Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

proto kirjoitti: Su Syys 19, 2021 10:56 pm Sammuttimen solenoidi, tuleeko virtalukolta 12v ja pelaako.
Koitin kissojen ja koirien kanssa googlella etsiä, missä Case 580G -mallissa olisi sammuttimen solenoidi.

Voisikohan se olla kuvassa merkittynä 1A ?
https://avspare.com/catalog/case/56624/43336/320762/

Syöttöpumpulla (pari vuotta vanhassa kuvassa omasta koneestani)
https://ibb.co/dc2QjyZ

...on joku mötikkä jonne menee johto. Jos tämä olisi sammuttimen solenoidi(?), niin miten sen toiminta olisi ... +12V tulisi johtoa pitkin niin silloin polttoainesyöttö olisi päällä, ja jos ei ole jännitettä, silloin ei tulisi polttoainetta?

Ja maadoittaako solenoidi runkoon itse tai miten? Otan johdon irti tai jotenkin raotan sitä, ja katson tuleeko virtaa kun virtalukon avain on "päällä" - siinä asennossa milloin kaivurin moottori normaalisti kävisi (mutta nyt ei käy).

Kiitos taas. Mukava että saa tukea näinä mustina hetkinä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Kyä se vika selviää.

Ja hyvänä puolena että kun case äyskähtää taas käyntiin, on omistaja suorittanut dieseltekniikan keskipitkän peruskurssin…

Siinä siirtopumpun sisäänmenoputken nipassa saattaa olla myös sihti, joka tukkeutuu sillointällöin.

Mutta se saamuttimen solenoidi on yksi tarkistettava paikka. Siihen pitää tulla virta kun virta on päällä, ja kun johtoa räpsii siihen napaan niin sen pitäisi naksua. Sen voi myös ruuvata irti siitä ja kokeilla irrallaan toimiiko se.

Ja tietty siitäkin kolosta pitää lentää löpöä kun lirpukkeesta pumppaa. Huomioitava asia on myös se, että tosiaan se siirtopumppu tekee työnsä jousivoimalla, ja sitä käyttää epäkesko-Esko. Eli jos se paluuliike tuntuu lyhyeltä, niin pieni moottorin pyöräytys.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Avatar
Rh-
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Niin muuten, joissakin vehkeissä joutuu pitämään virran päällä ilmatessa jotta solenoidi on auki.

Kaikkea ei muista aina, ja kun ajattelee kaiken sammuvan vaijerista :wink:
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Rh- kirjoitti: Ma Syys 20, 2021 9:41 am Niin muuten, joissakin vehkeissä joutuu pitämään virran päällä ilmatessa jotta solenoidi on auki.

Kaikkea ei muista aina, ja kun ajattelee kaiken sammuvan vaijerista :wink:
Bingo. Juuri näin!
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ohdon irti tai jotenkin raotan sitä, ja katson tuleeko virtaa kun virtalukon avain on "päällä" - siinä asennossa milloin kaivurin moottori normaalisti kävisi (mutta nyt ei käy).
Ei tarvi johtoa irrottaa, kun virtanapa on siinä näkyvillä, ja mielummin kuormaa vastaan mittaus muutenkin!

En muista että tuossa olis tarvinu virtaa olla päällä ilmatessa, mut ei siitä haittaakaan ole jos niin tekee!?
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vinkeistä, mulla on nyt tällainen tehtävälista aikaisempien kommenttien pohjalta. Jos on jotain muuta ehdottaa listaan, kiitollisena otan vastaan. Minua ihmetyttää miten suuttimille ei tule käytännössä yhtään mitään, tippa per sekunnissa tyyliin, vaikka syöttöpumpun alemmasta ilmausruuvista tuli polttoainetta.
Construction King kirjoitti: Su Syys 19, 2021 6:31 pm Tehtyjä asioita:
[x] tarkistin onko polttoainetta - kyllä on - kaadoin varmuudeksi 20L tankkiin
[x] lirputtimen yläpuolelta sakkakulholta kun avaa, polttoainetta valuu tankista painovoimaisesti - tulkitsen on ok

[x] vaihdoin molemmat polttoainesuodattimet
[x] lirputtimella kun pumppaa polttoainetta, polttoaine alkaa tulla pian suodattimille.
[x] kokeilin tulee ensimmäiselle suodattimelle, jonka jälkeen suljin 1. suodattimen -> polttoaine tulee lisäpumppauksella myös 2. suodattimelle
[x] Avasin myös "syöttöpumpulle" tulevan linjan, sieltäkin tulee polttoainetta käsipumpulla/lirputtimella.
[x] Syöttöpumpun alemmasta ilmausruuvista pulppuaa polttoainetta startilla moottoria pyöritettäessä

