Patu 505:n pystypuomin välys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Patu 505:n pystypuomin välys

Viesti Kirjoittaja ärjy » La Joulu 04, 2010 5:49 pm

Jep, en löytänyt haullakaan tietoa moisesta, sivuttaisvälyksestä on juttua vaikka kuinka ja sitäkin kuormaimessani on. Mut kysymys onkin pystysuuntaisesta välyksestä, eli kuinkas paljon sitä sietää olla ennen kuin alkaa enemmälti rikkoa paikkoja ? Ymmärtääkseni pystypuomissa kääntölaitteen ylä- ja alapuolella on liukulaakeriholkit ja taitaa siellä olla muutakin sälää. Onko osien hinnasta mitään tietoa ?

Avatar
mike
Viestit: 4429
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » La Joulu 04, 2010 6:35 pm

On siellä ns painelaakeri eli neulalaakeri.Liika välys irrottaa seegerisokan, ja puomi pääsee nousemaan ylös. Osat on kohtuu hintaiset, jos ei kääntöratasta tarvii uusia, niin jotain luokkaa satasen-pari.

jiipee
Viestit: 7219
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee » La Joulu 04, 2010 6:40 pm

Ne pystypylvään kääntöpesään laakeroivat pronssiholkit säätää juuri sitä sivuvälystä. Jos on sivuväljää, niin ne holkit on kuluneet. Jos taas on kääntöväljää, eli pylväs kiertyy löysää, niin käännön hammastanko tai pylvään ratas on kulunut (yleensä molemmat on kuluneet). Kääntöväljää voi säätää pienemmäksi jonkin verran siitä kääntöpesän säätöpultista. Haulla läydät siitä ohjeita, miten säätö pitää tehdä, etei tule liian tiukalle.

Pystyväljään (ylös-alas-suunta) liittyy painelaakeri ja pylvään lukitus. Kääntöpesän pohjalla on painelaakeri, neulaakeri. Se kantaa pylvään painon. Pylvään kääntöratas makaa sen laakerin yläkoolin päällä ja pylvään tyvi menee laakerin silmästä ja alemmasta pronssiholkista läpi. Painelaakerin alakooli makaa kääntöpesän pohjalla, alemman pronssiholkin päällä. Pylvään tyvi näkyy sitten kääntöpesän alapuolella. Siellä pylvään alapäässä on urassa C-klippi, lukkorengas. Lukkorenkaan ja pesän pohjan välissä on säätölevyjä, joilla pystyvälys on säädetty. Jos on liikaa pystyvälystä, niin ota lukkorengas auki ja lisää tai vaihda sopivat säätölevyt sinne.

En muista enää noiden hintoja. Ei ollut mitään mahdottomia. Laakerikaupasta hain sen painelaakerin ja samalla sopivia säätölevyjä.

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Su Joulu 05, 2010 6:09 am

Ok, pitää purkaa ja katsoa mikä siellä mättää. Nuo holkit oletettavasti ainakin on finaalissa, toki muutkin siipeensä saaneet osat vaihtuu.

Homma jäänee odottamaan lämpimämpiä kelejä ja parempia korjaamo-oloja, nykyinen verstas tähdillä valaistu.

Kiitoksia vastauksista.

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Su Joulu 05, 2010 8:56 am

Keslan sivuilta löytyy kuormaimen huolto- ym. ohjeet.

Kun kyseessä on pystyvälys niin luultavasti se nelalaakeri on sieltä rikkoutunut. Neulalaakerin tilalle laitetaan nykyisin pronssinen paininlevy.

Tarkasta kuitenkin ensin että sen pystyakselin alapäästä oleva seekerirengas ei ole päässyt putoamaan.

Jos neulalaakeri rikki niin se pystyvälys on vain maatamia millejä. Mikäli pystyvälystä on senttitolkulla, on seekeri karannut ja puomi pääsee vaikka pomppaamaan pois paikaltaan.

