Automaattivaihteisto ja sillä ajaminen?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
tuulen

Automaattivaihteisto ja sillä ajaminen?

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Tekniikka, löytyykö kirjallisuutta, onko automaattilaatikolla sähköisiä ohjauksia esim moottorin mustaan laatikkoon, ajaminen, paljonko jalkoja, onko eroa henkilöauto ja raskas kuormaautoajamisessa? Vaaralliset tilanteet, jipot, huolto????
arsa
Viestit: 695
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arsa »

Katsele sellainen huoltoasema,missä on runsaasti raskasta ajoneuvokalustoa tai takseja.
Siellä keskustelunaiheeksi automaattilaatikko: Tulee rautaisannos ominaisuuksista hyvinkin värikkäin sanakääntein.
luukinen
Viestit: 466
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 2:29 pm
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja luukinen »

Automaattilaatikossa on 1 hyväpuoli. Eli on helppo syödä jäätelöä samalla ku ajelee
Fordson power major valmetit 702 803 1100 6550 8550 n121
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Eipä taida henkilöauton automaatissa olla enää nykyään mitään jippoja, tai toki se jippo on kun ostaa käytetyn auton niin ei mitään takuita että onko öljyjä ja suodinta laatikkooon ikinä vaihdettu. Ne kun eivät kuulu huolto-ohjelmaan juuri missään merkeissä ja silti ne hommat pitää tehdä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ja uudemmissa autoissa se automaattilaatikko on yhteydessa moottorinohjauksen boksiin. Ennaa ei ole kick down-vaijeria kaasuvivustosta, kun kaikki tapahtumat haistellaan sahkolla samalla, kun moottoria ohjeistetaan.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Touhu-Ville
Viestit: 420
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 2:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Touhu-Ville »

Kyllä niissä joitain huomioita on. Sähköllä ohjataan nykyisiä (turbiinin luistoa yms.) ja öljyt pitää olla sen mukaiset (sähkönjohtavuus?). Jotkut laatikot ovat oppivia eli mukautuvat ajotapaasi ja pyrkivät edullisuuteen. Tussuttelun jälkeen ensimmäinen polkaisu vähän nihkeää kunnes uusi oppi perille. Tämä ei koske dsg laatikoita, jotka ovat luku sinäänsä. Ajaminen sinäänsä on ongelmatonta niin raskaskuljetuksessa (aika harvinaisia), että henkilöautossa.
Huoleton hevoseton poika
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Paras kirjallisuus on auton oma käyttöohjekirja. Siinä pitäisi olla mallikohtaiset tiedot oikeasta käyttötavasta.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Auton kayttoohjekirja on huonoin mahdollinen kirjallisuus, jos tekniikkaan haluaa oikeasti perehtya.
Autotekniikan uusimmat kirjat ja Ahynesin korjausoppaat antavat jo enemman osviittaa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Tuulen kysyi mm:

"ajaminen, paljonko jalkoja, onko eroa henkilöauto ja raskas kuormaautoajamisessa? Vaaralliset tilanteet, jipot, huolto????"


Kalvaana kirjoitti:
"Auton kayttoohjekirja on huonoin mahdollinen kirjallisuus, jos tekniikkaan haluaa oikeasti perehtya. Autotekniikan uusimmat kirjat ja Ahynesin korjausoppaat antavat jo enemman osviittaa."

Onko auton käyttöohjekirja todellakin huonoin mahdollien tietolähde Tuulen kysymyksiin?

Kalvaanan suosittelemista kirjoistako selviää merkin x, malli y, version z erityispiirteet? Koko mallisukupolven yleiskorjausohjekirjastako? Yleisautotekniikkakirjastako?
Mustavirta
Viestit: 493
Liittynyt: Ma Joulu 22, 2008 3:22 pm
Paikkakunta: Lapinlahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mustavirta »

Tavalliselle tallaajalle ei sen parempaa ja mukavampaa olekaan, kuin nykyautojen automaattilaatikko. Sekä maantiellä, että kaupungissa.

Jos tuulen kysymyksellään, paljonko jalkoja, tarkoitti ajotapaa, niin automaatilla ajettaessa on aina vasemman jalan vapaapäivä.

Vaaralliseen tilaanteeseen joudutaan kuskin toimesta, ei laatikon ansiosta.

Jippoja tuskin muuta, kuin että laatikosta yleensä löytyy käsivalintakin. Sitä tarvitaan mahdollisesti pahasta (liukkaasta) paikasta menemiseen.

Huolto on ainoastaan sitä, että laatikon öljy vaihdetaan huoltokirjan määräyksen mukaan.

Nämä ovat minun havaintoni, eivätkä välttämättä alkuunkaan ainoat oikeat. Minä olen mennyt näillä. Viimeisimmät omat automaattiajokit Nissan Almera Tino, Vw Golf ja Seat Altea XL. Nyt taas käsivaihteistoinen sattuneesta syystä. Näkyy silläkin taas oppivan ajamaan...
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Talvella liikkelle lähdettäessä tuntuu automaattiloota hiukan miettivän ja siksi en polekkaan ensimmäisen kilometrin aikana, vaikka moottori olisi kuinka lämmitetty sähköllä.

Kuulema 50-60 lukujen ameriikan autoja tuotiin sentakia vähäsen automaatilla, kun eivät kestäneet kiinnijäädessä "pouaamista" eli nopeaa edestakaisin vetoa. Tiedä häntä, mahto niiden kalliimpi hintakin olla syynä. :?

Liukkaalla kelillä ja riskillä moottorilla pitää hiukan varoa kaasun kanssa, että ei nappaisi pienemmän vaihteen kesken kaiken esim. kurvissa. Onhan vaihdevivussa useita vaihtoehtoja ja voi vaihteiston lukita niin, että ei mene isommalle vaihteelle. Tulee vain harvoin käytettyä tätä mahdollisuutta.

Tähän voi lisätä oman töppäyksen Texasissa 80-luvulla: Ajoin varmaan 500km riskillä V8 vuokra-autolla ja olin laittainut käsivaihteen D-kohdalle merkin mukaan. Ihmettelin, kun aina väliin vilkahteli moottori-varoitusvalo kovempaa yli 110km/h ajettaessa. Korva ei vaan reagoinut, kun oli tottunut korkeakieroksisiin riisipussien yms. moottoriääniin. Sitten huomasin, että vaihdevivun osoitinmerkki oli vääntynyt ja olin ajellut vain 3-vaihteella. No ei se bensa mitään maksanut meidän mittapuussa. 8)
4wdman
Viestit: 550
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 8:44 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Niinku ´Mustavirta jo totesiki ni automaattia ajetaan vain kaasujalalla tarvittaessa kaasu tai jarru.
Mulle yks jenkkiautoilija sano miten häntä oli opetettu toisen jenkkiautoilijan toimesta automaatilla ajoon,kaveri oli tokassu että hän hakkaa toisenjalan irti jossei se kahella jalalla ajo lopu. :evil: :lol:
875-SAG
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 05, 2010 8:24 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 875-SAG »

.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.[/quote]

Ei Volvossa (FM 12 ) ole kytkinpoljinta kyllä on ihan täysautomaatti. On vain kirjaimet R N A M valitsimen vieressä.Nappi katkaisimissa 1/2 E/P.Ne ropotti vaihteistot on eri asia kuin automaatti.
tridapp
Viestit: 252
Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 10:06 pm
Paikkakunta: keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tridapp »

Kalvaana mahtoi tuossa tarkoittaa, että nyky raskaankaluston
robottivaihteistot ovat rakenteeltaan erilaisia, kuin perinteiset automaatit.
Kytkinpoljintahan niissä ei kai yleensä ole, ja toiminta sinänsä on
"automaattista". Vanhanajan automaatit joissa on planeettapyörästöjä
peräkkäin, oli ainakin joku aika sitten vielä melko yleisiä
raskaassa kalustossa. Varsinkin busseissa. Allison taitaa täälläpäin olla yleisin raskaan kaluston automaattivaihteisto.
En osaa sanoa, kuinka isoille moottoritehoille noita oli olemassa.
Taitaa markkinat olla menossa noiden robottivaihteistojen suuntaan
pienemmässäkin kalustossa.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TepaR »

