Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
muistatteko kun linja-autosta jaettiin postia, kuskilla oli vänkäri joka vauhdista nakkas rullalle käärityn postin heittolaatikkoon. ite olin kesäisin monesti heittopoikana kesätöissä 70 luvulla. oli se nuorelle pojalle aika villiä ku auto meni n 50kmh ja roikut 1käellä ovensuussa ja viskaat postin laatikkoon.
pyydän anteeksi niiltä joidenposti ei osunut lootaan vaan lensi vesiojaan
Jokunen vuosi on siitäkin vierähtänyt kun kansa innokkaasti dieselöi bensa-autojaan, taisi ainakin volkkarit/audit olla usein dieselöinnin kohteena ja ne 1.9 moottorit oli kovaa valuuttaa. Yksi sukulainen noita taisi tehdä useammankin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Marinassahan oli se ihan aito BMC diesel moottori.
Ainakin jotain Jeeppejä dieselöintiin jo ihan maahantuojalla ja niihin laitettiin muistaakseni ainakin Valmetin ja Fiatin dieseleitä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
muistatteko kun linja-autosta jaettiin postia, kuskilla oli vänkäri joka vauhdista nakkas rullalle käärityn postin heittolaatikkoon. ite olin kesäisin monesti heittopoikana kesätöissä 70 luvulla. oli se nuorelle pojalle aika villiä ku auto meni n 50kmh ja roikut 1käellä ovensuussa ja viskaat postin laatikkoon.
pyydän anteeksi niiltä joidenposti ei osunut lootaan vaan lensi vesiojaan
tähän vielä lisäystä kun tuli mieleen
aika monesti oli isäntä tai emäntä oottamassa postia ja silloin se pudotettiin vauhdista odottajan viereen ja aina tuli ystävällinen käden heilautus. se oli semmonen päivän tärkeä tapahtuma ku tuli sanomalehti josta sai tietää maailman uutiset ja kylkiäisenän tietenkin laskut yms. maaseudulla oli aina paikallisen T-kauppiaan mainoslehtinen muistaakseni gotleri voi sokeri oli aina tarjouksessa
Viimeksi muokannut mh jkl, Pe Helmi 04, 2022 5:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aakku kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 4:22 pm
Itse jouduin pysähtymään rautatien tasoristeyksen eteen esittämään mäkilähdön. Lähtö onnistui, mutta en viitsinyt marista, että ollaan liian lähellä kiskoja. 30 metrin matkalla ennen kiskoja kun oli pysäköintikielto.
Aakku kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 4:22 pm
Itse jouduin pysähtymään rautatien tasoristeyksen eteen esittämään mäkilähdön. Lähtö onnistui, mutta en viitsinyt marista, että ollaan liian lähellä kiskoja. 30 metrin matkalla ennen kiskoja kun oli pysäköintikielto.
Et kai sinä siihen pysäköinytkään
Ainakin siihen aikaan lain mukaan pysähtyminen muuttui pysäköinniksi välittömästi auton pysähdyttyä, ellei ollut joku kuljettajasta riippumaton liikenteellinen syy. Olettaisin, että inssin määräys ei olisi ollut sellainen syy.
mh jkl kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 4:40 pm
muistatteko kun linja-autosta jaettiin postia, kuskilla oli vänkäri joka vauhdista nakkas rullalle käärityn postin heittolaatikkoon. ite olin kesäisin monesti heittopoikana kesätöissä 70 luvulla. oli se nuorelle pojalle aika villiä ku auto meni n 50kmh ja roikut 1käellä ovensuussa ja viskaat postin laatikkoon.
pyydän anteeksi niiltä joidenposti ei osunut lootaan vaan lensi vesiojaan
Olihan niitä keltaisia posti-linja-autoja myöskin.
mh jkl kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 4:40 pm
muistatteko kun linja-autosta jaettiin postia, kuskilla oli vänkäri joka vauhdista nakkas rullalle käärityn postin heittolaatikkoon. ite olin kesäisin monesti heittopoikana kesätöissä 70 luvulla. oli se nuorelle pojalle aika villiä ku auto meni n 50kmh ja roikut 1käellä ovensuussa ja viskaat postin laatikkoon.
pyydän anteeksi niiltä joidenposti ei osunut lootaan vaan lensi vesiojaan
Olihan niitä keltaisia posti-linja-autoja myöskin.
En muista, oliko linja- vai postiauto, missä olin matkustajana, kun postipoika heitti lehteä rospuuttoaikaan laatikkoon, ja se meni ohi pitkälle ojan taakse, ja kun meni sen hakemaan, niin painui melkein polvia myöten saviliejuun; silloin taisi ottaa pattiin.
Piti sitä tarkkuuta harjoitella, kuten eräs ajopari posti-autolla liikkuessaan. Poliisit alkoivat tutkimaan kun oli ilmestynyt reikiä ja koloja liikenne merkkeihin. Selvisi sitten että postiauton kuljettaja ja rahastaja olivat harjoitelleet tarkkuusammuntaa, kuljettaja ikkunasta ja "apupoika" sivuovesta. Sitä en enää muista mitenkä asia sitten sen selvittyä eteni?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ihan oikeista postiautoista ne postit laatikoihin eniten heitettiin. Postipoika heitti ja siitä oli kehittynytkin lähes taidetta. Ja joskus oli kuskin ja postimiehen välillä kilpailuakin, että osuuko. Kuski posotti satasta väärää puolta postimies heitti ja osui. Minä ajoin Jyväskylän ja Lahden väliä mehtiä myöten, taisi olla kesä -84 ja posti jaettiin heittolaatikoihin Korpilahden ja Putkilahden välillä. Ensin kävin viemässä lehtinipun laatikkoon. Aika usein oli joku vastaanottamassa ja hymyssä suin. Lopulta jo heitin kuskin pukilta postinipun laatikkoon. Yksin. Ja oli tosi mukava vuoro ajaa. Sellaisia ei enään ole. Olen nimittäin tuntenut erittäin hyvin yhden postimiehen, jolla oli yli 10 vuoden kokemus siitä työstä, kunnes hommasin hänelle akan. Lähti sitten muihin hommiin, mutta postissa edelleen.
MOP kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 7:25 pm
Ihan oikeista postiautoista ne postit laatikoihin eniten heitettiin. Postipoika heitti ja siitä oli kehittynytkin lähes taidetta. Ja joskus oli kuskin ja postimiehen välillä kilpailuakin, että osuuko. Kuski posotti satasta väärää puolta postimies heitti ja osui. Minä ajoin Jyväskylän ja Lahden väliä mehtiä myöten, taisi olla kesä -84 ja posti jaettiin heittolaatikoihin Korpilahden ja Putkilahden välillä. Ensin kävin viemässä lehtinipun laatikkoon. Aika usein oli joku vastaanottamassa ja hymyssä suin. Lopulta jo heitin kuskin pukilta postinipun laatikkoon. Yksin. Ja oli tosi mukava vuoro ajaa. Sellaisia ei enään ole. Olen nimittäin tuntenut erittäin hyvin yhden postimiehen, jolla oli yli 10 vuoden kokemus siitä työstä, kunnes hommasin hänelle akan. Lähti sitten muihin hommiin, mutta postissa edelleen.
Pala historiaa meni siinä kun nuo postin linja-autot poistui. Se oli sellaista kiireetöntä matkustelua, ja samalla tuli sivu kylätkin tutuiksi. Postiautovarikolla Helsingissä töissä ollessa sai kyllä monia reittejä ajella, kun kuljettaja jostain soitteli että autossa on vikaa mutta sillä vielä pääsee liikkumaan, mutta toisen auton voisi tuoda. Sillä sitä sitten koitti pysyä reitillä ja odotella josko se "uhri" osuisi kohdalle. Lennättimen Saabilla kun meni keikalle niin siinä oli ARP, jolla sai pyydettyä apua. Mutta busseissa ei niitä ollut. Siihen aikaan ei ollut edes äkäisiä, kiireisiä matkustajia ja ymmärsivät että "mutkia" voi tulla matkan tekoon, nykyään 3 min. viivästys on jo melkein maailman loppu!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Olihan tämäkin aikaa 60 luvun lopulla. Kotitalossani, eikä lähelläkään, puhelinta ollut niin jouduttiin turvautumaan kyläkeskuksessa olleen kaupan palveluihin.Tyypillisin oli keinosiementäjän tilaus. Äitini kirjoitti paperilapulle jotenkin näin : Alku on tullut härilleen. Ennen koulun alkua kiikutin lapun kauppiaalle ja sitten prosessi eteni. Seminologi Pentti ajoi kuplavolkkarila jonka vänkärin paikalle oli istutettu typpipullo, paikalle, ja teki hommansa.Noinkin saatiin ylituotanto aikaan
Matsikka kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 6:42 pm
Seinäjoella oli postiautovarikko. Postiautoja pitkä rivi.
Nyt siinä rakennuksessa on korjaamo, Rytmikorjaamo.
Lapsuusmuistot nimenomaan postiautosta, matkustin isän kanssa postiautossa linjalla Kannus-Seinäjoki. Yövyimme Seinäjoella hotellissa ja ei oikein nukuttanut kun junien vihellys kuului läpi yön hotelliin. En malttanut uteliaisuuttani istua auton penkillä vaan seisoin penkkien välissä nähdäkseni ulos. Muistan paikkakunnat matkan varrelta vieläkin, aikaa jo lähes 70 vuotta.
Oon kaupungista syntyjäni, oikein helsingin naistenklinikalta. Pikkuhiljaa oon ajautunut isovanhempien nakertamaan rintsikkataloon mettänkorpeen. Täältä muistuu kaikenlaista mieleen. Vanhan maitolaiturin tilalla on nykyään postilaatikko. Laiturin aikaan taata vei tonkilla maidot tienvarteen ja auto imaisi ne kyytiin. Nykyään täysperä jättää vaunun tohon entiselle Kesoilille ja lähtee nupilla rypemään pikkuteille, pumppaa "varikolla" kärryyn maidot. Maitoauton lenkille sai liftata. Kuskit otti nöösipojan aina mukaan. Oltiin niin jekkamiestä, niin jekkamiestä kun maitoauton vänkkärinä oltiin. Postiautonkin jakolenkille pääsi kun vaan liftas.