Zetorin vaihteisto-ongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Zetorin vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Zetorissa vaihdekeppi on yhtä pitkä ja tunnukas kuin soppatykin puurokauha. Tähän saakka vaihteen on menneet päälle kunhan on oppinut oikeat ranneliikkeet. Eilen kuitenkin sattui seuraavaa. Perutin navettaa vasten (en kuitenkaan osunnut) ja piti lähteä eteenpäin, jotta saa kuormaajalla koukattua maata mukaan, niin kas kummaa Zetori liikkui vain taaksepäin. Vaihdekeppi oli vapaalla, mutta kone liikkui taaksepäin. Kaikki vaihteet "klonksahteli" kepistä päälle (paitsi pakki ja 1.), mutta ilmeisesti tällöin kytekeyty aina pakin lisäksi toinenkin vaihde ja kone ei liikkunut mihinkään. Kun kytkintä kevyesti nostii, niin kone meinasi sammua. Purin ratin ympärystän ja pääsin käsiksi vaihdelaatikkoon menevää tappiin, mutta päällisin puoilin ei löytynyt mitään vikaa. Laitoin kepin paikalle ja kokeilin jälleen kerran kaikki päälyrakenteet purettuna ja yllättäin vaihteet taas toimi.
Osaisiko joku kertoa missä vika voisi olla ja mitä sille voisi tehdä?

Alkaa tuntuun, että taisin Zetorin myötä saada kokonaan uuden "harrastuksen" ja joudun luopumaan vanhoista, kun aika ei niihin enään tämän uuden myötä riitä. Ei ole tainnut olla vielä yhtään päivää, jolloin ei uutta ongelmaa olisi tullut esiin. Koneella on ajettu mittarin mukaan vasta n.2900h, mutta ongelmia on moninkertainen määrä entiseen traktoriini (Valmet361) verrattuna.

Onneksi on tämä foorumi
Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Tuo on Setkassa normaali homma. Tuossa 7245:ssa löytyi lattian alta sellainen peltilevy, jonka soikea reikä oli kulahtanut pyöreäksi, ja aiheutti vaihteen päälle jäämisiä. Voipi olla myös siirtäjä sen verran kulahtanut.

Tuollainen pattitilanne on joskus ratkennut, kun nostaa takarenkaan ilmaan, rynkyttää sitä samalla kun toinen kiskoo vaihdekeppiä kaikkiin ilmansuuntiin.

Vapaa-ajan ongelmat ratkeaa samalla hetkellä kun tekee setorikaupat. Sille pitää puhua nätisti ja varoa poliittisten mielipiteiden ääneen lausumista.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Tuossa Zetorissa on maailman kestävin traktoreihin valmistettu vaihdelaatikko.
Siirtohammaspyörä vaihteistossa saa nakeltua
kyllä vaihteet eri järjestykseen kuin on tarkoitus.
Siirtohaarukat ovat kiinni kolmessa neliön muotoisessa tangossa ja
vaihteiden lukitus tapahtuu vaihteiston kannessa olevilla jousikuormitteisilla
kuulilla.
Vaihdevivulla liikuteltavat massat ovat tämän tyypin vaihteistossa melko
suuret ja yleensä ylä tai alamäessä nopeasti tempaisemalla tehty vaihteen
vaihto antaa siirtäjälle tankoineen, haarukoineen ja hammaspyörineen
niin suuren liikevoiman että se voittaa kuulajousien lukitusvoiman.
Eli siirtäjä massoineen jatkaa vielä matkaa kuljettajan jo valikoidessa uutta
vaihdetta.
Aika helppo on myös tarkistaa vaihdevivun alapäässä
olevan siirtovivun kunto, irrottamalla laippa johon
vaihdevipu on nivelöity ja joka on neljällä pultilla kiinni
vaihdelaatikon kannessa. Siitä aukosta näkee myös siirtäjätangot
ja kun vaihteisto on vapaalla tankojen siirtoura on
kaikissa kolmessa tangossa samassa rivissä traktorin
poikittaissuunnassa.
Ehkäpä Zetor gearboxin tekijöillä on enemmän kokemusta
hammaspyöristä kun politiikasta.
www.praga.cz/html/e_historie.htm
www.martinmacik.cz/dakar_2006/english/auto.htm
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Aha,Tutkija on taas herännyt :lol: :lol: .Heh,heititpä vitsin;vai maailman kestävin laatikko :wink: :wink: Noin puhuu se,joka ei ole muilla traktoreilla ajanut.Mikähän mahtaa olla Zetorin laatikon käyttöikä?Omassani se kesti viitisen tuhatta tuntia.Ja tuossa pikkusetkassani vaihdekeppi jatkuvasti hyppeli pois päältä,kytkien 2 pykälää kerralla päälle.Ongelma löytyy vaihdekepistä,se kun kuluu siirtovivustoja liikuteltaessa.
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Siinä asiantuntijan lausunto. Miten se yleensä on mahdollista kytkeytyä
kaksi vaihdetta päälle jos vaihdekeppi hyppelee siirtäjien lovesta?
Eihän siinä silloin mene ensimmäinenkään vaihde päälle.
Enkä ole ikinä vanhoilla romuilla töitä tehnyt ja jos joku paikka koneissani
on alkanut hyppelemään olen vaihtanut heti uudet osat tai muuttanut
omaa ajotapaani sellaiseksi että hyppeleminen loppuu.
Jos esim pakki jää Zetorissa päälle niin siirtäjävipu vaihdekepin alapäässä
on jo ohittanut siirtäjässä olevan loven, kuljettaja on jo vaihtamassa
eteen päin vievää vaihdetta.
En väitä etteikö jollakin "traktorimiehillä" nysät kulu olemattomiin mutta
tuon tempun, millä uudessa Zetorissa sai vaihteet sekaisin, osasin jo
40 vuotta sitten.
Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

No jaa, oisko tuossa omassa 10 000h, laatikko ja perä on ainoat mitä ei oo korjattu.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

tutkija kirjoitti:Siinä asiantuntijan lausunto. Miten se yleensä on mahdollista kytkeytyä
kaksi vaihdetta päälle jos vaihdekeppi hyppelee siirtäjien lovesta?
Eihän siinä silloin mene ensimmäinenkään vaihde päälle.
Enkä ole ikinä vanhoilla romuilla töitä tehnyt ja jos joku paikka koneissani
on alkanut hyppelemään olen vaihtanut heti uudet osat tai muuttanut
omaa ajotapaani sellaiseksi että hyppeleminen loppuu.
Jos esim pakki jää Zetorissa päälle niin siirtäjävipu vaihdekepin alapäässä
on jo ohittanut siirtäjässä olevan loven, kuljettaja on jo vaihtamassa
eteen päin vievää vaihdetta.
En väitä etteikö jollakin "traktorimiehillä" nysät kulu olemattomiin mutta
tuon tempun, millä uudessa Zetorissa sai vaihteet sekaisin, osasin jo
40 vuotta sitten.
-Omassa ex 6911 setkassa sai olla tarkkana,kun pakilta heitti neloselle.Saattoi jäädä pakki päälle,tai sitten yritti kahta vaihdetta päälle samaan aikaan.näin tapahtuessa kytkintä nostaessa traktori sammui.Jos kepin hypätessä siirtäjävivulta vain pakki jäi päälle,tilanteen sai joskus korjaantumaan aluevalitsin-keppiä liikuteltaessa.Tässä tutkija sulle asiantuntijan lausunto. 8)
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Tämä pakilta neloselle saattaa pitää paikkansa. Omistankohan tämän ex-6911 traktorin ?
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Zetor 6911 mallissa on niin sanottu "rattivaihde", vaikka vaihdevipu
tuleekin suoraan vaihdelaatikon kannesta ohjauspyörän oikealle
puolelle. Vaihdevipu on taivutettu yläpäästään oikealle ja
vaihtaminen tapahtuu normaalin h-kaavan mukaan.
Samalla kaaviolla on vasemmalla lähinnä ohjauspyörää 1-pakki ja
keskellä 2-3 ja oikealla 4-5 vaihde. Vaihteen valinta tapahtuu
vaihdevipua sivusuunnassa siirtämällä ja varsinainen vaihteen
kytkentä tapahtuu vaihdevivun kiertoliikkeellä.
Myös vaihdevivun alaosan rakenne poikkeaa myöhemmin
tulleisiin lattiavaihde malleihin verrattuna. Koska tuo vaihteen
kytkennässä tapahtuva kiertoliike on välitettävä myös vaihteensiirtäjän
neliötangoille niin sielläkin tapahtuu kiertoliike joka kytkee vaihteen.
Tuollaisella rakenteella saa siirtäjille nopeissa vaihtamistilanteissa
sellaisen nopeuden että kuulajouset eivät raskaita massoja
pidättele.
Sitä tapahtumaa jossa vaihteet kytkeytyvät miten sattuu, kuvailin
tuolla edellä jo riittävästi.
Tuo Jaahaksen teoria jossa pakki jää päälle vaihdetangon siirtäjä
nysän hypätessä yli siirtäjien loven on huuhaata.
Jos tuo kuvitelma pitää paikkansa niin sehän on helppo tehtävä
ratkaista.
Menee vaan Zetorin ohjaamoon ja kytkee pakin päälle, sitten siirtää
vaihteen vapaalle, jäikö pakki päälle?
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Vähän tarkennan tilannetta jossa pakin jumitus tapahtui.
Normaalisti touhutessa oli hidas puoili päällä ja käytin maata siirrellessä pakkia ja ykköstä. Sitten oli tulevinaan vähän kiire ja eteenpäin käytin 4-vaihdetta muutamia kertoja aivan onnistuneesti. Se, että oliko jumitustilanteessa vaihtaminen nopeampi kuin muulloin en pysty sanomaan, mutta niin vaan pakki jäi päälle. En kyllä uskalla alkaa tilannetta demonstoimaankaan. Täytyy nyt jatkossa käyttää vaihteita rauhallisesti ja toivoa kaiken siten toimivan.
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Zetor6911 kirjoitti:Tämä pakilta neloselle saattaa pitää paikkansa. Omistankohan tämän ex-6911 traktorin ?
-En usko,että omistat sitä(tai sitten minun jälkeinen omistaja on laittanut sen kiertoon).Kerroin uudelle omistajalle(vaikka liikkeen kautta se menikin..)tästä"viasta"ja kerroin,kuinka vaihteiston saa kuntoon varttitunnissa suojapeltien purkamiset mukaan lukien...
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

tutkija kirjoitti:Zetor 6911 mallissa on niin sanottu "rattivaihde", vaikka vaihdevipu
tuleekin suoraan vaihdelaatikon kannesta ohjauspyörän oikealle
puolelle. Vaihdevipu on taivutettu yläpäästään oikealle ja
vaihtaminen tapahtuu normaalin h-kaavan mukaan.
Samalla kaaviolla on vasemmalla lähinnä ohjauspyörää 1-pakki ja
keskellä 2-3 ja oikealla 4-5 vaihde. Vaihteen valinta tapahtuu
vaihdevipua sivusuunnassa siirtämällä ja varsinainen vaihteen
kytkentä tapahtuu vaihdevivun kiertoliikkeellä.
Myös vaihdevivun alaosan rakenne poikkeaa myöhemmin
tulleisiin lattiavaihde malleihin verrattuna. Koska tuo vaihteen
kytkennässä tapahtuva kiertoliike on välitettävä myös vaihteensiirtäjän
neliötangoille niin sielläkin tapahtuu kiertoliike joka kytkee vaihteen.
Tuollaisella rakenteella saa siirtäjille nopeissa vaihtamistilanteissa
sellaisen nopeuden että kuulajouset eivät raskaita massoja
pidättele.
Sitä tapahtumaa jossa vaihteet kytkeytyvät miten sattuu, kuvailin
tuolla edellä jo riittävästi.
Tuo Jaahaksen teoria jossa pakki jää päälle vaihdetangon siirtäjä
nysän hypätessä yli siirtäjien loven on huuhaata.
Jos tuo kuvitelma pitää paikkansa niin sehän on helppo tehtävä
ratkaista.
Menee vaan Zetorin ohjaamoon ja kytkee pakin päälle, sitten siirtää
vaihteen vapaalle, jäikö pakki päälle?
-No kerro viisas parempi teoria siihen,että miksi välillä VAIN PAKKI jäi päälle,ja MIKSI VÄLILLÄ kone sammui,kun kytkintä nosti?Ei helevata moottori sammu,ellei siellä laatikossa ole jotain ihmeellistä sattunut!!!-Tilannetta olen pähkäillyt monta kertaa ja muuta vaihto-ehtoa en hommalle keksi,kuin että vaihdekeppi hyppää siirtäjältä,jättäen pakin vielä päälle ja yrittävän kytkeä sitä nelosta samaan aikaan päälle.
-Eli anna nyt tutkija viisas vastaus;miksi kone sammuu???
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Kyllä se voi kulua vaihdekeppi niin että pomppaa vaihlaatikossa olevan neliömäisen loven yli. Minulla teki sen, kepin pää oli kulunut, sekä kepin kiinnitystappi siihen kuppiin joka neljällä pulitlla vaihdelaatikon kannessa kiinni oli taittunut siten että keppin pää oli normaalia ylenpänä ekä ulottunut tarpeeksi alas loveen. Oikeanpuoleinen lovi joka kytkee ykkösen ja pakin oli taka-asennossa, kun aukaisin kannen. Laiton lovet linjaan, sekä uusin kepin kiinnitystapin. Lisäksi jätin tiivisteen pois siitä kupista joka on kiinni neljällä pultilla. Korvasin tiiviteen liimalla. Näin kepin pää tuli alemmaksi. Ei ole remontin jälkeen temppuillut.
Lisäksi jatkoin vaihdekeppiä niin että se ulottuun ratin tasalle oikealle puolelle, on tosi hyvä käyttää etenkin perälevy hommissa eteen - taakse ajossa kun voi pitää kättä yhtä aikaa kepillä ja ratilla ja oikea käsi nostolaitteen vivulla. On nopeampi kuin moni suunnanvaihtaja malli käyttää kun ei tarvi huitoa käsillä eri suuntiin koko aikaa.

Minusta asia on niin kun malttaa ajaa setorilla että nimenomaan jää aikaa harrastuksiin kun ei tarvitse kulkeä ylitöissä maksaakseen kallista raktoria, ( ylihintainen valmet ) jossa on loppujen lopuksi yhtä paljon vikoja, mutta varaosat kalliinpia. Setori vaan tarvii omistajaltaan suuren sydämmen ja rauhallisen luonteen. Sopii miehilla ja naisille jotka kulkevat omia polkujaan vapaina poliittisista kahleista.




Tommi
Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Taisi kerran käydä mullakin, että pakki oli päällä ja vaihdekepistä sai vielä kytkeä haluamansa vaihteen :lol:
Vaikka siis keskellä keppi. Juuri perälevyhommisa niitä sattui, kun vaihtoi nopeasti pakilta vaikkapa kolmoselle.

Kyllähän setori on harrastepelinä ja pihakoneena ihan omiaan.
Mutta tahtoi syödä miestä kun heinäntekoaikana on kahta vaihdetta yhtä aikaa päällä, paskanajossa "retohka oksentaa hydrauliikan o-renkaat" jne.

Eipä silti, onpa tuo Nyykkärissäkin ulosotto remontissa toista kertaa. Vaan menee takuuseen vaikka kone on 3 vuotta vanha, asia mistä ei ainakaan setkan ollessa keskolla ja Oy moto Abn hoivissa ollut minkäänlaista toivoa.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Mulla 7245 jäi myös pakki päälle ja silloin sai kaksi vaihdetta päälle, ei siinä ollut kuluminenkaan syynä, koska koneella ei ollut ajettu kuin muutama sata tuntia. Poistin vaihdekepin alapäässä olevan keskitysjousen ja kiristin pakin ja ykkösen siirtotangon lukitusjousta, se vähensi ongelmaa huomattavasti. Saku sanoi saaneensa tehtaan muuttamaan vaihteiston kantta niin ettei kahta vaihdetta enää saisi päälle? Hän kauppasi muunnettua vaihteiston kantta, en ostanut.
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Jusi kirjoitti:Mulla 7245 jäi myös pakki päälle ja silloin sai kaksi vaihdetta päälle, ei siinä ollut kuluminenkaan syynä, koska koneella ei ollut ajettu kuin muutama sata tuntia. Poistin vaihdekepin alapäässä olevan keskitysjousen ja kiristin pakin ja ykkösen siirtotangon lukitusjousta, se vähensi ongelmaa huomattavasti. Saku sanoi saaneensa tehtaan muuttamaan vaihteiston kantta niin ettei kahta vaihdetta enää saisi päälle? Hän kauppasi muunnettua vaihteiston kantta, en ostanut.
Mitäs sanoo Tutkija tähän? :twisted: :twisted: Mies on perkuleen kova vänkäämään joka asiasta mutta sitten ollaan ku kusi sukassa,kun oma luulo ei olekkaan tiedon väärtti!!! :wink: Sitten hätäpäissään heitellään jotain Tsekki/Slovakki linkkejä toiseen topiciin tällä palstalla :wink: :wink:
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Tuolla edellä jo kerroin mistä johtuu että myös
uudessa, täysin kulumattomassa Zetor vaihdelaatikossa
noissa vanhoissa malleissa saa vaihteet jumiin.
Kun se pakki jää jumiin niin se luistaminen siitä
siirtäjätangon lovesta on jo tapahtunut siinä vaiheessa
kun vaihdekeppi on vapaa-asennon kohdalla.
Jos ne pakin tai jonkun muun vaihteen päälle jäämiset
johtuvat kulumisesta niin silloin tuskin mitään vaihdetta
saa päälle tai pois päältä.
Totta kai kaksi vaihdetta saa päälle kun pakki siirtäjineen
ja hammaspyörineen on kytketty ja vaihdetanko huitelee
