Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Construction King kirjoitti: Su Elo 15, 2021 10:37 pm Olishan noi kätevät hydrauliletkujen avaamiseen.
En tiedä, kaikki on tähän mennessä auenneet ja mennee kiinni tavallisilla kiintoavaimilla.
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Talumees »

NH kirjoitti: Ma Elo 16, 2021 7:36 am
Construction King kirjoitti: Su Elo 15, 2021 10:37 pm Olishan noi kätevät hydrauliletkujen avaamiseen.
En tiedä, kaikki on tähän mennessä auenneet ja mennee kiinni tavallisilla kiintoavaimilla.
Joskus on liitoksia joihin ei kiintolenkki mahdu. Löytyy ihan kotimaisen traktorimerkin hydrauliikastakin.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Ok, onneksi ei ole tullut tarvittua, ainakaan vielä.
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

kaikki on tähän mennessä auenneet ja mennee kiinni tavallisilla kiintoavaimilla.
Jostain venttiilipöydästä ja pikaliitin ryppäässä joutuu irrottelemaa turhaa viereisiä liittimiä, tai purkamaa jotain muuta tieltä, kun ei tavan kiintoavain eikä jakari taivu/mahdu liitinmutterille pitävän otteen saamiseks!?

Noista linkitetyistä isommista kukonjaloista puuttuu 25mm, tai 1" koko, joita casessakin saatto esiintyä!? :roll:
29mm on myös tarpeellinen koko.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Ei ole onneksi omalle kohdalle sattunut, kun on onneksi ollut sen verran tilaa, että ahtaimmissakin paikoissa aina kiintopäätä kääntämällä on homma onnistunut.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tänään illalla ihmettelyineen noin 3 tunnissa asensin kaikki etukuormaajan (uudet) hydrauliletkut. Tässä on niistä 2 letkua:
https://ibb.co/kBSkNQy

Muutama ajatus:
- Uusien asennus edelleen on luokkaa 3-4 kertaa helpompaa (ja mukavampaa) kuin irroittaminen. Uudet letkut, kääntyvät nivelet kääntyvät helposti
- Tilanne täällä on, että kaivurissa on noin 75% letkuista nyt vaihdettu, vain takakaivulaitteessa on letkuja uusimatta (ja tässä kaivurissa ne ovat kaikki pikaliittimillä hydraulilohkon päässä). Arvioisin työstä on 80% tehty.
- Kaivurin pitäisi - siis pitäisi olla nyt toimintakuntoinen, mutta en uskaltanut käynnistää, hydrauliöljyäkin on lisättävä ja teen sen huomenna jos sää sallii. Saa nähdä miten käy.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Uskaltauduin käynnistämään 580G:n lisättyäni 20 litraa hydrauliöljyä.
- ensimmäiset havainnot oli 3 vuotoa liitoksista - ne olivat sellaisia missä oli enemmän kuin yksi nippa - ja letkujen tekijä oli ne laittanut vain jengoille, enkä epähuomiossa ollut kiristänyt
- kaikki liikkeet kuitenkin toimivat, mutta takakauhan täyttö/kippaus oli "väärinpäin". Paniikki meinasi alkaa, mutta funtsin osaan kyllä korjata. Seurasin kauhan päästä metalliputkia ja letkuja jolloin selvisi mitkä letkut olivat "ristissä". Ne oli helppo vaihtaa toisinpäin ohjaamon takaa.
- letkut eivät ole ihan täydellisesti hydraulilohkolta vedettynä ulos, vaikka koetin välttää letkujen menemistä ristiin, kaksi letkua on hieman huonosti ja se vaikuttaa kaivurin käyttöönkin: kaivulaitteen kääntö "oikealle" toimii hitaasti, koska se vipu mikä liikkuu keppiä siirrettäessä oikealle, ottaa letkuun kiinni ja rajoittaa liikettä, hydraulilohkon lähellä. Uskon se on aika helppo korjaus.
- tiedossa myös on, että kaivulaitteen molemmin puolin "ulommaiset" pitkät letkut, mitkä kuuluisi mennä sellaisen "pannan" läpi, eivät ole kunnolla, koska jätin pannat laittamatta. Letkuissa mitkä otin pois oli metalliset vahvikkeet noiden pantojen kohdalla, jonkinlaiset kulumasuojat, uusissa sellaisia ei ole, niin en laittanut pantoja jotta ne eivät rikkoisi letkuja. Meinaan niihin laittaa sellaiset palikat mitä nykyään asennetaan, en tiedä niiden nimeä, mutta sellaiset kuitenkin jotka pitävät letkuja paikoillaan.

Kaivuria tuli tänään käytettyä yhteen putkeen noin 6 tuntia ja tuntui kyllä mukavalta. Jotenkin tuntui kaivurin käyttö on pienellä tauolla parantunut, kauhat tulevat nyt aina täyteen, tai kukkurallisina ja kaivurin siirtely on tarkoituksenmukaisempaa, vähemmän ylimääräisiä liikkeitä.

Sunnuntaina ajattelin irroittaa takakaivulaitteesta viimeisen erän letkuja. Sitä varten laitoin kaivurin takakauhan pitkäksi lähelle maata, jolloin tilaa näyttäisi olevan paljon avata tarvittavat liitokset.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Sunnuntai täällä: 580G takakaivulaitteen hydrauliletkujen irroitusta, koko päivä, pitkä päivä. 10 letkua sain irti ja oli tappelu parin letkun kanssa, tiukassa oli avata liittimet, ja nopeasti koetin työskennellä, kädet kävivät kokoajan.

Kikkakolmonen vasaralla pari napautusta mutterin kylkeen ennen avausta auttaa, mutta jos on tosi tosi tiukassa sitten toimi parhaiten kun samalla väänsi jakareita (melkein metrisillä jatkovarsilla :lol: ) ja samaan aikaan terävät lyönnit vasaralla jakoavaimen leukaan - niin että isku tulee mutterin "kylkeen" käytännössä ... toimii hyvin.

Mutta joo, extendahoe:lle jäi vielä letkuja irroitettavaksi ja sivu/käännön letkuja ainakin 4. Voi olla letkuja on vielä noin 10 irroitettavaksi, sitten olisi kaikki irroitettu.

On kyllä isotöinen kaikkien letkujen vaihto, se on päällimmäinen tunne nyt.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Talumees kirjoitti: La Elo 14, 2021 6:13 am Toi on konemiehille sopivampi: https://www.silikotek.fi/index.php/tuot ... -913-1300/
Construction King kirjoitti: La Elo 14, 2021 11:32 pm Hinta on aika paljon, mutta tää olis halvempi:
https://www.silikotek.fi/index.php/tuot ... aimet-1-2/
Tänään tilasin tuolta Silikotek:istä kukonjalka-avain sarjan, mutta köyhänä miehenä otin noi pienemmät. Lisäksi toi edukkaampi setti tuntuisi sopii paremmin Case 580G hydrauliliittimille, niissä tyypillisesti tarvitsee 22mm, 24mm, 27mm, 32mm, ja mulla on myös tullut vastaan 25mm, 26mm, 29mm. Otin mukaan sit kuitenkin vielä tän pikkusetin
https://www.silikotek.fi/index.php/tuot ... met-3-8-1/

...jotta hinta menisi yli 150e jolloin säästää 8 euroa postikuluissa (ilmainen toimitus) :D

Syy miksi tilasin, tuli vastaan ensimmäinen liitos joka oikeasti tarvitsisi (32mm) kukonjalkaa:
https://ibb.co/JWYw9hv

Muita havaintoja: Täällä kaksi letkua extendahoessa jää hieman myöhemmälle vaihdolle. Youtuben mukaan vaihto ilmeisesti vaatisi Extendahoen tavallaan "purkamisen" joka on haastavampi.

