Pahnanpuhaltimesta dieselkäyttönen.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
Pahnanpuhaltimesta dieselkäyttönen.
Moron.
Olis vähän ongelmaa mitoittaa tommoseen vanhaan pahnanpuhaltimeen moottoria, diesel tai bensakäyttöstä.
Sen lavat on noin 30cm pitkät ja 20 cm leveät ja noin 10mm vahvat.
(siis yksi 60cm rautaplootu jossa akseli keskellä)
Jotenkin tuntuu hassulta, kun sitä on aikoinaan pyörittänyt 11kw
sähkömoottori, jotta vaatiiko sellanen todella niin paljon tehoa?
Muuten tätä moottoria voisi käyttääkin mutta sähköt ei siihen enää riitä.
Ja mikä olisi järkevä tapa liittää polttomoottori moiseen puhaltimeen?,
hihna siis todennäköisesti ja jonkinmoinen vapaakytkin.
Vaiko ihan vaan vapaakytkimellä ja räikällä oleva nivelakseli?
Ja ei se vapaakytkintäkään välttämättä tarvi, mutta sammuttaessa vois pyöriä vapaasti, ettei pyöritä moottoria suotta.
Suoraa vetoa ei kannata ehdottaa, sitä en siihen tee:)
Olis vähän ongelmaa mitoittaa tommoseen vanhaan pahnanpuhaltimeen moottoria, diesel tai bensakäyttöstä.
Sen lavat on noin 30cm pitkät ja 20 cm leveät ja noin 10mm vahvat.
(siis yksi 60cm rautaplootu jossa akseli keskellä)
Jotenkin tuntuu hassulta, kun sitä on aikoinaan pyörittänyt 11kw
sähkömoottori, jotta vaatiiko sellanen todella niin paljon tehoa?
Muuten tätä moottoria voisi käyttääkin mutta sähköt ei siihen enää riitä.
Ja mikä olisi järkevä tapa liittää polttomoottori moiseen puhaltimeen?,
hihna siis todennäköisesti ja jonkinmoinen vapaakytkin.
Vaiko ihan vaan vapaakytkimellä ja räikällä oleva nivelakseli?
Ja ei se vapaakytkintäkään välttämättä tarvi, mutta sammuttaessa vois pyöriä vapaasti, ettei pyöritä moottoria suotta.
Suoraa vetoa ei kannata ehdottaa, sitä en siihen tee:)
-
- Viestit: 3969
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: La Marras 14, 2009 6:27 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Re: Pahnanpuhaltimesta dieselkäyttönen.
[quote="lahtiv"
Jotenkin tuntuu hassulta, kun sitä on aikoinaan pyörittänyt 11kw
sähkömoottori, jotta vaatiiko sellanen todella niin paljon tehoa?
Muuten tätä moottoria voisi käyttääkin mutta sähköt ei siihen enää riitä.
[/quote]
Meillä puhalletaan osa vuotuisesta kuivikkeesta ( pehkut ) tuollaisella navetan vintille vieläkin, ja juuri 11 Kw sähkömoottorilla pyöritetään. Lisäksi ennen lietsoa pyörii puimakoneen yhteydessä ollut silppuri, remmien välityksellä, samalla moottorilla. Teho moottorissa todellakin riittää, remmi on se joka antaa periksi jos liian ahneesti syöttää...
Eikös tuo olisi paras toteuttaa juuri tuolla vapaakytkimellä varustetulla nivelakselilla. Romukauppiaalta puoli-ilmainen auton moottori vaihteistoineen sekä kardaanin lähtö, ja pooritappi jatkeeksi, niin rupeaa olemaan ominaisuuksia riittämiin, kytkinkin valmiina
Jotenkin tuntuu hassulta, kun sitä on aikoinaan pyörittänyt 11kw
sähkömoottori, jotta vaatiiko sellanen todella niin paljon tehoa?
Muuten tätä moottoria voisi käyttääkin mutta sähköt ei siihen enää riitä.
[/quote]
Meillä puhalletaan osa vuotuisesta kuivikkeesta ( pehkut ) tuollaisella navetan vintille vieläkin, ja juuri 11 Kw sähkömoottorilla pyöritetään. Lisäksi ennen lietsoa pyörii puimakoneen yhteydessä ollut silppuri, remmien välityksellä, samalla moottorilla. Teho moottorissa todellakin riittää, remmi on se joka antaa periksi jos liian ahneesti syöttää...
Eikös tuo olisi paras toteuttaa juuri tuolla vapaakytkimellä varustetulla nivelakselilla. Romukauppiaalta puoli-ilmainen auton moottori vaihteistoineen sekä kardaanin lähtö, ja pooritappi jatkeeksi, niin rupeaa olemaan ominaisuuksia riittämiin, kytkinkin valmiina
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
HEHEH lisää
Kyse on siis todellakin pahna/olki-LIETSOSTA...:):) Ei volkkarista:)
-
- Viestit: 1115
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
- Paikkakunta: E-P maa
- Viesti:
-
- Viestit: 1121
- Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Näin on. Porsche teki kaksi moottoria ja toinen asennettiin aikanaan prototyyppiin. Kiihtyvyys 0-100 oli 60s. Joku rosvo oli tuon pelin varastanutkin ja ehtinyt sillä ajella rajalle saakka.
Alkuperäinen proto on tuhoutunut, mutta myöhemmin on tehty siitä kopio, johon jäljelle jäänyt protokone on asennettu. Jossai autolehdessä oli siitä koeajokin. Eli yksi dieselkäyttöinen pahapuhallin on olemassa ja voi hyvin.
Tehon määritykseen käytetään neliömomenttia. Löytyy sähkömoottoritaulukoista ja on sama vesipumpullekin. Tehontarve riippuu jyrkästi pyörimisnopeudesta, kaava ei ollut monimutkainen.
Minkä polttomoottorin siihen laitatkin, niin ota huomioon moottorin tehokäyrä. Polttomoottoria ei pidä mitoittaa käymään täysillä kierroksilla, vaan mieluimmin vähän huippuväännön yläpuolella. Jos kuormitus sattuu vielä nillä kierroksilla mukavasti sopivan lähellä täyskuormaa, eikä moottori savuta, niin pitäisin sitä optimiratkaisuna. Moottorityyppi kannattaa muuten olla tuossa käytössä suoraruisku.
Yhtään tuollaista en ole rakentanut, mutta jos itse olisin tekemässä niin voisin käyttää kumpaa tehonsiirtotapaa vain. Suoraan akselin kanssa ottaisin voiman moottorista sen oman kytkimen kautta. Kytkimessä kun voima tulee levyn keskellä olevien jousien läpi.
Alkuperäinen proto on tuhoutunut, mutta myöhemmin on tehty siitä kopio, johon jäljelle jäänyt protokone on asennettu. Jossai autolehdessä oli siitä koeajokin. Eli yksi dieselkäyttöinen pahapuhallin on olemassa ja voi hyvin.
Tehon määritykseen käytetään neliömomenttia. Löytyy sähkömoottoritaulukoista ja on sama vesipumpullekin. Tehontarve riippuu jyrkästi pyörimisnopeudesta, kaava ei ollut monimutkainen.
Minkä polttomoottorin siihen laitatkin, niin ota huomioon moottorin tehokäyrä. Polttomoottoria ei pidä mitoittaa käymään täysillä kierroksilla, vaan mieluimmin vähän huippuväännön yläpuolella. Jos kuormitus sattuu vielä nillä kierroksilla mukavasti sopivan lähellä täyskuormaa, eikä moottori savuta, niin pitäisin sitä optimiratkaisuna. Moottorityyppi kannattaa muuten olla tuossa käytössä suoraruisku.
