Kuormainta pukkaa!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Valmettimies kirjoitti:
Jonsson kirjoitti:Juu mielestäni menee kans sillai että voimaa kun tarvitaan oikeesti niin sylinteri alapuolelle,eli niinkuin kappalenostureissa on.

Tosin tässä linkissä puutavanosturissa on alapuolella koska nostelee "hieman"isompia pöllejä.

http://www.markkinointiekivela.fi/?sivu=palfinger
Olihan joskus aikanaan RKP:n pienemmiski nostureis alapuolella ja siinä oli sellanen joku suojaki, mutta onhan se aras paikas. Toinen huono puoli on se, että liikeradat jää "vajaaksi", sama ilmiö on toki yläpuolisella sylinterillä ilman laajakulmaa. Tämä tulee ongelmaksi jos kuotrmain on aisalla ja haluaa tehdä korkean kuorman. Tuppisovitteessa se tuskin on ongelma.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img906860.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img906861.jpg

rkp:n taitossa oli woimaa. liikeradat oli surkeat, ei saanu läheltä otettua mitään. tuos nosturissa oli muitakin omintakeisia ja ihan hyviä ratkaisuja.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

...retku,...perhana päässy tonnin yli kans ....oot säkin aikaa koneen vieressä viettäny....
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

joo. melkeen joka päivä tulee masinistit käytä jossain välissä lukasemassa.

onhan täs jo näköjään 06 vuodesta kirjoteltu...
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

Valmettimies kirjoitti:
Jonsson kirjoitti:Juu mielestäni menee kans sillai että voimaa kun tarvitaan oikeesti niin sylinteri alapuolelle,eli niinkuin kappalenostureissa on.

Tosin tässä linkissä puutavanosturissa on alapuolella koska nostelee "hieman"isompia pöllejä.

http://www.markkinointiekivela.fi/?sivu=palfinger
Olihan joskus aikanaan RKP:n pienemmiski nostureis alapuolella ja siinä oli sellanen joku suojaki, mutta onhan se aras paikas. Toinen huono puoli on se, että liikeradat jää "vajaaksi", sama ilmiö on toki yläpuolisella sylinterillä ilman laajakulmaa. Tämä tulee ongelmaksi jos kuotrmain on aisalla ja haluaa tehdä korkean kuorman. Tuppisovitteessa se tuskin on ongelma.
Mulla on semmonen RKP kärryn aisalla ja sillähän juuri pystyy
korkeita kuormia tekemään kun nostopuomissakin on jatko
Ojista kaadettuja pajuja ja leppiä vein oksineen päivineen
korkeita kuormia
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

mekaanikko kirjoitti:
Valmettimies kirjoitti:
Jonsson kirjoitti:Juu mielestäni menee kans sillai että voimaa kun tarvitaan oikeesti niin sylinteri alapuolelle,eli niinkuin kappalenostureissa on.

Tosin tässä linkissä puutavanosturissa on alapuolella koska nostelee "hieman"isompia pöllejä.

http://www.markkinointiekivela.fi/?sivu=palfinger
Olihan joskus aikanaan RKP:n pienemmiski nostureis alapuolella ja siinä oli sellanen joku suojaki, mutta onhan se aras paikas. Toinen huono puoli on se, että liikeradat jää "vajaaksi", sama ilmiö on toki yläpuolisella sylinterillä ilman laajakulmaa. Tämä tulee ongelmaksi jos kuotrmain on aisalla ja haluaa tehdä korkean kuorman. Tuppisovitteessa se tuskin on ongelma.
Edit: Näköjään jäi viesti pois. Eihän nois pienemmis RKP:n nostureis oo tos pääpuomis jatkoo, niin ei saa korkeeta kuormaa.
Varmaan tolla jossa on pääpuomiski jatko mutta pienemmäs vaihtoehdos ei oo.
Mulla on semmonen RKP kärryn aisalla ja sillähän juuri pystyy
korkeita kuormia tekemään kun nostopuomissakin on jatko
Ojista kaadettuja pajuja ja leppiä vein oksineen päivineen
korkeita kuormia
Viimeksi muokannut Valmettimies, Pe Marras 04, 2011 8:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Mites Mauriitsion kärryrojekti.....?

Kuvia kovin odotellaan täällä....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

jusape kirjoitti:Mites Mauriitsion kärryrojekti.....?

Kuvia kovin odotellaan täällä....
No!
Kärry "kypsyy" edelleen tuolla "pururadan" mutkissa, oon tuohon valmetin ruppanaan verhoilua uusinu ja työvaloja lähinnä nyt värkkäilly. Alan sitte kärryä työstään ku saan muut alta pois.
Mauri
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Tos oli juttua nosta RKP:n kuormaimista, mutta pienemmis ei oo tätä pääpuomin jatkoo, joten niillä niillä ei oikeen korkeeta kuormaa tehdä.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

Jees Jees ! Kyllä sitä sylinteriä varoo tarvii
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

rekkamauri kirjoitti:
jusape kirjoitti:Mites Mauriitsion kärryrojekti.....?

