Lingon luukut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kronos
Viestit: 240
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Lingon luukut

Viesti Kirjoittaja kronos »

:?: Olis tarkotus laittaa linkoon hydrauliset luukut sylinterit olis toimisko kahella letkulla sillee ristiin toinen auki ja toinen kiini jos laittas vastusvasta venttiilit sinne väliin :?:
skraba
Viestit: 678
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 8:11 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skraba »

Saathan sie vaikka sähköventtiilillä valittua, kumpaa luukkua käsketään, jos on lohkoista pulaa.
- Skraba
raato
Viestit: 287
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
Viesti:

Re: Lingon luukut

Viesti Kirjoittaja raato »

kronos kirjoitti::?: Olis tarkotus laittaa linkoon hydrauliset luukut sylinterit olis toimisko kahella letkulla sillee ristiin toinen auki ja toinen kiini jos laittas vastusvasta venttiilit sinne väliin :?:
Mites olis jousikuormitteinen yksitoiminen sylinteri molempiin luukkuihin, semmonen kuin noissa lietekärryissä on, semmonen ei vaatis ku kakstoimisen hydrauliikka venttiilin ja pari letkua.

Jos on yks ykstoiminen lohko, niin laittas kolmitieventtiilin ja siitä letku per luukku (noilla jousikuormitteisilla sylintereillä).
man.on.the.moon
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2009 8:03 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja man.on.the.moon »

Jos käytettävissä on yksi kaksitoiminen venttiililohko ja kaksi identtistä kaksitoimista sylinteriä niin tekisin kytkennän tällä tavalla.

Lohkon plus puolelta letku sylinteri nro.1 männän alapuolelle ja lohkon miinus puolelta letku sylinteri nro.2 männän alapuolelle.
Sylinterien varren puoleiset osiot yhdistetään letkulla ja tila täytetään öljyllä sekä poistetaan kaikki ilmat.

Ainoa haitta tuossa kytkennässä on ettei öljy ikinä vaihdu varren puolella joten vuotoja ei saa olla.
skraba
Viestit: 678
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 8:11 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skraba »

man.on.the.moon kirjoitti:Jos käytettävissä on yksi kaksitoiminen venttiililohko ja kaksi identtistä kaksitoimista sylinteriä niin tekisin kytkennän tällä tavalla.

Lohkon plus puolelta letku sylinteri nro.1 männän alapuolelle ja lohkon miinus puolelta letku sylinteri nro.2 männän alapuolelle.
Sylinterien varren puoleiset osiot yhdistetään letkulla ja tila täytetään öljyllä sekä poistetaan kaikki ilmat.

Ainoa haitta tuossa kytkennässä on ettei öljy ikinä vaihdu varren puolella joten vuotoja ei saa olla.
Mutta nyt ei pysty ajamaan molemmat lävet aukki.

Tässä olisi kytkentä sen venttiilin kanssa:
Kuva
(http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... tiikka.pdf)

Tuossa venttiilin tilaa vaihdetaan elitistisesti käyttövivun päässä olevalla napiskalla. Mutta senhän voi toteuttaa vaikka kiinteällä johdolla, joka on ventiilissä kiinni ja jonka perässä on nappi. Sitten kun lingon kytkee rattorin perään, vetää piuhan ja napin kabiiniin.
- Skraba
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

Luukut toimii ihan yhdellä kaksitoimisella sylinterillä ja silti pystyy pitpmään kummakin luukun yhtäaikaa auki, esim näppä linkossa on tällänen. Itse olen tehnä useampaan linkoon yhdellä sylinterillä ja hyvin pelaa ja tosi mukava käyttää, nopea toiminen. Mekanismin suunitteluun pittää parerilla piirellä mittakuvat, siten onnistuu kerralla hyvä. Oon taina 3-4linkoon tehdä, käyttäjät olleet hyvin tyytyväisiä luukkujen ohjaukseen.

yksitomiset ja jousikuormitteiset ei tahdopelata, koska monesti venttiililohko vuotaa pikkasen ja jousivoima ei jaksapitää sylinteriä paikoillaan ja pakkasella öljy jäykkää ja vie turhaan jousen vetovoimaa.
man.on.the.moon
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2009 8:03 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja man.on.the.moon »

Luukut saa toimimaan ehkä parhaiten tuolla 6-tie venttiilillä mutta samalla on myös 150 euroa köyhempi.
1- ja 2-toimiset pienet sylinterit taitavat olla saman hintaisia ja vielä kun miettii palautusjousen toimintaa pakkasella linkon päällä niin en yksitoimista harkitsisi.
kronos
Viestit: 240
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kronos »

zape kirjoitti:Luukut toimii ihan yhdellä kaksitoimisella sylinterillä ja silti pystyy pitpmään kummakin luukun yhtäaikaa auki, esim näppä linkossa on tällänen. Itse olen tehnä useampaan linkoon yhdellä sylinterillä ja hyvin pelaa ja tosi mukava käyttää, nopea toiminen. Mekanismin suunitteluun pittää parerilla piirellä mittakuvat, siten onnistuu kerralla hyvä. Oon taina 3-4linkoon tehdä, käyttäjät olleet hyvin tyytyväisiä luukkujen ohjaukseen.

yksitomiset ja jousikuormitteiset ei tahdopelata, koska monesti venttiililohko vuotaa pikkasen ja jousivoima ei jaksapitää sylinteriä paikoillaan ja pakkasella öljy jäykkää ja vie turhaan jousen vetovoimaa.
:roll: Ei oikein onnistu tossa ala-talkkari lingossa yhellä sylinterillä pitäs tehä koko luukku homma uusiksi toi sähköventtiili on kait paras ratkaisu :D
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

kronos kirjoitti:
zape kirjoitti:Luukut toimii ihan yhdellä kaksitoimisella sylinterillä ja silti pystyy pitpmään kummakin luukun yhtäaikaa auki, esim näppä linkossa on tällänen. Itse olen tehnä useampaan linkoon yhdellä sylinterillä ja hyvin pelaa ja tosi mukava käyttää, nopea toiminen. Mekanismin suunitteluun pittää parerilla piirellä mittakuvat, siten onnistuu kerralla hyvä. Oon taina 3-4linkoon tehdä, käyttäjät olleet hyvin tyytyväisiä luukkujen ohjaukseen.

yksitomiset ja jousikuormitteiset ei tahdopelata, koska monesti venttiililohko vuotaa pikkasen ja jousivoima ei jaksapitää sylinteriä paikoillaan ja pakkasella öljy jäykkää ja vie turhaan jousen vetovoimaa.
:roll: Ei oikein onnistu tossa ala-talkkari lingossa yhellä sylinterillä pitäs tehä koko luukku homma uusiksi toi sähköventtiili on kait paras ratkaisu :D
Esim runni linkoon pystyisi tekemään, vaikka on sivulle aukiivat räppänät. Ala-talkkariinkin saisi myös, mut helpompi olisi muuttaa saranat yläreunaan...
Toimiihan se vaihtovettiililläkin :D
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18625
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

zape kirjoitti:Luukut toimii ihan yhdellä kaksitoimisella sylinterillä ja silti pystyy pitpmään kummakin luukun yhtäaikaa auki, esim näppä linkossa on tällänen. Itse olen tehnä useampaan linkoon yhdellä sylinterillä ja hyvin pelaa ja tosi mukava käyttää, nopea toiminen. Mekanismin suunitteluun pittää parerilla piirellä mittakuvat, siten onnistuu kerralla hyvä. Oon taina 3-4linkoon tehdä, käyttäjät olleet hyvin tyytyväisiä luukkujen ohjaukseen.

yksitomiset ja jousikuormitteiset ei tahdopelata, koska monesti venttiililohko vuotaa pikkasen ja jousivoima ei jaksapitää sylinteriä paikoillaan ja pakkasella öljy jäykkää ja vie turhaan jousen vetovoimaa.
Tähän tapaan?

http://www.youtube.com/watch?v=NAPgfK1AeBg
säästellen sippiin
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Tuo Runnin luukkusysteemi ansaitsee kyllä viisi tähteä! Kuva
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Minä laitoin Esko- linkoon yhden pienen kaksitoimisen sylinterin (lähtöisin niittosilppurin torvesta ) käyttämään sitä alkuperäistä vipparautaa josta lähtee tangot luukuille. Sylinteri haki paikkansa lingon takapäähän. Oikean mitoituksen hain "hitsaa korvake ja irrota se ja hitsaa uudelleen"- periaatteella :wink: Iskunpituus piti satuttaa juuri vivun liikkeen mukaiseksi, muuten olisi paikat hajonneet.

Tästä virityksestä tuli erittäin toimiva, vaikka itse sanonkin. Pieni sylinteri on niin nopea, että luukun pystyy "paiskaamaan" kiinni pienellä vivun liikkeellä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
ktm
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 6:53 pm
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ktm »

ahma kirjoitti:Minä laitoin Esko- linkoon yhden pienen kaksitoimisen sylinterin (lähtöisin niittosilppurin torvesta ) käyttämään sitä alkuperäistä vipparautaa josta lähtee tangot luukuille. Sylinteri haki paikkansa lingon takapäähän. Oikean mitoituksen hain "hitsaa korvake ja irrota se ja hitsaa uudelleen"- periaatteella :wink: Iskunpituus piti satuttaa juuri vivun liikkeen mukaiseksi, muuten olisi paikat hajonneet.

Tästä virityksestä tuli erittäin toimiva, vaikka itse sanonkin. Pieni sylinteri on niin nopea, että luukun pystyy "paiskaamaan" kiinni pienellä vivun liikkeellä.
Paljon on sylinterissä iskun pituus. Pitäs tohon eskoon rakentaa samanlainen systeemi. Riittääkö iskuksi 100mm vai pitäskö olla 150mm.
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

http://www.youtube.com/watch?v=NAPgfK1AeBg
borg kirjoitti:Tuo Runnin luukkusysteemi ansaitsee kyllä viisi tähteä! Kuva
+1 :shock:
Mahdolliset ajatusvirheet johtuvat omasta hölmöydestäni
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

ktm kirjoitti:
Paljon on sylinterissä iskun pituus. Pitäs tohon eskoon rakentaa samanlainen systeemi. Riittääkö iskuksi 100mm vai pitäskö olla 150mm.
Taitaa olla 15cm. Riittää se kymmenen senttiä, saattaa olla jopa parempi, nopeampi ainakin jos minun tavallani asennat...

Itse jouduin jatkamaan sitä latakkaa, mistä lähtee "teleskooppitangot" luukuille.

Jos kiinnostaa, niin pitänee ottaa kuva.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
ktm
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 6:53 pm
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ktm »

ahma kirjoitti:
ktm kirjoitti:
Paljon on sylinterissä iskun pituus. Pitäs tohon eskoon rakentaa samanlainen systeemi. Riittääkö iskuksi 100mm vai pitäskö olla 150mm.
Taitaa olla 15cm. Riittää se kymmenen senttiä, saattaa olla jopa parempi, nopeampi ainakin jos minun tavallani asennat...

Itse jouduin jatkamaan sitä latakkaa, mistä lähtee "teleskooppitangot" luukuille.

Jos kiinnostaa, niin pitänee ottaa kuva.
Sellasesta asennuksesta oon nähny kuvan, jossa sylinteri on lingon etuosassa kiinni ja kääntää sitä pyöreää tankoa, josta käsin pitäs kääntää luukut kinni ja auki.
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

borg kirjoitti:Tuo Runnin luukkusysteemi ansaitsee kyllä viisi tähteä! Kuva
Ala-talkkarista muuttaa saranat toiseen reunaan, toimis ihan samalla tavalla, kuin tuossakin. Hyvin oivallettu, ei tarte lisäventtiiliä ja toimintanopeus voittaa kahdensylinterin räppänät. arvo sana +10 :D

Esko linkoon sai lisävarusteen tuon pikkusylinterin, ihan tehdas versiona....
kronos
Viestit: 240
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kronos »

zape kirjoitti:
borg kirjoitti:Tuo Runnin luukkusysteemi ansaitsee kyllä viisi tähteä! Kuva
Ala-talkkarista muuttaa saranat toiseen reunaan, toimis ihan samalla tavalla, kuin tuossakin. Hyvin oivallettu, ei tarte lisäventtiiliä ja toimintanopeus voittaa kahdensylinterin räppänät. arvo sana +10 :D

Esko linkoon sai lisävarusteen tuon pikkusylinterin, ihan tehdas versiona....
:D Taitaa uudessa ala-talkkarissa olla saranat yläreunassa.Löysin Firomet oy:tä näppärät tylinterit 350-550 varsi 20mm oli sylinterin puolella vielä semmonen kiinnitys lätkä ja nivel 30€ kpl tohon mun linkoon maksaa oma sarja 600€ pitäs vaan keritä laittaa mutta kun pitää joka päivä lingota :oops:
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

[quote="Arska72"]http://www.youtube.com/watch?v=NAPgfK1AeBg

Tuossa videon lingossa näyttäs olevan lähes sama periaate luukkujen liikuttelussa, kuin on Esko lingoissa.
On vain paljon järeämmin rakennettu.

Minä laitoin Esko lingon luukkujen säätelyyn pienen sylinterin, niin
jäi se käsin kurkottelu ja vivun vääntely pois.

Tämmösen: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2899266.jpg
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Pappatunturi kirjoitti: Minä laitoin Esko lingon luukkujen säätelyyn pienen sylinterin, niin
jäi se käsin kurkottelu ja vivun vääntely pois.

Tämmösen: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2899266.jpg
No tuostapa ei kuva parane.. Toimintaperiaate on sama täälläkin, sylinteri vaan on vielä pienempi ja lingon takapäässä. Toinen pää on kiinni oikealla puolella aukon suulla olevassa reiässä.


http://img84.imageshack.us/i/img7846h.jpg/

http://img17.imageshack.us/i/img7847x.jpg/

http://img43.imageshack.us/i/img7848q.jpg/
Elämä on ihmisen parasta aikaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], havi, Semrush [Bot] ja 48 vierailijaa