Åkerman 12:nen sammuu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Åkerman 12:nen sammuu

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Outo häiriö, joskus pyörii 5 min. toisinaan 1/2 tuntia sitten kone sammuu, hetken odottelu niin käynnistyy normaalisti ei tarvitse esim, ilmata, ainetta tulee ainakin käsipumpulla reippaasti, on myös laitettu kirkas letku väliin, ei siellä ainakaan ilmakuplia näy, tankki saa myös ilmaa, mistähän lähtis tuota vikaa etsimään, suodattimen on uudet ja liittimiä on kiristelty ym, kone on 70 luvun puolivälistä volvon mootttorilla, asiallisista vastauksista kiitän.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Sammuuko yhtäkkiä vai vähitellen hiipuu?
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Latvala kirjoitti:Sammuuko yhtäkkiä vai vähitellen hiipuu?
Sammuu aivankuin vetäis sammutin nupista.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Åkerman 12:nen sammuu

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

10/60 TenSpeed kirjoitti:Outo häiriö, joskus pyörii 5 min. toisinaan 1/2 tuntia sitten kone sammuu, hetken odottelu niin käynnistyy normaalisti ei tarvitse esim, ilmata, ainetta tulee ainakin käsipumpulla reippaasti, on myös laitettu kirkas letku väliin, ei siellä ainakaan ilmakuplia näy, tankki saa myös ilmaa, mistähän lähtis tuota vikaa etsimään, suodattimen on uudet ja liittimiä on kiristelty ym, kone on 70 luvun puolivälistä volvon mootttorilla, asiallisista vastauksista kiitän.
Polttoineen imuputkessa on trasselinkarvoja tai putki on litissä ja litistyneeseen kohtaan tarttuu roskat kiinni ja sammuttaa koneen.

Åkereissa on ollut kautta aikojen tällaista vikaa
tono
Viestit: 2142
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

James 52D:ssä oli vähän vastaavaa ongelmaa, mutta tarvi joskus ilmata että sai taas uudelleen käyntiin 15-20 minuutiksi. Oli siirtopumpussa havunneulanen venttilien välissä niin vatvo suurimmaks osaks ainetta ees taas.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Åkeri sammuu

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Lähteekö normaalisti käyntiin vai pitääkö pyörittää suutinputkista ilmat pois? Ainaki omassa Åkerissa on automaatti-ilmaus joka poistaa pumpusta ilman. Tulee vaan mieleen tapaus keväällä Majorista, jonka pumppuun kertyi ilmaa aivan kuin itsestään. Eräs palstalainen neuvoi minulle vian: viallinen suuttimen kärki ja viallinen paineventtiili syöttöpumpussa päästävät sylinterin palamiskaasut suutinputken kautta pumppuun. Pumppu täyttyy palamiskaasuista ja moottori pysähtyy. Automaatti-ilmaus poistaa kaasun pumpusta ja moottori käynnistyy hetken kuluttua. Mutta kuten alussa kysyin: Lähteekö moottori heti käymään vai vasta sitten kun suutinputkista on kaasut pumpattu pois? :roll:
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Heti lähtöö, ja se vielä ihmetyttää kun käsipumpulla p-ainetta tulee ihan vaivattomasti. Tuota siirtopumppu hommaa oon vähän miettinyt olisko häiriö siellä.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Heti lähtee

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Jos nyt tällaisen pysähtymisen jälkeen tarkistaisit suutinputkessa mahdollisesti olevan ilman. Löysää yksi suutinputki ja tarkkaile käynnistyksen aikana tuleeko putkesta ilmaa. Suurituottoinen syöttöpumppu pumppaa pian ilmat pois suutinputkista ja moottori tuntuisi käynnistyvän välittömästi. :roll: Siis vaikka olisi sammunut ilmavaivoihin. Muuten asia on minulle täysin mysteeri.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Kiitoksia vihjeistä, tutkitaan nuo asiat ensin ja katotaan miten käy.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
man.on.the.moon
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2009 8:03 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja man.on.the.moon »

Jos tankin imuputkessa on tukos niin se käyttäytyy aikalailla noin. Tosin harvemmin sammuttaa konetta noin äkkinäisesti.

Kun pumppaa käsipumpulla niin polttoaine virtaa eikä tukosta synny koska käsipumppu tekee "aaltomaisen" imun. Kun kone käy on imu tasaisempaa ja tukos syntyy. Koneen sammuttua paine hetken päästä tasaantuu ja roskat liikahtavat takaisin päin.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Nyt on löpöletkut uusittu ja vielä sähköpumppu laitettu, eli nyt kyllä löpöä tulee mutta kun vika ei vaan poistu, vielä sekin että ennen hyytymistä kone nostaa itsestään kierroksia, oisko nyt lähestyttävä tuota syöttöpumppua?, mikähän tarkotus on tuossa syöttöpumpun kyljessä olevalla Ø n.10 cm. olevalla peltilimpulla.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joordis »

En tiiä åkermaneissa käytetyistä moottorien korkeapainepumpuista (ruiskutuspumppu) mitään, mutta vanhemmissa traktoreissa ja dieselautoissa ainakin piti huolehtia pumpun voitelusta. Suuri todennäköisyys että tämän luokan vehkeissä voitelu on toteutettu moottorin normaalilla voitelukierrolla/polttoainevoiteluna.

Tämmönen ajatus kans kävi mielessä, oireet ei tietenkään välttämättä samat...
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Kyllä se pumppuvika taitaapi olla, on sitä selvitelty, kyllä siellä voitelu pelaa nyt siellä joku muu jumittaa, otetaampa irti ja katotaan.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Millä syöttöpumpulla se on?
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Boschin rivipumppu, olikohan joku P6P tai sinnepäin kun ei se pumppu ole nyt tässä käsillä, se peltilimpun arvoitus selvis, tasaa siirtopumpun painetta koska on kyseessä mäntäpumppu.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Millä koneella? Jossain Volvon koneessa on erillinen systeemi joka sammuttaa moottorin jos ei ole moottoriöljyn painetta.
A.J..
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Syys 16, 2009 5:38 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A.J.. »

Katsohan ensin tankista onko esisuodatinsihti imuputkenpäässä ehjä ja
paikoillan, jos ei niin vika löytyikin sieltä. Iso roska seilaa ja tukkii putkenpään.
Zetor + Muut ikiraudat.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Jusi kirjoitti:Millä koneella? Jossain Volvon koneessa on erillinen systeemi joka sammuttaa moottorin jos ei ole moottoriöljyn painetta.
Kone on käsittääkseni TD70A, oisko tuon ikäsessä nuin hienoja systeemijä. Kyllä öljynpainevalo sammuu normaalisti, painetta ei tosin ole mitattu. Mutta elvytys jatkuu.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Oliko se syöttöpumpun voitelu järjestetty moottorin öljynpaineesta ja tuleehan öljy perille jos sieltä kautta virtaus myös perille asti? Vanha Zetor ainakin temppuilee rajusti jos ruiskutuspumpusta öljyt vähissä säädinkotelosta.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Kyllä, voitelu on öljynpaineella, oli myös pumpussa öljyä.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa