Valmet H240

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mikki kirjoitti:Mikäs tämä on?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/danfoss/901805
Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Cruiseristi kirjoitti:
Mikki kirjoitti:Mikäs tämä on?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/danfoss/901805
Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
Liittyisikö tämä alkuperäisen pumpun kolmas liitin pumpun tilavuusvirran säätöön?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

tapsa 86 kirjoitti:
Cruiseristi kirjoitti:
Mikki kirjoitti:Mikäs tämä on?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/danfoss/901805
Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
Liittyisikö tämä alkuperäisen pumpun kolmas liitin pumpun tilavuusvirran säätöön?
Voisi hyvinkin olla , linjassa ilman kuormaa 10-12 bar ,kun aletaan kuormittaa pitäisi paineen ensin hieman laskea.LS- linjasta tuskin on kyse.
Voikohan tuon säätyvän pumpun korvata kiinteätilavuuksisella ?
Polttoaineen kulutus tietty nousee , mut onko jotain "varsinaista" syytä mikä estäisi kiinteätilavuuksisen pumpun käytön ajopumppuna?
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Tässä pari kuvaa konehuoneesta:

Kuva
Kuva


Mikä tämä on?

Kuva




Tuo magneettiventtiili on ajonopeuden valintaan. Ilmeisesti hitaammalla puolella vetää kaikki pyörät tasan, ja nopealla etummaiset enemmän?

ohjaamon vasemmassa reunassa olevasta vivusta menee lienee vaijeri työpumppuun, koska siitä saa säätää liikkeiden nopeuden. Tai sai, koska se on parhaillaan mulla irti, kuten ekassa kuvassa näkyy.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mikki kirjoitti:Tässä pari kuvaa konehuoneesta:

Mikä tämä on?

Kuva




Tuo magneettiventtiili on ajonopeuden valintaan. Ilmeisesti hitaammalla puolella vetää kaikki pyörät tasan, ja nopealla etummaiset enemmän?

ohjaamon vasemmassa reunassa olevasta vivusta menee lienee vaijeri työpumppuun, koska siitä saa säätää liikkeiden nopeuden. Tai sai, koska se on parhaillaan mulla irti, kuten ekassa kuvassa näkyy.

Toi on ilmeisesti hydrauliohjattu suuntaventtiili, joka tekee juurikin ton mitä kuvailit.Ohjaus ilmeisesti tulee tosta solenoidiboksista.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Kuva

Tässä kuvassa näkyy toi mun aiemmin mainitsema x-mallinen liitin, tossa pumpun kylessä (neulasilla koristeltu :D ).
Ohjekirjassa sanotaan, että kyseessä on"syöttöpiiri" ja 1500r paine 14-18 bar(pumpun sisään rakennettu rajoitus jota ei voi säätää).
"painetaan ajopoljinta kevyesti, jolloin ajohydrauliikkapiirissä paine kohoaa ja huuhteluventtiili alkaa toimia ja syöttöpiirin paine laskee (pitää olla 8-11 bar).

Tosta samasta x-liittimestä menee putki tohon solenoidi jakoventtiiliin.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Joo tuon X-liittimen takia laitoinkin muutaman kuvan. Kuvassahan näkyy oikeastaan vain yksi pumppu. Toinen on jatkona pellin alla.

Mulla ei ole noi jarrut ollut koko koneen omistusaikana toiminnassa, kun yksi jarruventtiiliin tuleva letku on tulpattu. Varmaan paine. Tarttis kokeilla, että miksi ne on poistettu kokonaan käytöstä.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

eipä oo mullakaa jarruja ollu, enkä oo kyl kaivannukkaa.Toihan on siis pysäköintijarru , varsinainen jarrutushan tapahtuu hydrauliikalla.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

