Automaattivaihteisto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Käyttööni tuli juuri automaattivaihteinen Ooppeli. Miten sitä ajetaan oikein?
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Eteenpäin mentäessä työnnetään jarru päällä pykälään D ja taaksepäin kun mennään niin laitetaan keppi asentoon R, kun pysäköidään niin asennoksi P. Jos joudut seisoon kauan paikoillaan esim valoissa tai liikenneruuhkassa niin voi laittaa sen vapaa-asennon eli N päälle. Annostellaan kaasupolkimella vauhti sopivaksi, laatikko huolehtii muusta. Ei mielellään mitään hirmukiihdytyksiä jarrua vastaan lähtemällä. Monissa uusissa vehkeissä on sportti ja talviasentoja, käytetään tarvittaessa, sporttiasennolla kone kiertää samalla kaasupolkimen asennolla ylemmälle ennenkuin heittää isompaa, talviasennossa lähdetään liikkeelle isommalla pykälällä. Peräkärryn vedossa monet suosittelee että ei käytettäisi suurinta (yli-)vaihdetta. Omistajan käsikirjasta kannattaa kattoa mallikohtaisia juttuja,kuten muissakin vehkeissä. Automaatti kyllä on mukava peli ja ne kestääkin ihan toiseen malliin mitä niistä liikkuvat kauhujutut kertoo.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mikä se auto oli merkiltään, ennen kuin siitä tuli ooppeli? :-)
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Kiitos "tureg". On opetteleminen alussa. Onko muuten oikea tapa käyttää vain oikealla jalalla jarrua? Kun pitää osata ajaa kahta manuaaliautoa töikseen, ihan kuin sivussa, päivittäin.

Tämä kirjoitus ei ole mikään provo. Miljoona km takana käsivaihteisilla.Ei ole ollut vaikeuksia polkimien kanssa.

Kokemuksia?
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

"vasemman jalan vapaapäivä" jossain mainostettiin joskus muistaakseni... :P(ei tainnut liittyä aut.vaihteistoihin mutta kuitenkin...) Eli oikealla jalalla vaan kaasua tai jarrua, näin mää ainakin. Tai yleensähän se jarrupoljin on tosi leveä että vaikka sitten molemmilla :lol:
Automaattilaatikko haistelee kaasun asentoa :arrow: kevyellä kaasulla vaihtaa ylöspäin pienemmillä kierroksilla. Ja ylös/alas vaihtokohdat on eri kierroksilla eli ei ole kohtaa jossa laatikko ei "osaa päättää" kahden vaihteen välillä.
Kuva
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Oli pettymys, ajoin pari viikkoa kahtakin ameriikan autoa toinen oli voyager ja siinä laatikko haki koko ajan pienempää kun yritti lasketella "pintakaasulla" moottoritien loivia ylämäkiä. Ehkä amerikkalaisia se ei haittaa, mutta minusta semmoinen jatkuva "luistaminen" ärsyttää erittäin paljon.

Kyllä se bensamittarillakin huomasi, kymmentä-kahtatoista litraa sadalla.

Noissa uusissa automaateissa on kuulemma jokin fuzzy-logic joka säätää vaihtamishetkiä ajajan ajotyylin mukaan. Ninpä, ehkä sitä autoa oli ajanut joku kaasua matka-ajossakin pumppaileva rämppääjä. Yksi kollega oli käynyt mersun huollossa nollaamassa A-sarjan automaatin, kun oli ollut niin ärsyttävä vaihdevälitys.

Samaa vikaa on uusissa traktoreissa, kuuntelin yhtenä iltana kun MXU 135 vai mikä se nyt oli , kynti pellolla ja se vaihtoi pykälää suunnilleen kymmenen kertaa minuutissa. Oli varmaan jokin automaattiasento päällä. Yksi toinen ei meinannut saada jontikkaa kulkemaan ollenkaan kun meni aina pientä vaihdetta päälle koko ajan. Nyttemmin näkyy peurassa jo savuakin ja maa kääntyy vauhdilla. Eli taitaa niissä nappuloissa olla opetteleminen itse kullakin.

-SS-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ajelin 90 luvulla kotvan Letukan 6,2 D avolavalla. Ei kestänyt hermot semmosta polkuautoa. Liikennevaloista kun lähti, niin piti kuuspilkkukakkosella koneella painaa kaasu melkein puoleen väliin, ennen kuin lähti liikkeelle. Uus auto vielä.



Ostin sitten Hiacen. Niitä sai muuten 2 yhden tommosen jenkkipakun hinnalla.

Jenkkipaku oli 120 000 mk ja hiace 68 000 mk. Molemmat tingittyinä ja avaimet käteen.

Tommonen 90-luvun hiace lähtee kusettamalla tyhjäkännillä liikkeelle kolmosvaihteella.

Voi tietty olla etten osannut jotain kikkaa sen avolavan kanssa, tai että kuminauhavetoon tottuu. Minä palasin kiltisti manuaaliin.

Toinen vielä pirumpi juttu oli, kun liikkeessä sanoivat ettei käy vaunun vetoon matikki. Tekee laatikosta ennenaikaisen lopun. Samaa muuten sanoi Hiacen myyjä, että korkkaa laatikko jos vetää raskasta punttia viitosella.
TompSa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:42 pm
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Sitte kannattaa myös pitää sitä jarrua pohjassa tarpeeksi kauan
kun vaihtaa pakilta eteenpäinajolle ja päin vastoin. Eli oottaa
että vaihde nytkähtää silmään ja sitten vasta jarru ylös ja kaasua.
Kestää se vaihto vähän pidempään kun manuaalilla, johon tottunutta
voi joskus tuo ärsyttää kun pitäis äkkiä vekslata liikenteen seassa ympäri.

Jarrujahan tuo sitten kuluttaa enempi kun tavan vehjes. Aina ne vähän
hiertyy kun joutuu enempi jarruttelemaan.

Kyllähän nuo oppivat lootat oppii muutamassa päivässä ajotyylin
ja vaihtokierrokset. Joskus ärsyttää kun on ollut aamulla kiire töihin,
niin sitten illallakin se haluaa kiriä vaihteet vasta ylempänä silmään.
Tällöin saa opetettua itsekin lootaa jos on joku tippitappi vaihdekeppi,
eli vaihdat ite isommalle. Tipillä onnistuu myös mukavasti moottorijarrutelukin.

On se aika vaivaton vehjes varsinkin jos on luistonestot ja muut, niin
ei tarvii paljon talvellakaan valoista lähtiessä miettiä mitä tekee. Rauhassa
vaan kaasua ja kaivaa toisellä kädellä nenää.

Jotkut pelkää että vaihtaisi liukkaalla mutkassa yhtäkkiä pienemmälle
ja auto siitä poikittain. Voi olla perää, mutta jos on ajovakaudenhallinta,
niin ei ongelmaa. Tai sitten saa olla jo niin liukasta että se jo puskee mehtään
itsekseen.

Ihan positiivinen yllätys oli itselle kun tollaseen erehty, vaikka luuli ettei
tomaattia ikinä.
TompSa
Fordson Major -58
jagr
Viestit: 1385
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ainakin C5 Sitikan automaattiloota on kestänyt mukisematta peräkärryn vetoa, tosin ei minkään asuntokopin vaan perässä on roikkunut talvella peräkärryssä moottorikelkka ja kesällä samainen kärry yleensä halkokuormassa tai jotain rakennustarviketta täynnä.

Kieltämättä se oppiminen joskus kyrsii kun pitäisi kiihdyttää risteyksestä vähän ahtaampaan rakoseen ja pitää tintata läpyskä pohjaan että kerkeää liikenteeseen. Toisaalta se oppiminen pudottaa kyllä polttoaineen kulutusta.

Varsinkin pitävämmällä kelillä vakionopeussäädin ja automaattiloota on tosi leppoisa yhdistelmä. Liukkaalla kelillä voi sitten ylämäessä tulla sydämentykytystä kun tomaatti pyältää pienemmälle, säädin painaa kaasua ja rattaat rouhaisee tyhjää (ei ole ajonvakautusta minulla), keula alkaa puoltaa sinne minne tien kallistus osoittaa. On sillä yhdistelällä säästynyt monilta ylinopeussakoilta.
--JaGr
Ford 4610
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Pari asiaa vielä lisään, kun ajelen tälläkin ketkellä automaattivaihteisella.

Varsinkin amerikkalaisissa on ollut "Kick Down" eli jos polkaset kaasupolkimen (nopeasti?) täysin pohjaan, kiihytys tapahtuu sporttisesti pienemmillä vaihteilla. Niikun olisin nähnyt jossain peräti tunnistimen kaasupolkimen alla. Samansuuntaisesti toimii esim. Volvon "sport" eli S-nappula. W-talvinappula eli "Winter" iskee taas nopeasti isommille vaihteille kiihdyttäen kesysti, että pyörät pitäisivät mahdollisimman hyvin.

Vanhojen värkkien palstalla kun ollan niin lisään, että 50-60 lukujen letukoiden (Chevrolet) automaattilootat eivät kuulema kestäneet pouaamista talvella, eli kiinnijäädessä tehdään eteen-taakse liikettä mahodollisimman ptikästi ja väliin aina jarrua suunnanvaidon ajaksi. -Vai käyttikö maahantuojat tätä sitten tekosyynä, että saatiin myytyä kilpailusyistä enemmän halvempia manuaalivaihteisia malleja, en tiedä.
hoss
Viestit: 500
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:17 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hoss »

Alla on ollu toistakymmentä automaattipeliä, suurin osa työn puolesta. Ainoo homma mihin keppivaihteisen ottaisin mieluummin, on mutkatiellä ajo, kun on suora tuntuma kierroksiin kaasupolkimella.

Rankempiin vetohommiin saa ainakin jenkkeihin shift-kittejä, joilla luistoa, eli kahden vaihteen päälläoloaikaa lyhennetään. Nykäys on sitten vähän kovempi. Vetohommissa yleensä laatikon lämmöt nousee, eli öljyn jäähdytin auttaa.

Liikkeelle lähtö on hidas ainakin jos öljyt on vähissä. Öljyn määrää kannattaa seurata, ja katsoo kirjoista oikee tarkistastapa. Ainakin GM-laatikoissa katotaan "N"-asennossa koneen käydessä.

GM:n 6,2D koneessa on aika vikaherkkä säädettävä alipainesäädin. Se jos on risana tai huonoissa säädöissä, saattaa peli lähteä suurimmalla pykälällä liikkeelle. TH700-askissa lock-uppikin on usein sökönä, jos vaikka se ois haitannut sen lavapelin liikkeelle lähtöä.

Talvella voi tosiaan tulla yllätys jos kiihdyttää ylämäessä ja vaihtuu pienemmälle. Etuvetosessa ei muuta kun pelästyttää, mut takaveto lukkoperällä mutkassa.... Tota alaspäin vaihtamista saa ainakin perinteisissä askeissa helposti säädettyä. Kickdown toimii yleensä kaasupolkimen asennon mukaan ihan pohjassa, ja on helppo kytkee kokonaan pois irrottamalla piuha tai vaijeri/tanko.

Takavetosella ilman lukkiintumattomia jarruja jäisellä parkkiksella kannattaa olla aina valmiina heittään paaki vapaalle. Kun pikkuvauhdissa kääntää ja jarruttaa, menee etupyörät lukkoon mut takapyörät tuuppaa vaan. Sopivasti kun on vielä alamäkee ja miljoonan mersuja edessä, niin tuntuu ettei hidastu ollenkaan.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Kyllähän tässä taitas olla paras jättää nuo jenkkipelit pois laskuista, varsinkin kun kysyjän auto on europeli, vaikka nehän ne ehkä joskus olivat edelläkävijöitä automaattilaatikoissa, niin kyllä nykyään hyvät eurooppalaiset tai japanilaisetkin automaattilaatikot on ihan eri maata, ainoa missa jenkit on useasti hyviä on kulun tasaisuus, mutta se on sitten sitä momentinmuuntimen luistamista. Varsinkin automaatti yhdistettynä turbodieseliin on monesti todella makea peli, kulkuja riittää mutta joillakin vehkeillä on kulutus jopa pienempi kuin manuaalilla, ja kun opettaa sen oppivan laatikon menemään tarkoittamallaan tavalla niin onpas sujuvaa ja stressitöntä se meno. Jos kestävyys kärryn edessä epäilyttää, vaikka harvoilla laatikoilla nykyään on ongelmia, niin kysyppäs huoltoliikkeestä/maahantuojalta että saako tuohon vehkeeseen jotain lisäjäähdytystä laatikkoon.
Eräs yleinen huomio automaattilaatikoista:niiden pelotellaan olevan kalliita ja/tai mahdottoman vaikeita korjata. Kannattaa kysäistä maahantuojalta mikä niiden politiikka on tomaattien huollon suhteen. On merkkejä jotka eivät osaa kuin vaihtaa tehdaskunnostetun/uuden laatikon tilalle, joillakin onnistuu täydellinen huolto, mutta esim mersulla on tässä maassa vain yks virallinen piste joka tekee vaikeita huoltohommia, ja se on Tampereella. Taksimiehille harvoin kelpaa sellainen merkki jossa automaattilaatikot laukeilee ja niitä ei saa huollettua, joten tolpilta saa hyviä vinkkejä automaattivaihteisen uudehkon auton hankintaan.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

En menisi kehumaan Mersun matikkia. Pikkuremontin hinnalla saa uudehkon pikkuauton.

Ainakin naapuri teki niin, kun kuuli vehon korjausarvion, ja sanoi jälkeen että suurinpiirtein päisin meni.

Se sitten tietysti on että mihin hukkaa sen laatikkovikasen Mersun. No, mitäs ostit:-)

Kannata nyt mersumiesten paljoa kohkata mielipiteestäni. On minullakin yksi kolmesatanen:-)
Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valdo »

VW:konsernin DSG (tms) on haaveena, antaa nyt hetken muiden testailla, katsotaan ensi kesänä.
Joskus ajoin automaattilaatikkoista Bedfordia, siitä on tosin aikaa 25 vuotta, se oli mielenkiintonen varsinkin kuormaa täynnä. Bensiinipeli ja sen kyllä haistoi.
b.rauni
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: jns lähi tienoo
Viesti:

automaatin laittaja

Viesti Kirjoittaja b.rauni »

konehuolto siekkinen siilinjärveltä 15km maaningalle päin vanha meijeri osaa laittaa automaatti laatikkoja ja ei oo paha hintainenkaan!


kokemusta paljon mersun laatikoista.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

monihan se osaa "korjata" nuita automaattilaatikoita, mutta jos puhutaan nykyvehkeistä niin niissä on paljon elektroniikkaa, ei onnistu ihan nyrkkipajoilla , vaikka ois perinteisiä tomaatteja korjannu 30v.
TompSa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:42 pm
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Valdo kirjoitti:VW:konsernin DSG (tms) on haaveena, antaa nyt hetken muiden testailla, katsotaan ensi kesänä.i.
Kävin koeajamassa Passatin TDI:n yhteydessä tuota DSG vaihteistoa.
Tuntui ihan hyvältä, mutta sitte se meni jotenkin rikki kun
ilmeisesti yhtäaikaa säätelin vakionopeutta ja käsin vaihtelin vaihdetta.

Joka tapauksessa se löi vaihteen vapaalle, vikavalot alkoi vilkkumaan,
ei menny mikään vaihde päälle. Sainpa sitten onneksi vauhdilla rullattua
moottoritieltä rampille ja bussibysäkille. Auto sammuksiin, oottelin vähän
aikaa ja uudestaan tulille. Vaihteet löytyi, mutta se vakkari ei toiminut
enää sillä kertaa. Vein auton takaisin. Liikaa tietokoneita. Ctrl-Alt-Del
nappi pitäis lisätä, niin ei tarviis pysähdellä. Mitenkähän nää nyky
elektronihimmelit pelaa 20 v vanhana...
TompSa
Fordson Major -58
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ne tietokoneistetut ajoneuvot toimivat yhtä hyvin 20 vuotiaana, kuin toimii ulkoilmassa pidetty tietokone 20 vuotiaana.

Mikään muistinvaraisilla ohjelmilla toimiva ei voi olla kovin vakaa muutenkaan. Pitäisi olla rautaohjattu automatiikka. Vaan kun pitää olla liikaa kaikkea kiiltävää, niin eihän se onnistu. Tulisi kalliiksi.

Softapohjainen automaatio kun on kaikkein halvinta sorttia. Voidaan samalla osakomponentilla tehdä erilaisia sovelluksia.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että olisi tulevaisuudessakin mahdollista saada ilman hiitekkiä ajoneuvo. Sitä tosin ei saa rekisteröityä EU:n alueelle mm. päästönormien vuoksi.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Joo paljonhan sitä joudutaan jo nytten vaihtelemaan moottorin ohjausbokseja ja abs-jarrujen bokseja nuihin 10-15v vanhoihin autoihin, ja vielä enemmän menee näiden vehkeiden tunnistimia. Mutta jos saatais autoverotukseen vähän järkeä ennenkuin nuo 95--> autot tulee kahdenkymmenen vuoden ikään niin ei välttämättä tarvitsisi ajaa yli 10v vehkeellä jos ei välttämättä halua, ei nuita vehkeitä ole edes suunniteltu 20v käyttöikää silmälläpitäen ja se näkyy loppuvuosien korjauskuluissa.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Aamulla oli käyntiinlähtö huono. Onko sama, onko keppi P vai N asennossa, kun starttaa? Tarkoitan, että pyöriikö jommassa kummassa asennossa vähemmän rattaita, turbiinia tai tuleeko laakereille enemmän kuormitusta? Auto Ooppeli Vectra -96.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa