Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
tane II kirjoitti: ↑La Joulu 10, 2022 2:07 pm
Nykyiset WC-puhdistusaineet tuntuvat aika tehottomilta. Aikaisemmin, ehkä 80-luvulla, oli minusta paljon parempia aineita. Ne kai poistuivat, koska betoniviemäritkään eivät kestäneet niitä.
Oliko siitä täällä keskustelua mutta jostain on jäänyt mieleeni että nykyisten WC kalusteiden huonompi puhdistuvuus johtuu siitä että lasitteen laatu on huonompaa.
EU määräyksillä vähennetty (lyijy?) pitoisuus aiheuttaa tuon.
Tuo vessanpyttytarina on aivan tosi. Lyijyn lisääminen lasitemassaan lisäsi lasituksen teon "avointa aikaa" eli lasitus pysyy juoksevana pitempään. Se oli aiemmin tarpeenkin, kun tuotanto oli vähemmän automatisoitua lasitusprosessi kesti kauemmin.
Taas autoissa lyijy tuli aikoinaan kaareviin tuulilaseihin, jotka piti väännellä muotoonsa. Lyijy teki lasin muutoinkin lujemmaksi, mutta myös materiaaliltaan merkittävästi tiheämmäksi. Kun autoja haluttiin keventää, niin tuulilaseissa siirryttiin lyijyttömään lasimassaan ja lasit myös ohenivat.
Jäärä kirjoitti: ↑Ti Joulu 13, 2022 11:23 am
Tuo vessanpyttytarina on aivan tosi. Lyijyn lisääminen lasitemassaan lisäsi lasituksen teon "avointa aikaa" eli lasitus pysyy juoksevana pitempään. Se oli aiemmin tarpeenkin, kun tuotanto oli vähemmän automatisoitua lasitusprosessi kesti kauemmin.
Taas autoissa lyijy tuli aikoinaan kaareviin tuulilaseihin, jotka piti väännellä muotoonsa. Lyijy teki lasin muutoinkin lujemmaksi, mutta myös materiaaliltaan merkittävästi tiheämmäksi. Kun autoja haluttiin keventää, niin tuulilaseissa siirryttiin lyijyttömään lasimassaan ja lasit myös ohenivat.
Lyijyn takia ei ilmeisesti taso/ikkunalasia saa laittaa normaaliin lasikeräykseen. Eli niissä on vieläkin lyijyä.
Matsikka kirjoitti: ↑Ti Joulu 13, 2022 11:28 am
Lyijyn takia ei ilmeisesti taso/ikkunalasia saa laittaa normaaliin lasikeräykseen. Eli niissä on vieläkin lyijyä.
Eipä niissä taida enää lyijyä olla, mutta lasilaatu on erilainen kuin pakkauslasissa, mikä aiheuttaa vaikeuksia lasin jatkoprosessointiin. Sama pätee myös lasiastioihin ja etenkin ns. tulenkestävään keittiölasiin.
Matsikka kirjoitti: ↑Ti Joulu 13, 2022 11:28 am
Lyijyn takia ei ilmeisesti taso/ikkunalasia saa laittaa normaaliin lasikeräykseen. Eli niissä on vieläkin lyijyä.
Lajitteluasemalla laitetaan kaikki lasi samalle vaihtolavalle. Liekö mikä vaihtolavan määränpää, mutta semmoinen on käytäntö Ekokympillä.
seppo1 kirjoitti: ↑Ti Joulu 13, 2022 6:25 pm
Oliskohan lasin kanssa sama juttu kuin muovikeräyksen, eli vain pakkausmuodossa (lasipurkki tai -pullo) oleva lasi kelpaa keräykseen.
Ymmärtääkseni ongelma on siinä, että eri lasityyppien sulamispisteet ovat erilaiset eikä laseja pystytä kunnolla koneellisesti lajittelemaan kuten muoveja. Hyväksymällä mukaan vain pakkauslasi ongelma pystytään ohittamaan.
Kyllä niitä aikoinaan oli. Kuorma- ja linja-autoissa melkoisen kookkaita. Jonkun olen purkanut, sähkömagneetti sitä esiin väänsi. Kuplavolkkarissa sijaitsi b-pilarissa, siihen sai korvausosana paikalle sopivaa pitkää vilkkulampun pesää. Tuo mekanismi kun varmaan vaati jonkun verran huoltoa vanhemmiten nivelten jäykistyessä, jolloin ei magneetti jaksanut vetää "tikkaria" pystyyn. Vilkkureleen lamppu tarvitsi myös, se oli myös sähkömekaaninen kun ei puolijohteita vielä yleisesti ollut käytössä.
roopenpoika kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2022 8:40 am
Minulle on jäänyt muistikuva sellaisesta suuntaviitasta joka liikkui hitaasti ykös ja alas
oisko ollut linja-autossa.
Noita oli minun muistini mukaan Vanaja-merkkisissä kuorma- ja liaja-autoissa.