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Su Joulu 05, 2010 11:08 am

Enpäs löytänyt Keslan sivuilta muuta kuin esitteitä yms.

Tuon seekerin pääsee tarkastamaan vasta kun kääntöpesän irroittaa tukijalkahässäkästä, eikös niin ? Patu 1800:ssa muistaakseni pystypuomin pää näkyi alapuolelta, tuossa ei.

Kävin vielä kokeilemassa ja vaikuttaisi siltä että tuo välys johtuu pääasiassa noista holkeista, enemmän sivusuuntaista on. Käännössä välystä on sen verran, että kun kuljetusasennossa siirtopuomin päästä hetkuttaa, niin parisenkymmentä senttiä on liikettä. Säätää en vielä yrittänyt, mutta sen mitä noista vanhoista viesteistä ymmärsin, säädön vaikutus on aika vähäinen ? Niinpä kaikki hilut mennee uusiksi.

Avatar
mike
Viestit: 4429
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » Su Joulu 05, 2010 11:42 am

Jos liian kauan lykkää tuota holkkien vaihtoa, niin kuluu myös rattaalta pinnat soikeiksi.Silloin joutuu kääntörattaan irrottamaan ja sorvaamaan pinnat suoriksi, sekä lisäämään täyte holkit, että päästään takaisin entisiin mittoihin.Alaosasta ensin menee soikeaksi.

juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 » Su Joulu 05, 2010 6:33 pm

Kohtalainen kuva 515:n Patun käännön hilppeistä jotka lienevät samat kuin 505:ssa :?:
http://kuvablogi.com/nayta/2875083/

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Ma Joulu 06, 2010 6:10 pm

juhani008 kirjoitti:Kohtalainen kuva 515:n Patun käännön hilppeistä jotka lienevät samat kuin 505:ssa :?:
http://kuvablogi.com/nayta/2875083/
Joo, tuosta kuvasta selviää mitä torni pitää sisällään, mut voisko joku sisälmykset livenä nähnyt kertoa vielä siitä kääntörattaasta ? Sitähän tuossa kuvassa ei kumma kyllä ole. Onko hitsaamalla puomissa vai miten ? Saako varaosana vai pitääkö koko tolppa vaihtaa jos uuden haluaa ?

Avatar
mike
Viestit: 4429
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » Ma Joulu 06, 2010 6:43 pm

Ratas on hitsattu puomiin kiinni, Keslaan (Patuun) saa kyllä rattaan irrallaan. Hakkiin taas joutuu ostamaan koko puomin rattaineen, voi sen siihenkin vaihtaa, mutta joutuu tekemään jonkinverran hommia.

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Ma Joulu 06, 2010 8:19 pm

Ok, kiitos ja kumarrus kaikille vastauksista. Patun laitan liki uudenveroiseen kuntoon, viimeistään keväällä kun kelit vähän lämpenevät.

Nosto- ja siirtopuomin väliset holkit jo vaihdoin ja aika välys oli siinäkin nivelessä, hetkui aika tavalla, mutta holkit olivat yllättävän hyvässä kunnossa, noin silmämääräisesti siis. Toki väljä hävisi uusien osien myötä, mutta oireiden perusteella olisi luullut olevan pahemmin kuluneet.

juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 » Ma Joulu 06, 2010 8:31 pm

ärjy kirjoitti: Nosto- ja siirtopuomin väliset holkit jo vaihdoin ja aika välys oli siinäkin nivelessä,
Muistatko paljonko ko. hilut maksoivat suurin piirtein ?

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Ma Joulu 06, 2010 8:38 pm

Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.

Osien hintaa en kyllä muista kovin tarkkaan, ostin ne jo vuosia sitten kun piti vanhaan kuormaajaan vaihtaa, vaihtamatta jäi. Samat holkit sopivat näköjään moneen malliin. Mut olisiko olleet alta kakskymppiä pari ? Voi mennä metsään pahastikin arvaus.

jarska
Viestit: 540
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarska » Ti Joulu 07, 2010 5:18 am

ärjy kirjoitti:Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.

