Valmet H240
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Liittyisikö tämä alkuperäisen pumpun kolmas liitin pumpun tilavuusvirran säätöön?Cruiseristi kirjoitti:Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Voisi hyvinkin olla , linjassa ilman kuormaa 10-12 bar ,kun aletaan kuormittaa pitäisi paineen ensin hieman laskea.LS- linjasta tuskin on kyse.tapsa 86 kirjoitti:Liittyisikö tämä alkuperäisen pumpun kolmas liitin pumpun tilavuusvirran säätöön?Cruiseristi kirjoitti:Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
Voikohan tuon säätyvän pumpun korvata kiinteätilavuuksisella ?
Polttoaineen kulutus tietty nousee , mut onko jotain "varsinaista" syytä mikä estäisi kiinteätilavuuksisen pumpun käytön ajopumppuna?
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Tässä pari kuvaa konehuoneesta:
Mikä tämä on?
Tuo magneettiventtiili on ajonopeuden valintaan. Ilmeisesti hitaammalla puolella vetää kaikki pyörät tasan, ja nopealla etummaiset enemmän?
ohjaamon vasemmassa reunassa olevasta vivusta menee lienee vaijeri työpumppuun, koska siitä saa säätää liikkeiden nopeuden. Tai sai, koska se on parhaillaan mulla irti, kuten ekassa kuvassa näkyy.
Mikä tämä on?
Tuo magneettiventtiili on ajonopeuden valintaan. Ilmeisesti hitaammalla puolella vetää kaikki pyörät tasan, ja nopealla etummaiset enemmän?
ohjaamon vasemmassa reunassa olevasta vivusta menee lienee vaijeri työpumppuun, koska siitä saa säätää liikkeiden nopeuden. Tai sai, koska se on parhaillaan mulla irti, kuten ekassa kuvassa näkyy.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Mikki kirjoitti:Tässä pari kuvaa konehuoneesta:
Mikä tämä on?
Tuo magneettiventtiili on ajonopeuden valintaan. Ilmeisesti hitaammalla puolella vetää kaikki pyörät tasan, ja nopealla etummaiset enemmän?
ohjaamon vasemmassa reunassa olevasta vivusta menee lienee vaijeri työpumppuun, koska siitä saa säätää liikkeiden nopeuden. Tai sai, koska se on parhaillaan mulla irti, kuten ekassa kuvassa näkyy.
Toi on ilmeisesti hydrauliohjattu suuntaventtiili, joka tekee juurikin ton mitä kuvailit.Ohjaus ilmeisesti tulee tosta solenoidiboksista.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Tässä kuvassa näkyy toi mun aiemmin mainitsema x-mallinen liitin, tossa pumpun kylessä (neulasilla koristeltu ).
Ohjekirjassa sanotaan, että kyseessä on"syöttöpiiri" ja 1500r paine 14-18 bar(pumpun sisään rakennettu rajoitus jota ei voi säätää).
"painetaan ajopoljinta kevyesti, jolloin ajohydrauliikkapiirissä paine kohoaa ja huuhteluventtiili alkaa toimia ja syöttöpiirin paine laskee (pitää olla 8-11 bar).
Tosta samasta x-liittimestä menee putki tohon solenoidi jakoventtiiliin.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Joo tuon X-liittimen takia laitoinkin muutaman kuvan. Kuvassahan näkyy oikeastaan vain yksi pumppu. Toinen on jatkona pellin alla.
Mulla ei ole noi jarrut ollut koko koneen omistusaikana toiminnassa, kun yksi jarruventtiiliin tuleva letku on tulpattu. Varmaan paine. Tarttis kokeilla, että miksi ne on poistettu kokonaan käytöstä.
Mulla ei ole noi jarrut ollut koko koneen omistusaikana toiminnassa, kun yksi jarruventtiiliin tuleva letku on tulpattu. Varmaan paine. Tarttis kokeilla, että miksi ne on poistettu kokonaan käytöstä.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Taitaa sittenki liittyä ton pumpun tyyppiin , eli on suljetun kierron pumppu ja ne tarvii runkoon oman lähön.tapsa 86 kirjoitti:Liittyisikö tämä alkuperäisen pumpun kolmas liitin pumpun tilavuusvirran säätöön?Cruiseristi kirjoitti:Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Tuosta jarrupolkimesta sen verran, että ei siellä ollutkaan letku tulpattu, vaan venttiilissä tulppa. Tuohon jarruventtiiliin menee kolme letkua: ylös, eteen ja alas. Tuo eteenpäin oleva letkulähtö on tulpattu. Mihin se menee? Ilmeisesti itse jarruille, kun venttiilissä taitaa kuitenkin äänestäpäätellen öljy kiertää.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
varaosakirjassa on kaksi erilaista "jarrupoljinta" , eli toinen on ihan polkimen mallinen ja toinen on kumipäällysteinen putkenpätkä joka on mekaanisesti lukittavissa ala-asentoon (mulla on toi) , kumpi versio sulla on ?Mikki kirjoitti:Tuosta jarrupolkimesta sen verran, että ei siellä ollutkaan letku tulpattu, vaan venttiilissä tulppa. Tuohon jarruventtiiliin menee kolme letkua: ylös, eteen ja alas. Tuo eteenpäin oleva letkulähtö on tulpattu. Mihin se menee? Ilmeisesti itse jarruille, kun venttiilissä taitaa kuitenkin äänestäpäätellen öljy kiertää.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Näyttääpi olevan tuo karumpi putkenpätkä-kumilla versio. Tulisi tuo seisontajarrukin samalla kuntoon.Cruiseristi kirjoitti:varaosakirjassa on kaksi erilaista "jarrupoljinta" , eli toinen on ihan polkimen mallinen ja toinen on kumipäällysteinen putkenpätkä joka on mekaanisesti lukittavissa ala-asentoon (mulla on toi) , kumpi versio sulla on ?Mikki kirjoitti:Tuosta jarrupolkimesta sen verran, että ei siellä ollutkaan letku tulpattu, vaan venttiilissä tulppa. Tuohon jarruventtiiliin menee kolme letkua: ylös, eteen ja alas. Tuo eteenpäin oleva letkulähtö on tulpattu. Mihin se menee? Ilmeisesti itse jarruille, kun venttiilissä taitaa kuitenkin äänestäpäätellen öljy kiertää.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Lämmitysongelma!
No nyt se myrkyn lykkäs! Vaihdoin kampiakselin etupään stefan, ja jäähdytin oli irroitettava. Putsasin sen samalla ulkoa, kun oli niin öljyinen ja tukkoisen oloinen. No nyt ei tule lämmityslaitteesta lämmintä, eikä lämmityslaitteen kenon viereen kuumaan tuloletkuun asennettu T-haara ilmausventtiililläkään lukuisine ilmauksineen tunnu auttavan. Niinkuin ei kiertäis ollenkaan... Moottori on mittarin mukaan hieman kylmä, ja alavesiletku, mihin tuo lämmityslaitteen kylmä letku liittyy, on täysin kylmä.
Ylävesiletku on kyllä kuuma, mutta jäähdytin alareunastaan kylmä.
WTF?
Ylävesiletku on kyllä kuuma, mutta jäähdytin alareunastaan kylmä.
WTF?
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Re: Lämmitysongelma!
Toi mittaristossa oleva lämpömittari taitaa olla öljynlämpömittari, joten se ei moottorista juurikaan kerro.Voiskohan siellä katolla olevassa kennossa olla kuitenkin ilmaa joka estäis kierron ?Tosin syylarin pitäs lämmetä kokonaan, vaikkei lämppärissä vesi kiertäskään.Mikki kirjoitti:No nyt se myrkyn lykkäs! Vaihdoin kampiakselin etupään stefan, ja jäähdytin oli irroitettava. Putsasin sen samalla ulkoa, kun oli niin öljyinen ja tukkoisen oloinen. No nyt ei tule lämmityslaitteesta lämmintä, eikä lämmityslaitteen kenon viereen kuumaan tuloletkuun asennettu T-haara ilmausventtiililläkään lukuisine ilmauksineen tunnu auttavan. Niinkuin ei kiertäis ollenkaan... Moottori on mittarin mukaan hieman kylmä, ja alavesiletku, mihin tuo lämmityslaitteen kylmä letku liittyy, on täysin kylmä.
Ylävesiletku on kyllä kuuma, mutta jäähdytin alareunastaan kylmä.
WTF?
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Ai se onkin öljyn lämpö... No tarkemmin kun mietin, niin laitoin sen t-kappaleen pienellä pallohanalla juurikin tuohon lämppärin kennon paluuseen, eli kyllähän sieltä pitäis ilmat tulla pois ja tulikin. Jäähdytinneste ei jostain syystä kulkeudu takaisin moottoriin alavesiletkun kautta, mihin se on kytketty. Samainen alavesiletku on siis kylmä, kuten jäähdyttimen alareuna. Jäähdytin kyllä lämpeää yläreunastaan. Missään vaiheessa ei ole ruvennut kiehumaan myöskään tuo neste.
Termarin kotelossahan on sellainen pieni letku, mikä ilmeisesti jotenkin ohittaa termarin?
Pitäisköhän tarkistaa varoiksi tuo termostaatti?
Edit: Käyttöohjekirja mainitsee kyseisen mittarin olevan moottorin lämpö.
Termarin kotelossahan on sellainen pieni letku, mikä ilmeisesti jotenkin ohittaa termarin?
Pitäisköhän tarkistaa varoiksi tuo termostaatti?
Edit: Käyttöohjekirja mainitsee kyseisen mittarin olevan moottorin lämpö.
-
- Viestit: 1066
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 1405
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Ei voi ikinä korostaa lämmityksen ja lämmityskäytön tärkeyttä liiaksi näissä hydrostaattisissa pikkuvehkeissä.oikein pahaa tekee kun esim konekauppiaatkin, joiden pitäisi vehkeistä jotain tietää siirtelee näitä bobcatteja,kramereita ym isomiakin hydrovetosia koneita kovillakin pakkasilla liikkeiden pihalla tuppi auki heti startin jälkeen.kyllä pitäis olla senverran järkee, että se liikuttava neste on jonkinverran juoksevassa muodossa siellä vaihteistossa ja ajomoottoreissa.
Todennäkösesti toi danfossikin siinä 240:ssä on joutunu nöyrtymään suomen karussa talvessa.
Todennäkösesti toi danfossikin siinä 240:ssä on joutunu nöyrtymään suomen karussa talvessa.