Mutta tän ohjeen mukaan tulkitsen, että selviää vähemmällä,
https://www.heavyequipmentforums.com/th ... hoe.44814/
...jos oikein ymmärsin, poistamalla tässä näkyvän tapin
http://www.youtube.com/watch?v=kO6vOH_pZgU&t=0m48s
...ja "pakittamalla/jatkamalla puomia" ilman sitten hydraulisylinterin ulos näkösälle, jolloin letkut voisi vaihtaa. En ole kyllä ihan varma, onko se juuri tuo tappi, vai kenties myöhemmin herran osoittama toinen tappi (näkyy ajassa http://www.youtube.com/watch?v=kO6vOH_pZgU&t=1m13s ).

Tuolla on kuva Extendahoen rakenteesta, no.20 hydrauliletkujen vaihdosta olisi kyse. En tiedä, ehkä se kuitenkin on sen "ylemmän tapin" irroitus, jolloin ehkä letkujen päät saisi tavallaan "pakitettua" kohti kaivurin ohjaamoa, ja ne tulisi näkösälle tavallaan kaivulaitteen muodostaman A -kirjaimen kärjessä. Hieman epäselvää tässä mutta ehkä asia selviää vielä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Riippuen toki rakenteesta ja osien ikääntymisestä, mutta hydesylinterin toisen pään irrottaminen ja kohottaminen tunkilla ei välttämättä kestä ajallisesti kuin alle 10 minuuttia.

Se on ainakin oman koneen kaivuulaitteen letkuvaihdoissa tuo on peruskauraa: on ajallisesti ja työmäärällisesti piece of cake irrottaa sylkky toisesta päästä, kuin alkaa tuhertamaan letkuja ahtaassa raossa.

En Casen jatkopuomin letkujen vaihdosta tiedä, mutta usein jatkopuomillisissa se on melkoinen projekti vaatien jonkusen sata kiloa painavan kauhavarrenpään ja hydesylinterin irroituksen.
Riittävä nosturi ja apukädet ovat silloin tarpeen.

Mikäli moiseen ryhtyy, niin liukupintojen "levylaakereiden" kunto kannattaa tarkistaa ja vaihtaa mikäli tarvetta.
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos vaan sylinterin tapit ei ole umpiruostunu kiinni, ja casen tapauksessa tuskin ovat kun melko väljillä sovitteilla uutenakin, niin sylinteriä vaan irti letkun vaihon helpottamiseks.
Lankunpätkillä ym muilla puukapuloilla on hyvä noita sylinteritä kannatella ja kammeta, kun ei ole liukkaita rautaa vasten, ja ihan käsipelissä tulee vipuvarren kautta voimaa työskentelyy. :wink:

Jatkon yläpään tapin irrotus voi auttaa saamaa lekut näkyville, mut ahasta taitaa sittenkin olla!? Kannattaa kuitenkin kokeilla, ennen kun koko jatkoa vetää irti.

Tuossa jatkossa ei ole mitää erillisiä vaihettavia liukupintoja. :roll:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 9:40 am

Tuossa jatkossa ei ole mitää erillisiä vaihettavia liukupintoja. :roll:
Siis Casessa ei ole liukuja laakeroitu mitenkään? :shock:
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

NH kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 9:42 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 9:40 am

Tuossa jatkossa ei ole mitää erillisiä vaihettavia liukupintoja. :roll:
Siis Casessa ei ole liukuja laakeroitu mitenkään? :shock:
Ei siinä mitää ainakaa helposti vaihettavia liukupalikoita ole, vaan on ns hitsattu kasaa. :roll:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Ok. Kannattaa pitää erityisen hyvin rasvattuna, kun ei muuta kulutuspintaa kuin kauhanvarsi.
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