vapaana, silloin voi valita neljästä muusta vaihteesta
mieleisensä ja vaihteisto on sitten varmasti jumissa.
Niiden kolmen neliömäisen siirtäjätangon yläpuolella ei
kertakaikkiaan ole niin paljon vapaata tilaa että
vaihdevivun alapää huitelee vapaasti siirtäjien lovien
yli.
Helpoin on saada ykkönen tai pakki jäämään päälle
niissä rattivaihteellisissa koska vaihdetanko on vinossa
asennossa oikealle ja luistaa ohi siirtäjän loven vapaa-asennon
kohdalla.
Kun öljyt ovat kuumat , edestakaisessa työssä ja muuten
häslätessä vaihteiden kanssa ei tavallinen Jaahas tiedä mitä
siellä vaihteistossa tapahtui.
Voi sen kotelon avata ja alkaa hitsailla lisää mälliä
vaihdetankoon jos se sillä korjaantuu niin hyvä sitten.
Itse en ole koskaan hitsaillut tai tehnyt mitään muitakaan
tiivisteen poisto temppuja koska en ole havainnut mitään
oleellisia kulumia vaihteensiirtäjissä.
Ja mikä sitä vaihdekepin siirtäjänappulaa alapäästä kuluttaa?
Jos ja kun se kuluu niin se tekee sen etu ja takareunasta koska
niillä sivuillahan se vaihteita siirtää.
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Ei oo muuten "täysin kulumatonta"vaihteistoa keksittykään!! :wink: :wink: Olet sä Tutka aika soutaja ja huopaaja;Toisessa topikissa väitit kiven kovaa,ettei kahta pykälää saa päälle...Nyt jo oot toista mieltä!!
Olen kyllä aika vakuuttunut,että tiedän ainakin samanverran kuin sinä,mitä vaihteistossa tapahtuu....
Niin...mikähän sitä vaihdekepin alapäätä oikein kuluttaisi???? :wink: :wink: :wink: :wink:
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Sanoin että ensimmäinenkään vaihde ei mene päälle jos
vaihdetangon alapäässä oleva siirtäjä hyppii neliömäisen
siirtäjävivun loven yli. Sinä et pystynyt selittämään miksi pakin
saa vapaalle ja päälle vaikka miljoona kertaa kun Zetorin pukilla istuu
ja vatkaa vaihdetta pakille, vapaalle, pakille, vapaalle, pakille,
vapaalle jne..........Jos se keppi hyppii sen siirtäjän loven yli
niin jossakin vaiheessa varmasti pakki jää päälle tai vaihde
jää vapaalle. Mutta näin ei tapahdu vaikka loputtomasti pakkia
kytkee päälle, vapaalle, päälle, vapaalle....
Sitten olen monta kertaa yrittänyt selittää miksi näin
kuitenkin tapahtuu että pakki jää päälle vaihdekeppiä
kiireessä häslätessä myös uudessa ja kulumattomassa
vaihteistossa. Sille en mitään mahda ettei asia Jaahaksen
paksuun kalloon uppoa.
484

Viesti Kirjoittaja 484 »

Myös meidän kolhoosin 7211 vm -86 setkassa on joskus( uudehkona ollessa) mennyt pari kertaa kaksi vaihdetta päälle ja loota jumiin. Pakki oli päällä vaihdekepin ollessa vapaalla. Vika oli hento jousi siinä siirtotankoja lukitsevassa tapissa. Heti ensmäisen hämmingin sattuessa tein lattialevyyn nuiden lukitustappien kohdalle ruuvikiinnitteisen peitelevyn jottei koko lattiaa tarvitse avata. Toinen tapaus korjautui jo kymmenessä minuutissa. Vaihdekepin siirtoliike täytyy olla setkassa täsmällinen ja ei niin "riuhtova". Nyt on mennyt melkein 15 vuotta ettei tuo ominaisuus ole vaivannut
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ehostaja, Fallingdown, Google [Bot], Mika 82, Tiepalvelu ja 55 vierailijaa