Valmet H240

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Valmet H240

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Onkos porukalla tuosta Valmetin loistavaa kiinteistölinkkua mallia H240? Taitaa se Joutra tai Hiisi, vai mikä se nyt on, niin olla kovasti samanlainen?

Mites on toiminut?

Mulla on tuo Valmet, ja olen kyllä tyytyväinen. Kannatti kunnostella. On niiiiin hyvä lumikone omakotitalon pihalle.
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Sukuselvitystä:
Se pieni linkkuvekotin syntyi Iso-Hiiden kartanon navetassa Turengissa ja sai nimekseen Hiisi, josta nimestä tosin seurakunnat eivät tykänneet.
Teollinen valmistus alkoi Joutsenossa ja nimeksi tuli Joutra.
Valmet osti Joutra-firman kun laajensi teollisuustraktorimallistoaan. Sitten Valmet myi sen Joutran, olisikohan ollut Raumalle päin, Laimu vai mikä osti ja on sittemmin laajentanut mallistoa isompiinkin päin.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Juu no minulla se on siis Valmet 240H kone. Tuo Kubotan moottori on vaan hieman tehoton siihen. Ajohydrauliikkaa ja työlaitetta kun käyttää ja tulee vastusta, niin meinaa nuutua. Moottorin remontointi ja syötön kevyt lisäys auttoi hieman. Vaapaastihengittävässä moottorissa tuo syötönlisäys ei mahdottomasti auta, joten... ahdin on tilattu Lontoonmaalta. Tuohon 1100cc moottoriin löytyi sitten ihan sopiva ahdinkin, kun vähän ensin etsi.

Mukava pikkuprojekti. :D
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mukava laite tehä lumitöita pihassa , tai siis oli, kun porsi ajopumppu ko. vehkeestä.Mistähän tollasta pumppuu kannattas ruveta kyselee?
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Miten se alkoi oireilemaan? Eikö sitä saa ehjättyä?
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Mikki kirjoitti:
Mukava pikkuprojekti. :D
Pistäs kuvia kun ei kuulosta tutulta ollenkaan. Ja eikös sulla ollu se Ih raksa? Siitä kans foto olis kiva yllätys!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mikki kirjoitti:Miten se alkoi oireilemaan? Eikö sitä saa ehjättyä?
Muutaman kerran "jurahti", kun yritin ajaa reippaammin.Aattelin et öljyt viel kylmät ja ajelin hissuksee, sit hävis paineet.Pumpun kuoressa halkeama, eli ehyttä tarvis ruveta metästämää.Danfoss vps20 näytti lukevan, sikäli kun oikein tuolta välistä sain urikittua.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Google ei tiedä mitään Danfoss VPS20 pumpusta... :?

jylhä kirjoitti:
Mikki kirjoitti:
Mukava pikkuprojekti. :D
Pistäs kuvia kun ei kuulosta tutulta ollenkaan. Ja eikös sulla ollu se Ih raksa? Siitä kans foto olis kiva yllätys!
Jaa kuvia, no tässä on tuo linkku Valmet:

Kuva
Kuva


Ja tässä tuo IH telakuormaaja. Tästä sitten vähän myöhemmin lisää, kun saan halliin tilaa.

Kuva
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Muistini mukaan sekä pumput että ajomoottorit ovat Danfossilta Tanskanmaalta. Ja maahantuoja oli yksi alan pioneereja silloin 70-80-luvulla, nimi epäselvä.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Joo , nykyään toi on sauer-danfoss .Tuskin löytyy noin vanhaa pumppua enää maahantuojalta.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Missä kohtaa se halkeama on, meinaan voiko sen hitsata? Tuo kone on vaan niiiiin näppärä, ja tuntuu olevan nettikoneessa hinnat tosi kovia, niin kannattaa kyllä askarrella kasaan.

Tuo Lontoonmaalta tilaamani Ford Fiesta 1.4L HDI:n ahdin on jo matkalla Suomeen. Mielenkiinnolla odotan hydraulipumppujen vastalausetta tuon ahtimen asentamisen jälkeen.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mielenkiinnolla odotan hydraulipumppujen vastalausetta tuon ahtimen asentamisen jälkeen.
Toivottavasti ei esitä samanlaista vastalausetta kun toi mun Valtsu :)

