Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Case580F
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

SamiT kirjoitti: Su Joulu 01, 2019 7:19 am
Yhdessä vanhassa kaivurissa kävi veden kulku hydrauliöljyyn niin että oli yhden sylinterin tiivisteet vaurioituneet ja väljää muutenkin sylinterissä siten että koneen seisoessa ulkona valui vesi männänvartta pitkin turpatiivisteen raosta pikkuhiljaa sisään ja öljy alkoi harmaantua vähitellen.
Joo tuo paljastui todennäköiseksi syyksi :roll: Puomin noston sylintereissä on juuri uloimmat tiivisteet pirstaleina. Ohessa huono kuva asiasta:

Kuva

Joskus joku on tuon turpamutterin auki mysönyt kun on aika ruotoisen näköinen. Onneksi varret on ihan hyvän näköisiä vielä. Valitettavasti katospaikkaa ei ole tarjolla, joten ensiavuksi laitoin vaseliiniä reilusti noihin jotta vesi ei valu sisään. Eipä nyt talvella paljoa tarvi onneksi kaivella.

Tarvii tuumia olisiko mahdollista laittaa omaa aikaa tiivisteenvaihtohommaan, vai pitäisikö ulkoistaa homma muiden projektien tieltä :? Olisiko kellään tietoa hinta/laatu suhteeltaan hyvistä sylinteripajoista Pirkanmaan alueella? Onkos kellään käryä missä hintafääreissä tuollaiset hommat pyörii?
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Jos vaan mahdollista, tee ite. Ainakin täällä Kymenlaaksossa tuli hintoihinsa teettää, 200-300€/sylinteri vaikka toin tiivistesarjat tullessani. (Tuumakokoja niinkun tiedättekin)

Muutamassa minuutissa oli varsi purettu auki ja veikkaan ettei tuntikaupalla turattu sen jälkeenkään. Koijattu olotila jäi kun aikanaan laskut tuli. Kaksi eri putiikkia ja sama meininki.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Muuten nuo sylinterit turvan osalta helpohkoja avattavia, mut männän pultti osaa olla tiukassa!
Kaivusylinteri meni vaihtoon, niin kotona temyttii ensin, ja todettii että vaatii järeämpiä avaimia, ja vein varren pajalle, jossa muutenkin oli tarkotus remontti tehä.
No siellä varsi ensin isoon jyrsimen pöydän puristimeen kiinni, ja tuuman pulttipyssy paksuilla letkuilla ei mahtanu sille mitää. Lämpöä että alko tiivisteet jo kärytä, ja kiintolenkki jolle hoijakkaa isolla lyjymoskalla alko vasta tehota.
Pultti oli liimattu, ja vaati lämpöä että avautu! Jos männän tiivisteet menee vaihtoon muutenkin, niin sillon voi reilummin lämmittää, mut ei välttämättä ihan pienellä jakarilla sillonkaa pärjää!?
Case580F
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Kiitos hyvistä vinkeistä :D Noilla hinnoilla taitaa muut projektit siirtyä ja saa itse masinistihenkeen suorittaa tiivisteiden vaihdot. Tuo männänpultin tiukkuus on hyvä tieto, jotta osaa varautua kunnon lyöntiavaimella tai vastaavalla kyseiseen hommaan...
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja C20 »

Ne mutterit voi olla semilujassa kiinni, mun koneesta en saanut ainuttakaan auki vaikka oli pillit ja 2 m jatkovarsi + 100 kg varrenpäässä sekä pulttipyssyllä samaan aikaan nakutusta. :D Jäi konekorjaamollakin yksi avaamatta kun silmukka irtosi hitsauksesta, halkasivat männän niin johan lähti.
Kyllä ne hinnat johonkin aina perustuu, saatta työ muuttua haasteelliseksi.
Case580F
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Uudet tiivisteet kahteen sylinteriin tilailinkin jo ebaysta hintaan 42,76eur... Kait tuo projekti tarvii itse kokeilla aloittaa ja varautua siihen että lopulta sylinteripajalla parsitaan rääppeistä kasaan "uusi" sylinteri...

Oheisen kuvan mukaan männänvarren juuri olisi oikea paikka mihin lämpö tulisi kohdistaa. Toisaalta pultin kanta ei ole missään männän syvennyksessä. Voisiko helpoin olla katkaista pultin kanta pois, mäntä pois... Nyt kun pultti ei enää "vedä" niin nitkuttelee sen tarvittavalla voimalla ja kuumalla pihalle?

Kuvapic uploader
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Muistaakseni se pultin kanta on vähän syvennyksessä, ettei ihan tasapinnassa männän päässä.
Kyllä sen muuten voi tuollei kanta pois systeemillä purkaa, ja helpottuu jenkaosan irrotus huomattavasti, jos ei ehjänä suostu irtoamaa. Se pultti on sitten myös tuumanen, mut kovuutta en muista!?
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mä taistelin sen turpamutterin kanssa enempi. Oli oikea otsareikäavainkin, joku tuontyyppinen:

https://www.ikh.fi/fi/sylinterimutteria ... la-ikh6210

Mutta lopputulos oli se että jouduin hitsaamaan turpamutteriin 1,5m pitkän rautatangon. Oli ruostetta tms välissä.
Männän pultti sensijaan aukesi kohtuudella, oli ehkä jo kertaalleen avattu ennemmin.
Case580F
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 3:26 pm Muistaakseni se pultin kanta on vähän syvennyksessä, ettei ihan tasapinnassa männän päässä.
Joo näyttää varaosaluettelon mukaan että noita on eri versioita. Tuo aikaisemmin lähettämäni kuva on sarjanumeroille 3.775.108 (Axial) ja 3.785.969 (Side shift) eli pultti on pinnassa. Noiden sarjanumeroiden jälkeiset mallit on oheisen kaltaisia, eli pultin pää on syvennyksessä:

Kuva
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mulla on 580g -85 ja pultti pinnassa. Nopealla googlauksella uusissa tarvike männissä on syvennys. Mistäpä näistä tietää vaikka tuo minunkin mäntä olisi kyläsepän sorvaama, sylinteri on kolhittu joskus. Btw, pääseekö pultti lyömään sylinterin päähän jos on pinnassa ja tyssää pultin reikäänsä?
Case580F
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

jpeltoma kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 5:13 pm Btw, pääseekö pultti lyömään sylinterin päähän jos on pinnassa ja tyssää pultin reikäänsä?
Tuosta uudemmasta sylinteristä ei varaosalista anna poikkileikkauskuvaa, mutta molemmat putket on samalla osanumerolla G33882. Vanhemman poikkileikkauksen mukaan tuolla sylinterin perseessä näyttäisi olevan tilaa pultin päälle, mutta varmaan joku syykin lienee miksi pultin pää on laitettu syvennykseen myöhempiin malleihin. Oliskos siellä sittenkin pultin pää ahdistanut jotenkin...
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onkos molemmissa mäntämalleissa samanlaiset tiivisteet ja liukurenkaat?
Kuvassa näyttäs tasäpäässä olevan vähemmän tavaraa kun uppopultti versiossa!? Uudempi uppopultti männässä on tiiviste keskellä, ja liukurenkaat sen molemmin puolin.
Case580F
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 5:51 pm Onkos molemmissa mäntämalleissa samanlaiset tiivisteet ja liukurenkaat?
Taitanee noissa erilaiset olevan kun männän tiivisteet antaa erilaisia varaosanumeroita. Voi huonolla tuurilla jäädä puolet 43eur tiivistepaketista käyttämättä. No laittaa sitten myyntiin tänne aseveli hintaan :D

Turpamutterin tiivisteet on samat...

Mielenkiintoista nähdä auttaako männän tiivisteiden vaihto tuohon puomin hitaaseen alasvajoamiseen, vai onko joku venttiilin paskaisuus homman takana. Sinänsä mitään käytännön haittaa tuosta puomin hivuttamisesta ei ole kunhan ei sitä mihinkään auton konepellille päästä vajoamaan :lol:
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Moi pitkästä aikaa. Täällä ei Case 580G -kanssa ole tapahtunut viime kirjoitteluiden jälkeen mitään edistystä.
- Status "käyttöönoton kanssa" on: Etu- ja takakauhan nipat suurinpiirtein on kaikki rasvattu. Ainakin yritin saada kaikki tehtyä.

Voimansiirtoon en ole vielä laittanut tai vaihtanut mitään öljyä. Mulla olisi toiveissa etukauhalla tasoittaa hieman pihatietä, ja siksi haluaisin laittaa ainakin nestettä riittävästi näihin paikkoihin.

1) Momentinmuunnin ( "powershuttle"?)
https://aijaa.com/QT2F9p
- Ohjeessa ei sanota mistä öljyä lisätään.
2) Vaihteisto ja "Final drivet"
https://aijaa.com/3ZtdQc
- Mulle on epäselvää : onko Final drivet sekä etu-, että takapäässä, ja miten niihin lisätään öljyä.
- Samoin vaihteiston öljynlisäyspaikka on hakusessa
3) Etuperä + navat
https://aijaa.com/qUlyej
- Etunapojen öljynlisäys kai näkyy kuvissa, samasta reiästä mistä valutetaan vanhat öljyt ulos.
- Etuperän öljynlisäys on arvoitus, mistä löytyy

Yleisellä tasolla tän 580 -työkoneen kanssa sinuiksi pääseminen on ollut haasteellisempaa kuin ajattelin. Autojen kanssa löytyy nykyisin netistä mm. youtube -videoita, helpottaa huoltoa. Kaivurin kanssa ei ole ihan niin helppoa..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Muuntimeen öljy kaadetaan mittatikun putkeen.
Olikos vaihteiston mittatikku lattiassa olevan pienen kahdella ruuvilla kiinitetyn luukun alla, ja siitä myös öljy sisään!?
Final drive, eli pyörän juuressa oleva alennusvaihde/jarrut. Tarkistus ja täyttöroppu n puolivälissä sen takakantta.
Etuperä myöskin täyttö ja tarkistus, n puolenvälin, eli vetoakselin korkeudella jossain päin akselia, tai ehkä tasaupyörästön kopassa!?
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vinkeistä. Jotain öljyn lisäyspaikkoja 580G -mallista löytyi, osa on vielä löytymättä. Status tän päivän jälkeen:
- osa täyttöaukoista on löytynyt
- osa ei ole löytynyt.
- kommentit sinisellä.

Toivoisin vinkkejä jos jollain on noiden punaisten kohtien löytämiseksi.
Construction King kirjoitti: Su Helmi 23, 2020 2:24 am 1) Momentinmuunnin ( "powershuttle"?) - ei löytynyt vielä
https://aijaa.com/QT2F9p
- Ohjeessa ei sanota mistä öljyä lisätään.
- En edes löytänyt paikkaa missä näyttää yhtään samalta kuin linkin kuvassa
2) Vaihteisto
https://aijaa.com/3ZtdQc - ohje
- kuvat omasta kaivurista : https://aijaa.com/1398FO -alapuolelta
-- https://aijaa.com/XoO4Bi - ohjaamon puolelta.
- Vähän epäselvää mulle on, että onko tämä vaihteiston vai Momentinmuuntimen täyttö.


(3) "Final drivet"
- Takarenkaiden "final-drivet" : uskoisin löysin täyttöaukot -> kuvassa oikean puoleisen takarenkaan takaa kuvattuna: https://aijaa.com/I26PKN - ohje
https://aijaa.com/k656c1 - kuva omasta kaivurista
- Laitetaanko täyteen? Niin paljon kuin menee nestettä?


- Eturenkaiden "final-drivet"
-- Onko kuvassa "pallukoissa" final-drive, tai pitääkö sinne laittaa öljyä? :
https://aijaa.com/RAhwGd - kuva omasta kaivurista

(4) Etuperä
- Otin kuvan mahdollisesta täyttöaukosta, mutta oudon pieneltä näyttää, mahtaneeko olla oikea kohta..:
https://aijaa.com/irWfAw - kuva omasta kaivurista

5) Etunavat
https://aijaa.com/qUlyej - ohje
https://aijaa.com/k656c1 - kuva omasta kaivurista
- Etunapojen öljynlisäys kai näkyy kuvissa, samasta reiästä mistä valutetaan vanhat öljyt ulos.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

