Fordson Major käynti ongelmia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Accis
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 12:31 am
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Fordson Major käynti ongelmia

Viesti Kirjoittaja Accis » Ma Tammi 10, 2011 12:58 am

Moro! Ongelma fordson majorissa.

Moottorin etupäästä alkoi vuotamaan öljyä, joten purkasin keulan ja otin öljykopan, rattaat pois paikoiltaan. Moottorin ja etukannakeen välistä vuosi uus tiiviste ja nippuun. Ei lähtenyt enään käyntiin. Vaihdoin polttoaine suodattimen ja säädin pumpun ennakon.

Veli poika piti puolipuristinta ylhäällä ja paino sitten alas kun pyöritin ja lähti (huonosti) käymään. Kaikki pakokaasut tuli ilman putsarista kone kävin isoilla kierroksilla kaasun käyttö ei vaikuttanut ollenkaan kierroksiin. sammutuksen jälkeen ku (helvetinmoinen) savu oli hälvennyt niin huomattiin , että oli heittäny ilmanputsarista öljyt pitkin tallia. Laitettiin uudestaan käymään, nakuttaa erittäin paljon ja koneesta puhti poissa.Pakokaasut tulee nyt kumminkin pakoputkesta.

Onko mahdollista että sylinterit on täyttynyt polttoöljystä kun on yritetty käyntiin eikä ole lähtenyt. Nyt kun sitten oli lämmin niin jakso sytyttää kaiken ja ne sit palo kaikki kerralla pois?

Miten saan tuon nyt toimimaan? Eli ei meinaa lähtee millään käyntiin ja sit ku lähtee niin nakuttaa eikä ole puhtia koneessa. Voiko niittä rattaista/hammaspyöriä laittaa "vääriin" asentoihin eli onko mahdollisesti jotkut ajoitukset väärässä? Vastauksia odotellessa! Kiitos!

Jammu
Viestit: 17708
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu » Ma Tammi 10, 2011 1:25 am

voisko olla nokka-akselin ajoitus väärin eli ratas väärässä asennossa jakopäässä :?:
Niinkauan kun muistan, niin aina on vituttanu! :lol:

KH
Viestit: 595
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KH » Ma Tammi 10, 2011 8:57 am

Kyllä sen ajoituksen voi laittaa vääräänkin paikkaan..

konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Fordson Major käynti ongelmia

Viesti Kirjoittaja konemies1 » Ma Tammi 10, 2011 5:21 pm

Accis kirjoitti:Moro! Ongelma fordson majorissa.

Moottorin etupäästä alkoi vuotamaan öljyä, joten purkasin keulan ja otin öljykopan, rattaat pois paikoiltaan. Moottorin ja etukannakeen välistä vuosi uus tiiviste ja nippuun. Ei lähtenyt enään käyntiin. Vaihdoin polttoaine suodattimen ja säädin pumpun ennakon.

Veli poika piti puolipuristinta ylhäällä ja paino sitten alas kun pyöritin ja lähti (huonosti) käymään. Kaikki pakokaasut tuli ilman putsarista kone kävin isoilla kierroksilla kaasun käyttö ei vaikuttanut ollenkaan kierroksiin. sammutuksen jälkeen ku (helvetinmoinen) savu oli hälvennyt niin huomattiin , että oli heittäny ilmanputsarista öljyt pitkin tallia. Laitettiin uudestaan käymään, nakuttaa erittäin paljon ja koneesta puhti poissa.Pakokaasut tulee nyt kumminkin pakoputkesta.

Helpompi on kasata jakopää väärin kuin oikein.

Onko mahdollista että sylinterit on täyttynyt polttoöljystä kun on yritetty käyntiin eikä ole lähtenyt. Nyt kun sitten oli lämmin niin jakso sytyttää kaiken ja ne sit palo kaikki kerralla pois?

Miten saan tuon nyt toimimaan? Eli ei meinaa lähtee millään käyntiin ja sit ku lähtee niin nakuttaa eikä ole puhtia koneessa. Voiko niittä rattaista/hammaspyöriä laittaa "vääriin" asentoihin eli onko mahdollisesti jotkut ajoitukset väärässä? Vastauksia odotellessa! Kiitos!

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » Ma Tammi 10, 2011 6:56 pm

On luultavampaa,että menee jakopäänrattaat väärin,jos ei niitä yhtään kato tai merkkaa...Ne pitää kyllä olla just oikeella hampaalla,tai ei pelaa.On saattanu vääntyä venttiilit,työntötangot,katketa nokka-akseli,murtua keinuvipuja ym. Laita nyt ensin se jako kohilleen ja kurkkaa vaikka venttiilikopan alle,mitä on rikki,vai onko mitään...

HAlosseppä
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Väärinpäin

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä » Ma Tammi 10, 2011 8:56 pm

Niin miten panit käyntiin, ettei vaan lähtenyt käymään väärinpäin kun pukkasi ilmanputsarin öljyt ulos. Ja teki sen verran tuhoa ettei nyt käy oikein ( vaikka eihän sen pitäs konetta rikkoa)

Accis
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 12:31 am
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Accis » Ma Tammi 10, 2011 10:21 pm

Pumpun/kampiakselin rattaissa on kiilat. Kahdessa muussa on tappi mikä laitetaan raattaissa olevien reikien läpi. En tiä miten oon sit onnistunu laittaan ne väärin. Akseleita en kuitenkaan tiätääkseni pyöritelly.

Mitenkä laitetaan ne rattaa oikeeseen asentoon?

Venttiilikoppaa käytin irti, en havainnut siellä mitään erikoista.

Käyntiin laitoin startilla pyörittäen.

JURO
Viestit: 3020
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO » Ma Tammi 10, 2011 10:30 pm

Siellä on jokaisessa jakopään hammaspyörässä merkit jotka pitää olla kohdakkain, vaikuttaa vahvasti siltä että jtkut hampaan on menny vähän vika kohtaan, jakopää uudestan auki ja tarkistat. Joku varmasti osaa laittaa tanne kuvan tai linkin miten merkit pitää olla.

Accis
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 12:31 am
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Accis » Ma Tammi 10, 2011 10:44 pm

Pitää huomena purkaa/avata koppa uusiks ja kattoo tarkkaan.
Kuvahan olis oikeen hyvä saada, ja/tai merkkien oikeet kohdat.

Accis
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 12:31 am
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Accis » Ti Tammi 11, 2011 7:21 am

Nyt on auki. Rattaissa on merkit. Onko vasta kohdan merkit missä? Pääty levyssä on 2 (sokeaa) reikää, voisiko ne olla vasta merkit? Kampiakselille en löytänyt selkeetä paikkaa mistään. Toivottavasti olisi jollain kuva tai tieto mihkä asentoon pitää laittaa!

Fe35
Viestit: 759
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 » Ti Tammi 11, 2011 7:47 am

kyllä kaikissa rattaissa on viivat hampaiden kohdalla ja kaikki viivat oltava kohdakkain. Vauhtipyörän merkki kohilleen ja sitten jakopään merkit, pumpunajotukselle tais olla eri merkki. Mulla on kuva superin jakopäästä, otettu tosin kännykällä mutta kai siitä selvän saa. Laita yv:nä email osotteesi niin voin illalla laittaa kuvan.

Accis
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 12:31 am
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Accis » Ti Tammi 11, 2011 8:05 am


Fe35
Viestit: 759
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 » Ti Tammi 11, 2011 9:26 am

En tiedä mitä nuo ensimmäisen kuvan reiät on, on sen verran aikaa kun mulla oli superin kone auki.

Laitat vauhtipyörältä ajotusmerkin kohilleen (varmistat että ykkös pytyssä mäntä ylhäällä koska ajotus voi olla myös kierroksen pielessä)

Jokaisessa rattaassa pitäisi olla tuommoset viivat niin kun tuossa toisessa kuvassa myös kampiakselilla olevassa rattaassa
4 ratasta ja jokaisesta viivat vastakkain, vauhtipyörän merkki kohilleen ja kasaan. Tämän jälkeen katsot pumpun ajoutuksen 23 alipainesäätöisessä ja 21 mekaanisessa pumpussa

Fe35
Viestit: 759
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 » Ti Tammi 11, 2011 11:00 am

Postia lähetetty, sain kuvan lähetyttä näköjään puhelimesta suoraan tuonne sähköpostiin.

konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 » Ti Tammi 11, 2011 3:56 pm

Accis kirjoitti:Nyt on auki. Rattaissa on merkit. Onko vasta kohdan merkit missä? Pääty levyssä on 2 (sokeaa) reikää, voisiko ne olla vasta merkit? Kampiakselille en löytänyt selkeetä paikkaa mistään. Toivottavasti olisi jollain kuva tai tieto mihkä asentoon pitää laittaa!
Ne sokeet reijät taita olla kilven ohjauspinnoja. Päälikopan ohjuripinna näkyy tiivisteessä alavasemmalla.

Yleensä kampiakselin hammaspyörän kiila osoittaa ylös, se on siis karkea arvio. Ota venttiilikoppa pois, pyöritä konetta (jos pyörii herkästi) Katso neloseen venttiilien vaihto. Katso vauhtipyörän merkki yläkuolokohtaan. Koneen pyörimis-suunnassa tulee ensin asteikko ja viimeksi yläkuolokohta. Kasaa jakopää merkkeihin

Accis
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 12:31 am
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Accis » Ti Tammi 11, 2011 9:03 pm

Nyt toimii kuin unelma! Kasasin jakopään, säädin venttiilit , pumpun ja kiristin alipaineputket. Kampiakselin kiila tulee ylös päin aika tarkkaan. Kiitoksia Erittäin paljon neuvoista! Kiitos Fe35 kuvasta! Kyllä taas kelpaa aurata pihaa. Jarrut viä kuntoon niin kaikki on hyvin.

MOP
Viestit: 5907
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » Ke Tammi 12, 2011 8:51 pm

Uusi masinisti AET löysi netistä majorin englanninkielisen korjaamo käsikirjan.
Jospa pyydän häntä linkittämään sen tänne. Taisi olla hänellä jo koneella.
Mutta saa sen tehdä kuka ensin ehtii ja osaa.
Viimeksi muokannut MOP, Ke Tammi 12, 2011 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JURO
Viestit: 3020
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO » Ke Tammi 12, 2011 8:59 pm

Mikäs siinä oli vikana?

AET
Viestit: 179
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:25 am
Viesti:

Major

Viesti Kirjoittaja AET » Ke Tammi 12, 2011 10:28 pm

Repair Manual Fordson Power Major
http://.FORDSON.se/1A Motorkapitlet Diesel motor Verkstadsmanual.pdf
Viimeksi muokannut AET, To Tammi 13, 2011 9:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AET
Viestit: 179
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AET » Ke Tammi 12, 2011 10:40 pm


Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 10 vierailijaa