Yhtään tuollaista en ole rakentanut, mutta jos itse olisin tekemässä niin voisin käyttää kumpaa tehonsiirtotapaa vain. Suoraan akselin kanssa ottaisin voiman moottorista sen oman kytkimen kautta. Kytkimessä kun voima tulee levyn keskellä olevien jousien läpi.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
Voima riittää juuri ja juuri 5.5KW
mutta vähänkin issompi kuorma muille moottoreille mitä pyörii samaan aikaan niin sulakkeet paukkuu.
Muuten kyllä isontaisin pääsulakkeet, mutta menee kaapelitkin vaihtoon muuntajalle asti, että ei mielellään kun sinne on noin 2km matkaa:)
Mieluummin se polttomoottori niin säästäis sit sen reilu 5KW vaikka muihin tarkoituksiin.
mutta vähänkin issompi kuorma muille moottoreille mitä pyörii samaan aikaan niin sulakkeet paukkuu.
Muuten kyllä isontaisin pääsulakkeet, mutta menee kaapelitkin vaihtoon muuntajalle asti, että ei mielellään kun sinne on noin 2km matkaa:)
Mieluummin se polttomoottori niin säästäis sit sen reilu 5KW vaikka muihin tarkoituksiin.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
Velu puhuu juurikin asiaa.
Mutta se juurikin kuinka sen käytännössä lasken, paljonko se tarvii voimaa.
ettei tulis hirveästi yli tai alimitoitettua, kun kumpanenkin vaikuttaa suoraan kustannuksiin.
Jos aattelis jotain 20hp dieseliä, niin vois olla aika lähelle sitä millä sitä on aikanaa pyöritetty, tuntuu vaan jotenkin isolta.
Mutta parempi tietysti aina se isompi vaihtoehto kuin voimaton.
Mutta se juurikin kuinka sen käytännössä lasken, paljonko se tarvii voimaa.
ettei tulis hirveästi yli tai alimitoitettua, kun kumpanenkin vaikuttaa suoraan kustannuksiin.
Jos aattelis jotain 20hp dieseliä, niin vois olla aika lähelle sitä millä sitä on aikanaa pyöritetty, tuntuu vaan jotenkin isolta.
Mutta parempi tietysti aina se isompi vaihtoehto kuin voimaton.
-
- Viestit: 6512
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
-
- Viestit: 2046
- Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Olisiko ideaa hiukan pienentää lietson pyörimisnopeutta?Riittäisikö puhallusteho?
Jos sen puhaltimen pyörimisnopeutta pudotetaan vaikka 10-20%.
Silloin voisi riittää joku 3kw moottori?
Tämä on minulta ihan tuntumalta ajattelua.Kuitenkin pyörimisnopeus tuollisessa vehkeessä vaikuttaa paljon tehontarpeeseen.
Jos sen puhaltimen pyörimisnopeutta pudotetaan vaikka 10-20%.
Silloin voisi riittää joku 3kw moottori?
Tämä on minulta ihan tuntumalta ajattelua.Kuitenkin pyörimisnopeus tuollisessa vehkeessä vaikuttaa paljon tehontarpeeseen.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
- Paikkakunta: Joutsa
- Viesti:
Varmaan sillä lietsolla puru lentää hyvin.
Tuolla navetan parvella on sellainen. Sen pyörittämiseen riitti 7,5 kilovattinen strömberi. Samalla siinä pyöri puimakonekin.
Purun siirtoon ei tarvi kummoista puhallinta.
Minä puhalsin kolmisen kuutiota puruja vintille semmoisella purunpoistopuhaltimella.
Putkena oli 110 viemäriputki ja nostokorkeutta kuutisen metriä ja vielä viistosti muutama metri. Elikkä kysymyksessä rintamamiestalotyyppi.
Se puhallin on istutettu iskujet vesipumpun moottoriin, valovirtakone ja muistaakseni kierroksia 3000 ja watteja jotain 500.
Rakentelin sen aikoinaan höyläkoneitten puruimuriksi ja siinä käytössä on tarvittaessa edelleenkin.
