En kiistä etteikö sitä dieselbakteeria joissain olosuhteissa pääsisi kehittymään, mutta jos koneella ajetaan edes vähän säännöllisesti, niin ei sitä kerkeä syntyä.
Asemalta po:n mukana saadun pöpön kanssa ei kestä kuin noin reilu kuukausi, kun puhtaassakin kanisterissa kasvaa mömmöä. Kokemusta on, valitettavasti.
Lääkkeenä, suodattimen vaihto ja sakkakupin pesu, kanistereiden pesu bensalla, pöpömyrkyn Red Line Diesel Fuel Biostatin lisääminen joka kanisteriin ja saastunutta po:ta myyvän huoltoaseman välttely.
Jos pohtii syytä ja seurausta. Niin vuotava hana josta pääsee myös ilmaa systeemiin, ja hieman tukkoiset suotimet niin kohtahan siellä on ilmakupla jossain kohtaa.
Ja vielä jos suuttimien ja pumpun paluu menee suodattimille, niin mahdollinen järjestelmään kertyvä ilma ei pääse pois mistään. Silloin kun kone joutuu töihin, ja ruiskutusmäärät on isoja, niin pieni määrä ilmaa osaaa mennä polttoaineen mukana suuttimien läpi. Mutta tyhjäkäynnillä ehkä ei.
Tänään asensin 580G -malliin siirtopumpun uuden sihdin https://www.konekorjaamo.fi/siirtopumpun-sihti.html joka oli saapunut pari päivää sitten. Vanhassa sihdissä oli ammottava reikä, oli ollut jo pidemmän aikaa.
Kaivuri on toiminut taas moitteetta. Salaojia olen kaivanut, läjittänyt maata rakennuksen toiselta puolelta toiselle, josta kuormaus etukuormaimella kuorma-auton lavalle. Sellainen mitä en etukäteen ajatellut, mutta jälkikäteen havainnut, että kuormauksessa on kiva jos voi tehdä kuormauksen kuorma-auton pysyessä asfaltoidulla tiellä kokoajan, ei tule sitten ylimääräistä siivottavaa liejuisesta/hiekkaisesta tiestä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Minkälaista rengastusta muilla on 580:ssa? Onko käytössä vakiokoot 16.9-28 ja nelivedon etupäässä 10.5-20 ? Vai onko laitettu suurempaa tilalle? Entä paripyörät, onko jollain käytössä? Miten voimansiirto kestää niistä aiheutavan lisärasituksen, etenkin bortaalipyörästöt?
Maatalous traktorin levike vanteet/renkaat ei kestäneet kovin kauan takana, koneessa painoa liki 8tn. Levikevanteet paukkuivat ja elivät vaikka kuinka kiristi. Edessä vakiorenkaat ottaa tuubeihin kiinni. Penkkaan meno vaikeutuu isommilla renkailla.
Aivan, hyvää kokemusperäistä tietoa. Käykö jonku muun takapyörät, eli onko samalla pulttijaolla ja keskireiällä vastaavia kokoja jossain muussa koneessa käytössä, esim. ford 550?
Hieman kyseenalaistaen suhtaudun levikkeisiin näissä, metsässä yms maastossa missä niitä tarvittaisiin ne on vain tiellä. Vetoakseleita kävi sääliksi, tassu painuu, koneen paino kivellä ulommalla renkaalla ja väännät puomia sivulle viiden metrin päähän, raaka peli Ranualla.
G mallissa levikkeet melkosia tuntimääriä, eikä ollu ongelmia akseleissa/laakereissa.
Välivanteet oli jytäkämmät, kun tavan maatalous rinkulat, ja kuudella ketjulla kiinitys.
Uudemmassa napavälitteisessä laakereita piti vaihtaa vähemmälläkin ajolla, kun ovat navassa ihan rinnakkain, ja pikkuvalmettien etupyörässä saman kokoset laakerit!?
Etupyörän voi päivittää leveämmäksi, niikun uudemmissa 12,5/80-18.
Jos taakse leveämpää, niin 18,4-26 on lähellä samaa halkasijaa.
Muitten koneitten vanteitten sopivuudesta ei tietoa.
Se mitä mieleen jäi tästä koneesta pehmoisella, oli se, että se sukelsi keula edellä, raskas kuormaaja jne. Kone vaihtui aikanaan telakoneseen joka olikin sitten eri maailma pehmoisella.
Näinhän se on, että telakoneet on märkiin paikkoihin ja isompiin kaivuuhommiin. Monikäyttöisyys nuos onkin parasta. Hyvä apu moneen paikkaan, muttei tosiaankaa joka paikan kone. Levikkeilläkin tulis vähä vähemmän raittia, muttei juuri pahempiin paikkoihin tarvi yrittää.
Case 580 on toiminut täällä taas luotettavasti, mutta yksi uusi huoli on pakkasten myötä ilmaantunut.
Oireet:
- 1. havaitsin muutama päivä sitten noin -5-6C pakkasella päivän ensimmäisessä käynnistyksessä, että etukuormaimen keppi eteen-taakse liike (kauha ylös, kauha alas) ei toiminut, keppi tuntui olevan "jäässä". Oire korjaantui nopeasti, liikuttelemalla keppiä liikeradan puitteissa eteen/taakse, tuntui jää ikäänkuin irtosi.
- 2. kerran havaitsin seuraavana päivänä ehkä -6-7C pakkasella saman, paitsi että tuntui olevan tiukemmassa, enkä uskaltanut vetää kovemmin. Puhalsin lämpöpuhaltimella siihen reikään lattiassa, mistä etukauha-keppi menee lattian läpi. Homma toimi taas alkoi keppi liikkua.
- sama jatkui seuraavina päivinä, paitsi lämmitystä tarvitsi enemmän ja enemmän, vaikka vartin puhalteli lämmintä ilmaa, silti keppi oli jumissa.
Tänään sama taas, mutta lämmitys ei auttanut, vaikka kaivurin alapuolelta puhaltelin vivustoja.
Kaivurin oltua käynnissä 15 minuuttia ja liikuttelin vasemmalta oikealle samaista keppiä (kauhan kippaus, kauhan täyttö), niin että kauha liikkui asennosta toiseen, pian sen jälkeen alkoi toimia myös kauhan nosto/lasku.
Tuntuu siltä, että "vivusto" ei enää ole jäässä, mietin voiko hydraulilohkossa olla jumissa se "mäntä" mikä menee sisälle kun keppiä liikuttaa?
Mikä tämän vian korjaus on? Tai miten voi lieventää? Hydraulilohkoa lämmittämällä?
Kiitos taas
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Pohjakupeissa vettä joka jäätyy. Korjauksena kupin tyhjennys tai sitten vaan lämmityskäyttö. Ja noihin on porailtu vedenpoistoreikiäkin, mutta jos sen kerran tyhjää niin seuraavaan kertaan saattaa mennä taas useampi vuosi.
Sillä kaasutoholla saat summassa töhöttämällä tulipalon aikaan, tai jonkun tiivistevaurion.
Mutta lämmityskäyttö korjaa tuonkin. Eli käyntiin ja kahvin keittoon ennen touhuiluja.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051 Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Bj Andy kirjoitti: ↑To Joulu 02, 2021 10:04 pm
Pohjakupeissa vettä joka jäätyy. Korjauksena kupin tyhjennys tai sitten vaan lämmityskäyttö. Ja noihin on porailtu vedenpoistoreikiäkin, mutta jos sen kerran tyhjää niin seuraavaan kertaan saattaa mennä taas useampi vuosi.
Sillä kaasutoholla saat summassa töhöttämällä tulipalon aikaan, tai jonkun tiivistevaurion.
Mutta lämmityskäyttö korjaa tuonkin. Eli käyntiin ja kahvin keittoon ennen touhuiluja.
Kiitos vastauksesta. Koitan katsoa onko kupeissa vettä. Oletan että tässä tarkoitetaan niitä "koloja" mihin ohjaussauvasta menee vivusto ja sitten työntää hydraulilohkoon "mäntää". Sähkökäyttöistä puhallinta olen käyttänyt ja vain alimmalla teholla, vastaava kuin hiustenkuivain ( ei polta kädellä)... joo ajattelin samaa voi tulla vaurioita.
Kiitos vinkistä, koetan katsoa taskuvalolla ja peilillä viikonlopun aikana.