NH kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 10:19 am Ok. Kannattaa pitää erityisen hyvin rasvattuna, kun ei muuta kulutuspintaa kuin kauhanvarsi.
Joo siinä ulkoputkessa tais olla kuus reikää ylä ja alapinnalla, josta rässin kartiotyökalulla sai painettua rasvan sinne putkien välii.
Pitää myös välttää jatko ulkona uittamasta sitä rasvasta pintaa hiekkaläjässä tai muuten maakosketuksia, kun se hiekka tarttuu siihen rasvaan ja toimii hionta aineena siellä liukupinnoilla. :wink:

Uudemmissa kuten K mallista lähtien nuo jatkot on toisinpäin, eli paksumpi putki on kauhan varsi, ja ohuempi tulee peruspuomista päin, joka vähentää huomattavasti maan joitumista liukupintojen välii.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Hiukan erikoinen rakenne. Vähän sama kuin olisi tapit laakeroitu suoraan ilman puslia, mutta ilmeisesti riittävän vähäisellä ja/tai tarkalla käytöllä ihan ok rakenne.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 9:40 am Jos vaan sylinterin tapit ei ole umpiruostunu kiinni, ja casen tapauksessa tuskin ovat kun melko väljillä sovitteilla uutenakin, niin sylinteriä vaan irti letkun vaihon helpottamiseks.
Lankunpätkillä ym muilla puukapuloilla on hyvä noita sylinteritä kannatella ja kammeta, kun ei ole liukkaita rautaa vasten, ja ihan käsipelissä tulee vipuvarren kautta voimaa työskentelyy. :wink:
Voisin tosiaan jatkossa irroitella sylinterien tapit. Tällä hetkellä mulla on haasteena, että ei ole kunnollisia lukkorengaspihtejä.

Tori.fi:stä ostin pari vuotta sitten juuri tätä kaivuria varten isot käytetyt lukkorengaspihdit, Savosta päin taisi tulla. Pihdit ovat pätevän kokoiset, mutta ihan kelvottomat, pihtien vaihtokärjet oli kaikki valmiiksi vääntyneet sisäänpäin niin että ote lipeää heti. Vaihdoin kärjet toisinpäin, mutta ne on niin pehmeää metallia kärjet taipuvat kuin pelti. :x Pitäisi löytää hyvät ja kohtuuhintaiset isot lukkorengaspihdit.

Muuta:
Katselin tarkemmin Extendahoen yläpäätä ja epäilen sitä kautta ei pysty vaihtamaan letkuja.

Varmaankin on otettava kaivurin jatkovarren sylinteri ulos. Uskoisin se olisi kuitenkin suhteellisen helposti tehtävissä. Youtubessa kaikki videot tuntuvat tekevän turhan vaikean kautta, toisella koneella roikotetaan osia ilmassa ja ne heiluvat hallitsemattomasti, tai sitten on kantoja pinottu joiden varassa tehdään töitä.

Esimerkkivideoita, varsinkin ensimmäinen näyttää pahalta:
https://www.youtube.com/watch?v=VQaRbcPbEgA
https://www.youtube.com/watch?v=kO6vOH_pZgU
https://www.youtube.com/watch?v=S-JVsStsC1Y
https://www.youtube.com/watch?v=baHFycINWYE

Pähkäilin helpoin ehkä olisi pitkälle trukkihyllylle tai telineelle tai vastaavalle laskea ja levittää puomi, vetää ulos/sisään vaikka pienillä kuormaliinoilla. Näin puomi ei heiluisi hallitsemattomasti ja kuvittelisin olisi helpompi. Kun puomista on kauha irti, niin se tuntuu jo huomattavasti kevyemmältä liikutella (koneella).
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Täällä meni koko lauantai, 8h tiivistä työtä 580G -takakaivulaitteen letkuja asentaessa. Sain kaikki paikoilleen, niin että kaivurissa on enää vain 6 letkua vaihtamatta: 2 jatkopuomin letkua ja 2 pienehköä letkua puomin sivukäännön molemmin puolin. Yllätys oli positiivinen kun kaikki kaivurin liikkeet toimivat, vähän siinä sydän sykki pari kertaa enemmän kun kaikki vaikutti "veltolta", samalla kun 1. kertaa nostin puomia ylöspäin, jatkopuomi alkoi valua alaspäin ja kauha heilui ilman vastusta. Mutta nämä oli vain siksi, että kyseiset letkut ja sylinterit olivat vielä tyhjiä kun en niihin ollut ohjainsauvoilla ohjannut hydraulinestettä.

