Paljonko sitä 2-T öljyä CAV:n pumppuun.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

kotari75
Viestit: 62
Liittynyt: 21.04.2007, 14:49
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Paljonko sitä 2-T öljyä CAV:n pumppuun.

Viesti Kirjoittaja kotari75 » 07.02.2011, 10:29

Paljon keskusteluissa mainostetaan laittamaan 2-t öljyä polttoaineen sekaan, jotta voitelisi paremmin jakaja-mallista syöttöpumppua. Itse en ole vielä laittanut, mutta yhden pumpun jäänestolla rikkoneena haluan sitä kokeilla. Jäänestoaine on nyt pannassa. :x

Paljonko sitä nyt sitten kannattaisi laittaa? Jos tuollaiseen 20 litran kannuun hakee polttoainetta. Mikä suhde? korkillinen, puolidesiä, desi? :?:
Ford 3000 Super Dexta -65

50R
Viestit: 764
Liittynyt: 27.11.2009, 09:06
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 50R » 07.02.2011, 11:23

Reilusti. Öljy kyllä palaa dieselissä ilman ylimääräisiä savuja. Yhteen massikkaan, jossa annosteluventtiili alkoi jumimaan, pistin kaksi litraa tankkiin. Vaikutus oli suuri. Kaikki oireet hävisivät niin pitkäkisi aikaa, kuin koneen historiaa tulin tuntemaan....eli useita vuosia. Mitään sivuvaikutuksia ei muutamasta litrasta aiheudu.

kaitsur
Viestit: 2115
Liittynyt: 12.02.2006, 08:30
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsur » 07.02.2011, 11:55

Onko lie väliä laadussa, mineraali, semi- vai täyssynteettistä?
Ite laitoin lirauksen täyssynteettistä, ei ainakaan vielä tuhoutunu täydellisesti mikään?
________________________________________________
Same Explorer 65 -86

kalvaana
Viestit: 6533
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 07.02.2011, 12:35

Mulla on nyt 1 %:n verran 2-tahtioljya Ferkuissa talvidiiselin seassa. Ihan vaan varuilta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

lahtiv
Viestit: 913
Liittynyt: 11.09.2008, 11:28
Paikkakunta: Ylöjärvi.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lahtiv » 07.02.2011, 21:36

Vois kans koittaa laitella DB:seen

Prosentti vois varmaan olla kohtuu määrä.
Voitelee myös suuttimia ja
tekee kait hyvää siirtopumpun kalvollekin.

Mutta liiallisella kaytöllä tukii tietysti suodattimen.

Ambasador
Viestit: 212
Liittynyt: 26.07.2006, 22:42
Paikkakunta: Eteläsavo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ambasador » 07.02.2011, 22:11

Ei yhtään, missään käyttöohjessa en ole lukenut, että kakstahtiöljyä pitäis laittaa dieselin tankkiin. Joskaan siitä varsinkaan vanhemmissa vehkeissä ei liene haittaakaan.

jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: 17.12.2005, 11:52
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarsi » 07.02.2011, 23:53

En panisi lainkaan !! Mutta tavallista moottori öljyä panen aina silloin kun muistan 0,5-1:an tankille. Ja 165 vainkun pyörii edelleen :!:
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net

2Ferguson
Viestit: 40
Liittynyt: 19.03.2009, 15:41
Viesti:

2 tahtiöljy

Viesti Kirjoittaja 2Ferguson » 08.02.2011, 05:31

Oikea äljy on 2-tahtiöljy koska voiteluöljy veden seassa on sama kuin leikkuuöljy.eli sellainen valkoinen pöperö. Jos haluaa voidella pumppua, niin ainoa vaihtoehto on 2- tahtiöljyä kahvikupillinen/tankillinen!
Valmet 700 mkII Äes, kylvökone, aurat ja muut maanmöyhennysvehkeet ja rappukippikärryt malli Ford -54

kalvaana
Viestit: 6533
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 08.02.2011, 07:22

Niin, jos jotain oljya haluaa kayttaa, niin vain hyvalaatuista tuhkautumatonta 2-tahtioljya. Suuttimen karki on karstan takia vaarassa tavallisella moottoroljylla tai muuten liian runsaalla oljylla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

talli12
Viestit: 106
Liittynyt: 06.08.2009, 21:42
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talli12 » 09.02.2011, 17:37

etenki talvi käytössä 2tahti öljy on poikaa.talvi laadussa kun ei nimesikään ole voitelevia aineita,kyllä suuttimet tykkää,laitan kyllä kesälläkin.

maramies
Viestit: 441
Liittynyt: 05.01.2006, 16:48
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies » 09.02.2011, 19:15

Ambasador kirjoitti:Ei yhtään, missään käyttöohjessa en ole lukenut, että kakstahtiöljyä pitäis laittaa dieselin tankkiin. Joskaan siitä varsinkaan vanhemmissa vehkeissä ei liene haittaakaan.
Minunkin mielestäni tämä asia kuuluisi tuonne "Vanhojen konemiesten uskomattomia uskomuksia" viestiketjuun.

Tärkeintä on tietää mitä tankkiin EI saa laittaa.

Huonoimpia lisäaineita ovat muurahaishappo ja vesi.

PUHDASTA polttoainetta - mitään muuta ei tarvita.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.

1957
Viestit: 667
Liittynyt: 17.01.2006, 21:45
Viesti:

Lisätä nyt öljyä

Viesti Kirjoittaja 1957 » 09.02.2011, 22:14

Ei tulisi mieleenkään lisätä öljyä dieselin polttoaineeseen, eikä mitään muitakaan tököttejä :lol: .
Mistähän mahtaa öljypolttimen pumppu, saada voitelunsa, jos ei löpöstä?
Vesi ja lika ovat ainoat pumpun tuhoajat.
Viimeksi muokannut 1957, 14.02.2011, 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HL-Zetor
Viestit: 4711
Liittynyt: 07.11.2010, 19:18
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor » 09.02.2011, 22:20

Kyllä noi pumpunkorjaajat suosittaa öljyn lisäystä,
nykyään dieselöljy "kuivaa" tavaraa.

kalvaana
Viestit: 6533
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 09.02.2011, 22:20

Oljypolttimen pumpussa on vain 10% siita paineesta, joka diisel-moottorin syottopumpussa on. Siksi oljypolttimen pumppu ei ota nokkiinsa, vaikka mita kuraa ajaa lapi.
Ei se oljy siella raktorin tankissa haitaksikaan ole. Vanha kulunut pumppu voi menna viela vuosikausia, kun se saa ylimaaraista voitelua. Tama koskee siis vain jakajapumppuja - rivipumputhan ovta oljyvoideltuja muutenkin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

VETPALIS
Viestit: 81
Liittynyt: 29.08.2009, 16:40
Viesti:

2T öljy

Viesti Kirjoittaja VETPALIS » 10.02.2011, 03:42

pumppu voitelee omalla öljyllä. 2T öljyä pannaan polttoaineen sekaan ettei suuttimet jää kiinni.kokemusta on.dieselpolttoaine on kuivaa.ei käytetä jatkuvasti,joskus vain.

Tesantti

Viesti Kirjoittaja Tesantti » 10.02.2011, 05:38

EI ollenkaan mitään lisää mpö:hön! 2T-öljy kuljettaa veden läpi vedenerottimen ja se on sitä lukua pumppu sökö...

juhani008
Viestit: 5064
Liittynyt: 08.09.2009, 20:41
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 » 10.02.2011, 08:39

Tämä on yksi niitä mielenkiintoisia asioita johon ei yhtenäistä kantaa muodostu koskaan. Osa puolesta ja toinen osa vastaan.
Itse en ole koskaan 2-t öljyä enkä muutakaan öljyä traktorin tankkiin laittanut mutta voisi kuvitella että jos järjestelmä on vedestä vapaa, niin ei se öljy varmaan ihan pahastakaan ole jakajapumpullisessa myllyssä.
Monen "kuskin" tiedän kyllä polttoainetta "rasvaavan" ja jokunen "huoltoukkokin" on suositellut.
Tiedä vaikka itsekkin joskus vielä tankkiin vähän lirauttaisin - siis sitä 2-t öljyä.

Korpivainio
Viestit: 1367
Liittynyt: 17.09.2006, 20:47
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio » 10.02.2011, 16:54

Kauhean väännön saa tästäkin... Omiin koneisiini laitan joskus kyllä. Tuo 4-mäntäinen 35 alkaa röpöttelemään muuten, jos ajelee enemmän "kuivalla" löpöllä. Samaten kaverin puimuri (5-pyttyisellä fiatin koneella) jätti yhden pytyn pois pelistä, kun suuttimen kärki oli hirttänyt kiinni. Otin neulan väkisin irti, ja nitkuttelin hetken, kaadoin tankkiin 2T-öljyä pullon, ja sittemmin on toiminut monet syksyt moitteetta...
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...

jylhä
Viestit: 2803
Liittynyt: 04.06.2006, 23:21
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä » 10.02.2011, 23:35

Ambasador kirjoitti:Ei yhtään, missään käyttöohjessa en ole lukenut, että kakstahtiöljyä pitäis laittaa dieselin tankkiin. .
Lueppa lisää käyttöohjeita, niin tuokin löytyy! Vihjeenä alkukirjain L.
Vw diesel vuosimallia 1996, tuolloin 4 vuotta vanha, tarvitsi joka toiseen tankilliseen 2t öljyä, muuten ei käynnistynyt, vissiin sammutinventtiili jumitti. Toyotalla olen ajanu 2t öljyn siivittämänä 150tonnia, eikä vielä ole hajonnu. Tuo vesiongelma on kyllä totta, mutta ei vettä polttoainetankissa saa muutenkaan olla.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.

Ambasador
Viestit: 212
Liittynyt: 26.07.2006, 22:42
Paikkakunta: Eteläsavo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ambasador » 11.02.2011, 18:16

jylhä kirjoitti:
Ambasador kirjoitti:Ei yhtään, missään käyttöohjessa en ole lukenut, että kakstahtiöljyä pitäis laittaa dieselin tankkiin. .
Lueppa lisää käyttöohjeita, niin tuokin löytyy! Vihjeenä alkukirjain L.
Vw diesel vuosimallia 1996, tuolloin 4 vuotta vanha, tarvitsi joka toiseen tankilliseen 2t öljyä, muuten ei käynnistynyt, vissiin sammutinventtiili jumitti. Toyotalla olen ajanu 2t öljyn siivittämänä 150tonnia, eikä vielä ole hajonnu. Tuo vesiongelma on kyllä totta, mutta ei vettä polttoainetankissa saa muutenkaan olla.
Korjaan sen verran kirjoitustani, kaksitahtiöljyä on laitettava polttoainetankkiin sen verran kuin käyttöohjekirjassa sanotaan.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: forssu, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 13 vierailijaa