Yksi asia mulla tuli mieleen, että kun kesän lopulla vaihdoin kaivurin hydrauliletkut, kenttäolosuhteissa (omalla pihalla) etukuormaimen letkujen vaihdon aikana satoi reilusti vettä, olin tulpannut letkujen lähdöt, mutta pari "teippihatuista" oli lähtenyt tuulen mukaan ja mietin ei hyvä. Mietin voisiko vettä olla sitä kautta mennyt hydraulilohkoon.
Mutta koitan edellämainittuja lämmityskäyttö, kuppien tyhjennys ja tiivisteiden kuntotarkastus vinkkiä viikonloppuna.
Kiitos kaikille taas.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Ei kun siellä karojen toisessa päässä. Keppien linkki menee yläpuolelta ja se jousikuppi on siellä lohkon alapuolella. Se sisältää sen keskitysjousen. Niihin ajastaan saattaa kondensoitua vettä, joka sitten jäätyy pakkasella.
Ihan ns.arkinen vaiva vanhemmissa laitteissa. Aktiivikäyttövehkeissä öljyt ja osat käy pitkän aikaa sen verran lämpiminä että vedet osaa haihtua pois mutta harraste vehkeissä ei.
Karakupissa se jääjumi on, jos on ollaksee. Tuossa on venttiilistö vaakatasossa, jolloin karakupit osottaa eteenpäin. Se noston päätykuppi on pitkä mutikka, kun siinä se kellunnan lukitus!?
Siinä kauhan käännössä taas sähkömutikka sen tavan pääty kupin paikalla.
Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 9:59 am
Ei kun siellä karojen toisessa päässä. Keppien linkki menee yläpuolelta ja se jousikuppi on siellä lohkon alapuolella. Se sisältää sen keskitysjousen. Niihin ajastaan saattaa kondensoitua vettä, joka sitten jäätyy pakkasella.
Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 11:59 am
Karakupissa se jääjumi on, jos on ollaksee. Tuossa on venttiilistö vaakatasossa, jolloin karakupit osottaa eteenpäin. Se noston päätykuppi on pitkä mutikka, kun siinä se kellunnan lukitus!?
Siinä kauhan käännössä taas sähkömutikka sen tavan pääty kupin paikalla.
Nyt ymmärrän mikä on "karakuppi", ja että se sijaitsee karojen toisessa päässä.
Kaivoin aikaisemmin kesällä ottamani kuvan, kuvanottohetkellä oli meneillään vivustojen rasvaus. Muokkasin siihen päälle mitä aluetta meinaan seuraavaksi lämmittää. https://ibb.co/vwdCKwB
Ymmärrän "karakupit" saa sulamaan käytöllä, toivoisin kuitenkin löydän sen paikan mitä pitää sulattaa, helpottaa käyttöä. Meinaan koettaa tänään esilämmitystä "karojen toisesta päästä".
Kiitos taas. Kerron illalla miten käy tällä kertaa karakuppien sulatuksen kanssa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Käynnistelin kaivurin n. -8-9C pakkasessa, sitä ennen sähköpuhallin oli puhaltanut minimiteholla 15 minuuttia suoraan kohti karakuppeja. Sähköpuhallin puhaltaa tällöin ehkä noin 37C ilmaa, sellaista se tuntuu pakkasessa lämpimältä kädelle.
Havainnot:
- etukuormaimen nosto oli edelleen "jäässä"
- jos ainoastaan takakaivulaitetta käyttää ja ajelee ympäriinsä pihalla, vaikuttaa siltä "jää-jumi" ei poistu ainakaan vartin ajeluilla
- sen sijaan jos etukauhaa liikuttelee "kippaa kauha / täytä kauha" niin jotain 5-6 kertaa kun liikuttelee edes takaisin, sitten kauhan nosto / lasku alkaa vähitellen toimia. (keppi ensin liikkuu hyvin vähän, niin että kauha laskee/nousee hitaasti), mutta se on 1-2 liikettä niin ohjaussauva liikkuu normaalisti.
En nyt enää erityisen huolissaan ole tuosta, kun tietää miten lämmitysrutiini menee. Jos se ei tuon pahemmaksi mene, teen vielä "syksyn viimeiset" työt ja sitten ehkä avaisin karakuppeja. Kiitos kaikille.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4