Kaivuri on taas toimintakunnossa ja tuntuu hyvältä samalla kun laitoin uudet letkut, tuli niitä laitettua osin paremmin - kuten ne ovat tehtaalta tulleet. Jotkut letkut olivat olleet vähän epämääräisesti ja oivalsin asentaessa, että "hei tuossahan on pidike mistä sen kuuluisi mennä".

Yhteenvetona letkujen vaihdosta, kai toi yhdistelmäkaivuriin on 1. kertalaiselta 1 viikon työmäärä. Nopeastihan siinä oppii liikkeet ja oikean voimankäytön.

Sunnuntaina lisäsin vähän ATF öljyä vaihteistoon/turbiiniin. Vuotoja en ole havainnut, mutta liikkeelle lähdöissä oli jonkinlaista "miettimistä", josta osasin päätellä taso on alhaalla. Lisäksi rasvasin niveliä ja tarkistin moottoriöljyt (edelleen ylärajalla ja puhtaalta näyttää).
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Case 580G on ollut letkujen vaihdon jälkeen täällä melkein päivittäin jonkin verran käytössä. Päivittäin olen nopeasti rasvannut erityisesti isommat nivelet, rasvaprässin käyttö sujuu jo nopealla rutiinilla, siinä ei montaa minuuttia mene kun kaikki olennaiset on rasvattu.

Päällimmäisenä mielessä on, että tosi pystyvä laite on 580 -kaivuri. Maisema vaihtuu nopeasti ja etukuormaimen käytössä olen oppinut paljon. Kaivurin liikkeet ovat jo sen verran tuttuja, että kaivan muutakin kuin 1000 kierroksella, joku 1300-1400 kierrosta moottorissa tuntuu tällä hetkellä nopealta.

Kysymyksiäkin mulla olisi kaksi uutta:
1) onko voimansiirron ("kytkimen"?) kuluminen merkittävä kun etukuormaimella kuormaa?
- jos kaasua ei käytä kovin paljoa, sitten pyörät eivät pyöri tyhjää ja oletan hitaassa vauhdissa/vauhdin pysähtyessä jonkinlaista luistamista on voimansiirrossa? Esimerkiksi kun täyttää etukauhan isosta kasasta, sillä perustekniikalla että nostaa kauhaa ylöspäin samalla kun ajaa kauhan hiekkakasaan.
- turbiinivoimansiirron rakenne on mulle hieman epäselvä, siis se kytkin osuus ja vähän muutenkin, siksi kysyn.

2) jonkinlainen pieni "uikutus" ääni mielestäni kuuluu liikuttaessa, siitä kyselin jo pari vuotta sitten, mutta en ole keksinyt mistä se voisi kuulua. Mielestäni olen rasvannut kaikki paikat, etupyörien navat. Ääni sinänsä ei kyllä kuulosta metalli-metallia vasten kirskumiselta, ja voi olla ihan normaalikin ääni. Olen koittanut kuulostella ilman kuulosuojaimia, mutta silloin kaikki muut äänet peittävät tuon "uikutuksen", eikä ääntä kuule. Parhaiten sen kuulee hyvillä korvatulpilla. Ehdottakaa jos tulee jotain mieleen mitä pitäisi tarkistaa?

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

onko voimansiirron ("kytkimen"?) kuluminen merkittävä kun etukuormaimella kuormaa?
Ei. Momentinmuunnin toimii öljyllä mitä olet sinne kaatanut, ja sehän luistaa aina vedossa, ettei tarvi olla huolissaa sen luistamisesta. :wink:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Timo Tyhjäkäynti ja 57 vierailijaa