Kuvia kovin odotellaan täällä....
No!
Kärry "kypsyy" edelleen tuolla "pururadan" mutkissa, oon tuohon valmetin ruppanaan verhoilua uusinu ja työvaloja lähinnä nyt värkkäilly. Alan sitte kärryä työstään ku saan muut alta pois.
Mauri
Isot pyörät reilu telin keinuma vara ja taitto aisa niin siittä se hyvä
kärry lähtee valmistuun
Maerko
Viestit: 251
Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Mitkä kappaletavaranosturit on mielestänne parhaita aihioita puutavara kuormaimeksi? Sanotaan näin että alle 2000 € luokassa. Sellasia missä olisi järkevän kokoiset sylinterit traktorin hydrauliikalle ja ulottuvuutta vähintään 5m. Itse en miellellään puomia hirveästi kyllä rupeaisi muuttamaan kun ei välttämättä taidot/aika/rahat riitä, mutta sellaista pientä näpräystä kuten tukijalkojen muokkausta, kouran letkutusta, tai vaikka kylmän jatkon muutos hydrauliseksi ym. voisi tehdä. Tai oikeastaan se ei ihan pelkästään puun nosteluun tulisi vaan yleisperäkärryyn jotta mahdollisesti voisi klapeja kuormata ja vaikka sorakasaa kahmarilla hämmentää.
Itse olen yhden Hiabin löytäny joka ainakin tuntuisi äkkiseltään mieluisalta, joskin tietysti sais olla vähän enempi ulottuvuutta. ----> http://www.nettikone.com/hiab/030/996871
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Maerko kirjoitti: Itse olen yhden Hiabin löytäny joka ainakin tuntuisi äkkiseltään mieluisalta, joskin tietysti sais olla vähän enempi ulottuvuutta. ----> http://www.nettikone.com/hiab/030/996871
Ihan kehityskelpoinen aihio, nostopuomia kun jatkaa pari metriä niin alkaa olla ulottuvuudet sopivissa raameissa.
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

jkl kirjoitti:
Maerko kirjoitti: Itse olen yhden Hiabin löytäny joka ainakin tuntuisi äkkiseltään mieluisalta, joskin tietysti sais olla vähän enempi ulottuvuutta. ----> http://www.nettikone.com/hiab/030/996871
Ihan kehityskelpoinen aihio, nostopuomia kun jatkaa pari metriä niin alkaa olla ulottuvuudet sopivissa raameissa.
tuostahan tosiaan hyvä kuormain tulisi jos sais nostopuomin jatkettua parimetriä pitemmäks tai tehtyä kokonaan uuden pitempänä. Samalla taiton sylinteri puomin päälle ja laajakulma nivel..
:)
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Maerko kirjoitti:Mitkä kappaletavaranosturit on mielestänne parhaita aihioita puutavara kuormaimeksi? Sanotaan näin että alle 2000 € luokassa. Sellasia missä olisi järkevän kokoiset sylinterit traktorin hydrauliikalle ja ulottuvuutta vähintään 5m. Itse en miellellään puomia hirveästi kyllä rupeaisi muuttamaan kun ei välttämättä taidot/aika/rahat riitä, mutta sellaista pientä näpräystä kuten tukijalkojen muokkausta, kouran letkutusta, tai vaikka kylmän jatkon muutos hydrauliseksi ym. voisi tehdä. Tai oikeastaan se ei ihan pelkästään puun nosteluun tulisi vaan yleisperäkärryyn jotta mahdollisesti voisi klapeja kuormata ja vaikka sorakasaa kahmarilla hämmentää.
Itse olen yhden Hiabin löytäny joka ainakin tuntuisi äkkiseltään mieluisalta, joskin tietysti sais olla vähän enempi ulottuvuutta. ----> http://www.nettikone.com/hiab/030/996871
Aihiosta ei kannattane maksaa paria tonnia, kun valmiita puutavarakuormaimia saa kolmella tonnilla jos toi 5 m riittää, jotain Lokomosta tms. purettua Ösaa saa varmaan parilla tonnilla kun vaan sattuu kohdalle, tai ei niistä ainakaa sen enempää kannata maksaa. Joskus on ollu jopa Logliftin 71 3000 ja 4000 välillä myynnis.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Kaupoi
Viestit: 31
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 9:30 am
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Valmettimies kirjoitti:Tos oli juttua nosta RKP:n kuormaimista, mutta pienemmis ei oo tätä pääpuomin jatkoo, joten niillä niillä ei oikeen korkeeta kuormaa tehdä.
RKP 3400:n pääpuomissa ei ole tosiaan jatkoa ja pääpuomi on muutenki nykymittapuulla melko lyhyt (250cm), josta on tosin tietyissä tilanteissa merkittävää hyötyä.
Tässä vielä muutama kuva pienistä kuormista, jotka on lapattu RKP:llä :)
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... kuorma.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... %20015.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... llaasi.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... anajoa.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal5_0 ... 04_001.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... kuorma.jpg
Isomman kuorman tekua helepottaa kuormaajan jalustan alla oleva n.30cm:n korotuspala.
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