Osien hintaa en kyllä muista kovin tarkkaan, ostin ne jo vuosia sitten kun piti vanhaan kuormaajaan vaihtaa, vaihtamatta jäi. Samat holkit sopivat näköjään moneen malliin. Mut olisiko olleet alta kakskymppiä pari ? Voi mennä metsään pahastikin arvaus.
rotaattorin nopeutta säädetään yleensä kuristamalla öljyvirtaa. eli rotaattorin kaksoisnipassa on vain pieni reikä. kenties sulla on jostainsyystä vaihdettu tavallisiin nippoihin.

er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 » Ti Joulu 07, 2010 7:13 am

ärjy kirjoitti:Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.
Hanskallahan se pyörinisnopeus säädetään.
Yrittänyttä ei laiteta

olliki
Viestit: 8940
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki » Ti Joulu 07, 2010 8:18 am

Venttiilistöltä lähtevään paineletkuun voi halutessaan lisätä myös erillisen kaksisuuntaisen säädettävän kuristimen, joka maksaa luokkaa 20€. Olen omaan kronoksen puomin kääntöön laittanut sellaisen, ettei viuhtaise niin rajusti.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Ti Joulu 07, 2010 2:00 pm

er3004 kirjoitti:
ärjy kirjoitti:Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.
Hanskallahan se pyörinisnopeus säädetään.
Just, ja mihinkäs se h a n s k a laitetaan ? Ei, kyllä taidan kallistua tuon kuristusventtiilin kannalle. Kuulostaa niin kovasti v i r i t y k s e l t ä tuommoinen hanskan tunkeminen johonkin hydelinjaan. Kiitos ehdotuksesta kuitenkin. :)

ärjy
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärjy » Ke Joulu 08, 2010 2:09 pm

Piti lisätä tuo naama tuohon edelliseen viestiin ettei nyt vaan joku luule että tosissani hanskaa hydeputkeen olen työntämässä.

Tosiaan tuo kourankääntö on aivan turhan kiivas, liekö sitten syynä tuo jonkun ehdottama nippojen vaihtuminen. Niin tai näin, kouranhan ei tarvitse kovin nopeasti pyöriä, edes täysiä h a n s k a l l a vipua väännettäessä, hyvin ehtii asennon passata vähemmälläkin. Käynpäs kysymässä moista kuristinta hydekaupasta kunhan kylille eksyn.

juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 » Ke Joulu 08, 2010 7:31 pm

ärjy kirjoitti: Tosiaan tuo kourankääntö on aivan turhan kiivas, liekö sitten syynä tuo jonkun ehdottama nippojen vaihtuminen. Niin tai näin, kouranhan ei tarvitse kovin nopeasti pyöriä, edes täysiä h a n s k a l l a vipua väännettäessä, hyvin ehtii asennon passata vähemmälläkin. Käynpäs kysymässä moista kuristinta hydekaupasta kunhan kylille eksyn.
Mikäs muuten on kouran pyörittäjän merkki ja malli ? Omassa Patussa kanssa kouran pyöritys (FR7-S) on "ehkä" se hätäisin liike mutta itse en kyllä ole sitä ongelmaksi ajatellut. :) Se on varmaan vähän niitä makuasioita myös ?

Naapuri
Viestit: 199
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Patu 505 pystypuomin välys

Viesti Kirjoittaja Naapuri » Ke Joulu 08, 2010 7:42 pm

Jos nyt en väärin muista niin siellä rotaattorissa pitäisi olla kuristimet niissä letkuliitännöissä.
Ps.Tarkemmin kun lukee niin tuossa edellä jo joku asian mainitsikin.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], Jounie, JP2112, Kimmy, lart, Majestic-12 [Bot], mtuitto, sköne, t-40 ja 42 vierailijaa