste sitten valui ulos.
IKH:sta kävin metsästämässä jotain korvaavaa tiivistettä. Tavallisia tiivisterenkaita löytyi, mutta ei tasotiivistettä. Ostin sen tavallisen tiivisterenkaan ja koetin asentaa sillä, valitettavasti sillä asennusta ei saa pitämään.
Katsotaan nyt, mieleen minulla tulee korjaukseksi teflon -teippi, tai liima. Case 580G on toiminut (vähällä käytöllä) luotettavasti, mutta Defa -elementti ei enää vakuuta, tuntuu se tulee seuraavaksi vuotamaan kiristyspultin reiästä, tiiviste ei näytä hyvältä.
Jotta Defa -elementistä saisi kestävän liitoksen, sen pitäisi tiivistää lohkossa olevan (44.5mm) reiän reunoja vasten - ja elementin "tulpassa" pitäisi olla sellainen ura jossa tiivisterengas on paikoilla. Tuo reikä on siis koneistettu tasainen jälki - toisin kuin lohkon ulkokuori - joka on tyypillinen valujälki, koneistamaton pinta, ja jota vasten Defa -elementti koettaa tiivistää.
IKH:sta kävin metsästämässä jotain korvaavaa tiivistettä. Tavallisia tiivisterenkaita löytyi, mutta ei tasotiivistettä. Ostin sen tavallisen tiivisterenkaan ja koetin asentaa sillä, valitettavasti sillä asennusta ei saa pitämään.
Katsotaan nyt, mieleen minulla tulee korjaukseksi teflon -teippi, tai liima. Case 580G on toiminut (vähällä käytöllä) luotettavasti, mutta Defa -elementti ei enää vakuuta, tuntuu se tulee seuraavaksi vuotamaan kiristyspultin reiästä, tiiviste ei näytä hyvältä.
Jotta Defa -elementistä saisi kestävän liitoksen, sen pitäisi tiivistää lohkossa olevan (44.5mm) reiän reunoja vasten - ja elementin "tulpassa" pitäisi olla sellainen ura jossa tiivisterengas on paikoilla. Tuo reikä on siis koneistettu tasainen jälki - toisin kuin lohkon ulkokuori - joka on tyypillinen valujälki, koneistamaton pinta, ja jota vasten Defa -elementti koettaa tiivistää.
Construction King kirjoitti: ↑Ti Loka 08, 2019 8:45 pm Sain tänään IKH:sta tän DEFA -lohkolämmittimenIKH otti myös takaisin Calix -lämmittimen mikä ei mun asennuksessa (oman virheen tai heikon liittimen takia) kestänyt. IKH:ssa hoitivat vaihdon tosi mukavasti, tiedän että kaikissa kaupoissa asiat ei hoidu yhtä helposti. Mulla on tästä ja aiemmista asiointikerroista Vantaan IKH:ssa muodostunut todella kiva kuva.Construction King kirjoitti: ↑La Loka 05, 2019 11:10 pm https://www.ikh.fi/fi/defa-lohkolammiti ... se-d411301
Asennus sujui tällä kertaa helposti. Muutama näkökulma:
- Vastus tekee 90 -asteen kulman mentyään lohkon sisälle. Mulle oli muodostunut kuva, että kulma olisi loivempi, ja tilan kanssa voisi tulla haasteita, mutta tää 90 -asteen kulma on Case 580G -lohkoon täydellinen:
https://aijaa.com/GizAmS
- Muita lähikuvia vastuksesta:
https://aijaa.com/RVCaki
https://aijaa.com/PnQGks
https://aijaa.com/U6L5Zl
- Asennus on helpompi kuin Calix -vastuksen. Tiivistys tulee siitä, että vastuksen ulosjäävä pyöreä osa on isompi kuin 44.5 mm reikä, ja kumitiiviste tiivistää siis lohkon ulkopintaa vasten.
- Defa -elementti tuntuu jämäkämmältä ja vahvemmin suunnitellulta kuin Calix.
- Asennuksen jälkeen kuva
https://aijaa.com/NRS59L
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kas tässä
https://ibb.co/gFVX8nT
https://ibb.co/1XSY3YM
Ei Defan uudelleenasennuksesta hyvä mieli jäänyt. Haasteita oli, kun alkuperäinen tiiviste rikkoutui, uutta sopivaa ei löytynyt. Vääränmallisen tiivisteen laitossa kiristin kiinnityspulttia niin paljon että vastuksen takana oleva raudanpätkä taipui. Koetin siis saada tiivisteen tiivistämään kiristämällä, mutta se rauta mikä on propun toisella puolella taipui. Ajattelin että sen voisi silti asentaa. Puhdistin pinnat huolella, mitä nyt sade haittasi, ja laitoin Sikaflexiä reeeiiilusti. Kiristin ja huomasin se takarauta on liian taipunut, jotta se kiristäisi proppua lohkoon. Kaikki paikat valkoisessa Sikaflexissä väänsin ruuvipenkissä suoraksi vääntynyttä rautaa. Sain raudanpalan melko suoraksi ja Sikaflexin kanssa suoritin ghetto-asennuksen loppuun. Oman käden jälki ainakin näkyy.
Toivottavasti asennus pitää edes vähän aikaa.
https://ibb.co/gFVX8nT
https://ibb.co/1XSY3YM
Ei Defan uudelleenasennuksesta hyvä mieli jäänyt. Haasteita oli, kun alkuperäinen tiiviste rikkoutui, uutta sopivaa ei löytynyt. Vääränmallisen tiivisteen laitossa kiristin kiinnityspulttia niin paljon että vastuksen takana oleva raudanpätkä taipui. Koetin siis saada tiivisteen tiivistämään kiristämällä, mutta se rauta mikä on propun toisella puolella taipui. Ajattelin että sen voisi silti asentaa. Puhdistin pinnat huolella, mitä nyt sade haittasi, ja laitoin Sikaflexiä reeeiiilusti. Kiristin ja huomasin se takarauta on liian taipunut, jotta se kiristäisi proppua lohkoon. Kaikki paikat valkoisessa Sikaflexissä väänsin ruuvipenkissä suoraksi vääntynyttä rautaa. Sain raudanpalan melko suoraksi ja Sikaflexin kanssa suoritin ghetto-asennuksen loppuun. Oman käden jälki ainakin näkyy.
Toivottavasti asennus pitää edes vähän aikaa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Talven jälkeen ensikäynnistys, Case 580G :sta tiputtaa vettä moottorista. Voisiko joku neuvoa, mistä tässä on kyse?
Moottorissa on joku pieni "kurkistusluukku" , josta tulee vettä. Mielestäni luukku ei ole tarkoitettu olemaan "vesitiivis", koska siinä on vain 1 pultti, jota löystämällä luukun saa käännettyä sivuun oikealle tai vasemmalle.
En ole ihan varma mitä nestettä se on, mielestäni vaikuttaa vedeltä ( ei moottorin jäähdytysnesteeltä). Arvelen veden tulo lakkasi sammutettuani moottorin, joka viittaisi veden pinta ei ole luukun tasolla.
Voisko se olla sadevettä tai mitä tässä nyt on tapahtunut? Mitkä ovat korjaavat toimet?
Kuva on moottorin "kuljettajan puolelta", oikealla olisi ohjaamo ja vasemmalla keula. Vettä tulee luukusta joka näkyy suodattimen oikealla puolella.
https://ibb.co/y6G8Z56
Kiitos
Moottorissa on joku pieni "kurkistusluukku" , josta tulee vettä. Mielestäni luukku ei ole tarkoitettu olemaan "vesitiivis", koska siinä on vain 1 pultti, jota löystämällä luukun saa käännettyä sivuun oikealle tai vasemmalle.
En ole ihan varma mitä nestettä se on, mielestäni vaikuttaa vedeltä ( ei moottorin jäähdytysnesteeltä). Arvelen veden tulo lakkasi sammutettuani moottorin, joka viittaisi veden pinta ei ole luukun tasolla.
Voisko se olla sadevettä tai mitä tässä nyt on tapahtunut? Mitkä ovat korjaavat toimet?
Kuva on moottorin "kuljettajan puolelta", oikealla olisi ohjaamo ja vasemmalla keula. Vettä tulee luukusta joka näkyy suodattimen oikealla puolella.
https://ibb.co/y6G8Z56
Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Vauhtipyörältä roiskii vettä. Kytkinkotelon reikä lienee tukossa, alapuolelta
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tuo luukku johtaa vauhtipyörän puolelle,(luukun takaa ajotusmerkki) ja oisko sinne nyt päässy jotain sulamisvesiä, jota vauhtipyörä linkoaaa pitkin seinämiä?!
Vauhtipyöräkotelon alapuolella pitäs olla juorureikä josta vuotoöljyt ym vesi pääsee pois, ja nyt ilmeisesti tukossa.
Usein rejässä haarasokka löysästi, mut en muista miten tuossa, että onko pelkkä reikä?!
Tarkista näkyykö sieltä alapuolelta sellasta pikku reikää, ja rassaa puhtaaksi.
Vauhtipyöräkotelon alapuolella pitäs olla juorureikä josta vuotoöljyt ym vesi pääsee pois, ja nyt ilmeisesti tukossa.
Usein rejässä haarasokka löysästi, mut en muista miten tuossa, että onko pelkkä reikä?!
Tarkista näkyykö sieltä alapuolelta sellasta pikku reikää, ja rassaa puhtaaksi.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Reikä tosiaan johti vauhtipyöräkoteloon. Sen pohjasta löytyi iso pultti (tyyliin 30mm jakoavaimella) jonka avaamalla vettä tuli ulos arviolta pari litraa. En tiedä mistä vesi on sinne päässyt, mutta huojentavaa että ei ollut sen vakavammasta kyse. Kyllähän siinä ajatukset seikkaili syntyvissä syvissä kun vettä valui ja mietin olisiko jotain mennyt pakkasessa rikki.
Kiitos Mikelle ja Tumpille neuvoista. Kaivuri toimii nyt ja kaikki pelaa kuten syksyllä. Kevät-harrasteet jatkuvat!
Kiitos Mikelle ja Tumpille neuvoista. Kaivuri toimii nyt ja kaikki pelaa kuten syksyllä. Kevät-harrasteet jatkuvat!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Niin se olikin, että iso reikä, mut niin pieni josta myös lasketaa turbiinin öljyt pois, siis turbiinissa oma pikkuroppu, joka rassataa tuon rejän kautta auki ja takasin kiinni!?Sen pohjasta löytyi iso pultti (tyyliin 30mm jakoavaimella)
Voi siinä kopassa silti olla jokin pikkureikä, että pääsee tuollaset yllätysvuodot pois, mut ei varmana yhtää muista onko!?
-
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kun vähän kurkit sinne kytkinkotelon päälle hytin etureunan alle, niin todennäköisesti löytyy sellainen kämmenen kokoinen luukku, jonka peittona on tuuletusritilän näköinen levy. Ainakin samanikäisissä DB-Case manuaaliloota kytkinkaaveleissa sellainen on. Todennäköisesti tuossa turbiinilla varustetussakin on. Juuri huomasin tässä talvella, että omassa valmetin turbiinivehkeessäkin on aivan samantyylinen kurkistusluukku.
Sulla on vaan talvella tuiskunnut useamman kerran lunta täyteen se hytinalunen ja sulanmisvesiä mennyt kytkinkoppaan. Hyvä ettet kokeillut pakkasilla käyntiin. Olis voinu vähän kolista tai startti jättää vallan pyörimättä jos turbiini ollu pohjalta jääklimpin sisällä.
Sulla on vaan talvella tuiskunnut useamman kerran lunta täyteen se hytinalunen ja sulanmisvesiä mennyt kytkinkoppaan. Hyvä ettet kokeillut pakkasilla käyntiin. Olis voinu vähän kolista tai startti jättää vallan pyörimättä jos turbiini ollu pohjalta jääklimpin sisällä.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 854
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Jos sieltä kopan pohjalta ei valmista vesireikää löydy,niin itse tekisin sen tuohon isoon tulppaan.
Jonkun 6-8mm reikä keskelle ja siihen sopivan pieni haarasokka.
Eipähän tarvis murehtia enää vesistä vaikka pesurilla tuuppaisi koppaan,niin valuupahan sitten pois ihan iteksiin.
Jonkun 6-8mm reikä keskelle ja siihen sopivan pieni haarasokka.
Eipähän tarvis murehtia enää vesistä vaikka pesurilla tuuppaisi koppaan,niin valuupahan sitten pois ihan iteksiin.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Pientä päivitystä ... käytin kaivuria tänään aamupäivällä noin 45 minuuttia, ajelin vaan hiljakseen edes takaisin pihalla tiivistääkseni maata kohdalta missä oli täytetty kaivanto viime kesänä.
Kiinnitin siinä ajaessani huomiota naaraspuoleiseen mustarastaaseen. Sitä tuntui kiinnostavan kaivurin liikkeet, ja huomasin tutulta tuntuneen huolestuneisuuden käytöksessä. Mietin että ei kai vaan.. Olin myös joskus aikaisemmin huomannut mustarastaan lentävän kaivurin taakse, missä kaivulaite on kiinnitettynä.
Hetki sitten asia alkoi mietityttää, ja palasin kaivurin luo. Takapuolelta kaivuria näki, että ohjaamon alapuolella, jonkun palkin päällä näyttäisi olevan risuja. Sain oikeanpuoleisen takarenkaan etupuolelta työnnettyä päätä kaivurin alle ja ylöspäin, lievästi se säikäytti, kun 30cm silmien edessä katsoi naaraspuolinen mustarastas pesässään istuen. Katosin paikalta niin hiljaa kuin mahdollista.
Toivottavasti pesintä ei sen enempää häiriintynyt. Mulle sopii kyllä odottaa kaivutöiden aloitusta sen aikaa kun kaivuri on mustarastaan koti.
Kiinnitin siinä ajaessani huomiota naaraspuoleiseen mustarastaaseen. Sitä tuntui kiinnostavan kaivurin liikkeet, ja huomasin tutulta tuntuneen huolestuneisuuden käytöksessä. Mietin että ei kai vaan.. Olin myös joskus aikaisemmin huomannut mustarastaan lentävän kaivurin taakse, missä kaivulaite on kiinnitettynä.
Hetki sitten asia alkoi mietityttää, ja palasin kaivurin luo. Takapuolelta kaivuria näki, että ohjaamon alapuolella, jonkun palkin päällä näyttäisi olevan risuja. Sain oikeanpuoleisen takarenkaan etupuolelta työnnettyä päätä kaivurin alle ja ylöspäin, lievästi se säikäytti, kun 30cm silmien edessä katsoi naaraspuolinen mustarastas pesässään istuen. Katosin paikalta niin hiljaa kuin mahdollista.
Toivottavasti pesintä ei sen enempää häiriintynyt. Mulle sopii kyllä odottaa kaivutöiden aloitusta sen aikaa kun kaivuri on mustarastaan koti.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet ja 43 vierailijaa