Halkeema on pumpun rungon päällä oleva ruuvin ja lähtevän liittimen välissä.Noita ei tietääkseni pysty hitsaamalla korjaamaan .
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Pikkusen lisätietoo aiheesta , pumppua on valmistettu vuoteen 97 ,eikä vastaavaa ole.Jostain uudesta ja vanhasta yhistelemällä , koneistamalla ja uudelleen letkuttamalla saa kuulemma värkättyä, mut hintaluokka teetettynä 3500e .Eli käytetty kuori/pumppu tai vanhan ehjääjä tarttee löytää jostai .
Tota ko. konetta oli aikanaan myös puolustusvoimien käytössä , tosin hiisi merkkisiä oli ne trukit joilla ite päristelin.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Cruiseristi kirjoitti: Tota ko. konetta oli aikanaan myös puolustusvoimien käytössä , tosin hiisi merkkisiä oli ne trukit joilla ite päristelin.
Jossei oo sama niin Lohjan Asemalla on yks. Ja tummanvihree. Ja sama vika. Pumppu renkkas.

-SS-
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Cruiseristi kirjoitti:
Mikki kirjoitti:Miten se alkoi oireilemaan? Eikö sitä saa ehjättyä?
Muutaman kerran "jurahti", kun yritin ajaa reippaammin.Aattelin et öljyt viel kylmät ja ajelin hissuksee, sit hävis paineet.Pumpun kuoressa halkeama, eli ehyttä tarvis ruveta metästämää.Danfoss vps20 näytti lukevan, sikäli kun oikein tuolta välistä sain urikittua.
Ettei vaan olisi kiristetty pumpun paineensäätöventtiiliä ja sitten kylmä öljy jne. Se tekee tällaista.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Cruiseristi kirjoitti:
Mielenkiinnolla odotan hydraulipumppujen vastalausetta tuon ahtimen asentamisen jälkeen.
Toivottavasti ei esitä samanlaista vastalausetta kun toi mun Valtsu :)

Halkeema on pumpun rungon päällä oleva ruuvin ja lähtevän liittimen välissä.Noita ei tietääkseni pysty hitsaamalla korjaamaan .

Tuo on loppuenlopuksi melko hessäkkä tuo hydrauliikka tuossa koneessa. On jos jonkin näköistä letkua. Kyllä mullakin kuuluu sellaista jurinaa kun vedättää tai jarruttaa ajohydrauliikalla. Itseasiassa tuo kone on kestänyt jo vuosia ilman varsinaisia jarruja.

Ajattelin tuossa hitsaus hommelissa, että jos se on sellaisessa paikassa, ettei ole heti alla/takana sadasosien tarkkuudella pelaavia osia, niin sitä hitsaus korjausta kannattaisi selvitellä.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Tuo on loppuenlopuksi melko hessäkkä tuo hydrauliikka tuossa koneessa.
Onneks mul on varaosakirja tohon , siin on räjäytyskuvat koko vehkeestä ja osasta lisälaitteita.
Hydrauliikan säätöihin ei ole koskettu, paluu puoli jäässä/tukossa vois selittää ton paineen nousun.Täytyy tota hitsaus mahollisuutta ruveta kyselee kuhan saa ton purettua.Tietty jos löytäs ehyen kuoren, niin olis paree.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

No niin, pumput pöydällä . Tyyppikilpi sanookin VPA20 ja on näköjään molemmissa pumpuissa sama .
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Cruiseristi kirjoitti:No niin, pumput pöydällä . Tyyppikilpi sanookin VPA20 ja on näköjään molemmissa pumpuissa sama .
Hyvä, luntakin on tiedossa lisä... :wink: Google löytää jo vähän tuolla VPA20 tyypillä. Näyttää ulkomailla jokunen löytyvän, tai siis löytyneen, en tiedä onko enää tarjolla.

Eikö Sauer/Danfossilta löydy mitään osia pumppuihin?

Ai niin, onko sulla käyttöohjekirjaa koneeseen?
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Joo pikkusen paremmin löytyy, kun on oikee tyyppi tiedos:)
Tosin kysyntääkin tuntuu olevan.
Toi pumpun runko taitaa olla valurautaa, eli haasteellinen hitsattava jos joutuu korjaamaan, mut hitsaus on vasta plan B...

... nii ja plan C onkin sit ruuvata tosta työpumpusta ajopumppu ja sen perään joku vastaavalla tuotolla oleva pumppu työpumpuksi.Joutuu vaan letkuttaa uusiksi , eli koitan välttää tätä vaihtoehtoo, jos vaan mahollista.

nii ja se ohjekirja löytyy myös .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek, mrjb425, rattori, rokkimatti ja 36 vierailijaa