No niin taas on surffattu ja välillä kateltu valsun letkuja.Eli toi ajopumppu on suljetun kierron pumppu, joka mahdollistaa koneen suunnanvaihdot suoraan pumpulta.Työpumppu on ilmeisesti avoimen kierron pumppu ja syöttää vain yhteen suuntaan.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

tapsa 86 kirjoitti:
Cruiseristi kirjoitti:
Mikki kirjoitti:Mikäs tämä on?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/danfoss/901805
Toi on ilmeisesti ns. kiinteätilavuuksinen pumppu , kun alkuperäinen on säätyvätilavuuksinen .Tossa kuvassa on a ja b liitin pumpun perässä, kun alkuperäsessä on sivulla.Ton varmaan vois laittaa jälkimmäiseksi pumpuksi.
Tossa alkuperäsessä pumpussa on lisäksi yksi liitäntä, jonka tarkotus/toiminta ei oo mulle auennu.Eli pumpun kylestä lähtee X -mallinen liitin, josta yksi haara menee solenoidi-ohjatulle venttiilille (nopeusalue-säädin ?) ,yksi haaroista on tulpattu ja ohjekirjan mukaan siitä mitataan ajopumpun paine .Tosta Sähkösestä venttiilistä menee letku isompaan venttiiliin, jossa ajomoottoreilta tulevat letkut yhdistyy(ilmeisesti muuttaa kiertoa niin että kiertää joko 2-moottin kautta(nopea) tai 4 moottorin kautta (hidas).Oisko jollain tarkempaa tietoa ko. systeemistä, eli jos kytketään pumppu jossa ei ole tota erillistä lähtöä, niin mistä otettaan tuohon paine ?
Liittyisikö tämä alkuperäisen pumpun kolmas liitin pumpun tilavuusvirran säätöön?
Taitaa sittenki liittyä ton pumpun tyyppiin , eli on suljetun kierron pumppu ja ne tarvii runkoon oman lähön.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Tuosta jarrupolkimesta sen verran, että ei siellä ollutkaan letku tulpattu, vaan venttiilissä tulppa. Tuohon jarruventtiiliin menee kolme letkua: ylös, eteen ja alas. Tuo eteenpäin oleva letkulähtö on tulpattu. Mihin se menee? Ilmeisesti itse jarruille, kun venttiilissä taitaa kuitenkin äänestäpäätellen öljy kiertää.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mikki kirjoitti:Tuosta jarrupolkimesta sen verran, että ei siellä ollutkaan letku tulpattu, vaan venttiilissä tulppa. Tuohon jarruventtiiliin menee kolme letkua: ylös, eteen ja alas. Tuo eteenpäin oleva letkulähtö on tulpattu. Mihin se menee? Ilmeisesti itse jarruille, kun venttiilissä taitaa kuitenkin äänestäpäätellen öljy kiertää.
varaosakirjassa on kaksi erilaista "jarrupoljinta" , eli toinen on ihan polkimen mallinen ja toinen on kumipäällysteinen putkenpätkä joka on mekaanisesti lukittavissa ala-asentoon (mulla on toi) , kumpi versio sulla on ?
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Cruiseristi kirjoitti:
Mikki kirjoitti:Tuosta jarrupolkimesta sen verran, että ei siellä ollutkaan letku tulpattu, vaan venttiilissä tulppa. Tuohon jarruventtiiliin menee kolme letkua: ylös, eteen ja alas. Tuo eteenpäin oleva letkulähtö on tulpattu. Mihin se menee? Ilmeisesti itse jarruille, kun venttiilissä taitaa kuitenkin äänestäpäätellen öljy kiertää.
varaosakirjassa on kaksi erilaista "jarrupoljinta" , eli toinen on ihan polkimen mallinen ja toinen on kumipäällysteinen putkenpätkä joka on mekaanisesti lukittavissa ala-asentoon (mulla on toi) , kumpi versio sulla on ?
Näyttääpi olevan tuo karumpi putkenpätkä-kumilla versio. Tulisi tuo seisontajarrukin samalla kuntoon.
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

eli tohon eteenpäin lähtevään liittimeen tulee T-liitin josta menee letku sylinteriin.T-haaraan tulee painekatkaisin.
Näin siis räjäytyskuvassa .
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Lämmitysongelma!

Viesti Kirjoittaja Mikki »

No nyt se myrkyn lykkäs! Vaihdoin kampiakselin etupään stefan, ja jäähdytin oli irroitettava. Putsasin sen samalla ulkoa, kun oli niin öljyinen ja tukkoisen oloinen. No nyt ei tule lämmityslaitteesta lämmintä, eikä lämmityslaitteen kenon viereen kuumaan tuloletkuun asennettu T-haara ilmausventtiililläkään lukuisine ilmauksineen tunnu auttavan. Niinkuin ei kiertäis ollenkaan... Moottori on mittarin mukaan hieman kylmä, ja alavesiletku, mihin tuo lämmityslaitteen kylmä letku liittyy, on täysin kylmä.

Ylävesiletku on kyllä kuuma, mutta jäähdytin alareunastaan kylmä.

WTF?
Cruiseristi
Viestit: 23
Liittynyt: La Joulu 11, 2010 8:23 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Re: Lämmitysongelma!

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

Mikki kirjoitti:No nyt se myrkyn lykkäs! Vaihdoin kampiakselin etupään stefan, ja jäähdytin oli irroitettava. Putsasin sen samalla ulkoa, kun oli niin öljyinen ja tukkoisen oloinen. No nyt ei tule lämmityslaitteesta lämmintä, eikä lämmityslaitteen kenon viereen kuumaan tuloletkuun asennettu T-haara ilmausventtiililläkään lukuisine ilmauksineen tunnu auttavan. Niinkuin ei kiertäis ollenkaan... Moottori on mittarin mukaan hieman kylmä, ja alavesiletku, mihin tuo lämmityslaitteen kylmä letku liittyy, on täysin kylmä.

Ylävesiletku on kyllä kuuma, mutta jäähdytin alareunastaan kylmä.

WTF?
Toi mittaristossa oleva lämpömittari taitaa olla öljynlämpömittari, joten se ei moottorista juurikaan kerro.Voiskohan siellä katolla olevassa kennossa olla kuitenkin ilmaa joka estäis kierron ?Tosin syylarin pitäs lämmetä kokonaan, vaikkei lämppärissä vesi kiertäskään.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Ai se onkin öljyn lämpö... :oops: No tarkemmin kun mietin, niin laitoin sen t-kappaleen pienellä pallohanalla juurikin tuohon lämppärin kennon paluuseen, eli kyllähän sieltä pitäis ilmat tulla pois ja tulikin. Jäähdytinneste ei jostain syystä kulkeudu takaisin moottoriin alavesiletkun kautta, mihin se on kytketty. Samainen alavesiletku on siis kylmä, kuten jäähdyttimen alareuna. Jäähdytin kyllä lämpeää yläreunastaan. Missään vaiheessa ei ole ruvennut kiehumaan myöskään tuo neste.

Termarin kotelossahan on sellainen pieni letku, mikä ilmeisesti jotenkin ohittaa termarin?

Pitäisköhän tarkistaa varoiksi tuo termostaatti?

Edit: Käyttöohjekirja mainitsee kyseisen mittarin olevan moottorin lämpö.
Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

Tommonen raksa, siis telakuormaaja, kuin tuolla aiemmassa kuvaasa oli, on kyllä hauska vekotin. Näin sellaisen yhdessä Porilaisessa suulissa muutama vuosi sitten, taitaa olla vieläkin siellä. Oli silloin ainakin käytössä, lieneekö enään.
Kärsi harkiten.
vanha
Viestit: 1405
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanha »

Ei voi ikinä korostaa lämmityksen ja lämmityskäytön tärkeyttä liiaksi näissä hydrostaattisissa pikkuvehkeissä.oikein pahaa tekee kun esim konekauppiaatkin, joiden pitäisi vehkeistä jotain tietää :shock: siirtelee näitä bobcatteja,kramereita ym isomiakin hydrovetosia koneita kovillakin pakkasilla liikkeiden pihalla tuppi auki heti startin jälkeen.kyllä pitäis olla senverran järkee, että se liikuttava neste on jonkinverran juoksevassa muodossa siellä vaihteistossa ja ajomoottoreissa.
Todennäkösesti toi danfossikin siinä 240:ssä on joutunu nöyrtymään suomen karussa talvessa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: gastbaan, Google [Bot], Mauri Tähkä ja 55 vierailijaa