Ford 6640 hydrauliikkapulmia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Ford 6640 hydrauliikkapulmia

Viesti Kirjoittaja olliki » Ke Maalis 02, 2011 6:02 pm

Taloon tuli Ford 6640 (-96) traktori, johon on jossakin vaiheessa asennettu Trima kuormaaja. Kuormaajan hydrauliikan syöttö on otettu T-liittimellä traktorin hydr.lähtöjen syöttölinjasta, josta seuraa että, muuta hydrauliikkaa käytettäessä paine putoaa kuormaajan vapaakierron johdosta. Esimerkiksi perälevyn kääntö on liian laiska, ellei samanaikaisesti aja jotakin kuormaajan toimintoa äärilaitaan, jolloin kierto loppuu sitäkautta. Mikähän tuossa on ollut ajatuksena, kun kuormaajan asennuksen on kuitenkin tehnyt ammattimies? Olen pähkäillyt, pitäisikö tuohon lisätä 12V:lla ohjattava on/off venttiili kuormaajan lähtöön, vai olisiko alaa tuntevilla parempaa ratkaisua?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

Avatar
mike
Viestit: 4429
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » Ke Maalis 02, 2011 6:23 pm

huti
Viimeksi muokannut mike, Pe Maalis 04, 2011 12:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lahtiv
Viestit: 913
Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
Paikkakunta: Ylöjärvi.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lahtiv » Ke Maalis 02, 2011 6:35 pm

Varmaksi en sano, mutta vapaakierron saa pakasta tukittua, jolloin se pitää paineet, myös muualla.

itsellä samaa ongelmaa muiden vehkeiden kanssa, niin joutu sulkuhanoja laittaan väliin että saa paineita sinnepäin mihinkä tarvii.
Mentaalinen ystävyys ikävien esineiden kanssa on helpompaa kuin niille kiroilu.

lahtiv
Viestit: 913
Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
Paikkakunta: Ylöjärvi.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lahtiv » Ke Maalis 02, 2011 6:46 pm

Jäi sanomatta: jos ei muuta vaihtoehtoa niin,
siis semmotteet karat pakettiin mitkä tukkii vapaakierron
Mentaalinen ystävyys ikävien esineiden kanssa on helpompaa kuin niille kiroilu.

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » To Maalis 03, 2011 11:01 am

"Mikelle"
Ei malttaisi käyttää olemassa olevaa hydr.lähtöä kuormaajaan, kun tarvetta olisi kaikille kolmelle, eli perälevyn teränkääntö, perälevyn sivuttaissiirto ja hydr. kallistuksen säätö.

"lahtiv"
Jos sen vapaakierron tulppaa kuormaajalta, eikös silloin pumppu aja väkisin paineventtiiliä päin, kun kuormaaja ei liiku? Vai ymmärsinkö tarkoituksesi väärin?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

beejii
Viestit: 57
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 12:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beejii » Pe Maalis 04, 2011 10:09 am

Onko sulla vaihtovastaventtiili LS-linjassa?? Ja onko paine otettu deluxe venttiilin päältä haaralla ja paluu suoraan perään siihen täyttöputkeen?

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » Pe Maalis 04, 2011 10:22 am

Sähkökatkon vuoksi tuplana, saa poistaa
Viimeksi muokannut olliki, Pe Maalis 04, 2011 1:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » Pe Maalis 04, 2011 11:18 am

olliki kirjoitti:
beejii kirjoitti:Onko sulla vaihtovastaventtiili LS-linjassa?? Ja onko paine otettu deluxe venttiilin päältä haaralla ja paluu suoraan perään siihen täyttöputkeen?
Kun olen selvitellyt asiaa eteenpäin, on alkanut näyttää siltä, että kuormaaja on kytketty oikein ja kyseessä on vika. Soitin eräälle NH-huoltomiehelle, joka kertoili pikkuisen toiminnoista. Kaikkea en ymmärtänyt, mutta sen verran selvisi, että siinä de-luxe venttiilille tulevassa öljyputkessa, josta on haaroitettu lähtö etukuormaajalle, on lepotilassa noin 20 bar tunnustelupaine, eikä siis vapaakiertoa, kuten luulin. Eikä liioin kuormaajan venttiilistössä ole vapaakiertoa. Järjestelmässä on lisäksi ohut putki, jolla ohjataan prioriteettiventtiilin (?) avulla painetta sinne, missä sitä tarvitaan. Ihmettelinkin kuormaajan venttiilistöltä lähtevää ohutta putkea, mutta arvelin sen olevan venttiilin vuotaman öljyn paluutie takaisin järjestelmään. Sellaista se on, kun ryhtyy hommiin, joista ei tiedä mitään. Sama ohjaus-putki menee traktorin taakse de-luxe venttiilin viereen, jossa on T-haaran näköinen komponentti. Se ei ole kuitenkaan kuulemma pelkkä T-haara, vaan siellä on kuula, jonka pitäisi liikkua herkästi. Sen toiminta pitää kuulemma tarkistaa ensiksi. Nyt olisi kovasti apua, jos joku osaisi kansanomaisesti kertoa, miten tuo ohjausjärjestelmä toimii.

"Beejii" onko se vaihtovastaventtiili mahdollisesti juuri tuo ohjausputken "T-haara"? Kuormaajan lähtö ja paluu on, kuten kuten kysymyksessäsi esitit. Alla oleva kuva selventänee asiaa.

Kuva
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

maramies
Viestit: 441
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies » Pe Maalis 04, 2011 1:41 pm

Kuulostaa siltä, että vika on siinä deluxe-venttiilin ohjauspainepiirissä tai sitten se ohjausputken vaihtovastaventtiili (juurikin se pieni T-haara) ei toimi kunnolla tai on kytketty väärin päin, jolloin ohjauspaine ei suuntaudukaan prioriteettiventiilille käytettäessä dl-venttiiliä.

Kerran korjasin vähän samantapaisen vian rautakangella, kun oli joku työkoneen osa tökännyt dl-venttiililohkoa ja sen kiinnitysrauta oli taipunut ja näinollen lohko oli hiukan kallellaan.
Kampesin lohkon taas pystyasentoon ja sen jälkeen se toimi normaalisti.
Ei luulisi, että sillä asennolla niin suurta merkitystä on, mutta tässä tapauksessa joku asia ainakin loksahti kohdalleen rautakangen avulla.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.

beejii
Viestit: 57
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 12:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beejii » Pe Maalis 04, 2011 2:13 pm

Kuvan mukaan paine ja paluu on ihan oikein. Se vaihtovastaventtiili(kuula sisällä ja T-haaran näkönen) ei kuvasa näy mutta jos se on siinä noin 6mm:n teräsputkessa, niin OK.
Sen voit ottaa irti ja siitä pitäs kuulua sen kuulan ääni ku kallistelet sitä. Sisällä ei ole jousta, vain pelkkä kuula joka liikkuu edestakaisin. Kyljessä pitäs olla vielä sen piirrosmerkki stanssattuna, niin tietää oikein päin laittaa...Uusi vaihtovastaventtiili maksaa noin 20-30€, jouduin itelle laittaan kun muutin kuormaimen ohjauksen...Oli alunperin pikaliittimistä paine ja paluu otettu, LS-linjaa ei ollu ollenkaan.

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » Pe Maalis 04, 2011 3:11 pm

beejii kirjoitti:Kuvan mukaan paine ja paluu on ihan oikein. Se vaihtovastaventtiili(kuula sisällä ja T-haaran näkönen) ei kuvasa näy mutta jos se on siinä noin 6mm:n teräsputkessa, niin OK.
Sen voit ottaa irti ja siitä pitäs kuulua sen kuulan ääni ku kallistelet sitä. Sisällä ei ole jousta, vain pelkkä kuula joka liikkuu edestakaisin. Kyljessä pitäs olla vielä sen piirrosmerkki stanssattuna, niin tietää oikein päin laittaa...Uusi vaihtovastaventtiili maksaa noin 20-30€, jouduin itelle laittaan kun muutin kuormaimen ohjauksen...Oli alunperin pikaliittimistä paine ja paluu otettu, LS-linjaa ei ollu ollenkaan.
Nyt alkaa näyttää asennusvirheeltä firmassa, jossa työ on tehty (Ajanvaunu Oy, Mikkeli). Siellä oli laitettu nippuside pitämään de-luxe käyttövivun taka-asennossa, "muuten ei kuormaaja toimi" - oli sanottu. Sain juuri alla olevan postin kaverilta, jolta traktorin ostin. Hän on käyttänyt traktoria koko ajan sellaisenaan. Ei ole kaiketi tarvinnut noita lähtöjä.

