Allis Chalmers B kaasutin ongelma!?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Dexta
Viestit: 232
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:07 pm
Viesti:

Allis Chalmers B kaasutin ongelma!?

Viesti Kirjoittaja Dexta »

Nyt loppuu ymmärrys alliksen käyntihäiriön kanssa. Eli siis kone oli seissyt ulkona useamman vuoden (vuosikymmenen?) ajan, mutta kone ei ollut jumissa. Kipinä on ok ja tulpat on uudet. Puhdistin kaasuttimen ja kasasin uudella tosin itsetehdyllä tiivistepaperilla joka oli alkuperäistä jonkin verran paksumpaa mutta ei liene kovin suurta merkitystä. No kone lähti käyntiin ja kävi hienosti, ajelinkin jonkinverran mutta sitten kaasutin alkoi tulvia bensaa yli siitä "imuputkesta." Neulaventtiili toimii ainakin kun puhaltaa ja sormella nostaa neulan ylös niin ilma ei mene läpi eikä neula mitenkään takertele. Koho kelluu. Ei ole mitään vaikutusta käyntiin vaikka avaa seos ja ilma ruuvit aivan auki. Kylmänä kone käy noin kymmenen sekunttia ja sitten alkaa röpöttää ja sammuu jolloin "keskipako?" säädin vetää kaasun pohjaan... toivottavasti saa jotain tolkkua.
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Onkos siinä bensapumppua?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
V8-Fordson
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 8:39 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V8-Fordson »

Minusta allisksessa ole bensapumppua ( n. vm. 1952 )
vika voi olla roska neulaventtiilissä tai sitten se ei pidä bensaa, purkaisin
ja katsoisin, olen muutaman kerran hionut hienolla venttiilin hiomatahnalla,
uusia neulaventtiileitä saa amerikasta esimerkiksi näiltä sivuilta VISA lla
http://www.tractorpart.com/allis.htm
Peter Truedsson, Hollola
V8 Super Major -62, Valmet 361 -61, Fiat 315 -67, Nuffield Universal Four -60. Normag -51 ym.
Dexta
Viestit: 232
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta »

Bensapumppua ei ole. Neulaventtiiliä oon pyöritelly kädes kahteenkin eri kertaan ja siitä kyllä en mitään vikaa löytäny. Kaasutin on kuulemma samanlainen kun bensa-fergusoneissakin. No täytyy purkaa vielä kolmannen kerran ja ihmetellä. Mahtaisko tuota neulaventtiiliä saada suomesta mistään?
Dexta
Viestit: 232
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta »

No niin päivä pulkas jälleen. Purin kolmannen kerran kaasuttimen. Neulaventtiiliä pyörittelin sekä pohjassa että ylhäällä naftapötissä ja alkoi liikkuumaan herkemmin. Uskoin että vika oli siinä. Vaan eipä käy edelleenkään. Voiko sillä olla merkitystä että mulla ei ole siinä mitään ilmanputsaria vaan saa ilman suoraan ilman minkäänlaista vastusta?
V8-Fordson
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 8:39 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V8-Fordson »

Viestisi jäi puutteeliseksi. Vaan eipä käy edelleenkään.
Tulviiko vielä, tuleeko bensa omalta bensatankilta joka on konepellissä ?
liikkuko kaasuttimessa säätöruuvit, entä kaasuvivut kierroksensäätäjältä ?
Mikä on kaasuttimen kunto ? jos läppien akselit on väljiä tietää ongelmia.

Laitoin keväällä tyhjäkäynnin vähän suuremmalle ja veivasin käyntiin,
sitten rupesin säätämään kaasutinta, jotta sain toimimaan kierroksilla,
sitten säädin tyhjäkännin oikeaksi ja testailin uudestaan.
Kaasutin oli purettu talven aikana ja oli hyvässä kunnossa.

Jos muistan niin katson missä säädössä on AC B.

Allis B oli näytillä Rauta ja Petroolissa maalattu keväällä 2010 Valmistettu
Englannissa sarjanumero vaihdekepin vieressä alkaa EB xxxx, vahemmissa
on kantillinen akkukotelo ja uudemmissa pitkäkotelo päältä pyöreä.
Peter Truedsson, Hollola
V8 Super Major -62, Valmet 361 -61, Fiat 315 -67, Nuffield Universal Four -60. Normag -51 ym.
Dexta
Viestit: 232
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta »

Tulviminen ainakin vähentyi. Sammumisen jälkeen kun veivaa niin pölläyttelee imuputkesta vaaleaa savua? Kaasuttimen läpät ja akselit ainakin vaikuttavat tiiviiltä ja kaasutin on siis Zenith merkkinen.Seos ruuvi on auki noin 1,5 kierrosta, ilma vähän enemmän. Polttoainetankin virkaa tekee ruohonleikkurin tankki kun oma tankki on puhki. Silloin kun kävi vielä kauemman aikaa niin koneen käydessä kääntelin magneettoakin siihen asentoon jolloin kävi parhaiten, on nyt kutakuinkin "vatupassissa."
Dexta
Viestit: 232
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta »

Elikkäs siis ongelma ratkesi kun älysin kirjoittaa googleen kaasuttimen tyypin. Ostin tälläisen korjaussarjan:
http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=110
Ei ollut hinnan kiroissa!

Vinkkinä! Sama kaasutin on käytössä ainakin bensa fergusoneissa!
tessulandia

Viesti Kirjoittaja tessulandia »

Meiltä löytyy kans semmonen pensa /petrooli Kallisjalmari,siinä häipy magneetosta magnetismi niin laitettii kaverin kanssa siihen puola et sai tallista ulos ja sisälle ees ajettua.
Tuli vaan huomattua se että hieman pärskii ja paukkuu puolalla muusta en sitte tiedä et miks?
Senverran kyllä vei bensaa että onkin sitte tallissa huilannu jo sen 20v,sentään ollu aina tallissa ettei ole kukaan pihalle jättäny,jotain positiivista jos pitää löytää.
Eipä tuo kovin rumakaan ole kun on maalailtu aina aika ajoin,rattikin on vaihtunu joskus -60 luvulla Popedan vastaavaan joka tosin alkaa jo korppuuntua sekin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 58 vierailijaa