Öljynpaineet vähissä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Öljynpaineet vähissä

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Zetorissa oli öljynpaineet vähissä. Ajattelin, että koneessa on vanhat öljyt ja ne vaikutti todella "notkealta" kun laskin ne pois. Laitoin uudet öljyt tilalle (Farmoil Universal 10W30). Tällä ei ollut vaikutusta öljynpaineisiin. Kylmänä paineet on joutokäynnillä (n.500 1/min) 3kg/cm2, mutta koneen lämmettyä paine tyhjäkäynnillä on "nolla". Kierroksilla n.1500 1/min on painetta kone lämpimänä n.1kg/cm2. Koneella on ajettu n.2900h, joten sen ei pitäisi vielä olla loppu. Laitoinko koneeseen väärää öljyä, vai onko kyseessä Zetorin tyyppivika?
Zetori on ollut minulla vasta n.0,5v eikä aikaisempia kokemuksia ole kuin vanhoista Valmeteista.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Minusta kuulostaisi siltä, että pumppu olisi lopuillaan, Eikös se niin ole, että mitä isompi on tuo ero lämpimänä ja kylmänä, niin sitä todennäköisemmin pumppu on väljä.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Pystyyköhön pumpun vaihtamaan/kunnostamaan öljypohjan kautta ?
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ei oo mulla kokemusta zetorista, mutta Kyllä se pitäisi onnistua, hammaspyöräpumppu kai siinäkin on. Mikäs oli öljyn SAE, mitä sinne laitoit?
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kyllä öljynpaineen pitäisi pysyä noilla öljyillä tyhjäkäynnilläkin vaikkei nuo universaalihalpisöljyt niitä parraita olekkaan. Itse pistäisin Mobilin Delvac 15 W - 40 öljyt koneeseen. Ennen isompia remontteja kannattaa kuitenkin tutkia öljynpainemittarin ja siihen kuuluvan anturin kunto. Onko siinä sähköllä toimiva mittari? Jos kyllä, ni ekaksi anturia ostamaan. Jos ei auta, ni sitten vielä vois koittaa mekaanisella mittarilla öjynpaineanturin reiästä ja vasta sitten järeämmät konstit käyttöön.

Oletko putsannu myös sen moottoriöljyn keskipakoputsarin? Jos siellä ei kauheasti mönjää, ni tuskin öljypumppu on kulunu, ku tunteja on noin vähän. Öljynpaineventiili vois olla yksi vikapaikka. Jos siinä joku roska välissä ja laskee ohi.

Jos öljypohjan irrotat, ni kurkkaa samalla yhtä kiertokangen laakeria, ni näet, onko kulumavikoja. Jos on, ni ne kaikki on helppo ja halpa vaihtaa samantien, ni kone kestää sen jälkeen ihan hyvin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Marli
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 5:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marli »

Mulla on vähän saman tyyppinen juttu 35 ferkussa. Kylmänä paineet on täysillä eli mekaaninen mittari pohjassa, lukuunottamatta ihan tyhjäkäyntiä. Tällöinkin mittari tosin on High osiolla (low-normal-high). Sitten kun kone lämpenee niin tyhjäkäynnillä ollaan low-osion puolella (lähempänä normaalia kuin nollaa) ja täysillä kierroksilla high-osion puolessa välissä.
En ole raaskinut kauheasti kuumana tuolla tyhjäkäynnillä käytellä, mutta mitä olette mieltä olisiko siitä haittaakaan Kuitenkin tyhjäkäynti on koneelle "helpompaa", niin aiheuttaako tuollainen mitään erityistä kulumista, kun tosiaan paineet eivät ole kuitenkaan nollassa.
Öljyt teboilin monitrat.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Marli kirjoitti:Sitten kun kone lämpenee niin tyhjäkäynnillä ollaan low-osion puolella (lähempänä normaalia kuin nollaa
Ei aiheuta ongelmia. Jos yleensä painetta löytyy kaikki paikat saavat voitelun ja nykyisillä öljyillä laakerivauriot ovat harvinaisia. Lisäksi tyhjäkäynnillä laakereiden kuormitus on lähes olematon.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Ehjää ei tarvitse korjata. Harrasteautoissa samaa oiretta, tosin käytössä vain sähköinen anturi, joka reagoi 0,7 barissa. Saatavilla on jopa paikallisessa varaosamyymälässä 0,3 bar antureita, mutta en ole sitä hankkinut.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Sanovat, että se 0,5 kiloakin riittää tyhjäkäynnillä.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
hja75
Viestit: 53
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hja75 »

Asiaa sivuten, mitkä ovat normaalit öljynpaineet, muistaakseni mulla on lähelle 1,5kg/cm2 riippumatta koneen lämpötilasta tai kierroksista, tai ehkä hiukan viisari heilahtelee edm. tekijöistä johtuen mutta ei suuria eroja.
Touhu-Ville
Viestit: 420
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 2:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Touhu-Ville »

Vuosia sitten ferkussa oli minulla sama vika. Vaikuttaisi orastavalta laakerivialta. Runkolaakerit voivat olla uskomattoman väljiä alkuperäisiin välyksiinsä nähden ennenkuin antavat äänen. Ainakin minulla vika poistui alakerran korjauksen myötä.
Huoleton hevoseton poika
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Zetoriin on vaihdettu "mekaaninen" öljynpainemittari, joten luotan kyllä sen lukemiin.
Täytyy tässä kait sitten ottaa öljypohja pois ja ryhryä tutkimaan asiaa tarkemmin. Pystyykö muuten runkolaakerit vaihtamaan alakautta ? Entäs saako öljypumpun poistettua ja kunnostettua pelkän öljypohjan irroituksella ?
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Zetor6911 kirjoitti:Zetoriin on vaihdettu "mekaaninen" öljynpainemittari, joten luotan kyllä sen lukemiin.
Täytyy tässä kait sitten ottaa öljypohja pois ja ryhryä tutkimaan asiaa tarkemmin. Pystyykö muuten runkolaakerit vaihtamaan alakautta ? Entäs saako öljypumpun poistettua ja kunnostettua pelkän öljypohjan irroituksella ?
Muistaakseni belaruksessa ainakin pystyy, luulis, että sen pumpunkin saa sitä kautta.

Voisko 3 kiloo olla semmonen ok öljynpaine?
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Zetor6911 kirjoitti:Zetoriin on vaihdettu "mekaaninen" öljynpainemittari, joten luotan kyllä sen lukemiin.
Täytyy tässä kait sitten ottaa öljypohja pois ja ryhryä tutkimaan asiaa tarkemmin. Pystyykö muuten runkolaakerit vaihtamaan alakautta ? Entäs saako öljypumpun poistettua ja kunnostettua pelkän öljypohjan irroituksella ?
-Oon sitä mieltä,että pumpun voit vaihtaa alakautta,niinkuin myös runkolaakerit.Kun laskit öljyt pois,niin oliko sitä normaalimäärä,vai enempi?Jos sitä öljyä tuli liikaa,niin silloin ilmeisesti polltoöjlyä menee sinne sekaan.Se taas johtaa vääjäämättä runkolaakereiden kulumiseen.Setorien tyypillinen vika,vaikka joku kohta väittää,että setorin moottori on parasta,mitä maailmassa on tehty.Sitten toinen juttu:älä luota ikinä Zetorissa/Ursuksessa tuntimittariin;niillä on tapana kypsya "apauttiarallaa"1500 tunnin hujakoilla.Ja tää on muuten tosi.Kun paineet putoaa lähelle nollaa,niin täysi konepoka on vääjäämättä edessä,sori :cry: :cry: .Nimimerkki: kokemusta on samasta asiasta :cry: :cry:
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Kun laskin "alkuperäiset" öljyt pois, niin silloin öljyä oli liikaa.
Jotta polttoainetta voisi mennä öljyn joukkoon, niin eikös sillon syötössä ole jotain vikaa. Ei ainakaan auton mootoreissa polttoainetta mene juurikaan öljyn joukkoon oli kone lähes kuinka väljä tahansa. Zetrin kone käy ihan nätisti, eikä savuta eikä haise.

Itse epäilin tuntimittarin lukemää kyllä jo ostettaessa, mutta kone oli muuten siisti ja ehjän oloinen joten oletan sen kuitenkin pitävän paikkansa.
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Yleensä syypää löytyy käsipumpusta,sen stefa alkaa falskaamaan ja päästää polttoainetta latraamaan öljyä.Savutuksesta sitä ei huomaa ja käyntiääni on normaali.Mä aikanani ostin samanlaisen setkan 700 tuntia ajettuna,400 tuntia se kesti,sitten tapahtui vastaavanlainen juttu.Remontissa selvisi,että traktoriin oli jo jossain vaiheessa vaihdettu lohko..Eli se niistä käyttötunneista.Kone oli ulospäin kuin kukkanen.Mulla oli niin huono tuuri,ettei lohkoa kannattanut enää koneistaa,vaan purkaamolta suht ehjä kolmas lohko tilalle.
Mutta nyt se tärkein neuvo sinulle:älä aja sillä pätkääkään niin,että paineet putoavat nollaan.Alakerta auki ja anna ammattilaisen katsoa,selviätkö suht halvalla,eli kampiakselin koneistuksella.Jos runkolaakerit pyörähtäneet,niin sitten jo kalliimpi juttu.Mutta toivotaan parasta!!!!
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Mulla on räjäytyskuva siirtopumpusta, mutta kuvassa ei ole yhtään varsinaista stefaa. Manuaali on kylläkin 6211 yms. vähän uudempiin malleihin, mutta ainakin muilta osin tekniikka näyttää olevan sama. Voisiko tässä käsipumpun rakenteessa olaa eroja ?
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Tuohon en nyt kyllä osaa vastata.Tuli mieleen,että voisiko tuo syöttöpumppu päästellä lohkoon löpöjä????
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
Huju
Viestit: 76
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:47 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Huju »

Miten tuosta öljystä voisi tutkia, paljonko siinä on naftaa seassa?
Ei ihan Nesteelle raski lähettää :)
Silmämääräisesti tikusta ei paljoa selviä.

Omassa 6045:ssa tuntuu myös ehkä öljyt lisääntyneen, tosin ajo vähäistä eikä muista milloin lisätty öljyä, pinta ylärajan yli.
Siirtopumpun on asentaja lankoni vaihtanut muutama vuosi sitten, joten sitä en ensimmäisenä itse epäilisi omassani.
Pääseeköhän ruiskutuspumpun kautta helposti tavaraa lohkoon?
Zetor 6045 -82
Zetor6911
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 5:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetor6911 »

Nyt on laakerit vaihdettu, mutta savuja en ole vielä ennättänyt ottaa. Laakerit ei mielestäni ole niin pahat, että niiden loppuminen olisi syy öljynpaineiden häipymiseen (ks. http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?a29 ... 83ac&imase ). Yksi syy saattaa olla öljypumpulle menevä imuputki, joka oli pumpun päästä selvästi auki.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa