VALMET 361 TYÖVALOT..Kytkentä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Offipete
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 12:25 am
Viesti:

VALMET 361 TYÖVALOT..Kytkentä

Viesti Kirjoittaja Offipete »

Onko kellekään tuttua 12v sähköjärjestelmä missä akun + menee runkoon? Eli runnossa on virta. Näin Valmet 361 vaan on. Miten siihen saat laitettua työ valot? releessä 30 = + virta, 85 = maa, 87 menee valoihin, 86 heräte. Jos olen väärässä niin miten se pitää olla. Tällä kaavalla ainakaan. Valmetissa ei toimi valot... Apua...
jormawilliam
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jormawilliam »

Ainakin Valmet 361 vm -62:ssa on miinus rungossa. Siinä on Boschin sähköjärjestelmä. Myöhempiin vuosimalleihin saattoi tulla Lucaksen järjestelmää, sillon on mahdollista, että siinä on +rungossa.
Aikoinaan Englantilaiset käyttivät autoissaan +napaisuutta bensiinikäyttöisien ajoneuvon rungossa sytytyskipinän voimistamiseksi.
Jos sinun Valmetissasi on + rungossa voit sen muuttaa helposti -rungolliseksi, kytkemällä akku päinvastaiseti ja avaat latausreleen kansi ja etsit sieltä ns.takavirtareleen kärjet, joita pidät hetkellisesti kytkettynä, (älä polta kärkiä kiinni). Laturin napaisuuden saat näin muutetuksi "oikeaksi".
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Kyllä se tuolla kytkennällä pitäs toimia
Onhan se 30 tässä tapauksessa akun - navasta eli jännitteellinen napa

Ja releenä tavallinen nelinapainen eikä vaihtorele jossa 5 napaa
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tavallinen auto- ja konekäytössä tuttu rele ei välitä napaisuudesta, vaan vetää olipa kela kytketty kummin päin vain. Myös ne työvalot, jos ne on tavallisia hehkuvaloja eikä mitään ksenoneita tai ledejä, ei välitä mitään napaisuudesta. On siis sama, olipa akun navoista kumpi vaan koneen rungossa. Ksenonit ja ledit on tarkempia.

Se akun napa, joka on koneen rungossa on maa eli maadoitus. Toinen napa on niin sanotusti "kuuma". Tässä voi nyt unohtaa akun napaisuuden tarkemman miettimisen, on van "maa" ja "kuuma". Loppu kytkennästä on samanlainen, olipa akku kummin päin vaan siinä koneessa. Laita sulake akun "kuuman" ja kytkentäsi väliin, ettei kone pala, jos tulee väärä kytkentä tai oikosulku joskus myöhemmin vaikka jonkin vaurion vuoksi.

Rele vetää, kun kytket sen kelan liittimistä toisen maadoitukseen ja toisen siihen "kuumaan". Saatko releen vetämään tällä tapaa kytkemällä (naksahtaa) ja päästämään, kun irrotat kytkennän (toinen naksahdus), niks-naks?

Jos saat releen naksumaan, on releen kela ainakin kunnossa ja virta tulee sille asti. Laita sitten releen kärkien liittimiin kytkentä niin, että releen vetäessä ne kärjet kytkevät sen "kuuman" myös sinne työvalon toiseen liittimeen. Työvalon toinen liitin maadoitetaan. Alkaako valo syttymään, kun rele naksahtaa?

Joku kympin maksava yleismittari on varmasti hintansa arvoinen työkalu sähköongelmia selvittäessä.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Kuten nimimerkistä näät, ompi oma masiina kanssa vallu 361.
Aikojen saatossa hajonnut oma virtalukko, korvattu erillisillä katkaisijoilla sekä nappistartilla.
Johdotus menee seuraavasta.
Akulta päävirtakytkimelle.
Sieltä johto tietysti startille.
Päävirtakytkimeltä eteenpäin lähtevät ohuemmat piuhat.
-Starttinapinlle, josta solenoidille
- Sulekerasialle useampi piuha, 6 kpl, eli jokaiselle sulakkeelle oma syöttö.
Sulekerasialta eteenpäin lähtevät
- parkit, palavat aina kun päävirtakytkin antaa virtaa, eli etuvaloissa parkki, eteen/taakse näyttävät lokasuojavaloissa olevat valot.
- on-off-on katkaisijalle, josta hoidellaan pitkät ja lyhyet valot
- vilkkusysteemille
- työvalolle katkaisijan kautta
- peräkärryn parkeille oma sulake, peräkärryn vilkut on samassa traktorin vilkkujen kanssa.

Muita releitä ei ole kun vilkkurele, katkaisijat ja johdotus riittävän järeitä, eli johdot tehty 3+2,5 neliömillin laadukkaasta kumipäällysteisestä "roikka" kaapelista.
Pitäisi kestää 12 voltin valoilla kun tarkoitettu 16A 240 volttia käyttöön.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], Google [Bot] ja 56 vierailijaa