White puolitelavaunu.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Elo 10, 2006 9:08 pm
- Viesti:
White puolitelavaunu.
Terve kaikki.
Kaipaisin tietoja ja vihjeitä vanhojen White puolitelavaunujen sijainneista. Kyseisiä laitteitahan hommattiin Suomeen -40 luvun lopulla useita satoja ja niistä värkkäiltiin mitä kummallisimpia maatalous ym. koneita, muunmuassa salaojakoneita. Useita olen jo paikallistanut ja varmasti moni vielä odottaa löytäjäänsä jossain pellon laidalla tai ladon kulmalla.
Mikko.
Kaipaisin tietoja ja vihjeitä vanhojen White puolitelavaunujen sijainneista. Kyseisiä laitteitahan hommattiin Suomeen -40 luvun lopulla useita satoja ja niistä värkkäiltiin mitä kummallisimpia maatalous ym. koneita, muunmuassa salaojakoneita. Useita olen jo paikallistanut ja varmasti moni vielä odottaa löytäjäänsä jossain pellon laidalla tai ladon kulmalla.
Mikko.
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Vanajan autotehdas osti näitä White (muutama Diamond-merkkinen) -puolitelakuorma-autoja, sekä kasan moottoreita ja vaihteistoja liittoutuneiden ylijäämävarastosta jobbarin välityksellä. Siksi vanhimmissa Vanajissa on useissa ollut White 160AX tai Cadillag 1G - bensiinimoottori. Cadillac-moottoreitahan oli panssarivaunuissa. Osa puolitela-autoista purettiin, osa parsittiin kasaan ja myytiin. Osasta tehtiin normaaleita kuorma-autoja , nämä rekisteröitiin Vanaja Vawh-nimellä. Vetkun galleriassa on sellaisesta kuvakin, meinasin tähän linkittää, muttei Vetkun sivut toimineet. Putajan Maatalousmuseossa on yksi tämmönen puolitela-White, jossa päällä Santahaminalainen salaojakone. Pääkone on vaihtunut Fordson Majorin moottoriin, mutta vehje toimii ja mikä pääasia, on säilynyt.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Elo 10, 2006 9:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3968
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Noita Cadillac V-8 moottoreita automaattilaatikolla (vai oliko se puoliautomaatti ?)oli myös Vanajan busseissa. Luulen että ne on tulleet suoraan Caddyn tehtaalta uutena. Yksi paketti oli n.15 vuotta sitten Ljungin romuttamon kentällä Karjaalla.UniversalDM4 kirjoitti:Vanajan autotehdas osti näitä White (muutama Diamond-merkkinen) -puolitelakuorma-autoja, sekä kasan moottoreita ja vaihteistoja liittoutuneiden ylijäämävarastosta jobbarin välityksellä. Siksi vanhimmissa Vanajissa on useissa ollut White 160AX tai Cadillag 1G - bensiinimoottori. Cadillac-moottoreitahan oli panssarivaunuissa. Osa puolitela-autoista purettiin, osa parsittiin kasaan ja myytiin. Osasta tehtiin normaaleita kuorma-autoja , nämä rekisteröitiin Vanaja Vawh-nimellä. Vetkun galleriassa on sellaisesta kuvakin, meinasin tähän linkittää, muttei Vetkun sivut toimineet. Putajan Maatalousmuseossa on yksi tämmönen puolitela-White, jossa päällä Santahaminalainen salaojakone. Pääkone on vaihtunut Fordson Majorin moottoriin, mutta vehje toimii ja mikä pääasia, on säilynyt.
Muistaakseni pari White raatoa oli aikanaan Alavuden eteläpuolella yhden autoliikkeen viereisellä romukentällä. Sitä en muista olivatko salaojavarustuksella vai ilman.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Elo 10, 2006 9:08 pm
- Viesti:
Terve, Pellervo.