Niitä oli useissa vanhoissa autoissa. Sen aikaisempi malli oli, ns. suuntaviitta eli vinkkari, joka vain nousi ylös suuntaa näyttämään ja siinä oli valo. Tämä ennen noita vilkkuja. Mullakin oli loppakorva volski, jossa oli ollut tuo vinkkari siinä etu ja taka ikkunan välisessä pylväässä. Ja siihen oli laitettu sitten vilkut, siitä tuo nimi loppakorva. Mallia 1959.
roopenpoika kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2022 8:40 am
Minulle on jäänyt muistikuva sellaisesta suuntaviitasta joka liikkui hitaasti ykös ja alas
oisko ollut linja-autossa.
Noita oli minun muistini mukaan Vanaja-merkkisissä kuorma- ja liaja-autoissa.
Volvo Viking vm 60 oli tuollaiset, yksi varaosana ollut on mulla edeleen hyllyssä.
MOP kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2022 10:04 am
Mullakin oli loppakorva volski, jossa oli ollut tuo vinkkari siinä etu ja taka ikkunan välisessä pylväässä. Ja siihen oli laitettu sitten vilkut, siitä tuo nimi loppakorva. Mallia 1959.
Minun veljellä oli kaksi volsua,ensimmäinen oli kaksiosaisella takaikkunalla ja niillä viiksi vinkkareilla,toinen oli sitten isolla takaikkunalla,60-luvun alun malli.
Mukula ajoilta on mieleen jäänyt sen vanhemman volkkarin erikoinen kaasupoljin,muistaakos joku sitä?
MOP kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2022 10:04 am
Mullakin oli loppakorva volski, jossa oli ollut tuo vinkkari siinä etu ja taka ikkunan välisessä pylväässä. Ja siihen oli laitettu sitten vilkut, siitä tuo nimi loppakorva. Mallia 1959.
Minun veljellä oli kaksi volsua,ensimmäinen oli kaksiosaisella takaikkunalla ja niillä viiksi vinkkareilla,toinen oli sitten isolla takaikkunalla,60-luvun alun malli.
Mukula ajoilta on mieleen jäänyt sen vanhemman volkkarin erikoinen kaasupoljin,muistaakos joku sitä?
Kaasupoljinta en muista mutta sen että siinä ei ollut pensamittaria, homma oli hoidettu mopedimaisen yksinkertaisesti varatankkijärjestelyllä.
Ajomies kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2022 11:35 pm
Nyt kun ne jopa monissa autoissa nuo vilkut näkyisi, niin niitä ei vaan monikaan käytä.
Se on totta, että vilkun käytössä olisi parannettavaa ainakin 75%:lla autoilijoista, yleisin virhe on kai se että vilkku laitetaan liian myöhään päälle, vasta silloin kun jo fyysisesti käännytään, tähän kun vielä lisätään se, että ryhmittäytymisestä ei monellakaan ole harmainta hajuakaan ja kääntymisessäkin käytetään valtavaa "vastaheittoa", ihan kuin ajettaisiin puoliperävaunuyhdistelmää, vaikka alla on Nissan Micra, niin risteyksen tapahtumien ennakointi onkin todella haastava homma. Monissa autoissa etuvilkku on rakennettu saman lasin alle ajovalon kanssa, ei oikein näy edestäpäin kunnolla, jotkut autot sentään sammuttavat vilkuttavan puolen ajovalon, jolloin vilkku näkyy.
Aikoinaan oli ruokakaupassakin rehtiä toimintaa. Asiakas sai ennen ostopäätöstä maistaa tuotetta. Jos maku ei miellyttänyt, sitä ei tarvinnut ostaa. Samanlaisista maistiaisista, joissa nykyisin joku valmistaja esitteli tuotteitaan ei ollut kysymys. Tällaista maistatusta oli joka elintarvikeliikkeessä ja kauppa-autossa. Kuka muistaa, mistä oli kyse?
Jos olisi pikkukauppa jossa olisi irtomyyntitiski niin hyvinkin todnnäköisesti saisi maistaa valmistuotteita. Luulis että jossain kauppahallissa edelleen ihan normipalvelua tuollainen. Nykyään se on vähän hankalaa pikkukaupoissa kun kaikki on vakuumissa tai suojakaasussa ja jos sen paketin se kaupan lähes ainoa työntekijä kassalla avaa maistettavaksi eikä aaiakas sitä haluakkaan ostaa niin se menee hävikkiin. Ehkä tuote-erät ovat myös tasalaatuisempi eikä tarvitse niin paljon arvailla että miltähän se tänään maistuu.
EDIT: Unohtui oma vastaus varsinaiseen kysymykseen, mutta yksi syy oli että työn hinta suhteessa myytäviin tuitteisiin oli pienempi, joten irtomyyntitiskejä oli mm. sen vuoksi. Nykyään irtomyyntitiskejä on lähinnä isoissa marketeissa ja erikoisliikkeissä. Ja myyvätkö marketit edes esim. leikkeleitä ja makkaraa irtomyyntinä, en ole edes katsonut. Raakatuotteita harvemmun kukaan edes haluaa maistella.
Viimeksi muokannut juntunen, Pe Joulu 23, 2022 9:15 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.