Puhallinkopan halkaisia on noin 25 senttiä.
Tämä ei tietenkään ole kovin tehokas.
Tuolla navetan parvella on sellainen. Sen pyörittämiseen riitti 7,5 kilovattinen strömberi. Samalla siinä pyöri puimakonekin.
Purun siirtoon ei tarvi kummoista puhallinta.
Minä puhalsin kolmisen kuutiota puruja vintille semmoisella purunpoistopuhaltimella.
Putkena oli 110 viemäriputki ja nostokorkeutta kuutisen metriä ja vielä viistosti muutama metri. Elikkä kysymyksessä rintamamiestalotyyppi.
Se puhallin on istutettu iskujet vesipumpun moottoriin, valovirtakone ja muistaakseni kierroksia 3000 ja watteja jotain 500.
Rakentelin sen aikoinaan höyläkoneitten puruimuriksi ja siinä käytössä on tarvittaessa edelleenkin.
Puhallinkopan halkaisia on noin 25 senttiä.
Tämä ei tietenkään ole kovin tehokas.
Traktorit: MF 135 -67
MF 390-89
IH 674 -78
MF 390-89
IH 674 -78
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
Hyviä vastauksia,
Tottahan toki pienempikin moottori riittäisi,
mutta luulen että ne tehot tarvii saada sinne mitä se lietso kestää,
eli sen jonkun 1500 kierrosta.
Kun asia mitä nyt en ole huomannut mainita, on se,
että se puru pitäis saada kulkeen noin 40metriä
Mutta ei luulis olevan ongelma, kun tuolla pienellä 5.5kw pikkupuhaltimella
se likkkuu tosi pitkän matkan 150mm putkessa, yllättävän isoina annoksina.
mutta fyysisen kokonsa puolesta se ei ime purua matolta joka sitä sille tuo, kun matto on noin puolisen metriä leveä, ja puru holvaa itsensä siihen puhaltimen suulle kun aukko sillä puhaltimella on sen 150mm.
Tottahan toki pienempikin moottori riittäisi,
mutta luulen että ne tehot tarvii saada sinne mitä se lietso kestää,
eli sen jonkun 1500 kierrosta.
Kun asia mitä nyt en ole huomannut mainita, on se,
että se puru pitäis saada kulkeen noin 40metriä
Mutta ei luulis olevan ongelma, kun tuolla pienellä 5.5kw pikkupuhaltimella
se likkkuu tosi pitkän matkan 150mm putkessa, yllättävän isoina annoksina.
mutta fyysisen kokonsa puolesta se ei ime purua matolta joka sitä sille tuo, kun matto on noin puolisen metriä leveä, ja puru holvaa itsensä siihen puhaltimen suulle kun aukko sillä puhaltimella on sen 150mm.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
-
- Viestit: 5871
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi.
- Viesti:
Mut ei varmaan dieselin kans tarvi puolitella.
Jos semmonen teho hyötysuhde olis jossain noin 1500rpm
Niin laittais pikkusen pienemmän siivan moottorin päähän, mikä on lietsossa, niin se meni sinne johkin tuhannen kierroksen paikkeille.
joo ei vapaa kytkin välttämätön ole, mutta ehkä mieluummin, tuntus vaan järkevältä, mutta vaikea myös rakentaa, tai ei vaikea mutta ylimäärästä työtä.
Jos semmonen teho hyötysuhde olis jossain noin 1500rpm
Niin laittais pikkusen pienemmän siivan moottorin päähän, mikä on lietsossa, niin se meni sinne johkin tuhannen kierroksen paikkeille.
joo ei vapaa kytkin välttämätön ole, mutta ehkä mieluummin, tuntus vaan järkevältä, mutta vaikea myös rakentaa, tai ei vaikea mutta ylimäärästä työtä.
Mentaalinen ystävyys ikävien esineiden kanssa on helpompaa kuin niille kiroilu.
-
- Viestit: 4191
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
- Paikkakunta: 39750
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 35 vierailijaa