Todettuja asioita ( ei toimi ):
[ ] suuttimilta avattu kaikkien suuttimien liittimet - ei tule polttoainetta startilla moottoria pyöritettäessä

Seuraavia tehtäviä ( lista järjestyksessä ):
[ ] Syöttöpumpun fuel-cut-off solenoidilta jännitteen mittaus - tuleeko 12V startatessa avaimesta ja/tai virrat käännettynä päälle
[ ] Solenoidin havainnointi - antamalla virtaa - kuuluuko klick-klick -ääntä
[ ] Solenoidin irroitus - tuleeko aukosta polttoainetta moottoria startilla pyöritettäessä (samalla "ilmaus")
[ ] 24mm mutterin takaa sihdin katsominen - onko tukossa
[ ] pumpun takaa lähtevän (paluu?) linjan avaus ja tarkistus tuleeko sieltä polttoainetta (startatessa)
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Avatar
Rh-
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Tuossa on kyllä yleispätevä lista!

Oma 3511 Zetor on helppo ilmata, tankissa polttoaineen pinta on suuttimien yläpuolella kun kaataa tankin täyteen.

Käyttää vaan ilmaruuvit auki järjestyksessä, ja lopulta suuttimet.

Käsipumppuun ei tarvitse koskea.

Joidenkin puimureiden kanssa on taisteltu, tankin ja suuttimien korkeus ero luokkaa 1-2m
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Pieni päivitys, ja kuva kertoo mitä tein:
https://ibb.co/CHfQ8cQ

Ideat alkavat taas olla vähissä mitä seuraavaksi. Osaako joku sanoa, onko solenoidin aukko "painepuoli" - eli siellä on sama (korkea) paine kuin suuttimilla? Vai onko solenoidi kohdalla sama (matala) paine kuin tulee siirtopumpulta esimerkiksi polttoainesuodattimille?

Koetan tässä ymmärtää, miksi solenoidille tulee polttoainetta reilusti, mutta suuttimille ei tule. Kiitos taas!
Construction King kirjoitti: Su Syys 19, 2021 6:31 pm Tehtyjä asioita:
[x] tarkistin onko polttoainetta - kyllä on - kaadoin varmuudeksi 20L tankkiin
[x] lirputtimen yläpuolelta sakkakulholta kun avaa, polttoainetta valuu tankista painovoimaisesti - tulkitsen on ok

[x] vaihdoin molemmat polttoainesuodattimet
[x] lirputtimella kun pumppaa polttoainetta, polttoaine alkaa tulla pian suodattimille.
[x] kokeilin tulee ensimmäiselle suodattimelle, jonka jälkeen suljin 1. suodattimen -> polttoaine tulee lisäpumppauksella myös 2. suodattimelle
[x] Avasin myös "syöttöpumpulle" tulevan linjan, sieltäkin tulee polttoainetta käsipumpulla/lirputtimella.
[x] Syöttöpumpun alemmasta ilmausruuvista pulppuaa polttoainetta startilla moottoria pyöritettäessä
[x] Syöttöpumpun fuel-cut-off solenoidilta jännitteen mittaus - tuleeko 12V startatessa avaimesta ja/tai virrat käännettynä päälle - Kyllä tulee 12V
[x] Solenoidin havainnointi - antamalla virtaa - kuuluuko klick-klick -ääntä - KYLLÄ ainakin solenoidi irroitettuna liikuttelee mäntää
[x] Solenoidin irroitus - tuleeko aukosta polttoainetta moottoria startilla pyöritettäessä (samalla "ilmaus") - kyllä - reilusti tulee
[x] 24mm mutterin takaa sihdin katsominen - onko tukossa - EN löytänyt sihtiä täältä


Todettuja asioita ( ei toimi ):
[ ] suuttimilta avattu kaikkien suuttimien liittimet - ei tule polttoainetta startilla moottoria pyöritettäessä



Seuraavia tehtäviä ( lista järjestyksessä ):
[ ] pumpun takaa lähtevän (paluu?) linjan avaus ja tarkistus tuleeko sieltä polttoainetta (startatessa)
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Avatar
Rh-
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Jos paluulinja on mallia letku, lyöppä siihen lukkopihdit ja kokeile käsipumpulla, alkaako löpö nousemaan. ÄLÄ STARTTAA!

Eihän moottoriöljyn pinta nouse ja löpö karkaa pumpun päästä jakopäähän ja öljyjen sekaan?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

[x] 24mm mutterin takaa sihdin katsominen - onko tukossa - EN löytänyt sihtiä täältä
Kuva näyttää että avasit väärän mutterin, jossa ei mitää suodatinta kuulu ollakkaa :!:
Tuloputken alla on suodatin, ja muutakin nippeliä, mut se tuskin tukossa kun aine tulee ilmaruuveista ja solenoidin rejästä!? :roll:
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Jippii - Case 580G on taas elävien kirjoissa!!! :lol: Juhlapäivä :D
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Rh- kirjoitti: Ma Syys 20, 2021 9:41 am Niin muuten, joissakin vehkeissä joutuu pitämään virran päällä ilmatessa jotta solenoidi on auki.
En ole varma miten 580G palasi Tuonelan puolelta iäisestä ajasta tähän päivään, mutta kaikista vinkeistä oli apuja. Iso kiitos avusta kaikille!

Kun olin laittanut Solenoidin takaisin
- laitoin virrat päälle (ilmauksen ajaksi)
- viritin kaasupolkimen pohjaan sähköjohdolla
- avasin ylemmän ilmaus-nipan syöttöpumpulta
- käsi-lirputtimella menin pumppaamaan, pumppasin pidempään, ehkä 3-4 minuuttia niin että käsi väsyi
- suljin ilmaus-nipan ja jatkoin käsipumppaamista ehkä 3 minuuttia. Injektorit olivat auki
- koetin startata injektorit auki, kaasupoljin täysin auki, katsoin että nyt tippoja tuli injektoreilta hieman enemmän kuin aikaisemmin, ehkä jopa 2 tippaa per sekunti
- ajattelin ehkä nyt olisi aika koettaa käyntiin - ruuvasin äkkiä injektorit kiinni
- käänsin virta-avaimesta - samaan tapaan pyöri moottori kuin ennenkin, ei savun häivää pakoputkesta
- ehkä 10 sekunnin starttauksen jälkeen huomasin ihan pienen "prum" -äänen - savua ei kuitenkaan tullut
- pari sekuntia tuosta niin pakoputkesta alkoi tulla starttauksen rytmissä savua, ajattelin mitä ihmettä, ei voi olla totta, toivon kipinä heräsi, ei kuitenkaan vielä ollut käynnissä
- pari sekuntia lisää ... alkoi jo akku loppua - sitten lähti käyntiin
- käytin moottoria 10 minuuttia kaasutellen välillä, kaikki toimi normaalisti.

Uskomatonta!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Hyvä että alkoi pelaamaan.Se noissa "itsestään" korjaantuvissa vioissa/ongelmissa on huono puoli,että nyt ei tiedä varmaksi mikä ongelman aiheutti ja jos ongelma uusiintuu,niin sama hämmästely on taas edessä.Siksi sellaiset selkeät viat ovat mukavia,kun löytää syyn ja korjaa sen, niin tietää ettei sama vika todennäköisesti tule heti uudestaan.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No tämän voi kuitata että se nyt vaan on vähän hankala ilmata… :mrgreen:

Onnea kurssin suorittamisen johdosta.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Bj Andy kirjoitti: Ma Syys 20, 2021 10:41 pm Onnea kurssin suorittamisen johdosta.
Kiitos kiitos :D Jälkikäteen naurattaa, mutta ei ollut juhlava olo eilen, mietin välillä voiko jotain jakopäässä olla perusteellisesti vikana. No mutta hyvä näin.
SPS1975 kirjoitti: Ma Syys 20, 2021 9:36 pm Hyvä että alkoi pelaamaan.Se noissa "itsestään" korjaantuvissa vioissa/ongelmissa on huono puoli,että nyt ei tiedä varmaksi mikä ongelman aiheutti ja jos ongelma uusiintuu,niin sama hämmästely on taas edessä.Siksi sellaiset selkeät viat ovat mukavia,kun löytää syyn ja korjaa sen, niin tietää ettei sama vika todennäköisesti tule heti uudestaan.
Joku teoria mulla on:
- huomasin tosiaan 30 sekuntia - 60 sekuntia ennen koneen käynnistä sammumista, kun kone tyhjäkäynnillä ollessaan pudotti kierroksia ehkä 10-15% Kiinnitin siihen huomiota, yleensäkin huomaan moottorin käynnissä pienetkin muutokset. Muutenhan toi Case 580 on aina käynyt kuin kello.
- ajattelen että tuolloin 30-60 sekuntia ennen tankin pohjalla(?) roska esti polttoaineen kulun, ja kun polttoainelinjassa ensimmäisenä olevalle siirtopumpulle tuli ilmaa tukoksen seurauksena, sitten käynti notkahti.
- seuraavan 30-60 sekuntia aikana kone poltti putkistossa olevan polttoaineen ja sammui kun syöttöpumpulla ei ollut kuin ilmaa.
- sammumisen jälkeenhän käynnistysyritys oli täysin ilman polttoainetta, ei luvannut yhtään, ei mitään savua pakoputkesta.

Polttoainelinjaston alkupään haastetta voisi tukea kuvat siirtopumpulta parin vuoden takaa:
https://ibb.co/CnFCByw

Kuvassa näkyvä "Muju" on jotain heinää ja sen sellaista, kone on aiemmin ollut maatilalla joka selittänee sen. Ehkä possut ovat pyörineet heinässä tankkauksen aikana ja heinää on lentänyt tankkiin. Tuo kupariverkkosuodatin oli rikki ja on ollut tähän päivään, mulla oli käsitys niitä ei enää saa mistään. Sattumalta osui silmään konekorjaamo Marjakankaan sivuilla tänään tämä, ja tilasin sihdin. Ymmärtääkseni se on oikean kokoinen, vastaa mittaa mitkä otin
https://www.konekorjaamo.fi/siirtopumpun-sihti.html
https://ibb.co/tm8Fp0z

Ehkä uskaltaudun kurkistamaan polttoainetankkiin lähipäivinä.


.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja mike »

Se heinä, on dieselbakteerin aiheuttamaa levää. Aiheuttaa pitkäaikaisia polttoaineen saanti ongelmia, ellei puhdista tankkia.
Muunmuassa tehon puutetta, sammuilua ja käynnin aaltoilua.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Mielenkiintoista, en tiennyt tällaisesta bakteerista. Oli siellä pari selkeätä heinän korren palaa myös, sellainen kuitumainen koostumus. Mujua oli myös ja se varmaan sit on bakteerista.

Viime viikolla oli kotipihalla käymässä kaivinkonekuljettaja, hänen kanssaan oli puhetta jos hän toisi toisen kaivurin - myöskin Case - auttamaan töissä. Satuimme olemaan juuri 580:n vieressä, nojaten siihen, joten varmasti kuuli kaiken. Ehkä sekin vaikutti tässä taustalla.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jagr »

Tuolta löytyy ainakin jotain lisätietoa. Melkoinen riesa alkaa olla maailmalla.

https://www.dieselbakteeri.fi/
--JaGr
Ford 4610
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Diesel bakteeri kuuluu samaan sarjaan kuin nykyajan kuiva diesel johon pitää lisätä 2t öljyä että koneet toimisi.

Eli kuulemma näin on mutta kenelläkään ei omassa koneessa ole a bakteeria b tarvetta käyttää sitä 2t öljyä. Tai sitten itse olen ollut jo 30 vuotta onnekas.

Vanha kone jota tarkkaillaan kannuilla. Joka kerta kun kun siitä löpökannun päältä menee hitunen pölyä tankkiin, ja kun ne kannut saattaa välillä sisältää pienen tipan toissa talvista moottorikelkan bensaa, ja sitten taas kolme vuotta sitten tankatusta kuivurin tankista pumpattua löpöä, niin vuosien saatossa sitä sakkaa sinne kertyy.

Ja sitä varten on ne toisio suotimet, että ne korjaa sen ensiösuotimen läpi päästämät epäpuhtaudet.
Eli käyttäjän.

En kiistä etteikö sitä dieselbakteeria joissain olosuhteissa pääsisi kehittymään, mutta jos koneella ajetaan edes vähän säännöllisesti, niin ei sitä kerkeä syntyä.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

mutta jos koneella ajetaan edes vähän säännöllisesti, niin ei sitä kerkeä syntyä.
Jaa, no mikä on vähän ja säännöllisesti? Levää on kuitenkin löytyny päivittäisessä käytössä olevasta henkilöauton tankista, jota ei ole kanistereilla tankattu kertaakaa, ei edes farmarisäiliöstä!? :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 33 vierailijaa