Kaupoi kirjoitti:
Valmettimies kirjoitti:Tos oli juttua nosta RKP:n kuormaimista, mutta pienemmis ei oo tätä pääpuomin jatkoo, joten niillä niillä ei oikeen korkeeta kuormaa tehdä.
RKP 3400:n pääpuomissa ei ole tosiaan jatkoa ja pääpuomi on muutenki nykymittapuulla melko lyhyt (250cm), josta on tosin tietyissä tilanteissa merkittävää hyötyä.
Tässä vielä muutama kuva pienistä kuormista, jotka on lapattu RKP:llä :)
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... kuorma.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... %20015.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... llaasi.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... anajoa.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal5_0 ... 04_001.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/sekal%28 ... kuorma.jpg
Isomman kuorman tekua helepottaa kuormaajan jalustan alla oleva n.30cm:n korotuspala.
Juu 30sentin korotuksen minäkin tein kun RKPn asensin aisalle
Mulla on se RKP 2600 malli siinä on molemmat jatkopuomeja
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Valmettimies kirjoitti:
Maerko kirjoitti:Mitkä kappaletavaranosturit on mielestänne parhaita aihioita puutavara kuormaimeksi? Sanotaan näin että alle 2000 € luokassa. Sellasia missä olisi järkevän kokoiset sylinterit traktorin hydrauliikalle ja ulottuvuutta vähintään 5m. Itse en miellellään puomia hirveästi kyllä rupeaisi muuttamaan kun ei välttämättä taidot/aika/rahat riitä, mutta sellaista pientä näpräystä kuten tukijalkojen muokkausta, kouran letkutusta, tai vaikka kylmän jatkon muutos hydrauliseksi ym. voisi tehdä. Tai oikeastaan se ei ihan pelkästään puun nosteluun tulisi vaan yleisperäkärryyn jotta mahdollisesti voisi klapeja kuormata ja vaikka sorakasaa kahmarilla hämmentää.
Itse olen yhden Hiabin löytäny joka ainakin tuntuisi äkkiseltään mieluisalta, joskin tietysti sais olla vähän enempi ulottuvuutta. ----> http://www.nettikone.com/hiab/030/996871
Aihiosta ei kannattane maksaa paria tonnia, kun valmiita puutavarakuormaimia saa kolmella tonnilla jos toi 5 m riittää, jotain Lokomosta tms. purettua Ösaa saa varmaan parilla tonnilla kun vaan sattuu kohdalle, tai ei niistä ainakaa sen enempää kannata maksaa. Joskus on ollu jopa Logliftin 71 3000 ja 4000 välillä myynnis.
Kappaletavara nosturit on hidasliikkeisiä johtuen käytöstä sekä isoilla sylintereillä. Tosiaan, kun 3 tonniin on valmiita kuormaimia tarjolla niin katselisin sellaisen tai ainakin tuota aihion max. hintaa pudottaisin jotta kannattaa rakentaa :roll:
Maerko
Viestit: 251
Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Tosiaan jos 3tonnin luokkaan löyttyy muutakin kuin noita hakin tain muun vastaavan pilkkejä niin tottakai sellaisen ostaisin, mutta jos oikea hintataso on tosiaan tuo mitä esim. nettikoneessa on tarjolla niin siihen 3T€ luokkaan ei juuri saa muuta puutavarakuormainta kuin jonkun vanhan jonsredin mikä on jostain puu autosta päästetty irti. Enkä todellakaan hauku nyt mitenkään hakkia tai muita pienempiä nostureita, olisin ihan tyytyväinen sellaiseenkin, mutta hinnat on mielestäni kohtuuttomat.
Esimerkiksi tuo edellisen viestin RKP näyttää tosi hyvältä kuormaimelta, kestäisi varmaan sen soran kahmaroinninkin, ja kai tuossa kahmari hommassa saisi olla hiukan painoakin kuormaajalla.
Valmet_fani
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 7:33 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmet_fani »

Et millään viitsisi ottaa urakkaa, ja ladata näitä kuvia vaikka aijaahan, tai imageshackiin? :)
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

Valmet_fani kirjoitti:Et millään viitsisi ottaa urakkaa, ja ladata näitä kuvia vaikka aijaahan, tai imageshackiin? :)
Morjens!
Täytyy tässä ruveta hommiin, ja yrittää latata.
Mauri
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, PessiFord ja 53 vierailijaa