MF 178 polttoainesuodatin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kukkahattutäti
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 11:36 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

MF 178 polttoainesuodatin

Viesti Kirjoittaja kukkahattutäti »

Nyt seuraa tyhmiä kysymyksiä. Saa nauraa ihan vapautuneesti.

Taustaa: meillä on pihassa oleillut käyttämättömänä pari vuotta MF 178 MP vm. -69. Ajattelin, josko olisi näillä olemattomilla tiedoilla ja taidoilla mahdollista saattaa se sen verran käyttökuntoon, että sitä voisi ensi kesänä käyttää apuna puutarhatöissä.

Kun en mitään traktoreista ymmärrä, ajattelin aloittaa oikein helposta tehtävästä ei vaihtaa polttoainesuodattimet. Ja heti tuli vaikeuksia. Katsoin M-filtterin taulukosta mikä polttoainesuodatin passaisi 178:n (se oli MP 409) ja ostin semmoisen. Suodatin näyttää noin niinkuin päällisin puolin oikean muotoiselta (en vielä sovittanut kun ulkona on pimeää ja sataa vettä) mutta paketissa lukee: "Asennusohje: täysvaihtoiset öljynsuodattimet. Voitele tiiviste öljyllä ennen asennusta."

Tavataanko polttoainesuodattimiakin sanoa öljynsuodattimiksi vai hetikö ostin väärän?

Ja millä öljyllä se tiiviste olisi tarkoitus voidella?

Niitä polttoainesuodattimiahan on massikassa kaksi, sattuuko joku tietämään minkä sorttinen suodatin sopii siihen ei-lasikupilliseen versioon? Vai otanko sen vain irti ja menen sen kanssa suodatinkauppaan? Vai toteanko olevani toivoton tapaus ja alan virkata kukkahattuja?
-SS-
Viestit: 11927
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Se väärä ohje on niissä polttoainesuotimissa, on tullut joskus vastaan.

Se suodatin on siinä kannessa pitkällä pultilla kiinni, kannen urassa ja pohjakupissa ovat tiivisterenkaat, se hiukan pitempi tulee pohjakuppiin ja se vähän lyhyempi tulee sinne kannen uraan. Paketissa oleva pienempi O-rengas tulee siihen kannesta alaspäin törröttävään holkkiin, se tiivistyy siihen suodattimen kannen reikään.

Alapuoli on joko reikää lukunottamatta umpinainen tai siinä on CAV 296:n tapaan semmoiset viillot, jotka laittavat sen polttoaineen pyörimään siellä alakupissa.

Puhdista sakka pohjakupista ennen takaisinasennusta.

Kiristä vain kohtuullisesti se päällipultti, että kumitiivisteet litistyvät eikä vuotoja esiinny. Se suodatin pitää ilmata täyteen ennen kuin kone saa öljyä, se ilmausruuvi on joko kannessa sivussa oleva tulpattu yhde tai suodatinkannen päällä oleva erillinen pultti, siinä keskipultin kannan läheisyydessä. Käsipumpullisessa mallissa pumpataan käsin kunnes tulee pelkkää öljyä ulos, eli varaa pesufati siihen alle, ettei ala lattia haista.

Muu ilmaus täällä varmaan on fergun ilmaajia, joskus on ollut haasteellista , eli startataan ja aukaistaan ilman poispäästämiseksi aina suutinputkille asti linjat. Rivipumpullinen kone lähtee melkeen kerrasta pakkosyötöllä, kunhan suodatin on ilmattu.

-SS-
aniemi
Viestit: 3332
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Jos se on ollut pihalla ja käyttämättömänä, niin lienee syytä päästellä se pa-tankki ihan tyhjäksi ja täytellä tuoreella dieselillä tahi moottoripolttoöljyllä.
Voi olla sitä vettä sun muuta sivuainetta tankissa vähintäänkin riittävästi...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Lemmy
Viestit: 1814
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 178 polttoainesuodatin

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

kukkahattutäti kirjoitti: Niitä polttoainesuodattimiahan on massikassa kaksi, sattuuko joku tietämään minkä sorttinen suodatin sopii siihen ei-lasikupilliseen versioon? Vai otanko sen vain irti ja menen sen kanssa suodatinkauppaan? Vai toteanko olevani toivoton tapaus ja alan virkata kukkahattuja?
Sateellahan voi virkata, mutta sopivan suodattimen saa varmaan massikan varaosia myyvästä liikkeestä tai sitten mallin mukaan. Jos ei ole käyttöohjekirjaa, jonkunlaisen saa imuroitua netistäkin (Shyden sivut) , jonka mukaan ilmaaminen onnistuu. Itse olen ilmannut ensin suodattimista ja sitten ruiskutuspumpun kahdesta ruuvista, jolla on lähtenyt.
kukkahattutäti
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 11:36 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukkahattutäti »

Kiitän. Ihan käyttämättömänä se on pari vuotta ollut, joten pitääpä sitten tyhjennellä tankkiakin.

Käyttöohjekirja on ja kyllä siitä jotakin ymmärtääkin, vaikka se onkin englanninkielinen. Jospa tänään ei sataisi, ettei käyttöohjeet kastu kun plaraan niitä siellä traktorin vieressä.
aniemi
Viestit: 3332
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

ikh:n luetteloissa on melko hyviä kuvia, joista saa lisävalaistusta huoltohommiin...

http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... 3-A1_f.pdf

http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/doku ... &link_id=2

Polttoainesäiliö on helppo tyhjentää kun vaan laittaa hanalta suodattimelle tulevan putken päähän letkun ja toisen pään vaikka ämpäriin.
Hanakin voi uusia, sillä se on yleensä rikki...