4wdman kirjoitti:Niinku ´Mustavirta jo totesiki ni automaattia ajetaan vain kaasujalalla tarvittaessa kaasu tai jarru.
Mulle yks jenkkiautoilija sano miten häntä oli opetettu toisen jenkkiautoilijan toimesta automaatilla ajoon,kaveri oli tokassu että hän hakkaa toisenjalan irti jossei se kahella jalalla ajo lopu. :evil: :lol:
Joo, sen jippo kannattaa muistaa et pistää ekalla kerralla vasemman jalkan mahdollisimman kauas polkimista. Meinas olla otsa kovilla kun meidän rouva ajoi ensimmäistä kertaa automaattilaatikollista autoa ja polkaisi jarrun pohjaan kun oli kytkintä polkevinaan...
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

Kyllä volvon FH16 löytyy kaikilla herkuilla automaattilaatikko, kaveri osti kesällä uuden pölliauton 700 heppasen ja hyvin tyytyväinen autoonsa. Hallinnan vaihtoehtoja on useampi ja laatikko oppi kokoajan kuskin ajotavoille ja vaihtaa jyrkässä mäessä tarvittaissa useamman vaihteen yli. Pystyy kuulema heijaamaan autoa ja liikkeelle pääsee helpommin turhia sutimisia... Muut autoilijat odottavat innolla, milloin tulee ongelmia tekniikan kanssa, mutta autoa koko ajan tehdas seuraa ja kahdesti ovat päivittäneet laatikon ja kerran moottorinohjauksen. vaikka ei ole ollut mitään ongelmia.
Avatar
Suomela
Viestit: 1840
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suomela »

zape kirjoitti:Kyllä volvon FH16 löytyy kaikilla herkuilla automaattilaatikko, kaveri osti kesällä uuden pölliauton 700 heppasen ja hyvin tyytyväinen autoonsa. Hallinnan vaihtoehtoja on useampi ja laatikko oppi kokoajan kuskin ajotavoille ja vaihtaa jyrkässä mäessä tarvittaissa useamman vaihteen yli. Pystyy kuulema heijaamaan autoa ja liikkeelle pääsee helpommin turhia sutimisia... Muut autoilijat odottavat innolla, milloin tulee ongelmia tekniikan kanssa, mutta autoa koko ajan tehdas seuraa ja kahdesti ovat päivittäneet laatikon ja kerran moottorinohjauksen. vaikka ei ole ollut mitään ongelmia.
Jos ja kun se on I-shift niin ei se oikeasti ole automaattilaatikko. Ohessa selvitys kuinka se toimii. Olen itse ajanut joitain satoja kilometrejä I-shiftillä varustetulla linja-autolla ja täytyy sanoa että vaihtaa todella kuin ammattikuski, ellei paremminkin.... Yksi Volvon hienoimmista keksinnöistä viime vuosilta.

http://apps.volvotrucks.com/I-Shift/fi-fi/i-shift.html
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Jos automaatista jonkun huonon puolen voisi tuoda julki, niin että, jos sillä jää lumeen kiinni, niin sitä ei voi "heijata", kun se miettii sekunnin, kun pitäisi saada esim pakille, silloin liike pysähtyy. Hyvä puoli on, jos on peilikirkas jää pyörien alla ja pitäisi lähteä liikkeelle, niin löysää vaan jarrun, niin liikkeellä ollaan.
markkov
Viestit: 697
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 9:20 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkov »

Kuorma-auton "oikea" automaattilaatikko on sitten verrattain kallis, jos tarttee uusia.
Äkkiä puhutaan kymmenistä tuhansista, eikä tuhansista.

Tämä siis, jos uuden vaihtolaatikon hommaa.

Noitten robottilaatikoiden hintaa en tiedä, mutta kytkinlevyn ja asetelman vaihto (kytkinremontti) raskaan ajoneuvon pajalla teetettynä n. 5500-6000€.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

875-SAG kirjoitti:.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.
Ei Volvossa (FM 12 ) ole kytkinpoljinta kyllä on ihan täysautomaatti. On vain kirjaimet R N A M valitsimen vieressä.Nappi katkaisimissa 1/2 E/P.Ne ropotti vaihteistot on eri asia kuin automaatti.[/quote]

Kyllä se taitaa ihan robotti olla sekin, kuorma-autoissa lisääntyy kulutus melkoisesti jos sielä olis levypakkoja ja pantoja ym.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], DexMasZet, Kiviö, ksaloset@hotmail.com, MF 135 vm-67 ja 57 vierailijaa