Tykistömuseon White on päällisin puolin siisti näyttelyesine. Tässäkään tapauksessa ei ole kuitenkaan "koiraa karvoihin katsominen". Kyseinen laite on "entisöity" muutama vuosi sitten salaojakoneesta Puolustusvoimien varikolla. Rungon hitsaussaumat näkyvät selvästi alustassa. Täysin muuttelematon Suomi White löytyy Parolan panssarimuseon kokoelmista, jopa alkuperäisellä White 160 AX moottorilla varustettuna.
Tykistömuseon White on päällisin puolin siisti näyttelyesine. Tässäkään tapauksessa ei ole kuitenkaan "koiraa karvoihin katsominen". Kyseinen laite on "entisöity" muutama vuosi sitten salaojakoneesta Puolustusvoimien varikolla. Rungon hitsaussaumat näkyvät selvästi alustassa. Täysin muuttelematon Suomi White löytyy Parolan panssarimuseon kokoelmista, jopa alkuperäisellä White 160 AX moottorilla varustettuna.
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Noin mäkin olin ymmärtänyt, mutta heidän nettisivulla lukee ajankohtaista-kohdassa mm.jylhä kirjoitti:eikös putajan vehkeille käyny ohrasesti tontin omistajan kuoltua?
"Seuraavat toimintapäivät järjestetään 16-17.6.2007
Seuraavat toimintapäivät Putajan museolla järjestetään kesäkuun kolmantene viikonloppuna vuonna 2007. Tuolloin Museon isäntä Arto Vuorenniemi täyttää 50 vuotta ja juhlii niitä toimintapäivien merkeissä."
http://www.kopteri.net/koti/putajanmuseo/
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Elo 10, 2006 9:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
Vielä pari vanhaa kommenttia Hämeelinnasta. Niitä salaojakoneita kai rakennettiin Kantolanniemessä Pellonraivauksen keskuskorjaamolla, ainakin niitä seisoi pihalla aina useita.
Vanajan Autotehtaan ulkovarastossa oli jonkinmoinen kasa Cadillakin moottoreita vielä vuonna 1957. En muista tuotantoon menneen kun ehkä pari-kolme vuodessa, yleensä paloautoihin.
Vanajan Autotehtaan ulkovarastossa oli jonkinmoinen kasa Cadillakin moottoreita vielä vuonna 1957. En muista tuotantoon menneen kun ehkä pari-kolme vuodessa, yleensä paloautoihin.
puolitela auto
kävin tänään kattomassa konetta,valmistus numero 27/54
kuulemma 3000 tonnilla saisi.siinä on perkinsin diesel.
kuulemma 3000 tonnilla saisi.siinä on perkinsin diesel.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: To Kesä 08, 2006 9:33 pm
- Paikkakunta: Orimattila
- Viesti:
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
- Paikkakunta: Isokyrö
- Viesti:
-
- Viestit: 5315
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Ne romuksi menneet olivat ymmärtääkseni aivan toisen keräilijän koneita, vaikka osa niistä Putajan museolla olikin.Jarkko kirjoitti:Noin mäkin olin ymmärtänyt, mutta heidän nettisivulla lukee ajankohtaista-kohdassa mm.jylhä kirjoitti:eikös putajan vehkeille käyny ohrasesti tontin omistajan kuoltua?
"Seuraavat toimintapäivät järjestetään 16-17.6.2007
Seuraavat toimintapäivät Putajan museolla järjestetään kesäkuun kolmantene viikonloppuna vuonna 2007. Tuolloin Museon isäntä Arto Vuorenniemi täyttää 50 vuotta ja juhlii niitä toimintapäivien merkeissä."
http://www.kopteri.net/koti/putajanmuseo/
Kuukunan galleriassa http://gallery.kuukuna.net/gallery/main.php on useita kuvia erilaisista White-jämistä, haulla löytyvät.