1. Ettei muuntimen tikku ja täyttöputki olis vasemmalla puolella!?
2. Vaihteisto on niikun pitääkin, eli lattian luukun alla tikku ja täyttö, ja pohjaroppu alimmaisena.
3. Löytyykö alapinnasta roppua, joka olis tyhjennys? Ei ainakaa täytee yläroppuun, ja sen ropun alla muistaakseni jarrun säätöruuvi!?
4. Kuva on huohottimesta. Täyttö/tarkistus pitäis olla noin akselin puolessa välissä. Eli korkeus suunnassa puolvälissä!
Rasvanippa on ylä olkalaakerin voiteluun, ja alapuolella vastaava nippa alalaakerille.
5. Etunavan öljy täytetää klo 9/3 tasoon, eli taas puoleenväliin.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Muunnin suunnanvaihtimen tikku/täyttöaukko on ainakin G:ssä oikealla puolella moottoria, aisat ylös tuettuna pääsee tutkimaan. Mekaaninen nelipykäläinen vaihteisto, sen tikku on ratin alla lattiassa. Etuperän proput on akselin takapuolella keskellä, eli moottorin puolella, ovat siellä paremmin suojassa kolhuilta.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kävin uusien ohjeiden kanssa katsomassa 580G -mallin öljyntäyttöaukkoja. Mysteerit selkiytyivät taas, musta tuntuu että kaikki voimansiirron öljypaikat ovat löytyneet. Kiitos ohjeista!

Etuperän proput oli kyllä ihan silmien edessä jo eilen, mutta ne maastoutuivat vieressä oleviin pultteihin, ja luulin niiden olevan jotain kiinnityspultteja.


Status maanantain 24.02. jälkeen:
- kaikki täyttöaukot lienevät löytyneet on löytynyt
- jotain epäselvää on.
- uudet kommentit sinisellä.

Toivoisin vinkkejä jos jollain on noiden punaisten kohtien löytämiseksi.
Construction King kirjoitti: Su Helmi 23, 2020 2:24 am 1) Momentinmuunnin ( "powershuttle"?) - löytyi 24.02.
https://aijaa.com/QT2F9p - ohje
https://aijaa.com/RQcUgV - kuva omasta yhdistelmäkaivurista. Muunnin suunnanvaihtimen tikku/täyttöaukko löytyi vinkin mukaisesti oikealta puolen moottoria.

(2) Vaihteisto
https://aijaa.com/3ZtdQc - ohje
- kuvat omasta kaivurista : https://aijaa.com/1398FO -alapuolelta
-- https://aijaa.com/XoO4Bi - ohjaamon puolelta.

- Epäselvää aiemmin oli, onko mikä on vaihteiston ja mikä momentinmuuntimen täyttö, mutta nyt on selkeää, vaihteiston mittatikku löytyy ohjaamon lattiasta, ratin alapuolelta.


(3) "Final drivet"
- Takarenkaiden "final-drivet" : uskoisin löysin täyttöaukot -> kuvassa oikean puoleisen takarenkaan takaa kuvattuna: https://aijaa.com/I26PKN - ohje
https://aijaa.com/I26PKN - kuva omasta kaivurista - korjattu 24.02. korrekti kuva, aikaisempi oli etunapa
- Ymmärrän ei laiteta täyteen öljyä, mutta epäselvää vielä on, mihin rajaan tai mistä tietää öljyä on riittävästi.


- Eturenkaiden "final-drivet" - kysymys, onko tällaisia edes olemassa? Sama kuin etunavat?
-- Ymmärrän "pallukoissa" on rasvanippa on ylä olkalaakerin voiteluun, ja alapuolella vastaava nippa alalaakerille.
-- Tulkintani on, että tänne ympyröityyn osaan ei laiteta muuta öljyä:
https://aijaa.com/RAhwGd - kuva omasta kaivurista

(4) Etuperä - löytyi 24.02.
https://aijaa.com/hHmxIS - poistoproppu, löytyi 24.02.
https://aijaa.com/CGO5hO - täyttöproppu 1/2, löytyi 24.02.
https://aijaa.com/sBNOGZ - täyttöproppu 2/2, löytyi 24.02.
https://aijaa.com/irWfAw - kuva omasta kaivurista, huohotin

5) Etunavat
https://aijaa.com/qUlyej - ohje
https://aijaa.com/k656c1 - kuva omasta kaivurista
- Etunapojen öljynlisäys kai näkyy kuvissa, samasta reiästä mistä valutetaan vanhat öljyt ulos.
- täytetään klo 03:n tai klo 09 :een saakka, eli puoliväliin
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Kolmoskohtaan, muistaakseni täyttöaukon tulpassa on mittatikku. :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], SPS1975 ja 34 vierailijaa