Kuormainta pukkaa!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

Tiedän miten vaikeaa on tuollaisten pitkien U-palkien särmäys mittatarkoiksi, jotta reunat kävisivät nätisti vastakkain. Lujemmissa teräksissä takasin jousto iso, onko särmärissä alaterän bompeeraus. Muuten päistä menee kulmat yli ja keskeltä jää auki, sitten saa päistä takoa pajavasaralla ylimennyttä kulmaa auki.

Itse tein kansa 640 optiumista nelimetrisen nostopuomin ja uuden pystytolpan, vaikka oli hyvin taivutettu, mut silti piti vasaroida ja pikkasen pulteilla reunat pakottaa kohdille. Laitoin 5mm latan juurituveksi liitossauman alle, se helpotti paljon hitsausta.

Hieno nosturi tulossa :D Hyvin olet tarpeet saanut hommttua, monesti tahtoo tulla teräksille ja tarpeillekin hintaa....

Aikoinaan tein vastaavanlaisen rojektin, oli aihio 80 patruuna nosturin romu, lopulta jäi vain jatkeen putket, kääntöpesä, muutama sylinteri,kourankääntäjä ja loppu meni romuksi. Kaikki muu tulikin uutta, puomistokin virui 9metriseksi, puomistosta tuli Z-versio, eli taitopuomi taipuu nostopuomin selkään pieneksi paketiksi. Kaikki puomiston reijät koneistin hitsauksen jälkeen aarporalla, poulenpuuman putkitus, ihan hitsatuilla päillä. Logliftin tapaan samaa laatua yritin jäljitellä :roll:
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

zape kirjoitti:Tiedän miten vaikeaa on tuollaisten pitkien U-palkien särmäys mittatarkoiksi, jotta reunat kävisivät nätisti vastakkain. Lujemmissa teräksissä takasin jousto iso, onko särmärissä alaterän bompeeraus. Muuten päistä menee kulmat yli ja keskeltä jää auki, sitten saa päistä takoa pajavasaralla ylimennyttä kulmaa auki.

Itse tein kansa 640 optiumista nelimetrisen nostopuomin ja uuden pystytolpan, vaikka oli hyvin taivutettu, mut silti piti vasaroida ja pikkasen pulteilla reunat pakottaa kohdille. Laitoin 5mm latan juurituveksi liitossauman alle, se helpotti paljon hitsausta.

Hieno nosturi tulossa :D Hyvin olet tarpeet saanut hommttua, monesti tahtoo tulla teräksille ja tarpeillekin hintaa....

Aikoinaan tein vastaavanlaisen rojektin, oli aihio 80 patruuna nosturin romu, lopulta jäi vain jatkeen putket, kääntöpesä, muutama sylinteri,kourankääntäjä ja loppu meni romuksi. Kaikki muu tulikin uutta, puomistokin virui 9metriseksi, puomistosta tuli Z-versio, eli taitopuomi taipuu nostopuomin selkään pieneksi paketiksi. Kaikki puomiston reijät koneistin hitsauksen jälkeen aarporalla, poulenpuuman putkitus, ihan hitsatuilla päillä. Logliftin tapaan samaa laatua yritin jäljitellä :roll:
Jep Jep! olihan tuossa "mukavasti"haastetta, mutta rekkaria ja koiria käyttämällä sain nuista puomeista ihan kohtalaiset. Laakeri pesistä hitsauksen jälkeen tarvittaessa krympit hiomalla mittoihin. Puomit taipuu mulla alle aivan pääpuomin mahaan kiinni, ja ojentuu yli suunnilleen 25 astetta. PS: Ja kun muistetaan vielä että harrastuskäyttöön tehdään, niin ei tarvi olla aivan justiinsa, tokihan se on aina plussaa jos sattuu priimaa tulemaan? :wink:
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

Lisäsin muutaman kuvan tuonne tuppisovite aihioista, on se vaan aika haastava tuo valmetin takasillan ylitys, mutta yritetään, yritetään. Sitten olis ohjelmassa vanteiden ruiskumaalaus, ennen renkaiden neste painotusta, olisko arvon masininisteillä hyviä konsteja kumien suojauksesta vanteita maalilla töhriessä.
http://kuvablogi.com/blog/32576/1/
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Hienoa työtä Maurilla!
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

leveä maalarinteippi ja sanomalehti...

Nuista tuppisovitteista, mihin valmettiin aijot sovitella... tee mielumin etuakselille hydraulijäykistys ja unohda suolavedet...! Itse tein kansa tupet, mutta jätin sisäänmenevän raunan kummallekin puolen ainakin 10mm tyhjää, muuten liijan tarka asentaa ja ottaa nosturi pois, siitä huolimata piti ravistella irti enne jalkojen varaan jättämistä.
kormikki
Viestit: 137
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 7:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kormikki »

rekkamauri kirjoitti:Lisäsin muutaman kuvan tuonne tuppisovite aihioista, on se vaan aika haastava tuo valmetin takasillan ylitys, mutta yritetään, yritetään. Sitten olis ohjelmassa vanteiden ruiskumaalaus, ennen renkaiden neste painotusta, olisko arvon masininisteillä hyviä konsteja kumien suojauksesta vanteita maalilla töhriessä.
http://kuvablogi.com/blog/32576/1/
Pensselillä vaseliinia renkaan kylkiin ja eikun maalaamaan,ei tartu maali ja vaseliinit lähtee pikku ajon jälkeen itsekseen pois :D Itse suojasin näin ja hyvä tuli :)
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

604 nelikkoon , etuakselille on toki tulossa jäykistys, en laita suolavettä renkaisiin, vaan 1.34 ominaispainoltaan olevaa syövyttämätöntä/-60 kestävää "lientä". Rattorissa on valtra vl 1304 etukuormain löytyisiköhän mistään ton kuormaajan painoa? Olis mukava tietää vähän mihin tämän "laukaisualustan"(vallun) lopullinen kokonaispaino toppaa kun saan kaikki rojektit siihen kiinni. :shock:
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Tuohon takasiltakiinnitykseen oli muistaakseni Joutsalla oma patentti.
Mielestäni paljon parempi kuin nuo tuppisovitukset niin kiinnityksen kuin tukevuudenkin kannalta. Ja pyörän ja lokasuojan välissä ei ole käytännössä mitään. Eikä haittaa nostolaitteiden käyttöä sen enempää kun tuppikiinnityskään.
Siinä oli lokasuojan takareunojen paikkeilla pystyssä u-profiilit, joiden päissä läpitapit, joiden varaan nosturin kiinnitysrunko ripustettiin.
Vaikee systeemi selittää näin, mutta mistään en löytänyt kuvaa.
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

rekkamauri kirjoitti:Lisäsin muutaman kuvan tuonne tuppisovite aihioista, on se vaan aika haastava tuo valmetin takasillan ylitys, mutta yritetään, yritetään. Sitten olis ohjelmassa vanteiden ruiskumaalaus, ennen renkaiden neste painotusta, olisko arvon masininisteillä hyviä konsteja kumien suojauksesta vanteita maalilla töhriessä.
http://kuvablogi.com/blog/32576/1/
minä olen tavannut käyttää maalarin teippiä ja paperia.

viimeksi meni aikaa kahden traktorinrenkaan täys suojaamiseen noin 20min.
siis vanteet maalasin molemmin puolin.
ei pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön ongelma tuo alle puolituntia.
traktorin vanne on sjo sen verran laajakehäinen että siihen on hyvä pikkuhiljaa taittamalla vetää teippi.
kaikki muut on sotkemista :!:
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Mitta
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 10:29 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mitta »

rekkamauri kirjoitti: aihioistaLisäsin muutaman kuvan tuonne tuppisovite, on se vaan aika haastava tuo valmetin takasillan ylitys, mutta yritetään, yritetään. Sitten olis ohjelmassa vanteiden ruiskumaalaus, ennen renkaiden neste painotusta, olisko arvon masininisteillä hyviä konsteja kumien suojauksesta vanteita maalilla töhriessä.
http://kuvablogi.com/blog/32576/1/
Valmet 604 tuppisovitteet haulla löytyy juttua sovitteista.
http://kuvablogi.com/blog/26966/1/
http://kuvablogi.com/blog/26966/1/
http://kuvablogi.com/blog/26966/1/
Renkaat kannattaa ottaa pois vanteilta ja hitsata keskiölevyt kiinteästi vannekehän korviin. Samalla tarkastaa/vahvistaa korvien hitsaus vannekehiin.
Jos on etukuormaaja ei muuta painotusta tarvita.
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

Terveeks arvon masinistit!
Rojekti on pikkuhiljaa mennä kitkutellut etiäppäin(toivottavasti).On pitäny välillä vetää happea, ja kypsytellä ajatuksia :idea: , en oo oikeen jaksanut nyt urakoida tämän kanssa, mutta kyllä tuo hiljaa kiiruhtamalla joskus valmistuu. Laittelin joitain uusia kuvia "taistelutantereesta" tuonne: http://kuvablogi.com/blog/32576/[/url]
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

No niin taas on "hullujenhuoneella" vähän värkkätty. Mallailin tuota nosturuin tekelettä rattorin peräpuolelle josko ei tökkäis takavaloihin, ei osu vaikka nosturin oikea kiinnitys paikka on 55 senttiä etempänä. Jokunen hetki myös mennyt tuota "light"mallin poronsarvi ohjausta protoillessa, vivun 3.toiminto tuntuisi pelaavan aivan ok tällaisella yksinkertaisemman meihen välitys vivulla.(on noissa kaupan malleissa turhan monimutkanen systeemi tuolle 3.toiminalle)?? Elekää välittäkö karmivasta työnjäljestä tässä venttilipöydässä se on vaan proto versio :shock:
http://kuvablogi.com/nayta/3033096/
http://kuvablogi.com/nayta/3033097/
http://kuvablogi.com/nayta/3033098/
http://kuvablogi.com/nayta/3033099/
http://kuvablogi.com/nayta/3033101/
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

Morjens!
Projekti etenee...?
http://kuvablogi.com/nayta/3052055/
http://kuvablogi.com/nayta/3052056/
Joo kyllä sitä voi tuommosessa romuläjässäkin töitä tehä... :shock:
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

VIRHE! 8) putkitukset aina puomin päälle...sivussa olevat putket lähtee oksien mukaan ja vääntyilee rumasti....tai tiedänhän minä että sulle tulee noiden päälle joku suoja...eikö?

mistä hommasti letkukelan? kesla/kronos/omapaja?

asiallista jälkeä!!!
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

No joo mietin tuota samaa asiaa, kun kattelin noista logliftin putkista mallia, täytyy näpätä noille sivussa oleville putkille "kansi"päälle.
Letkukelkka taittopyörineen on omaa kotimaista valmistetta.
Mauri. 8)
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

kyllä junalauta on hienoa jälkeä.

pitäis nois hymiöis olla vielä hatun nosto, niin sais lisättyä :D
ford 4000 -75
Konekansa.fi
rekkamauri
Viestit: 144
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekkamauri »

Tere!
Riittäskö tuommonen suojaus putkille, näin puutarha käytössä? :D
http://kuvablogi.com/nayta/3068389/
http://kuvablogi.com/nayta/3068390/
+ Etupään kötöstelyä
http://kuvablogi.com/nayta/3068391/
Mauri.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Ei voi kun suu auki ihmetellä ja ihailla. Herrajestas mikä tekijä :!:

Ihailtavaa masinismia, vaikka onkin uuden luomista :D
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
4wdman
Viestit: 550
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 8:44 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluu ja tarttee. :shock: :wink:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ferford, Mönni, Peksu123, zukka ja 68 vierailijaa