Hei,
Traktorin hydrauliikan kytkennän, mukaan lukien tämän nippusiteen on tehnyt myyjä eli ford yritys. Heidän mukaan nippusiteellä
piti pitää tuo kahva takana, oliko nyt etukauhakäytössä. Lisäksi siinnä on
näiden yläpuolella katkaisija jolla ohjataan jotain magneettiventtiiliä samassa yhteydessä kun vipu käännettiin taka-asentoon ja
lukittiin tuolla nippusiteellä. näin hydrauliikka on toiminut koko ajan. Uskon että Myyjä joka on tuon etukauhaviritelmän tehdyt osaa antaa siitä
lisätietoja. Mistään viasta ei pitäisi olla kysymys. Myyjän yhteystietona:
**** ******, 0500-2555151 Ajanvaunu Oy, Mikkeli.

Terv. ***** ******



Jatkan...
Pitäisikö kuvassa (alla) näkyvän T-haaran olla vaihtovastaventtiili? Jos pitäisi, niin siinä vika! Se on nimittäin pelkkä T-haara, josta näkyy sileä reikä läpi, valoa vasten katsottaessa. Siellä ei ole ikinä ollut mitään kuulaa.


Kuva

Tässä vielä T-kappale lähikuvassa:

Kuva
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

Avatar
mike
Viestit: 4429
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » Pe Maalis 04, 2011 6:14 pm

Tuo on tavallinen T-haara.

beejii
Viestit: 57
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 12:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beejii » Pe Maalis 04, 2011 7:37 pm

Tuon T-haaran tilalle ku laitat vaihtovastaventtiilin, niin alkaa pelaan...Ja vielä oikein päin ;). Sitte toimii kuormaaja aina ku tarvii ja samoin deluxe-venttiilit. Siitä ei yhtäkkiä osaa sanoa miten se lisälohko pelaa jos on ennen pitäny nippusiteitä käyttää...Pitäs tarkemmin nähä miten kytketty...Niin tai jos tuon ylemmän kuvan perusteella, niin sehän on vissiin otettu suoraan deluxe venttiililtä ja lähöt on sitte missä niitä tarvii. Eli sulla on siinä 6/2-venttiili. Toinen kanava pelaa suoraan omalla vivulla kopista ja toinen kanava sillä sähkönapilla+omalla kahvalla...

maramies
Viestit: 441
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies » Pe Maalis 04, 2011 8:27 pm

Melkoinen viritys.
Ja vielä Ford-liikken asentama. Tosin mielikuvitusta on asentajalla ollut.
Tai sitten syynä on joku hienous, joka ei heti valkene ainakaan minulle.

Onhan siinä "ilmainen" 6/2-venttiili,joka jää ylimääräiseksi, kun laitat sen vastaventtiilin siihen putkien väliin.

Joitakin asennuksia olen nähnyt, missä kuormaajan kierto on otettu
pikaliittimellä suoraan dl-ventiililtä, jolloin tarvitaan se nippusideviritys, jos
ei viitsi kiristää sitä lukitusruuvia sieltä lohkosta.
Tosin tällaisessa asennuksessa kuormaajan lohkossa ei tarvita ls-linjaa.
Ja tietenkin se kuormaajan paineletku varastaa yhden pikaliittimen, joka on poissa muusta käytösta.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.

beejii
Viestit: 57
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 12:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beejii » Pe Maalis 04, 2011 8:37 pm

Saahan tuolla 6/2:lla kuitenki yhden lisää, niin pääsee kolmeen 2 toimiseen...Laitoin itelle kesällä 8/3 sähköventtiilin, niin nyt on neljä 2 toimista käytössä alkuperäisen kahden sijaan. Nyt pystyy hydraulisella perälevylläki jotain tekeen. Alunperin oli vain 1 lohko käytössä, ku kuormaaja oli ryöstetty toiselta. Tuntuu tuommoset asennukset vähä amatöörimaiselle, ja jos vielä merkkiliikkeesä suositaan tuommosia virityksiä 8)

arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre » Pe Maalis 04, 2011 8:38 pm

Eikös noita Fordeja ole sekä vakio- että muuttuvatuottoisella pumpulla?
Jos on väärän tyyppinen kuormaajan lohko ja siksi otettu paine lisälohkon takaa.

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » Pe Maalis 04, 2011 9:17 pm

Soittelin Mikkeliin Ajanvaunu Oy:n toimitusjohtajalle, joka muisti tekemänsä traktorikaupan. Kuormaaja-asennuksen on tehnyt alihankintana eräs sikäläinen pikkufirma, joka sittemmin on lopettanut toimintansa. Ammattitaidon puutteeseen - arveli tj. Hänenkin käsityksensä mukaan tuossa tarvitaan venttiili T-haaran tilalle. Pyysin toimittamaan venttiilin postitse, koska kyseessä on kuitenkin selkeä myyntiliikkeen virhe, vaikka asennuksen onkin suorittanut alihankkija. Odottelen postia, suoritan asennuksen ja raportoin tuloksesta.

Tuleehan se venttiili nyt niin, että vastakkaiset päät kuormaajalle ja dl-venttiilille ja se poikkeava haara perään menevään putkeen? Putkia pitää vähän murjoa, ennen kuin asettuu tuohon asentoon, mutta eiköhän ne suostu.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

Tesantti

Viesti Kirjoittaja Tesantti » Pe Maalis 04, 2011 9:21 pm

olliki kirjoitti: Pyysin toimittamaan venttiilin postitse, koska kyseessä on kuitenkin selkeä myyntiliikkeen virhe, vaikka asennuksen onkin suorittanut alihankkija. Odottelen postia, suoritan asennuksen ja raportoin tuloksesta.
Aika hyvin jos toimittavat venttiilin kun omistajia on jo yks välissä.
Voihan se tietysti laskun kera tulla... :roll:

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » Pe Maalis 04, 2011 9:32 pm

Tesantti kirjoitti:
olliki kirjoitti: Pyysin toimittamaan venttiilin postitse, koska kyseessä on kuitenkin selkeä myyntiliikkeen virhe, vaikka asennuksen onkin suorittanut alihankkija. Odottelen postia, suoritan asennuksen ja raportoin tuloksesta.
Aika hyvin jos toimittavat venttiilin kun omistajia on jo yks välissä.
Voihan se tietysti laskun kera tulla... :roll:
Ihmettelen jos myyntiliikkeellä tulee edes mieleen olla korvaamatta virheellisestä asennuksesta tuon vertaa. Kyllä myyjällä on selvä vastuu ilmiselvästä virheestä, vaikka se tulikin ilmi viiveellä. Tietenkin voisin vaatia korvausta traktorin minulle myyneeltä henkilöltä, koska sen piti olla kunnossa, mutta se ei olisi reilua. Kaveri on toiminut rehellisesti parhaan tietonsa pohjalta.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

maramies
Viestit: 441
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies » Pe Maalis 04, 2011 9:33 pm

olliki kirjoitti:
Tuleehan se venttiili nyt niin, että vastakkaiset päät kuormaajalle ja dl-venttiilille ja se poikkeava haara perään menevään putkeen? Putkia pitää vähän murjoa, ennen kuin asettuu tuohon asentoon, mutta eiköhän ne suostu.

Varmista vaikka puhaltamalla venttiilin asento, eli molemmilta lohkoilta pitää virtaussuunnan olla prioriteettiventtiliä kohti.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiitek, Jounie, JP2112, Kimmy, lart, Majestic-12 [Bot], masankp, mtuitto, sköne, t-40 ja 41 vierailijaa