Jos suodattimen kyljestä aukoo putkia, niin ne alkaa yleensä valskata, pitää varautua kumihelmillä tai/ja putkiteipillä.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
NH
Viestit: 8646
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli ryhdyt nyt tankin tyhjentämiseen, tankkaa vain vähän pohjalle uutta kesäpolttoöljyä ( joka lienee tällä hetkellä lähes joka mittarissa ) ja lisää täyteen vasta väli- tai talvilaadun saavuttua myyntiin.
kukkahattutäti
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 11:36 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukkahattutäti »

Homma jatkui ihan perinteiseen tyyliini, eli rikoin sen lasikupin ja hukkasin puolet siitä heinikkoon :roll:

No, voihan tässä lohduttautua sillä, että ensi kerralla ei voi kun parantaa 8)
Toivottavasti IKH:lta löytyy oikeanlainen lasikuppi.

Ja edelleen kiitän hyvistä neuvoista.
Make
Viestit: 908
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Molemmat polttoainesuodattimet ovat samanlaisia. Alkujaan CAV 296.
kukkahattutäti
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 11:36 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukkahattutäti »

Eilen katselinkin niitä vanhoja suodattimia saatuani ne irti ja valoisaan ja kovin saman näköisiä olivat, vaikka toisesta olikin kaikki merkinnät häipyneet. Olipa hyvä saada varmistus siihenkin.
aniemi
Viestit: 3332
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Lasikuppeja löytyy samasta paikasta kuin suodattimiakin, eikä ole edes kalliita...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Ferkku
Viestit: 3889
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Tuli vain mieleen, että jos kone on seissyt ulkosalla, niin onko pakoputken päässä ollut läppä tai joku purkki estämässä veden pääsyn moottoriin?
kalvaana
Viestit: 6659
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ferkussa se vesi ei mene moottoriin, kun pakoputken alamutkassa on pieni reikä sitä varten
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kukkahattutäti
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 11:36 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukkahattutäti »

kalvaana kirjoitti:Ferkussa se vesi ei mene moottoriin, kun pakoputken alamutkassa on pieni reikä sitä varten
Minä jo ehdin ihan hiukan huolestua, kun ulkonahan se on ollut ihan sään armoilla. Mutta siis, uusi lasikuppi löytyi (olipa ystävällinen myyjä) ja kippo sekä muut irti lähteneet osat jopa sopivat yhteen ja takaisin paikoilleen. Olin itse asiassa jo siitä varsin positiivisesti yllättynyt.

Se ilmaaminen kuulosti sen verran haastavalt... mielenkiintoiselta, että ajattelin säästää sen viikonlopulle valoisaan ajankohtaan.
Tesantti

Viesti Kirjoittaja Tesantti »

kalvaana kirjoitti:Ferkussa se vesi ei mene moottoriin, kun pakoputken alamutkassa on pieni reikä sitä varten
Se reikä voi mennä tukkoon...
p.h
Viestit: 416
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.h »

siihen ilmas sessioon varaa kunnon akku se alottelialla tarttuuttaa aika paljon ennen kun sen osaa tehä, nois on huono ku siirtopumppu on toisella puollella kun syöttöpummppu joutuu ravaa puolelta toiselle pumppaamaan käsipumpullla ja auko /sulkemaan ilma ruuveja syöttöpumpusta jos kaks ni helpottaa vähän
jouto
Viestit: 1944
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Matsikan suodatus

Viesti Kirjoittaja jouto »

Nyt minä ehkä nillitän, mutta SS:n ohjeen tähän kohtaan:

"Se suodatin on siinä kannessa pitkällä pultilla kiinni, kannen urassa ja pohjakupissa ovat tiivisterenkaat, se hiukan pitempi tulee pohjakuppiin ja se vähän lyhyempi tulee sinne kannen uraan.."

...vedoten muistelen (itellä monta laitetta näillä samoilla suodattimilla), että se pidempi rengas tulee ylös ja lyhempi alas. Summarum: katso, miten päin ne ovat alunperin, siis löytyykö pidempi ylhäältä vaiko alhaalta.

Lähinnä siksi vain tässä toimitan, että kun olet enempi asentajan urasi alkupäässä, niin tulee vaan ylimääräistä raapimista jos menevät renksut ristiin, eivät pidä, menee ilmaa sisään ja tulee löpöä ulos.

Yst.
Kauko Ollila
Mäntsälä
aniemi
Viestit: 3332
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

jaa...

Mulla on 185:ssa 88Ah:n akku, mallia hinnat alkaen...

Viimeksi putsarit vaihtaessa meni ilmauksessa aikaa minuutin verran, ja siitä valtaosa ramapatessa ohjaamoon ja takasi...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Eversti
Viestit: 1728
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:16 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Polttoainesuodattimet M Filterin mallia ovat MP 409. Toisella puolella numerot 0744. Myynnissä Säästökuopassa, Halpa-Hallissa jne.
kukkahattutäti
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 11:36 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Matsikan suodatus

Viesti Kirjoittaja kukkahattutäti »

jouto kirjoitti:Lähinnä siksi vain tässä toimitan, että kun olet enempi asentajan urasi alkupäässä...
No se oli kauniisti ilmaistu :D

Saa neuvoa silloinkin kun en kehtaa kysyä. Tässä tapauksessa ne tiivisteet menivät ihan just tuon -SS-:n ohjeen mukaan. Eivät ne olisi millään sopineet toisin päin.

Akun pitäisi olla ihan hyvä, ja sitä on vieläpä säilytetty sisätiloissa. Kuinkahan nopeaan sellainen tyhjenee viileässä säilytettynä, eli pitäiskö sitä latailla ennen kun laitan sen paikoilleen?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], JKAVS, tane II, Welding helmet ja 121 vierailijaa