-
- Viestit: 1405
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
- Paikkakunta: Suur-Sammatti
- Viesti:
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Elo 10, 2006 9:08 pm
- Viesti:
Kiitokset Vanhalle (ja Jylhälle) tarkentavista tiedoista. Olen yrittänyt etsiä väärästä paikasta, täytyypä käydä koluamassa korpiniitty.
Mukava nähdä, että Sarkamuseon White on päässyt sisätiloihin. Panssarimuseon uusi White onkin jo vanha tuttu vuosien takaa, tunsin henkilön, joka sen entisöi. Allekirjoittaneella on kunnia toimia kyseisen koneen huoltovastaavana Panssarimuseon puolesta. Pari viikkoa sitten käytin sen leimalla ja meni heittämällä läpi. Inssi tykkäsi, kun sai testata moista laitetta.
Pakosarjan tiiviste posahti katsastusreissulla, joten on pientä remonttia tiedossa talveksi.
Mukava nähdä, että Sarkamuseon White on päässyt sisätiloihin. Panssarimuseon uusi White onkin jo vanha tuttu vuosien takaa, tunsin henkilön, joka sen entisöi. Allekirjoittaneella on kunnia toimia kyseisen koneen huoltovastaavana Panssarimuseon puolesta. Pari viikkoa sitten käytin sen leimalla ja meni heittämällä läpi. Inssi tykkäsi, kun sai testata moista laitetta.
Pakosarjan tiiviste posahti katsastusreissulla, joten on pientä remonttia tiedossa talveksi.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
- Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
- Viesti:
Myöhässä ollaan... "sisäpiirin" tietoavanha kirjoitti:nimim. telavetäjä. käyppäs kyseleen peppulanmäen (korpiniityn) tienoilta niistä masiinoista. huhu kertoo, että karhun autokauppa
porukka olis pitäny siellä moottorivarastoa....
Paikallinen ympäristölautakunta oli (ilmeisesti uuden naapurin myötävaikuttamana) kehoittanut poistamaan "moottorivaraston" metsästä kesäkuun loppuun mennessä . Niinpä romut oli lahjoitettu paikalliselle 4H kerholle joka oli talkoilla "aarteet" kasannut ja toimittanut eteenpäin joskus ennen juhannusta tänä vuonna.
4H kerhon toimintaa niillä tuettiin.
Mitä "aarteita" metsässä on ollut jäi minulle kuitenkin epäselväksi.
t.shyde
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Olin sairaana kotona ensimmäisen luokan syyslukukauden aikana, ensipakkasten aikaan. Parinsadan metrin päässä meni Helsingintien alkupää, Vanhankoiviston suuntaan. Tie oli kupera asfalttitie ja aivan peilijäässä, Vanhallekoivistolle ajoi liikennöitsijä Niemisen linja-autot. Yksi oli ajanut ojaan ja toinen tuli vetämään sitä, mutta sekin putosi ojaan, kolmas tuli ja koki saman kohtalon jne. Muistaisin, että niitä olisi ollut kaiken kaikkiaan viisi pois tieltä, mikä kokonaan kyljellään, mikä etu tai takapäästään ojassa. Katselin ikkunasta kun Lundellin Urho tuli Rosenlewin Automon Whitellä kaupungista päin, kurvasi ojan yli perunapellon kautta ohi kaikkien ojassa olevien linja-autojen, nousi ylös tielle ja jatkoi matkaansa kohti Vanhaakoivistoa. Tunsin kyseisen kuskin, koska isäni oli Automossa töissä. Tämä oli muistelu vuodelta 1952, jolloin ei ollut nastarenkaita, vaan pelkkiä sodan jälkeisiä mateenselkä kummeja, eikä suolaustakaan harrastettu noihin aikoihin. Linja autot saatiin tielle iltapäivällä, kun tie suli ilman lämmetessä.
Viimeksi muokannut bonito, To Marras 05, 2009 8:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa